Puntenharker neem ik terug. Ik had dezelfde gedachte als Joost maar begrijp te weinig van het spelletje.joost wrote:'Punten Harken' is hier een heel correcte woordkeus. Samb speelt alles of niets. Tzizjow neemt vooral geen risico's. Hij weet dat hij daarmee niet zal verliezen en gokt terecht op een aantal voordeelremises.Klaas Bruinsmeer wrote:Ok, 'punten harken' is niet eerlijk, neem ik terug. Winnen is blijkbaar moeilijker dan het behalen van een puntenoverwinning. Dat verschil komt niet terug in de gehanteerde telling. Die twee overwinningen van Samb (20 punten) moeten toch meer waard zijn dan die drie net niet overwinningen van Tzizjow (21 punten). Gezien het grote aantal beslissingen is die differentiatie een goed idee en groot succes, dat onderstreept het voorbeeld Schwarzman - Georgiev wel. Maar zou er iets gedaan kunnen worden met de waardering van de totale overwinning?Henk de Witt wrote:Tsjizjov nam in het reguliere toernooi drie van de vier 7-3 uitslagen voor zijn rekening. Alledrie keren zat hij dicht bij een 10-0 winst. Dat kun je je misschien ook wel voorstellen want voor een 7-3 uitslag is een voordeel van minimaal drie schijven vereist en dat is best veel. Alledrie keren heeft hij zijn uiterste best gedaan om die 10-0 te realiseren. Logisch, want dat zou hem elke keer drie punten extra hebben opgeleverd en hij zou drie tegenstanders drie punten hebben ontfutseld. 'Punten harken' suggereert een beetje dat het vrij gemakkelijk zou zijn om een puntenoverwinning te behalen. Dat is niet het geval. Op dit niveau is een uiterste inspanning vereist om tot voordeel te komen, zelfs tot een 6-4 uitslag. Zie ook bijvoorbeeld de 6-4 overwinning van Schwarzman op Georgiev in de tweede ronde en de daarop volgende vreugde-uitbarsting van Schwarzman.
Die differentiatie is een succes gezien het grote aantal beslissingen. Maar ik mis ook iets. Als winnen nog zoveel moeilijker is dan het behalen van een 7-3 puntenoverwinning moeten die twee overwinningen van Samb (20 punten) toch meer waard zijn dan die drie bijna overwinningen van Tzizjow (21 punten). Wat kan daar aan gedaan worden? Een kampioen die geen enkele partij totaal heeft gewonnen is het toch net niet.