Hanco Elenbaas wrote:Maar Henk, tijdens het Bijlmertoernooi 2003 heeft Bijlmertoernooi-organisator Achfaaq Mohamedjoesoef me -als ik het me goed herinner in het bijzijn van de Drostjes- verteld van zijn claim op het WK 2005, mondeling overeengekomen tijdens de door Achfaaq geregelde FMJD-bijeenkomst voorafgaand aan het Bijlmertoernooi 2002. Dus van 'ineens toegewezen aan Amsterdam' is geen sprake. Eerder zou het vreemd zijn als de FMJD plotseling de beloftes aan Achfaaq zou intrekken ten gunste van Rotterdam.
Zeker is ook dat Pieter Hildering totaal niets te verwijten valt, zoals Gerard eerder suggereerde, want voor Pieter zal de overeenkomst van de afgetreden FMJD-president Van Beek met Mohamedjoesoef vanzelfsprekend voorrang hebben gehad boven de latere aanspraken van Rotterdam.
Wouter van Beek zal geen harde toezegging hebben gedaan, want zoals gezegd is de procedure niet zo. De organisatie wordt door de FMJD toegewezen aan een nationale bond. Wel kan het natuurlijk helpen wanneer in een bepaald land al een organisatie klaar staat.
Hanco Elenbaas wrote:Wel is het bijzonder spijtig dat niks gedaan is met de door Rotterdam geboden mogelijkheden, want zo vaak zal het niet voorkomen dat twee steden vechten om een WK Dammen. Had Rotterdam niet een ander damevenement dan het WK voor zijn rekening willen nemen en is die kans nu verkeken?
Er is een gesprek geweest van Ebbo de Jong, Harm Wiersma en Pieter Hildering met de gemeente Rotterdam, o.a. burgemeester Opstelten. Deelname aan dit gesprek van Harm en Pieter was al niet juist. Ebbo had beter in het gezelschap van Rotterdamse dambestuurders kunnen gaan. Dan had het ook nooit zo fout kunnen lopen. De Rotterdamse dammers waren echter volledig onkundig van dit gesprek, tot Ebbo de Jong in de Bondsraad van juni 2004 er melding van maakte. Hij gaf aan dat zowel Amsterdam als Rotterdam in de markt waren, waarbij Rotterdam een behoorlijke voorsprong had. Dit gaat dus vooral op voor het financiele verhaal.
Rotterdam heeft echter nooit meer iets van de KNDB gehoord, was
not amused vandaar de excuusbrief van de KNDB. Constant-Charlois is nu inderdaad bezig een ander evenement naar Rotterdam te halen. Hopelijk lukt dit, want de dambond heeft gewoon een erg slechte beurt gemaakt bij deze gemeente. Er moet dus wat reparatiewerk worden verricht.
Hanco Elenbaas wrote:Ik ben helemaal voor volledige openheid van zaken, maar dan liever zonder valse beschuldigingen vooraf.
Dit laatste onderschrijf ik uiteraard helemaal. Voorlopig is dit ook het laatste wat ik er over wil zeggen. Min of meer toevallig is mij dit verhaal ter ore gekomen. Aanvankelijk had ik er helemaal niets over willen zeggen zolang de organisatie in Amsterdam loopt. Ik kon het echter niet laten omdat mijn club DOS en ik persoonlijk de afgelopen jaren ook het nodige hebben ervaren. Onder anderen dat een toernooi dat is toegewezen zonder enig overleg zomaar ergens anders wordt gehouden. Individuele bestuursleden van de KNDB zijn ook lang niet altijd op de hoogte van wat er zoal gebeurt. In dit verband heb ik al eerder gesproken van een bepaald cultuurtje, van gelobby en vriendjespolitiek die mij tegen staat.
Wat het WK betreft dragen de organisatoren uit Amsterdam geen verantwoording voor wat er gebeurd is. Zij verdienen het niet om voor de voeten te worden gelopen door deze discussie. Integendeel zij verdienen ons respect en onze steun voor het organiseren van zo'n groot evenement. Laten we hopen dat zij er een succes van maken!