meisjesdammen verwijnt
-
Mag ik als vader van Laura EN Frerik opmerken, dat het absoluut niet de bedoeling is dat zij de school versloffen.
Wij, hun ouders, zien er op toe, dat zij hun weektaak zo inrichten, dat ook dammen mogelijk is. Door in het week-end voorruit te werken kunnen zij op donderdag 2 uur trainen en op vrijdag bij de senioren spelen (tot diep in de nacht). Dan is er nog genoeg tijd over om zaterdag OF zondag een damactiviteit te hebben.
Meer staan wij niet toe. Maar het is genoeg gezien hun school- en damresultaten.
Wij, hun ouders, zien er op toe, dat zij hun weektaak zo inrichten, dat ook dammen mogelijk is. Door in het week-end voorruit te werken kunnen zij op donderdag 2 uur trainen en op vrijdag bij de senioren spelen (tot diep in de nacht). Dan is er nog genoeg tijd over om zaterdag OF zondag een damactiviteit te hebben.
Meer staan wij niet toe. Maar het is genoeg gezien hun school- en damresultaten.
-
Reactie op een aantal voorgaande bijdragen.
In het onderstaande wordt met mannen en vrouwen ook jongens en meisjes bedoeld.
STELLINGEN.
1. Dammen is niet een mannensport, maar een sport voor allen.
2. Er is verschil tussen mannen en vrouwen m.b.t. de bouw c.q. het gebruik van de hersenen.
3. Het is niet eerlijk mannen en vrouwen in dezelfde categorie te laten spelen (Het standpunt van het bestuur, dat vrouwen toch bij de algemene kampioenschapen mee kunnen spelen, is wetenschappelijk gezien onjuist).
4. Dit is geen discriminatie. Dat slaat nl. op gelijke rechten. Mannen en vrouwen hebben even veel recht om kampioen te worden (in hun eigen categorie dus).
5. Mannen en vrouwen hebben dezelfde drijfveren om te dammen. Zie de vragenlijst van Yaelle.
6. De vrouwen breken nationaal te weinig door (ondanks de extra aandacht voor vrouwendammen), omdat er op provinciaal niveau en de clubs (haast) niets aan wordt gedaan.
OPMERKINGEN
1. Vrouwen vallen bij algemene wedstrijden vrijwel steeds buiten de prijzen. Mede daardoor haken ze af. Een eenvoudig middel om hen te stimuleren is aparte prijzen voor vrouwen. Dit kan bv. door een algemene eerste prijs en daarnaast een prijs voor de beste man en een prijs voor de beste vrouw. En natuurlijk meer prijzen als dat kan.
2. In het algemeen beveel ik aan mannen en vrouwen wel tegen elkaar te laten spelen, maar een apart klassement voor beiden op te stellen. Men kan zich dan toch met elkaar meten en er bestaat een stimulans door de prijzen. Er dienen wel voldoende deelnemers in elke categorie te zijn.
3. Trainen van mannen en vrouwen samen kan heel goed.
4. Er zijn weing (goede) dammers/damsters met dammende ouders of kinderen. Dit verschijnsel zie je in alle sporten.
Men moet de talenten niet in familie-verband zoeken.
Koppeltjes onder de dammers en damsters vormen lijkt daarom weinig zinvol en is een zaak van lange adem.
5. Damsters moeten niet aangesproken worden op hun vrouw-zijn. Dat is juist discriminerend en denigrerend. We moeten ze serieus nemen om de sport die zij beoefenen. Niets anders.
6. Blind_curve heeft het niet begrepen. Het gaat niet om gelijkheid, maar om gelijke rechten: eigen klassement en gelijke kansen (op prijzen etc.)
7. Het is niet oneerlijk, dat mannen harder moeten werken om bv. een NK te bereiken.
Voor schakers is het nog moeilijker om een NK te halen, omdat er 3 keer zoveel schakers zijn dan dammers. Is dat soms ook oneerlijk?
8. Vraag aan Nadine. Je schreef dat het op het NK meisjes zo gezellig was en dat er niet speciaal voor getraind was.
Bij het NK jongens was het ook gezellig/leuk/vriendschappelijk. Werd er door de jongens WEL speciaal getraind? Ik denk niet dat er veel verschil is.
Ik heb het idee, dat de meiden steeds langer doorgaan met dammen. Het aantal junioren neemt toch toe?
9. De rayonwedstrijden spreken misschien niet aan; het zijn geen echte kampioenschappen.
Wanneer wordt het NK meisjes erkend en opgenomen in het KNDB-reglement? Het is nu niet eens officieel!
In het onderstaande wordt met mannen en vrouwen ook jongens en meisjes bedoeld.
STELLINGEN.
1. Dammen is niet een mannensport, maar een sport voor allen.
2. Er is verschil tussen mannen en vrouwen m.b.t. de bouw c.q. het gebruik van de hersenen.
3. Het is niet eerlijk mannen en vrouwen in dezelfde categorie te laten spelen (Het standpunt van het bestuur, dat vrouwen toch bij de algemene kampioenschapen mee kunnen spelen, is wetenschappelijk gezien onjuist).
4. Dit is geen discriminatie. Dat slaat nl. op gelijke rechten. Mannen en vrouwen hebben even veel recht om kampioen te worden (in hun eigen categorie dus).
5. Mannen en vrouwen hebben dezelfde drijfveren om te dammen. Zie de vragenlijst van Yaelle.
6. De vrouwen breken nationaal te weinig door (ondanks de extra aandacht voor vrouwendammen), omdat er op provinciaal niveau en de clubs (haast) niets aan wordt gedaan.
OPMERKINGEN
1. Vrouwen vallen bij algemene wedstrijden vrijwel steeds buiten de prijzen. Mede daardoor haken ze af. Een eenvoudig middel om hen te stimuleren is aparte prijzen voor vrouwen. Dit kan bv. door een algemene eerste prijs en daarnaast een prijs voor de beste man en een prijs voor de beste vrouw. En natuurlijk meer prijzen als dat kan.
2. In het algemeen beveel ik aan mannen en vrouwen wel tegen elkaar te laten spelen, maar een apart klassement voor beiden op te stellen. Men kan zich dan toch met elkaar meten en er bestaat een stimulans door de prijzen. Er dienen wel voldoende deelnemers in elke categorie te zijn.
3. Trainen van mannen en vrouwen samen kan heel goed.
4. Er zijn weing (goede) dammers/damsters met dammende ouders of kinderen. Dit verschijnsel zie je in alle sporten.
Men moet de talenten niet in familie-verband zoeken.
Koppeltjes onder de dammers en damsters vormen lijkt daarom weinig zinvol en is een zaak van lange adem.
5. Damsters moeten niet aangesproken worden op hun vrouw-zijn. Dat is juist discriminerend en denigrerend. We moeten ze serieus nemen om de sport die zij beoefenen. Niets anders.
6. Blind_curve heeft het niet begrepen. Het gaat niet om gelijkheid, maar om gelijke rechten: eigen klassement en gelijke kansen (op prijzen etc.)
7. Het is niet oneerlijk, dat mannen harder moeten werken om bv. een NK te bereiken.
Voor schakers is het nog moeilijker om een NK te halen, omdat er 3 keer zoveel schakers zijn dan dammers. Is dat soms ook oneerlijk?
8. Vraag aan Nadine. Je schreef dat het op het NK meisjes zo gezellig was en dat er niet speciaal voor getraind was.
Bij het NK jongens was het ook gezellig/leuk/vriendschappelijk. Werd er door de jongens WEL speciaal getraind? Ik denk niet dat er veel verschil is.
Ik heb het idee, dat de meiden steeds langer doorgaan met dammen. Het aantal junioren neemt toch toe?
9. De rayonwedstrijden spreken misschien niet aan; het zijn geen echte kampioenschappen.
Wanneer wordt het NK meisjes erkend en opgenomen in het KNDB-reglement? Het is nu niet eens officieel!
- Marcel Kosters
Hoi Laura,laura andriessen wrote: Nee, ik ben aspirant. Ja, ik snap dat je goed moet zijn om aan zo'n toernooi mee te doen, maar meisjes zijn gewoon minder sterk. Ik train evenveel als mijn broertje Frerik maar hij is toch wat beter. We hebben beide centrale training, samen prive training, op donderdag 2 uur trainen bij RDC onder leiding van Michiel KLoosterziel en spelen allebei in de Nationale Competitie. Dus aan de training zal het bij mij niet liggen en ik vind dat ik genoeg train. Het is waar dat we minder fanatiek zijn, maar ik wil ook nog dat het op school goed gaat met m'n cijfers. Ik vind het goed als ze bijvoorbeeld zorgen dat bij de trainingen allen de mensen komen die echt willen en meer dan 1 keer per jaar komen, dat vind ik dan weer zonde van het geld. Ja, de jongens op het VWO sterven uit!
Das een helder verhaal. Ben jij het (dus?) eens met de visie van Nadine?
Marcel
-
Hoi Marcel, het is mij niet helemaal duidelijk wat de visie van nadine is, dus ik weet ook niet of het er mee eens ben. Als je mij kunt vertellen wat haar visie is dan kan ik zeggen of ik het er mee eens ben of niet.Marcel Kosters wrote:
Hoi Laura,
Das een helder verhaal. Ben jij het (dus?) eens met de visie van Nadine?
Marcel
- Marcel Kosters
Op bladzijde 2 van deze discussie zegt Nadine hetvolgende:laura andriessen wrote:[
Hoi Marcel, het is mij niet helemaal duidelijk wat de visie van nadine is, dus ik weet ook niet of het er mee eens ben. Als je mij kunt vertellen wat haar visie is dan kan ik zeggen of ik het er mee eens ben of niet.
"Ik zit zelf in de jeugdcommissie van de KNDB waar dit punt uiteraard is besproken. Daarnaast ben ik zelf ook damsters en heb ik ook meisjeswedstrijden gespeeld. Ik vind het een lastig onderwerp.
Het meisjesdammen is indertijd opgezet om meer meisjes aan het dammen te krijgen en het niveau van de meiden omhoog te krijgen. De cijfers wijzen uit dat er zeker niet meer meisjes zijn gaan dammen, naar wat ik mij heb laten vertellen zijn er alleen maar minder meisjes gaan dammen. Wat betreft het niveau blijven meisjes achter bij de jongens (over het algemeen). Waar ligt dat aan? Ik denk dat meisjes inderdaad veel minder hard trainen, het gros van de meisjes dan. In mijn eigen geval; ik heb nooit fanatiek getraind, en heb wel NK's gespeeld, zelfs het NK dames. Als je dat vergelijkt met de situatie van de jongens is dat natuurlijk heel oneerlijk, zij moeten keihard werken om een NK te bereiken. Ik denk zolang we op deze manier de meisjeswedstrijden in stand houden, zal het niveau van de meisjes ook niet echt omhoog gaan, omdat het niet nodig is. Als de meiden zich moeten bewijzen tussen de jongens, moeten ze wel aan de bak.
Ik heb zelf ook een aantal jaren bij de damestraining gezeten en gezelligheid stond inderdaad voorop. Als dat nu verbeterd is, is dat mooi, maar ik denk dat de meiden beter met de jongens mee kunnen trainen. Dat is nu ook het plan van de KNDB.
Dan over het NK meisjes. De afgelopen 2 jaar zou er al geen NK aspiranten en junioren zijn geweest als er vanuit de KNDB niet enorm veel moeite gedaan zou zijn om veel meisjes af te bellen of ze alsjeblieft mee zouden willen doen.
Bij de pupillen lukt het nu nog net om de finale op de juiste wijze gevuld te krijgen, maar ook dat wordt de laatste jaren moeilijk.
Ik heb tijdens het NK meisjes ook met met meisjes gesproken. Ja het was wel een gezellig toernooi, trainen ervoor gebeurde niet echt, maar zo'n reisje naar het EK/WK was dan wel leuk. Uiteraard geldt deze instelling niet voor alle meisjes, maar in dit geval had ik het geld van de reis naar het EK?WK leiver besteed aan een dammer/dammster die wel heel fanatiek traint.
Er wordt hier op het forum meerdere keren aangegeven dat het meisjesdammen gestimuleerd moet worden: ik sta open voor suggesties."
-
Ik zou zeggen:nadinevantiel wrote:Een paar conclusies uit een aantal stukken die hiervoor zijn geschreven:
het niveau van vrouwendammen kan omhoog gaan als ze mee gaan spelen bij de mannen.
de vrouwenwedstrijden moeten blijven voor de gezelligheid, zodat vrouwen meer reden zien om te blijven dammen.
Linda jij bent er als ik het goed lees voorstander voor om de dameswedstrijden te behouden, maar er wel voor te zorgen dat de dames meedoen bij de algemene wedstrijden.
Ik denk dat als je de vrouwen/meisjeswedstrijden in de huidige vorm behoudt, de meeste vrouwen/meisjes dan niet voldoende gestimuleerd worden om goed te presteren bij de algemene wedstrijden. Je hebt immers de vrouwenwedstrijden dan altijd nog achter de hand.
Vrouwen/meisjes spelen mee in algemene wedstrijden.
Er worden aparte klassementen opgemaakt. Je MOET dus wel zo goed mogelijk presteren, want de meeste partijen speel je niet tegen een sexe-genoot. En die punten tellen mee in je eigen klassement.
Of werkt dit niet goed?
Ik denk dat mannen/jongens eveneens voor de sfeer komen.
-
Of het echt problemen zal opleveren weet ik niet, maar in principe kan je dan dus kampioen van de meisjes worden zonder uberhaupt tegen een ander meisje te hebben gespeeld, of je kan zelfs meisjeskampioen worden met een negatieve score tegen je collega-meisjes. Vgl. bijv. de wijze waarop Marcel vorig jaar studentenkampioen werd, zonder overigens af te willen dingen op die prestatie.hans andriessen wrote:Ik zou zeggen:nadinevantiel wrote:Een paar conclusies uit een aantal stukken die hiervoor zijn geschreven:
het niveau van vrouwendammen kan omhoog gaan als ze mee gaan spelen bij de mannen.
de vrouwenwedstrijden moeten blijven voor de gezelligheid, zodat vrouwen meer reden zien om te blijven dammen.
Linda jij bent er als ik het goed lees voorstander voor om de dameswedstrijden te behouden, maar er wel voor te zorgen dat de dames meedoen bij de algemene wedstrijden.
Ik denk dat als je de vrouwen/meisjeswedstrijden in de huidige vorm behoudt, de meeste vrouwen/meisjes dan niet voldoende gestimuleerd worden om goed te presteren bij de algemene wedstrijden. Je hebt immers de vrouwenwedstrijden dan altijd nog achter de hand.
Er worden aparte klassementen opgemaakt. Je MOET dus wel zo goed mogelijk presteren, want de meeste partijen speel je niet tegen een sexe-genoot. En die punten tellen mee in je eigen klassement.
Of werkt dit niet goed?
-
Dat zou dan inderdaad kunnen. Maar je bent dan toch het meisje, dat de meeste punten heeft gehaald.Vraagje wrote:Of het echt problemen zal opleveren weet ik niet, maar in principe kan je dan dus kampioen van de meisjes worden zonder uberhaupt tegen een ander meisje te hebben gespeeld, of je kan zelfs meisjeskampioen worden met een negatieve score tegen je collega-meisjes. Vgl. bijv. de wijze waarop Marcel vorig jaar studentenkampioen werd, zonder overigens af te willen dingen op die prestatie.hans andriessen wrote:
Ik zou zeggen:
Of werkt dit niet goed?
Ik neem aan dat we over het Zwitsers Systeem praten. Daarin wordt iemands sterkte ingeschat a.d.h.v. het aantal behaalde punten. In principe speel je tegen een speler van gelijke sterkte, ongeacht of dat een jongen of meisje is.
Het maakt voor het algemeen kampioenschap toch ook niet uit tegen hoeveel jongens danwel meisjes men gespeeld heeft.
Ik zie overigens ook liever een zuiver jongens of meisjes toernooi als het het NK betreft.
Op provinciaal niveau en in toernooitjes is de categorie meisjes meestal te klein en dan is het wel aantrekkelijk om door elkaar te spelen. Hierdoor kunnen de meisjes hun krachten meten met de jongens en laten zien wat ze waard zijn. Maar ook al zouden de meisjes dan in de middenmoot eindigen, dan nog spelen ze voor prijzen. Is dat niet een van de belangrijkste drijfveren?
Daarnaast kan je ook nog plezier aan het spel beleven, natuurlijk.
Genoemd probleem kan zich ook in gemengde rondtoernooien voordoen natuurlijk.hans andriessen wrote:Dat zou dan inderdaad kunnen. Maar je bent dan toch het meisje, dat de meeste punten heeft gehaald.Vraagje wrote:Of het echt problemen zal opleveren weet ik niet, maar in principe kan je dan dus kampioen van de meisjes worden zonder uberhaupt tegen een ander meisje te hebben gespeeld, of je kan zelfs meisjeskampioen worden met een negatieve score tegen je collega-meisjes. Vgl. bijv. de wijze waarop Marcel vorig jaar studentenkampioen werd, zonder overigens af te willen dingen op die prestatie.hans andriessen wrote:
Ik zou zeggen:
Of werkt dit niet goed?
Ik neem aan dat we over het Zwitsers Systeem praten. Daarin wordt iemands sterkte ingeschat a.d.h.v. het aantal behaalde punten. In principe speel je tegen een speler van gelijke sterkte, ongeacht of dat een jongen of meisje is.
Het maakt voor het algemeen kampioenschap toch ook niet uit tegen hoeveel jongens danwel meisjes men gespeeld heeft.
Ik zie overigens ook liever een zuiver jongens of meisjes toernooi als het het NK betreft.
Op provinciaal niveau en in toernooitjes is de categorie meisjes meestal te klein en dan is het wel aantrekkelijk om door elkaar te spelen. Hierdoor kunnen de meisjes hun krachten meten met de jongens en laten zien wat ze waard zijn. Maar ook al zouden de meisjes dan in de middenmoot eindigen, dan nog spelen ze voor prijzen. Is dat niet een van de belangrijkste drijfveren?
Daarnaast kan je ook nog plezier aan het spel beleven, natuurlijk.
De reden dat ik vind dat dameskampioenschappen moeten blijven is dat het volgens mij in vrijwel elke sport gebruikelijk is dat er aparte dameskampioenschappen zijn. Dat meisjes anders niks winnen is natuurlijk geen argument, want zoals anderen al terecht hebben opgemerkt geldt dat ook voor vele jongens. Uit het Nawoord van Kats deel 2 van Johan Krajenbrink meen ik me trouwens te herinneren dat Jorien Alink ook ooit 5e of 6e is geworden op het NK jongens aspiranten. Het kan dus wel. Dat was trouwens na 3 culemborgers, maar ik heb nog nooit stemmen gehoord over een apart klassement voor niet-culemborgers o.i.d.
Het principiële bezwaar tegen gemengde titeltoernooien is m.i. dat je aan de ene kant een apart kampioenschap wilt omdat meisjes 'anders in elkaar zitten dan jongens,' maar aan de andere kant wel denkt dat je het beste meisje wel kunt aanwijzen tussen die anders in elkaar zittende jongens. Een meisje wiens spel dus zodanig is dat ze heel goed is in het winnen van andere meisjes maar slecht in het winnen van jongens heeft dan dus geen kans, terwijl ze onderling tussen de meiden juist wel de beste zou zijn.
Enne, (de meeste) meiden zullen zich niet laten afleiden door een knappe meid aan de andere kant van het bord, maar als de jongens dat wel doen hebben de aantrekkelije dames dus een voordeeltje
-
Dat het probleem zich ook in rondtoernooien voordoet, zie ik niet in. Dan spelen alle jongens en meisjes toch tegen evenveel jongens en meisjes.Vraagje wrote: Genoemd probleem kan zich ook in gemengde rondtoernooien voordoen natuurlijk.
De reden dat ik vind dat dameskampioenschappen moeten blijven is dat het volgens mij in vrijwel elke sport gebruikelijk is dat er aparte dameskampioenschappen zijn. Dat meisjes anders niks winnen is natuurlijk geen argument, want zoals anderen al terecht hebben opgemerkt geldt dat ook voor vele jongens. Uit het Nawoord van Kats deel 2 van Johan Krajenbrink meen ik me trouwens te herinneren dat Jorien Alink ook ooit 5e of 6e is geworden op het NK jongens aspiranten. Het kan dus wel. Dat was trouwens na 3 culemborgers, maar ik heb nog nooit stemmen gehoord over een apart klassement voor niet-culemborgers o.i.d.
Het principiële bezwaar tegen gemengde titeltoernooien is m.i. dat je aan de ene kant een apart kampioenschap wilt omdat meisjes 'anders in elkaar zitten dan jongens,' maar aan de andere kant wel denkt dat je het beste meisje wel kunt aanwijzen tussen die anders in elkaar zittende jongens. Een meisje wiens spel dus zodanig is dat ze heel goed is in het winnen van andere meisjes maar slecht in het winnen van jongens heeft dan dus geen kans, terwijl ze onderling tussen de meiden juist wel de beste zou zijn.
Enne, (de meeste) meiden zullen zich niet laten afleiden door een knappe meid aan de andere kant van het bord, maar als de jongens dat wel doen hebben de aantrekkelije dames dus een voordeeltje
In mijn stellingen in een eerdere post heb ik uitgelegd dat ik voor aparte competities ben en ook waarom. Misschien heb je dat gemist. Ik zou het leuk vinden als je daar even naar kijkt. Ben benieuwd, wat je er van vindt.
Gezien het krachtsverschil en het geringe aantal meisjes, lijkt het mij een goed idee om de provinciale toernooien gemengd te spelen. In die toernooien kan men dan ervaring opdoen, groeien als dammer, kortom zich ontwikkelen. Maar daar, waar geoogst wordt (NK's) moet het het liefst een zuivere competitie zijn.
Om de meiden niet de moed in de schoenen te laten zinken beveel ik een apart klassement voor meisjes aan, inclusief prijzen.
Afleiden?
Dat mag niet; zie artikel 16.1.c van het SWR.
Op grond van artikel 16.2 kan je zelfs de partij verliezen.
Dus een aantrekkelijk meisje is helemaal niet in het voordeel; ze scoort geen punt.
En hoe moet dat dan met spelers die zich aangetrokken voelen tot het eigen geslacht?
Ik heb zelfs gehoord van een topdammer, die verklaarde dat hij zijn partij verloren had omdat hij afgeleid was door het naveltruitje van een vrouwelijke arbiter. Hoe lossen we dat op?
- Marcel Kosters
Nadine zegt dat de huidige opzet van meisjeswedstrijden en trainingenlaura andriessen wrote: Ja, dat had ik gelezen maar ik kon daar niet uit opmaken wat nadine haar visie was
het niveau van meisjesdammen niet (goed genoeg?) stimuleert. Nadine
zegt: Laat de meisjes maar met de jongenskampioenschappen mee-
draaien, dan moeten ze aan de bak. Hetzelfde geldt voor trainingen. Zelf
ben je begrijp ik behoorlijk intensief met dammen bezig, het gaat dus
om de algemene gang van zaken bij meisjes, niet bij jou specifiek. Vol-
gens mij zijn er niet zo veel aspirantenmeisjes die al in de nationale com-
petitie meespelen en 4-4 scoren tegen behoorlijke tegenstanders. Zo te
horen wordt het VWO trouwens steeds leuker voor de weinige jongens
die overblijven [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Zaterdag troffen wij in de competitie op twee meisjes die bij NOAD spelen, al zijn dit nog geen dames toppers in Nederland maar ze bleken prima hun mannetje te staan in de bondscompetitie. Maddy en Carlijn speelden als de beste en hadden een doorslaggevende rol in het verloop van de wedstrijd. Mijn complimenten dan ook naar deze jonge dames en hun vereniging, Erik Sanders kan die complimenten wellicht overbrengen, ik ben ervan overtuigd dat als meisjes goed opgevangen worden in de verenigingen en hun kans krijgen dat ze niet hoeven onder te doen voor jongens.
Dat meisjes een eigen kampioenschap willen hebben lijkt me niet meer dan normaal maar aparte trainingen lijkt me teveel van het goede, het is toch veel leuker om je ook bij trainingen te meten met de jongens.
Dat meisjes een eigen kampioenschap willen hebben lijkt me niet meer dan normaal maar aparte trainingen lijkt me teveel van het goede, het is toch veel leuker om je ook bij trainingen te meten met de jongens.
-
Ik vind het goed als de trainingen gemengd zijn want het is inderdaad wel leuk om je te meten met jongens en provinciale wedstrijden vind ik dat die ook gemengd mogen zijn maar NK's niet, want met het EK en WK zijn mannen en dames ook apart dus vind ik dat je bij een plaatsingstoernooi daarvoor ook apart moet spelen. Als men vind dat wij harder moeten trainen dan moeten de trainingen misschien zwaarder gemaakt worden, of men moet ons de kans geven om met veel wedstrijden mee te spelen(bijv. Nationale Competitie, maar ongeveer 3% van alle deelnemers aan de NC is vrouw!) en dan worden we dus ook getraind en worden we beter.Marcel Kosters wrote: Nadine zegt dat de huidige opzet van meisjeswedstrijden en trainingen
het niveau van meisjesdammen niet (goed genoeg?) stimuleert. Nadine
zegt: Laat de meisjes maar met de jongenskampioenschappen mee-
draaien, dan moeten ze aan de bak. Hetzelfde geldt voor trainingen. Zelf
ben je begrijp ik behoorlijk intensief met dammen bezig, het gaat dus
om de algemene gang van zaken bij meisjes, niet bij jou specifiek. Vol-
gens mij zijn er niet zo veel aspirantenmeisjes die al in de nationale com-
petitie meespelen en 4-4 scoren tegen behoorlijke tegenstanders. Zo te
horen wordt het VWO trouwens steeds leuker voor de weinige jongens
die overblijven
hans andriessen wrote:
Dat het probleem zich ook in rondtoernooien voordoet, zie ik niet in. Dan spelen alle jongens en meisjes toch tegen evenveel jongens en meisjes.
REACTIE EW: maar je kan nog steeds een negatieve score tegen je collega-meisjes halen en toch kampioen van de meisjes worden op die manier. EINDE REACTIE
In mijn stellingen in een eerdere post heb ik uitgelegd dat ik voor aparte competities ben en ook waarom. Misschien heb je dat gemist. Ik zou het leuk vinden als je daar even naar kijkt. Ben benieuwd, wat je er van vindt.
REACTIE EW
Ik wil best kijken, maar welke post bedoel je precies? Maarreh, we zijn het op dit punt toch eens dan?EINDE REACTIE
Gezien het krachtsverschil en het geringe aantal meisjes, lijkt het mij een goed idee om de provinciale toernooien gemengd te spelen. In die toernooien kan men dan ervaring opdoen, groeien als dammer, kortom zich ontwikkelen. Maar daar, waar geoogst wordt (NK's) moet het het liefst een zuivere competitie zijn.
Om de meiden niet de moed in de schoenen te laten zinken beveel ik een apart klassement voor meisjes aan, inclusief prijzen.
REACTIE EW Maar ook in provinciale wedstrijden kan het eerder genoemde probleem van beter spelen tegen meisjes dan jongens zich toch ook voordoen? En ook in provinciale kampioenschappen is toch een titel te verdienen? EINDE REACTIE
Afleiden?
Dat mag niet; zie artikel 16.1.c van het SWR.
Op grond van artikel 16.2 kan je zelfs de partij verliezen.
Dus een aantrekkelijk meisje is helemaal niet in het voordeel; ze scoort geen punt.
En hoe moet dat dan met spelers die zich aangetrokken voelen tot het eigen geslacht?
Ik heb zelfs gehoord van een topdammer, die verklaarde dat hij zijn partij verloren had omdat hij afgeleid was door het naveltruitje van een vrouwelijke arbiter. Hoe lossen we dat op?