thesis over dammen/geschiedenis

Discussies over damsport (in het Nederlands)
dekimpe

Post by dekimpe » Mon Jun 06, 2005 21:26

Dam el dorado zou dat ergens bezichtbaar zijn op internet/ cdrom/ of iets dergelijks?
Heeft iemand de website want vind hem niet meteen

Denk dat het handig is om mn onderzoek via deze bron verder te zetten
verder heb ik tevens opgemerkt dat zelfs de Bibliotheek van Leuven (België) interessant werk heeft over de geschiedenis van het dammen
Normaal verwacht ik ook te Antwerpen (belangrijk drukkercentrum met een kopie van elk boek vanaf de 16de eeuw daar gedrukt) en Gent (de universiteitsbibliotheek) nog belangrijk naslagwerken over het dammen

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jun 07, 2005 00:12

Dam Eldorado bestaat niet meer en het heeft nooit een website gehad. Van het drietal dat het blad runde leeft alleen Leen de Rooij nog; Jan Scheijen en Nico Keessen zijn al lang geleden overleden. Bel het bondsburo even voor het telefoonnummer van Leen de Rooij, waarschijnlijk kan hij je verder helpen.

Ook Gerhard Bakker, Rob Jansen, K.W. Kruijswijk en Arie van der Stoep zou ik bellen als ik jou was, misschien ook Cock van Leeuwen.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Tue Jun 07, 2005 01:03

Hanco Elenbaas wrote:.

Ook Gerhard Bakker, Rob Jansen, K.W. Kruijswijk en Arie van der Stoep zou ik bellen als ik jou was, misschien ook Cock van Leeuwen.

Zij waren namelijk ooggetuige inzake het dammen aan het Spaanse, Franse en Nederlandse hof in de 16de, 17de en 18de eeuw! En niet te vergeten van de dammer Napoleon!!

steenslag

Post by steenslag » Tue Jun 07, 2005 01:13

Begin jaren tachtig ging een vriendin om wat bij te verdienen lesgeven op een school te Spijkenisse. Ze wist dat ik toen damproblemen maakte en vertelde dat ze daar een collega had die dat ook deed. Het bleek om Arie van der Stoep te gaan. Dat vond ik nogal wat. Ik krabbelde een prototype van een probleem op een bierviltje, op een motief waar ik al weken over aan het tobben was. Dit motief:
Image

Ze gaf het bierviltje aan Arie, die per ommegaande een uitgescheurd schriftblaadje retourneerde met allerlei uitwerkingsideeen waar ik in de verste verte niet opgekomen was. Dit heeft zich nog een paar keer voorgedaan, elke keer met die vriendin als postbode.

Ik bedoel maar, dr. Arie van der Stoep, gepromoveerd op de herkomst van het woord damspel, is een benaderbaar man, zelfs via bierviltjes.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jun 07, 2005 04:34

Ben Anoniem wrote:
Hanco Elenbaas wrote:.

Zij waren namelijk ooggetuige inzake het dammen aan het Spaanse, Franse en Nederlandse hof in de 16de, 17de en 18de eeuw! En niet te vergeten van de dammer Napoleon!!
Rustig nou Bennie, rustig, sssssttttt, stil maar!! Jij blijft onze Napoleon! Neem je drankje en bedenk: niemand is een betere Napoleon dan Bennie!! En die andere Napoleon kon ook niet dammen, net als jij. Het is daarom echt niet nodig dat Bennie al die moeilijke combinaties moet gaan leren.
Of wil je liever Voltaire zijn van nu af aan? Mag ook.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jun 07, 2005 16:21

<center>Image

Image
Portrait of Napoléon on the Imperial Throne. 1806. Oil on canvas.
Musée de l'Armée, Paris, made by Jean-Auguste-Dominique Ingres

Image
</center>

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Tue Jun 07, 2005 17:08

Arie is benaderbaar?
Hoe is het mogelijk, een echte doctor!

Neemt niet weg dat ook Arie maar wat blufte en fantaseerde.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jun 07, 2005 18:30

Ben Anoniem wrote:Arie is benaderbaar?

Hé Napoleon, jij zou die brug in Lissabon toch nog eens onderzoeken?
http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?p=2524 ... ght=#25246

steenslag

Post by steenslag » Tue Jun 07, 2005 23:43

Ben Anoniem wrote:Arie is benaderbaar?

Oeioeioei! Bluf en fantasie! dat kunnen we natuurlijk niet hebben. Bedankt voor de waarschuwing. Was ik er toch bijna ingetrapt.

Maar eh, waar bluft Arie precies? En waar fantaseert hij?

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed Jun 08, 2005 00:02

Geschiedenis is -op wat namen, jaartallen en aantallen na- toch voor een groot deel interpretatie, duiding, subjectiviteit.

Wat Arie betreft vond ik net dit:
Van der Stoep beheerst de Spaanse taal niet eens. Kijk eens: die man zweert steeds maar bij etymologische verklaringen en hij vergeet daarbij dat etymologie maar een hulpmiddel is bij het echte historische onderzoek.

steenslag

Post by steenslag » Wed Jun 08, 2005 00:27

"...Evenals ik slechts onzekerheden heb te bieden. Telkens weer rangschik ik de immer schaarse gegevens om daar behoedzaam conclusies uit te trekken, wat ik begeleid met het modale adverbium 'aannemelijk'of het synoniem 'plausibel'. Met hoeveel welwillendheid hij me ook wil volgen, bij de vierde 'aannemelijke' keuze kan de lezer gaan twijfelen aan de juistheid van de koers en zekerheid eisen. (...) Op mijn terrein bestaat er geen zekerheid, alleen die ene: dat een nieuwe vondst kan noodzaken een uitspraak te herroepen. (...)En daar heb je ze dus, de twijfels, de vraagtekens, wellicht zelfs irritatie omdat de som van een aantal aannames een uitspraak is waarvan weer andere aannames herleid worden.(...) Maar nogmaals: het gaat niet anders."

Arie van der Stoep, over de herkomst van het woord damspel, uit hoofdstuk 1.5

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed Jun 08, 2005 00:33

Nou, nu hoor je het (dat 't maar bluf en fantasie is) eens van Arie zelf.

steenslag

Post by steenslag » Wed Jun 08, 2005 00:56

Ik begin nu pas te begrijpen hoe je denkt: het is niet 100% zeker dus het is bluf en fantasie.
Man, jij had indertijd de uitvinding van het wiel nog bluf en fantasie genoemd.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed Jun 08, 2005 00:59

Het feit dat degene die deze kwestie aanroert Ben Anoniem heet maakt de conclusie niet minder juist.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed Jun 08, 2005 01:01

steenslag wrote:Ik begin nu pas te begrijpen hoe je denkt: het is niet 100% zeker dus het is bluf en fantasie.
Man, jij had indertijd de uitvinding van het wiel nog bluf en fantasie genoemd.
Nee, Steenslag. Het probleem is dat 80 procent maal 80 procent maal 80 procent maal 80 procent veel minder is dan 50 procent.

In plaats van de erudiete olijkerd uit te hangen zou je ook inhoudelijk op Bens commentaar in kunnen gaan. Desnoods met een wasknijper op de neus wanneer je de azijnlucht niet kunt verdragen.

Post Reply