Vraagje wrote:
Het verschil is m.i. dat als je van de nummers 2 en 3 verliest en toch eerste wordt (dit lijkt me persoonlijk overigens toch vrij uniek in de damwereld) je het beter gedaan hebt tegen de 'kleintjes.' Dat zijn minder goed spelende spelers maar wel spelers uit dezelfde categorie.
Wanneer je echter stelt dat meisjes een apart kampioenschap moeten hebben omdat zij anders in elkaar zitten dan jongens (afgezien van de vraag of dat laatste een goed argument is), dan vind ik het raar dat je wel eerste kunt worden tussen de meisjes als je goed bent in het winnen van jongens en niet in het winnen van andere meisjes. Want naar mijn idee moet de meisjeskampioen het meisje zijn dat het beste is in het winnen van andere meisjes. De beste dammer is toch ook niet degene die het beste is in het winnen van schakers?
Je kunt overigens de vraag stellen of die nummer 1 in jouw voorbeeld de terechte kampioen is. Zoals ik op het damweb-forum weleens heb opgemerkt ga je er bij zwitserse en rondtoernooien vanuit dat degene die het beste is in winnen, de beste is en dus kampioen moet zijn. Vind je daarentegen dat de beste degene is, die het beste is in niet-verliezen dan zou je dus een knock-out systeem moeten hanteren waarbij je een ongeslagen winnaar krijgt.
Ander alternatief is mogelijk dat je alleen de resultaten van de meisjes onderling meeneemt in geval van een rondtoernooi.
alinea 1: Wie de meeste punten haalt is kampioen. Het is natuurlijk knap om van de kampioen te winnen, maar st... eh, niet zo best om van een kleintje te verliezen. Wat telt zwaarder?
Toch zie je wel dat nummers 2 en 3 (zoals in mijn voorbeeld) veel gelijk spelen tegen de subtoppers, terwijl de kampioen daartegen wel wint. Dat zijn dus niet de kleintjes waartegen hij (of zij, natuurlijk) het beter heeft gedaan.
alinea 2: Het meisje dat meer van jongens heeft gewonnen dan van meisjes is niet slecht, lijkt me.
Maar een apart toernooi is zuiverder. Daar zijn we het over eens.
alinea 3: Sorry, een knock-out systeem vind ik niks. Althans voor de spelers. Voor het publiek is het wel spannend, denk ik.
alinea 4: Tja, als je dat doet, tellen de 'gemengde' partijen dus niet mee. Waarvoor speel je die dan? Wat staat er op het spel? In zo'n partij kan je beter even uitrusten, omdat je later nog tegen een sexe-genoot moet.