NK Junioren

Discussies over damsport (in het Nederlands)

wie wordt nederlands kampioen junioren ?

Danny SLotboom
11
14%
Ernst Jan de Bruijn
14
18%
Klaas Hendrik Lijenaar
7
9%
Boudewijn Derkx
11
14%
Maikel Palmans
5
6%
Hin Wong
2
3%
Wouter Ludwig
2
3%
Daniel Merkus
4
5%
Pim Meurs
12
15%
Jochem Zweerink
2
3%
Stijn Tuytel
3
4%
Patrick Stork
5
6%

Total votes: 78

Nescio

Post by Nescio » Wed Jul 13, 2005 21:59

Gerard de Groot wrote:Bedoel je met die echte topper misschien wereldkampioen Georgiev die in Schiedam doorging tegen Wiersma in een stand die Sijbrands dubbel geblinddoekt naar remise zou voeren, maar natuurlijk volledig terecht won omdat Wiersma er gewoon doorheen zat?

Onzin dus. Gewoon doorgaan met de wil om te winnen.

Heb je alleen het eerste diagram nagespeeld? Verbazingwekkender vind ik namelijk de remise in Boudewijn Derkx - Stijn Tuytel. De stand ziet er in eerste instantie nou niet zo remise-achtig uit. En met nog acht zetten in vier minuten lijkt me nog wel wat te bewijzen. Of id deze notatie niet volledig??
In het eerste genoemde geval waren de omstandigheden voor beide spelers gelijk, ook het nadeel was voor beiden gelijk. De één blijkt er alleen beter mee om te kunnen gaan. Maar goed, dat is een heel andere discussie en straks komt weer de opmerking dat er teveel off-topic gepraat wordt. Ik vind dat je niet door moet spelen in een standaard remise-eindspel en al helemaal niet in een drie om één. Dat is hooguit een mening, meer niet.

Die heb ik ook gezien en het is jammer dat er in die partij gestopt werd. Blijkbaar was de angst om te verliezen groter dan de wil om te winnen.

Maar om het toernooi eens een positieve wending te geven: werkelijk iedereen kan nog kampioen worden, zo kort voor het einde. Dat maakt het wel bijzonder spannend.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

timmekeJorijn

Post by timmekeJorijn » Wed Jul 13, 2005 22:19

WTF wat een gezeur over dat f*cking NK, waarom wordt er niet over de spelers en dergelijke gepraat en geweet ik veel wat.

Hou aub op met dat gezeur en ga alleen over het NK praten hier. Ik word er namelijk een beetje ziek van. [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img]

BigBrother

Post by BigBrother » Wed Jul 13, 2005 22:35

Nescio wrote: Die heb ik ook gezien en het is jammer dat er in die partij gestopt werd. Blijkbaar was de angst om te verliezen groter dan de wil om te winnen.
De spijker op zijn kop. Ik denk dat veel spelers tevreden zijn met een punt. Plus één zou wel eens recht kunnen gaan geven op een EK-plaats. Vorig jaar was plus twee genoeg voor de titel.

Dit in het achterhoofd (niet helemaal neurologisch correct, maar goed) houdende, en de wetenschap dat er niet echt grote favorieten zijn, is het bijna logisch dat de spelers berekenend spelen. In de loop van het toernooi, als er alleen maar remises blijven vallen, wordt dit erger.

Daarnaast ontbreekt er (zoals in voorgaande jaren) een 'dummy'. Ook dat zou zeker schelen voor het remise-percentage. Volgens mij hebben de nummer laatst nu al het record meest aantal punten op de laatste plek. Op zich al een felicitatie waard.

Een paar posts eerder werd door Ajax-fan al opgemerkt dat de jeugd niet heel goed is in het afmaken van partijen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Russen. Misschien iets psychologisch? Ik kan me niet voorstellen dat het ligt aan de pure rekenkracht. Het verdringen van je gemoed, gedachten en vermoeidheid is enorm lastig, zeker tijdens een NK. Wellicht iets typisch Nederlands.

Als laatste reden is nog aan te voeren dat de junioren misschien wel té bevriend met elkaar zijn. Er zijn geen echte vetes, of mensen die een hekel aan elkaar hebben, dat drijft alles soms wel eens op de spits, met als gevolg wat winstpartijen. Aan de ene kant is die vriendschap natuurlijk ontzettend positief, maar aan de andere kant kan dat meespelen in een partij.

Zo maar wat factoren. Ik hoop nog steeds dat Ernst-Jan de titel behaalt, en dat Jochem de vorm van het begin kan herpakken.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Wed Jul 13, 2005 23:29

Nescio wrote:
FDA wrote:wat een onzin...... 3 om 1 wordt nog heel vaak verloren.... vraag kosmos maar voor meer
Ik hoef niemand iets te vragen, ik zit lang genoeg in dit (af en toe hele rare) wereldje. Maar zoals ik al zei: je kunt het niemand verbieden. Alleen zou ik het zelf nooit doen. En zeker na de 75 zet is er al geen sprake meer van tijdnood, het enige moment dat ik me er nog iets bij kan voorstellen dat je doorgaat.
Niet verbieden, maar wel opvoeden.
I.v.m. het opvoeden van mijn kids heb ik vaak met spelers over dit vraagstuk gesproken. Ouderen vinden bijna altijd, dat je niet moet doorspelen. De jeugd vaak wel. Zou dat vroeger ook al zo geweest zijn?

Sinds de invoering van de 16-zetten regel is min of meer gefiatteerd, dat je doorspeelt.
Zelf vind ik wel, dat je als speler de winst moet zien of een duidelijk plan moet hebben. Maar een beetje doorspelen in de hoop op een vergissing van de tegenstander vind ik niet correct.
En als je denkt te kunnen winnen, hoef je toch niet zomaar remise te geven. Lukt het winnen (na 16 zetten) niet, dan wordt alsnog de vrede getekend. Niks aan de hand toch. Wel een spannend slot; leuk voor de toeschouwers.
En win je wel, dan was het doorspelen (achteraf bezien) gewoon terecht.

Klareveld

Post by Klareveld » Thu Jul 14, 2005 01:22

Graag zou ik inhoudelijk de partijen willen bespreken maar er komen maar geen notaties op de site dus ik zal tot morgen moeten wachten.

Ik vraag me af wat Henk Stroetinga vindt van de posts die er de afgelopen dag geplaatst zijn. Is het veel beter geworden nu ik niet meer over remises praat??

Henk Stroetinga

Post by Henk Stroetinga » Thu Jul 14, 2005 06:06

Klareveld wrote:Graag zou ik inhoudelijk de partijen willen bespreken maar er komen maar geen notaties op de site dus ik zal tot morgen moeten wachten.

Ik vraag me af wat Henk Stroetinga vindt van de posts die er de afgelopen dag geplaatst zijn. Is het veel beter geworden nu ik niet meer over remises praat??
Ik ben nieuwsgierig naar jouw bespreking van de partijen.

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Thu Jul 14, 2005 07:03

Klareveld wrote:Graag zou ik inhoudelijk de partijen willen bespreken maar er komen maar geen notaties op de site dus ik zal tot morgen moeten wachten.

Tot nu toe heeft men niets te klagen gehad lijkt me over de snelheid waarmee de partijen op het net kwamen hoor...ken weinig toernooien die zo snel worden bijgewerkt.

Het kan natuurlijk voorkomen dat de webmaster ook eens een keertje andere verplichtingen heeft en dat het dan een keertje wat later komt.... maar je hebt nog genoeg andere rondes die je nog niet behandeld hebt hoor.... ben benieuwd naar je bevindingen van die partijen.

En als je die allemaal gehad hebt staat ronde 8 er heus wel op [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Mark Hees

Post by Mark Hees » Thu Jul 14, 2005 07:48

Henk Stroetinga wrote:
Klareveld wrote:
Ik ben nieuwsgierig naar jouw bespreking van de partijen.
Ik ook. Zoals Klareveld in één van zijn eerste postings op dit forum schreef:
Klareveld wrote: Oeps. Ik ben niet-dammer maar wel enthousiast forumlezer. Ik vind het hier zo lekker knus dat ik ook af en toe ook maar wat schrijf.
Ben er van overtuigd dat we er met zijn allen veel van kunnen leren.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Jul 14, 2005 09:18

Klareveld wrote: Oeps. Ik ben niet-dammer maar wel enthousiast forumlezer. Ik vind het hier zo lekker knus dat ik ook af en toe ook maar wat schrijf.
Een jokkebrok dus, die Klareveld.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Thu Jul 14, 2005 14:38

Meurs, Pim - Ludwig, Wouter 1-1
Wong, Hin - Merkus, Daniël
Derkx, Boudewijn - Slotboom, Danny 1-1
Bruijn, Ernst-Jan de - Leijenaar, Klaas-Hendrik 1-1
Stork, Patrick - Tuijtel, Stijn 1-1
Palmans, Maikel - Zweerink, Jochem
......door politie en dominee geweerd.....

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Thu Jul 14, 2005 14:41

Die zijn toch niet om 12.00 begonnen? [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] Hoop ik..

Vengaboy

Post by Vengaboy » Thu Jul 14, 2005 14:42

Tijn wrote:Die zijn toch niet al om 12.00 begonnen? [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] Hoop ik..
nee hoor net als de rest van de rondes om 10:00

Vengaboy

Post by Vengaboy » Thu Jul 14, 2005 16:15

Meurs, Pim - Ludwig, Wouter 1-1
Wong, Hin - Merkus, Daniël 2-0
Derkx, Boudewijn - Slotboom, Danny 1-1
Bruijn, Ernst-Jan de - Leijenaar, Klaas-Hendrik 1-1
Stork, Patrick - Tuijtel, Stijn 1-1
Palmans, Maikel - Zweerink, Jochem 1-1

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Jul 15, 2005 14:37

Tuijtel, Stijn - Meurs, Pim 1-1
Ludwig, Wouter - Bruijn, Ernst-Jan de 1-1
Wong, Hin - Derkx, Boudewijn normaal gesproken 2-0
Merkus, Daniël - Leijenaar, Klaas-Hendrik 0-2
Slotboom, Danny - Palmans, Maikel 1-1
Zweerink, Jochem - Stork, Patrick 1-1

vandaag geen gemapjes dam door Klaas Hendrik, (parti bonnard)
ook derkx werd helemaal geveegd door Wong.

leuke ontwikkelingen [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jul 15, 2005 15:55

Vengaboy wrote:Tuijtel, Stijn - Meurs, Pim 1-1
Ludwig, Wouter - Bruijn, Ernst-Jan de 1-1
Wong, Hin - Derkx, Boudewijn normaal gesproken 2-0
Merkus, Daniël - Leijenaar, Klaas-Hendrik 0-2
Slotboom, Danny - Palmans, Maikel 1-1
Zweerink, Jochem - Stork, Patrick 1-1

vandaag geen gemapjes dam door Klaas Hendrik, (parti bonnard)
ook derkx werd helemaal geveegd door Wong.

leuke ontwikkelingen Image
Nu Henk Stroetinga dan eindelijk de map over de Partie Bonnard heeft uitgedeeld verwacht ik morgen 6 Parties Bonnard op het bord.
http://www.damclubwittevanmoort.nl/2005/nkjun05.htm

De Telegraaf, 2 juli 2005
Image

Post Reply