KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 11, 2005 20:23

NRC Handelsblad 11-03-1997

Bokser en filosoof in evenwicht bij damduel

Door onze correspondent HERMAN STAAL

GRONINGEN, 11 MAART. Oud-grootmeester Alexander Mogiljanski balt zijn vuist. "Tzizjov", zegt hij ferm op de vraag wie het WK dammen gaat winnen. Hij maakt een boksbeweging. Dammers uit de voormalige Sovjet-Unie zijn in zijn ogen vechters, Nederlandse dammers zijn filosofen, wetenschappers. Dat zal bij de barrage van de tweekamp tussen de Rus Aleksei Tzizjov en Rob Clerc de doorslag geven, verwacht Mogiljanski. "Dammen was voor ons in de Sovjet-Unie een kwestie van leven of dood."

Het WK dammen in Groningen stevent af op een barrage. Vrijwel niemand gelooft dat vanmiddag de zesde en laatste partij nog een winnaar zal opleveren. Net als de vier voorgaande partijen eindigde gisteren de vijfde ontmoeting van de titelstrijd in een weinig spannende remise. Van tevoren werd 6-6 al de meest waarschijnlijke uitslag genoemd. Morgen komt er zeker een beslissing als in de barrage twee of meer partijen in versneld tempo worden gespeeld. Voor het prijzengeld maakt de uitslag geen verschil. De twee spelers zijn overeengekomen de beschikbare 45.000 gulden gelijkelijk te verdelen.

Tzizjov (32) en Clerc (41) zijn tot nu toe aan elkaar gewaagd en nemen weinig risico. "Ik had verwacht dat hij meer zou proberen. Tzizjov is toch zwaar favoriet", zegt Clerc na de vijfde partij. Hij is niet ontevreden met het verloop van de tweekamp. In de tweede en vierde partij had hij een licht voordeel. In de vijfde had Clerc het wat moeilijker. "Tzizjov kan er niet gerust op zijn dat hij wint. Zeker niet als in de barrage de geluksfactor een grote rol gaat spelen."

De tactiek die hij in de voorbereiding met oud-wereldkampioen en bondscoach Harm Wiersma heeft afgesproken werkt goed. Clerc speelt in dezelfde stijl als Tzizjov. Hij neemt nauwelijks initiatief en probeert vanuit een licht voordeel te winnen. Zevenvoudig wereldkampioen Tzizjov heeft daar moeite mee. In voorgaande WK-matches had de Rus succes tegen grootmeesters als Sijbrands, Gantwarg en Valneris die het spel probeerden te maken.

Tzizjov rekende op meer initiatief van zijn opponent. "Rob doet er alles aan om niet te verliezen. Zo is hij erg moeilijk te bestrijden." Tijdens de eerste partijen heeft de Rus zich ziek gevoeld. Gisteren was hij weer fit en had hij een betere stand. Favoriet wil hij zich niet noemen, maar hij is wel overtuigd van zijn eigen klasse. "Niemand is beter dan ik. Maar Clerc is ook erg sterk. Hij heeft zich goed voorbereid met Wiersma." Dat de spelers zo weinig risico nemen komt volgens de Rus omdat de tweekamp met zes partijen zo kort is en omdat één foutje daardoor fataal kan zijn. "Je hebt nauwelijks tijd om terug te slaan", aldus Tzizjov.

Voor de gemiddelde damliefhebber valt er weinig te genieten in het gebouw van Hazewinkel Pers, waar de wereldtitelstrijd wordt gehouden. "Het interessante aan de partijen is wat er niet wordt gespeeld, maar waar ze wel lang over nadenken", zegt Clercs secondant Paul Oudshoorn.

Volgens Harm Wiersma worden er "droge spelsystemen" gespeeld. Hij voorziet de partijen iedere dag voor de vijftig tot honderd belangstellenden van commentaar. "Dat valt niet altijd mee. Het is erg moeilijk om leuke varianten aan te geven. In de stellingen zijn nauwelijks zwakheden aan te tonen."

Wegens het grote aantal remises komt bij WK-matches telkens de roep om aanpassing van de regels terug. Clerc is enthousiast over de 'doordamregel' die de vorig jaar overleden Jannes van der Wal heeft bedacht. De speler die tien zetten een voordeel van drie schijven heeft vastgehouden, wint de partij. Of dit wordt ingevoerd is nog de vraag. In de damwereld wordt er nog volop over gediscussieerd. Secondant Oudshoorn ziet wel wat in een voordeelremise, waarbij degene met het voordeel bijvoorbeeld een half punt meer krijgt. Clerc vindt dat te onduidelijk voor het publiek. "Gewoon 2-0 bij een doordam-overwinning", zegt hij.

Halverwege de vijfde partij is het stil in de publiekszaal. De commentatoren hebben de partij even gelaten voor wat zij is, want er valt op dat moment niet veel te vertellen. Twintig bezoekers spelen een simultaan tegen NK-finalist Jacob Okken. Achter een scherm klinkt hard getik. "Voor spektakel moet je daar zijn", zegt Oudshoorn.

Mogiljanski en oud-wereldkampioen Iser Koeperman spelen partijtjes sneldammen en slaan hard op de tijdklok. Beiden zijn vanuit de Sovjet-Unie naar de Verenigde Staten geëmigreerd. Ze zijn als toeschouwer naar Groningen gekomen. Koeperman, die volgens Mogiljanski al 82 jaar is maar het zelf op 75 houdt, fungeert als secondant van Tzizjov. "Om niet eenzaam te zijn. De voorbereiding en de analyses doe ik altijd zelf", zegt Tzizjov over Koepermans rol.

Koeperman heeft niet veel oog voor de WK-match. Na een partijtje met Mogiljanski drentelt hij even naar het televisiescherm. "Tzizjov staat beter, maar het wordt remise", mompelt hij. Dan gaat hij terug naar Mogiljanski. Ze spelen om een dollar per partij. Mogiljanski staat vijf dollar achter, maar vindt dat niet erg. "Ik krijg lessen van een zevenvoudig wereldkampioen. Dan is vijf dollar toch niet duur", buldert de oud-grootmeester.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 11, 2005 20:25

NRC Handelsblad 13-03-1997

Rus Aleksei Tzizjov verovert in Groningen achtste wereldtitel dammen; Eén matige zet wordt Rob Clerc fataal

Door onze redacteur HANS KLIPPUS

GRONINGEN, 13 MAART. Nederland is een rijk damland, maar bleef inmiddels al dertien jaar lang verstoken van een wereldtitel. Ook Rob Clerc kon daar geen verandering in brengen. De Zoetermeerder verloor gistermiddag in de verlenging van de WK-tweekamp van de Rus Aleksei Tzizjov.

Clerc zei na afloop "gewoon zwak" te hebben gespeeld. Dat sloeg echter op welgeteld één, in tijdnood gedane, handeling van gistermiddag, zijn 32ste zet: 36-31.

In Groningen was het wachten geweest op die ene fout, want er zat aanvankelijk weinig schot in de tweekamp. Na zes risicoloze remises stonden er ingekorte partijen op het programma. Clerc en Tzizjov moesten eerst twee keer tegen elkaar dammen met een bedenktijd van een uur per speler. Als er dan nog geen beslissing zou zijn gevallen, zouden ze duels van een half uur spelen totdat er een winnaar uit de bus kwam. Het kon dus nog lang gaan duren. Trouwe bezoekers van de tweekamp hadden zelfs het advies gekregen hun slaapzak mee te nemen.

Kamperen bleek echter niet nodig. Clerc had al meteen in de eerste partij van de verlenging problemen en kwam in grote tijdnood. Toen er nog dertig minuten op de klok van Tzizjov te gaan waren, had de Nederlander er nog slechts tien. "Het wordt nu wel erg zorgelijk", sprak commentator Auke Scholma tot het publiek in de ontvangsthal van het Nieuwsblad van het Noorden. Gespannen werd via een groot scherm gekeken naar wat er op het dambord in de directiekamer op de derde etage gebeurde.

<center>Image
Paul Alexander Oudshoorn</center>

Paul Oudshoorn, secondant van Clerc, liep nerveus heen en weer. "Snel zetten, snel, snel", mompelde hij toen zijn clubgenoot nog maar twee minuten bedenktijd had. Het mocht niet baten. Clerc zag dat de situatie uitzichtloos was en gaf Tzizjov een hand. Meteen begaf Oudshoorn zich naar het trappenhuis. Hij wilde even naar Clerc toe, maar twintig minuten later zou de volgende partij alweer beginnen. "We hebben effe bijgepraat", vertelde hij na terugkeer beneden. "Ik heb hem gezegd dat hij nu niet ineens gekke dingen moet gaan doen. Hij moet zijn eigen spel blijven spelen, maar wel wat agressiever zijn."

En Clerc vocht inderdaad voor zijn laatste kans en leek zijn opponent in het nauw te gaan brengen. "Tzizjov voelt zich toch niet helemaal lekker. Anders waren die zetten wel sneller gekomen", zei expert Scholma in de demonstratiezaal. Hij doet het echt fan-tas-tisch", jubelde Oudshoorn over Clerc. De hoop op de gelijkmaker vervaagde echter toen Tzizjov op behendige wijze zijn benodigde remise (eindscore 9-7) binnenhaalde. "Hij heeft het standje secuur verdedigd", concludeerde Scholma. De tweekamp was ten einde. "Ik ben heel blij dat het afgelopen is", pufte Clerc. "Dat is het enige positieve eraan." Hij bleef bij het gebruikelijke analyseren minutenlang staren naar het bord met de stelling van de laatste partij. "Ja, er had meer ingezeten", oordeelde hij later.

Ondanks het verlies van Clerc was het een mooie laatste damdag in het hoge noorden. Er gebeurde ten minste wat. Harm Wiersma, bondscoach en de laatste Nederlandse wereldkampioen uit 1984, nam vlak voor de slotzetten het woord. "Het was vandaag spannender dan de vorige zes partijen", sprak hij tot de zaal, . Als je minder bedenktijd hebt, gebeurt er gewoon meer." De toeschouwers knikten instemmend.

Op de derde etage noemde winnaar Tzizjov het in goed verstaanbaar Nederlands "een flauwe match" en wees met de beschuldigende vinger naar zijn tegenstander. "Rob speelde niet agressief. In judo krijg je dan strafpunten, maar in het dammen heb je zoiets niet." De langharige Rus gaf toe dat hij zelf ook geen initiatief had genomen. "Maar dat hoefde ook niet. Hij was de uitdager." Die uitleg klopte niet. Het was geen tweekamp tussen de regerend wereldkampioen en zijn uitdager. Want Clerc en Tzizjov waren vorig jaar gewoon samen bovenaan geëindigd bij het WK in Ivoorkust. De strijd in Groningen was er om uit te maken wie eerste zou worden. "Dus waarom zou ik dan meer risico's moeten nemen dan hij", vroeg Clerc zich terecht af.

Hij leek in de verlenging in het nadeel, omdat Tzizjov bekend staat als een goede sneldammer. "Toch had ik er veel zin in", vertelde Clerc. "Ik dacht dat mijn kansen juist groter zouden zijn. In kortere partijen kan er van alles gebeuren. Het begint dan op straatvechten te lijken. Maar het blijft ook dammen. Daarom vind ik het prima."

Alleen het tijdstip, elf uur, waarop er gisteren moest worden begonnen, beviel hem niet. Clerc is 's ochtends niet op zijn best. Op de voorgaande dagen, met de start van de partij om twee uur, kwam hij vaak om elf uur pas rustig uit zijn bed. Hij wilde dat echter niet als excuus gebruiken. Tzizjov toonde zich gistermorgen wel meteen erg uitgeslapen. "Hij is zó ontzettend sterk", vond Clerc's secondant Oudshoorn nadat hij de Rus ruim een week van nabij had meegemaakt. "Voor mij behoort hij tot de grote sporthelden van de wereld. Hij kan buiten zichzelf treden. Ik durfde in 1990 al honderd gulden op hem te zetten toen hij tegen Sijbrands moest dammen en dat is met mijn salaris heel wat, hoor."

Aleksei Tzizjov won in Groningen zijn achtste wereldtitel. De Rus haalde zijn schouders op toen hem werd gevraagd of hij de beste dammer aller tijden is. "Ik weet niet wie er nog na mij komt."

Rob Clerc, die nu vier keer tweede van de wereld is geworden, wilde voor het WK in Ivoorkust nog met dammen stoppen, maar daar denkt hij nu even niet meer aan. Vanaf volgende week doet hij alweer mee aan het Nederlands kampioenschap. Heeft hij daar na de slopende WK-tweekamp nog wel fut voor? "Ach, het begint pas over een week."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 11, 2005 20:34

NRC Handelsblad 07-07-1997

Interesse is er nog wel, tijd niet meer

Door PAUL DE LANGE

Een echt groot talent ben ik nooit geweest. Ik werd ook pas lid van een club toen ik dertien was. Dat is vrij laat, echt grote talenten als Ton Sijbrands en Harm Wiersma zaten op hun achtste al bij een vereniging.

<center>Image
Jos Stokkel 1977</center>

Thuis damde ik weleens. Huis-tuin-en-keuken-partijtjes die ik meestal won. Maar toen ik dertien was, werd er in mijn woonplaats een sterk bezet toernooi gehouden. Ik ging kijken en raakte enorm gefascineerd. Het vooruitdenken, de vele mogelijkheden van zetten, noem maar op. Ik werd lid van een club. Een paar jaar later was ik tweede bij het NK voor junioren. Ik ging - thuis op m'n kamertje - steeds meer tijd in het dammen stoppen. Nadenken over zetten, over partijen lezen in boeken, dat soort dingen. Destijds was er eigenlijk maar één ding in m'n leven: dammen.

Bij het NK van '83 werd ik gedeeld eerste met Rob Clerc, maar omdat hij titelverdediger was, werd hij kampioen. Dat vond ik niet leuk, maar wat doe je daar aan? Zo waren de regels. Zes jaar later was de titel wel voor mij. Ik ging naar dat NK zonder verwachtingen. M'n vorm was matig, maar vanaf de eerste dag zat alles mee. En ja, ik speelde ook gewoon goed. De foto waarop ik de beker krijg, hangt in mijn werkkamer. De beker zelf stond daar eerst ook, maar door ruimtegebrek staat die nu in de slaapkamer.

<center>Image
Jos Stokkel en Rob Clerc 1983</center>

Helaas kom je maatschappelijk met dammen niet ver. Daarom heb ik de afgelopen jaren meer tijd aan studie en werk besteed. Sinds '92 heb ik ook niet meer aan het NK deelgenomen. Wanneer de titelstrijd wordt gehouden, kriebelt het wel. Misschien doe ik ooit nog eens mee. De interesse is gebleven, alleen moet er nu wel tijd voor zijn.

Onderschrift: Foto: Dammer Jos Stokkel (37) van damclub Maas-Van 't Hoog. In 1989 was hij Nederlands kampioen. (Foto Freddy Rikken); Dit is de achtste aflevering van een serie over sporters wier bloeiperode kort maar hevig was

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 11, 2005 20:44

NRC Handelsblad, 16-12-1997

Thijssen maakt beloften waar bij damtoernooi

Door onze correspondent KARIN DE MIK

Bij het WK-kandidaten- toernooi in Stadskanaal bepalen 34 dammers wie van hen wereldkampioen Tsjizjov volgend jaar mag uitdagen. De Nederlandse invaller Kees Thijssen staat na negen speelronden verrassend op een gedeelde eerste plaats.

STADSKANAAL, 16 DEC. Een grieperige Kees Thijssen meldde zich gisteravond bij een arts in Stadskanaal. De 22-jarige dammer voelde zich de laatste dagen door een verkoudheid niet fit. "Het is een virusje. Niks ernstigs, maar ik voel me gewoon klote", zegt hij. Gisteren stuurde hij in zijn negende partij tegen de Senegalees Ba snel op een remise aan. "Ik wilde geen enkel risico lopen. Ik voel me in deze situatie niet capabel om iets te ondernemen."

Thijssen stapte gisteravond na de voorgeschreven paracetamol te hebben geslikt vroeg onder de wol. Rust en slaap moeten de koorts temperen. De tweevoudig jeugdkampioen wordt door veel damkenners beschouwd als de coming man van het Nederlandse dammen. Hij werd als tweede reserve, na afzeggingen van andere Nederlanders, gevraagd in Stadskanaal achter het dambord plaats te nemen.

Hoewel zijn beste score een vijfde plaats bij het Nederlands kampioenschap (in 1995) was, meet hij zich schijnbaar moeiteloos met de wereldtop. Vorige week verraste hij met een overwinning op oud-wereldkampioen Tsjegoljev. Na negen speelrondes bezet Thijssen de eerste plaats, samen met Schwarzman, die gisteren onverwachts verloor, oud-wereldkampioen Valneris, de Israeliër Koifman, Amrilloev en Presman.

Thijssen behaalde tot nog toe het hoogst aantal overwinningen van alle 34 deelnemers, namelijk vier. De oud-student Engels, die binnenkort tegen betaling damlessen gaat geven op basisscholen in Amsterdam, stelt zichzelf tot doel de finaleronde te halen. "Als ik die bereik is mijn reputatie wel gezet. Ik kan niet altijd de eeuwige belofte blijven. In de finaleronde kan ik vrijuit spelen."

Siep Buurke van het organisatiecomité noemt Thijssen het grootste damtalent van Nederland. "Hij maakt het precies op het juiste moment waar en dat is knap." Hoofdarbiter H. van Marle mag het eigenlijk niet hardop zeggen, maar hij drukte zijn landgenoot op het hart zichzelf "beter in de hand te houden". "Ik heb hem de raad gegeven in principe van een remise uit te gaan. Dit is een plaatsingssysteem. Je moet voorzichtig aftasten en intelligent uitbouwen." Maar een fitte Thijssen kan zichzelf moeilijk in bedwang houden. "Ik speel onbevangen. Ik heb een stijl waarin ik veel risico neem."

De 34 deelnemers aan het kandidatentoernooi moeten gedurende de voorronden twaalf partijen spelen. De hoogste zes spelen daarop, samen met de geplaatste Nederlanders Rob Clerc (vice-wereldkampioen, nadat hij begin dit jaar in een tweekamp van Tsjizjov verloor) en Nederlands kampioen Hans Jansen, een finaleronde. De winnaar hiervan mag de regerend achtvoudig wereldkampioen Tsjizjov uitdagen.

Er is veel kritiek op het Zwitserse lotingsysteem, dat de paring van de spelers in de voorronden koppelt aan hun nummer op de wereldranglijst. Sterke spelers ontmoeten relatief zwakke deelnemers, waardoor de eersten hun positie gemakkelijker kunnen handhaven. Niet alleen de loting, ook het grote aantal partijen wekt weerstand bij sommige spelers. De Moskoviet Alexandr Schwarzman: "Je gebruikt je energie in de voorrondes voor niets, daarna spelen acht spelers nog eens om één finaleplaats. Dat is crazy. Verlies je in de finaleronde twee keer, dan ben je al uitgeschakeld."

Het door de werelddambond voorgeschreven lotingsysteem was mede de reden dat Harm Wiersma afzegde. Hij en Ton Sijbrands werden apart benaderd om deel te nemen, zegt Buurke. "Sijbrands heeft problemen in de privé-sfeer en Wiersma had onoverkomelijke bezwaren tegen het systeem. Alleen voor een bepaald bedrag wilde hij dit principe wel opzijzetten." Maar het prijzengeld - 40.000 gulden, de winnaar krijgt 10.000 gulden netto - is de sluitpost van de begroting, stelt Buurke. "En met dit bedrag zijn we nog niet eens ontevreden." Ter vergelijking: bij het WK schaken dat nu in de stad Groningen plaatsvindt, bedraagt het prijzengeld vijf miljoen dollar.

De damsport staat nu eenmaal in de schaduw van het schaken, constateert Buurke. "Er zijn veertig landen aangesloten bij de werelddambond, tegen meer dan 150 bij de wereldschaakbond. In landen als Duitsland en Zweden wordt dammen als een kinderspel gezien." Daar staat tegenover dat het Groningse toernooi op de voet gevolgd wordt in landen als Mongolië, Brazilië en Rusland.

Vooral in Mongolië is het dammen immens populair, nu er voor het eerst een Mongoliër meedoet aan het WK-kandidatentoernooi. Dath Erdenebileg is een ongeplaatste speler, die na negen rondes zelfs hoger staat dan oud-wereldkampioen Gantwarg en de Wit-Rus Baljakin, tweede bij het WK in 1986. Via Internet correpondeert de Mongool druk met de damliefhebbers thuis.

Ook in Groningen staat Erdenebileg in het middelpunt van de belangstelling, mede door het sneue avontuur van zijn fan en landgenoot Aldar Sukhee. Sukhee reisde vanuit zijn woonplaats Oelan Bator per trein naar Amsterdam, maar werd daar beroofd van vijfhonderd dollar. Berooid stapte hij op de trein naar Assen. Daar besloot de luitenant in het leger de 35 kilometer naar Stadskanaal te lopen. Een automobilist die hem oppikte en zijn verhaal niet geloofde leverde hem af bij de politie. Uiteindelijk kwam hij bij het Golden Tulip Hotel aan, waar hij gratis onderdak kreeg. Een aantal Nederlanders zamelde inmiddels geld in, zodat de Mongool over enkele weken kan terugreizen naar zijn land.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 11, 2005 21:07

NRC Handelsblad, 29-11-1999

Een gepassioneerde dammer

KAREL BERKHOUT

Nederland kent een rijke documentaire-traditie en enkele grote sporter, maar geen gedenkwaardige films over een topsporter. Misschien ontbreekt het Nederlandse sporters aan het drama van Amerikaanse sporters zoals Jesse Owens (racisme), maar waarschijnlijk ontbreekt vooral het oog ervoor. In de egalitaire sportcultuur van Nederland is Fanny Blankers-Koen haar hele leven een `huisvrouw' gebleven en wordt de hartstochtelijk naar status hunkerende schaatser Romme steevast omschreven als een `nuchtere' jongen.

De sporters die het wel tot film hebben geschopt zijn meer anti-helden dan sporthelden. Zoals Donner, de schaker en schrijver over wiens leven enkele jaren terug een geslaagde documentaire is gemaakt die vooral het beeld van een kleurrijke branieschopper naliet.

En nu is er de film Jannes van Rein Hazewinkel, over de in 1996 overleden dammer Jannes van der Wal, die in zijn publieke optreden het toonbeeld van onaangepastheid was. Hij schreef tv-geschiedenis door bij Mies Bouwman minuten lang te zwijgen en verspeelde een Nederlands kampioenschap door in de trein in slaap te vallen.

Deze voorvallen passen in het stereotype beeld van de denksporter als geniale zonderling. In Jannes doet de maker een geslaagde poging dat cliché-beeld te doorbreken. Jannes van der Wal wordt getekend als een hoogst origineel mens en een even gepassioneerde als geniale dammer. Na zijn onverwachte wereldtitel in 1982 verloor Van der Wal het doel in zijn bestaan en hervond dat pas met de uitvinding van het Doordammen, waarmee hij de damsport van de remisedood wilde redden. Het experimentele Doordam-toernooi dat vorig jaar werd gehouden kon hij niet meer meemaken.

<center>Image
Wereldkampioen op Schiphol, 9 december 1982 </center>

De boeiende film wordt verteld met behulp van opnamen van het Friese landschap (geboortegrond), archiefbeelden van optredens in tv-shows en reclamespotjes en vooral interviews. Afgaande op de film zijn dammers boeiende vertellers, die goed kunnen formuleren. Zo omschrijft dammer Hans Janssen het damspel treffend met het bouwen van een burcht van waaruit je af en toe een pijltje naar buiten schiet.

Helaas is ook Hazewinkel erg tevreden met zijn sprekers, zo tevreden dat een begeleidende commentaar-stem ontbreekt, waardoor samenhang mist. Hazewinkel heeft de tragiek van van der Wals leven uitsluitend impliciet willen weergeven en dat is hem ook goed gelukt, maar andere zaken behoeven meer expliciete toelichting.

<center>Image
</center>

Het is leuk de kleine magere Van der Wal in Afrika te zien schaken aan reusachtige borden, maar nog leuker was het geweest erbij te vermelden dat West-Afrika naast Nederland en het GOS het enige gebied is waar op hoog niveau wordt gedamd. Het Doordammen mag dan een nieuw levensdoel zijn geweest, er wordt niet uitgelegd hoe het precies werkt, wat er na het experiment mee is gebeurd en hoe er over wordt gedacht door bijvoorbeeld de kritische Sijbrands.

<center>Image
</center>

En hoe goed was Van der Wal eigenlijk als dammer? ,,Een genie'', zegt dammer Clerc onomwonden en anderen prijzen zijn durf en originaliteit. Maar de wereldtitel won hij op een toernooi waar de spelers uit de Sovjet-Unie ontbraken (blijft onvermeld) en verloor hij een jaar later weer aan Wiersma. De sleutelpartij die hij op het WK in Sao Paulo won van Clerc, een staaltje van zijn kunde, wordt helaas niet weergegeven in diagrammen maar in de vorm van een interview met Clerc doorsneden met beelden van Braziliaans carnaval.

<center>Image
</center>

Jannes is zo een nogal impressionistisch portret geworden, waarin het dammen meer een kunst is dan een sport. Van der Wal oogt meer als een kunstenaar dan als sporter - een gemankeerde levenskunstenaar om precies te zijn.

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Mon Jul 11, 2005 22:06

PARTHENAY 2005

PATRICK KOPP has just onlined results of 1st round.

G. VALNERIS, M. DOLFING, L. NICAULT, B. FERET, O. LOGNON won.

HENRI CORDIER, father of ARNAUD CORDIER, drew the 2004 French champion GILLES DELMOTTE.

http://dammeur2.free.fr/Parthenay2005/r ... ronde1.htm

Tuesday : two rounds to be played !!
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Ratingrunner

Post by Ratingrunner » Mon Jul 11, 2005 23:08

Hanco Elenbaas wrote:Haagsche Courant, 11 juli 2005

Aleksej Tsjizjov winnaar zonder echte winstpartij

DELFT | Aleksej Tsjizjov is de grote winnaar geworden van het internationale DUWO Kennisstad Damfestival in Delft.

<center>Image
Nina Hoekman en Aleksej Tsjizjov,
winnaars van het Kennisstad Internationaal Damfestival.
(fotoburo Fred Nijs)
</center>

Die arme Nina! Met zulke melkklieren wordt het begrijpelijk dat je het land van Tsjernobyl ontvlucht.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Mon Jul 11, 2005 23:30

RondVrouw lijkt me toch een geschikter etiket.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Jul 11, 2005 23:43

Ratingrunner wrote: Die arme Nina! Met zulke melkklieren wordt het begrijpelijk dat je het land van Tsjernobyl ontvlucht.
Alexander, wordt het toch niet eens tijd dat er opgetreden wordt tegen zieke figuren als deze Ratingrunner? Nina heeft wederom bewezen een zeer goede damster te zijn. En een geestig mens bovendien. Wat is de zin van het afdrukken van respectloze uitingen over haar voorkomen die niets met dammen hebben te maken?

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Jul 11, 2005 23:45

Hanco, vandaag maandag 11/7 stonden er uitgebreide artikelen in NRC en Volkskrant over de telling in Delft.

Ratingrunner

Post by Ratingrunner » Tue Jul 12, 2005 00:30

Henk de Witt wrote:
Ratingrunner wrote: Die arme Nina! Met zulke melkklieren wordt het begrijpelijk dat je het land van Tsjernobyl ontvlucht.
Alexander, wordt het toch niet eens tijd dat er opgetreden wordt tegen zieke figuren als deze Ratingrunner? Nina heeft wederom bewezen een zeer goede damster te zijn. En een geestig mens bovendien. Wat is de zin van het afdrukken van respectloze uitingen over haar voorkomen die niets met dammen hebben te maken?
Neem me niet kwalijk Henk, het was niet de bedoeling om rexpexloos te zijn, maar wanneer heb jij voor 't laatst zulke memmen in de hand gehad?

<center>Image
Nina Hoekman en Aleksej Tsjizjov,
winnaars van het Kennisstad Internationaal Damfestival.
(fotoburo Fred Nijs)
</center>

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue Jul 12, 2005 00:49

Ratingrunner wrote:Neem me niet kwalijk Henk, het was niet de bedoeling om rexpexloos te zijn, maar wanneer heb jij voor 't laatst zulke memmen in de hand gehad?
Ik heb vele vrouwenborsten in mijn hand gehad, maar hou geen lijstjes bij van maten, vormen en tijdstippen. De verschillen ontgaan mij uiteraard niet maar tellen niet echt in de persoonlijke, intieme ontmoeting met een vrouw. Vergelijkend warenonderzoek of in het openbaar bekommentarieren van de omvang van iemands borsten vind ik plat en smakeloos.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jul 12, 2005 10:19

Henk de Witt wrote:Hanco, vandaag maandag 11/7 stonden er uitgebreide artikelen in NRC en Volkskrant over de telling in Delft.
Kpaping heeft het artikel uit de Volkskrant al geplaatst: http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?p=3340 ... ght=#33402
Gisteren stond er nog niks op de site van de NRC, maar ik zal de komende dagen wel kijken. Vaak duurt het een of twee dagen voordat de krantenartikelen in het archief van de sites worden opgenomen. Maar de rubriek van Ton Sijbrands wordt de laatste twee weken ook niet meer in het archief van de Volkskrant opgenomen.
Een alternatief is de Krantenbank in de bibliotheken. Als iemand daarin wil zoeken, graag! Hier in Amsterdam heeft iedereen recht om daar elke dag (gratis) een half uur in te zoeken, maar het duurt soms uren voordat je aan de beurt bent.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Tue Jul 12, 2005 10:21

Henk de Witt wrote:
Henk, ik ben het met je eens. Ratingrunner, hou toch eens je gemak.

Als compensatie een klein mini-anekdootje: Nina is niet alleen geestig, maar ook aardig en hulpvaardig. Kan me herinneren dat Hein Meier tijdens een toernooi in Moskou stevig ziek werd, en toen was tussen alle deelnemers Nina degene die ervoor zorgde dat hij in een ziekenhuis kwam en goed verzorgd werd, en ik denk dat dat haar typeert. Leuke vrouw en een goede damster.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jul 12, 2005 10:41

Nieuwe Puntentelling in Delft Doorslaand Succes

Tjalling Goedemoed

De nieuwe puntentelling in het toptoernooi van het DUWO Kennisstad Damfestival in Delft was een doorslaand succes. Slechts 1 op de 3 (33,3%) partijen eindigden in remise, daar waar percentages boven de 70 procent gebruikelijk zijn tussen grootmeesters. De topgroep bestond uit louter topgrootmeesters: Georgiev (3-voudig wereldkampioen), Schwarzman (oud-wereldkampioen), Tsjizjow (negenvoudig wereldkampioen), Samb (vermaard smaakmaker en reuzendoder uit Senegal), Prosman (oud-Nederlands kampioen) en Kees Thijssen (3-voudig en heersend Nederlands kampioen). Naast de grootmeestergroep stond het festival bol van de interessante activiteiten: Een meestergroep bestaande uit louter damesdammers, een open groep, een open-lucht-sneldamtoernooi op de Markt, een Studententoernooi, een sneldamavond (hetgeen een volle bak opleverde in het DUWO Denksportcentrum!) en meer. Maar het meest speciale aan dit toernooi was wel de verfijnde Delftse telling. Een overwinning levert 10 – 0 op, een puntenoverwinning met permanent 3 schijven (major-puntenoverwinning) meer wordt beloond met 7 – 3, terwijl een puntenoverwinning met 2 schijven voor (minor-puntenoverwinning) met 6 – 4 wordt gehonoreerd. Het idee om ook 2 schijven voorsprong te belonen, lijkt een verrijking voor het damspel, gezien het drastisch dalende aantal remisepartijen. Om de nieuwe scores, die ongebruikelijk zijn en dus een beetje lastig te interpreteren, te vergelijken met de klassieke damtelling: Je kunt de uitslagen ook als volgt schrijven:
Winst: 2 – 0. Major puntenoverwinning: 1,4 – 0,6. Minor puntenoverwinning: 1,2 – 0,8.
Remise 1 – 1.

<center> [img]http://fmjd.org/dias/save/11211598184.png[/img]
Schwarzman – Georgiev </center>

Een gunstige positie voor Schwarzman, die kan spelen voor de 10 – 0 (al is het objectief geen gewonnen stand). Met 44.33-29? liet de witspeler echter een afwikkeling toe, die normaliter onmiddellijk had geleid tot handen schudden en delen van de punten. In dit geval kan wit nog op een puntenoverwinning spelen, zodat de spanning blijft gehandhaafd in een interessant eindspel.
44… 25-30! 45.34x25 19-24 46.29x20 12-17 47.22x11 16x 7 48.27x16 7-11 49.16x 7 8-12 50. 7x18 9-14 51.20x 9 4x35 52.25-20 35-40 53.20-14 40-44 54.14-10 44-50 55.10- 5 50-22 56. 5-19 22-39 57.32-27 6-11 58.37-31 26x37 59.19x41 39-44 60.41-23 44-39 61.23-37 39-33 62.37-26 11-16 63.26-37 33-17 64.37-41 17- 8 65.41-28 8- 3 66.28-44 3- 8 67.44-28 8- 3 68.28-37 3-17 69.37-48 17-33 70.36-31 33-28 71.31-26 28-33 72.48-31 33-24 73.31-36 24-35

<center> [img]http://fmjd.org/dias/save/11211570469.png[/img] </center>

Hier kwamen de spelers 6 – 4 overeen, waarna Schwarzman bijna een gat in de lucht sprong van blijdschap. Tsja, dat voelt toch net eventjes wat lekkerder dan die over-voorspelbare 1 – 1 bij klassiek dammen. Hoe echter gaat wit de minor puntenoverwinning binnenhalen? Wit moet proberen 2 dammen tegen 1 dam te halen. Niet met het botte 74.27-21? 16x27 75.36x22 want dat levert na 35-49 niet meer dan remise op. Ter adstructie: 76.22-18 49-38 77.18-40 38-49 78.40-35 49-16! 79.35-49 16-2!! 80.26-21 2-8 81.21-16 8-17 en het is onmogelijk om zwart van de trictrac te verdrijven. Om een eindspel van 2 dammen tegen 1 dam af te dwingen (6 – 4) moet wit 74.27-22 spelen, daarna 22-17 en vervolgens de schijf ruilen en wit loopt door naar tweede dam.

Een partijprobleem van Ermakov ter oplossing:

<center> [img]http://fmjd.org/dias/save/11211572654.png[/img] </center>

Tjalling Goedemoed
Christiaan kerkhofstraat 12
8923 GB Leeuwarden

Post Reply