Toch denkt Achfaaq nu nog steeds dat hij het WK mag organiseren omdat hij dat in 2002 en 2004 zo afgesproken heeft met de FMJD! Een vermakelijk situatie! Ik hoop dat Achfaaq er ook nog de lol van kan inzien als hij dit allemaal onder ogen krijgt.Henk de Witt wrote: Wouter van Beek zal geen harde toezegging hebben gedaan, want zoals gezegd is de procedure niet zo. De organisatie wordt door de FMJD toegewezen aan een nationale bond. Wel kan het natuurlijk helpen wanneer in een bepaald land al een organisatie klaar staat.
Over het bezoekje van Ebbo, Harm en Pieter aan Ivo hoor ik voor het eerst. Ik weet niet wanneer dat plaatsvond, en ook niet of Ivo misschien allen had uitgenodigd en ik kan niet beoordelen of Harm en Pieter daar op hun plaats waren of niet. Ik begrijp niet wat voor bezwaar er tegen in te brengen is dat Harm en Pieter met Ebbo zijn meegegaan.Henk de Witt wrote: Er is een gesprek geweest van Ebbo de Jong, Harm Wiersma en Pieter Hildering met de gemeente Rotterdam, o.a. burgemeester Opstelten. Deelname aan dit gesprek van Harm en Pieter was al niet juist. Ebbo had beter in het gezelschap van Rotterdamse dambestuurders kunnen gaan. Dan had het ook nooit zo fout kunnen lopen. De Rotterdamse dammers waren echter volledig onkundig van dit gesprek, tot Ebbo de Jong in de Bondsraad van juni 2004 er melding van maakte. Hij gaf aan dat zowel Amsterdam als Rotterdam in de markt waren, waarbij Rotterdam een behoorlijke voorsprong had. Dit gaat dus vooral op voor het financiele verhaal.
Kan het zijn dat de groentjes Ebbo en Pieter in de tijd dat ze bij de burgemeester op visite gingen nog niets wisten van de afspraken tussen Wouter van Beek en Achfaaq Mohamedjoesoef? Dat hen pas na het bezoekje aan Ivo door Achfaaq en/of Wouter werd duidelijk gemaakt dat Rotterdam het kon schudden wegens de overeenkomst tussen Achfaaq en Wouter? Vragen die misschien beantwoord kunnen worden als Gerard zijn double-check-onderzoek heeft afgerond.
Goed dat Constant-Charlois alsnog in het gat gesprongen is. Rotterdam heeft altijd veel betekend voor het dammen en verdient het dus om met veel egards behandeld te worden. Dat de KNDB niets meer van zich heeft laten horen in Rotterdam moet haast wel iets te maken hebben met het plotselinge vertrek van Ebbo.Henk de Witt wrote: Rotterdam heeft echter nooit meer iets van de KNDB gehoord, was not amused vandaar de excuusbrief van de KNDB. Constant-Charlois is nu inderdaad bezig een ander evenement naar Rotterdam te halen. Hopelijk lukt dit, want de dambond heeft gewoon een erg slechte beurt gemaakt bij deze gemeente. Er moet dus wat reparatiewerk worden verricht.
Het is goed dat je je verhaal verteld hebt, zodat KNDB-bestuurders er wat van kunnen opsteken.Henk de Witt wrote: Voorlopig is dit ook het laatste wat ik er over wil zeggen. Min of meer toevallig is mij dit verhaal ter ore gekomen. Aanvankelijk had ik er helemaal niets over willen zeggen zolang de organisatie in Amsterdam loopt. Ik kon het echter niet laten omdat mijn club DOS en ik persoonlijk de afgelopen jaren ook het nodige hebben ervaren. Onder anderen dat een toernooi dat is toegewezen zonder enig overleg zomaar ergens anders wordt gehouden. Individuele bestuursleden van de KNDB zijn ook lang niet altijd op de hoogte van wat er zoal gebeurt. In dit verband heb ik al eerder gesproken van een bepaald cultuurtje, van gelobby en vriendjespolitiek die mij tegen staat.
Welk toernooi was DOS toegewezen? Het is altijd kwalijk als dat soort afspraken niet wordt nagekomen, helemaal als zoiets zonder overleg gebeurt.
Vriendjespolitiek is steeds weer vervelend, maar in de praktijk nauwelijks te vermijden.
Pieter Hildering en Achfaaq Mohamedjoesoef zijn overigens geen vriendjes. Achfaaq en Amsterdam Zuidoost hebben het aan hen toegewezen WK te danken aan 8 jaar ploeteren in de marge met het Bijlmertoernooi. Het wordt tijd dat de gemeente Amsterdam en stadsdeel Zuidoost zich wat royaler en behulpzamer opstellen. Je zou haast gaan hopen dat de Amsterdamse politici dat verhaal te horen krijgen over de betere voorstellen van Rotterdam. Kun je niet een mooie brief schrijven aan wethouder Hannah Belliot?