WK 2005 te Amsterdam

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu May 26, 2005 22:58

Wieger Wesselink wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Gerard de Groot wrote:Hanco,

Probeer je ons voor te bereiden op de mogelijkheid dat het WK in Amsterdam niet doorgaat? De zoveelste blunder van het KNDB-bestuur...
"De zoveelste blunder van het KNDB-bestuur...", bedoel je dat cynisch?
Heeft het KNDB-bestuur in jouw ogen zoveel geblunderd?
Inderdaad, ik zie ook niet waarom dit een blunder van de KNDB is. Misschien bedoelt Gerard de FMJD? Want je zou je kunnen afvragen hoe realistisch het is om een WK met zoveel deelnemers te willen organiseren.
Dat van die 40 deelnemers is ook een besluit dat al genomen is in de tijd dat Van Beek nog FMJD-president was. De bedoeling ervan is om de FMJD het laatste beslissende zetje te geven richting IOC-lidmaatschap.
Als dat werkt klaagt niemand meer!!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu May 26, 2005 23:28

Gerard de Groot wrote: Het is neem ik aan toch wel bekend dat er nog een stad was die het WK wilde organiseren. Een stad die de financiering al helemaal rond had.
Ja, om welke stad gaat het dan, Gerard? Bij uitzondering houd ik me wel eens bezig met de damsport, maar ik heb geen flauw idee waar je het over hebt.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Fri May 27, 2005 12:10

Hanco Elenbaas wrote:Ik weet niks van een andere stad die kandidaat was.
Was dat Rotterdam misschien of Den Haag? Kun je iets meer vertellen over de 'ronde' financiering van die stad?
Voordat je met het beschuldigende vingertje naar Pieter Hildering gaat wijzen en uitspraken doet die je nimmer hard zult kunnen maken, zul je je moeten realiseren dat Achfaaq Mohamedjoesoef al in 2002 bij de toenmalige FMJD-president Wouter van Beek (en met diens volledige instemming) een claim gelegd heeft op het WK 2005. Die optie heeft Achfaaq vorig jaar gelicht. Toch een compleet andere versie dan die jij nu eenieder op de mouw probeert te spelden...
Voor zover ik op de hoogte ben wijst de FMJD toe aan een federatie die dan vervolgens toewijst aan een organisatiecomité. In principe zou een organisatiecomité dus geen claim kunnen leggen bij de FMJD, al begrijp ik heel goed dat dit in de praktijk vaak anders loopt.
Voordat ik verdere 'onthullingen' doe, wil ik e.e.a. eerst eens dubbelchecken bij het KNDB-bestuur in de komende bondsraadvergadering. Want anders loop je idd het risico mensen ongefundeerd te beschuldigen.
En uiteraard hoop ik dat de ontbrekende financiering alsnog gevonden wordt en het WK in Amsterdam een groot succes wordt. Laat daar geen misverstand over bestaan!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri May 27, 2005 13:18

Gerard de Groot wrote:
Het is neem ik aan toch wel bekend dat er nog een stad was die het WK wilde organiseren. Een stad die de financiering al helemaal rond had.
(...)
(...)
Voordat ik verdere 'onthullingen' doe, wil ik e.e.a. eerst eens dubbelchecken bij het KNDB-bestuur in de komende bondsraadvergadering.
Vreemd.

Zaken die 'toch wel bekend zijn' hoeven toch niet 'onthuld' te worden?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri May 27, 2005 13:44

Gerard de Groot wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Ik weet niks van een andere stad die kandidaat was.
Was dat Rotterdam misschien of Den Haag? Kun je iets meer vertellen over de 'ronde' financiering van die stad?
Voordat je met het beschuldigende vingertje naar Pieter Hildering gaat wijzen en uitspraken doet die je nimmer hard zult kunnen maken, zul je je moeten realiseren dat Achfaaq Mohamedjoesoef al in 2002 bij de toenmalige FMJD-president Wouter van Beek (en met diens volledige instemming) een claim gelegd heeft op het WK 2005. Die optie heeft Achfaaq vorig jaar gelicht. Toch een compleet andere versie dan die jij nu eenieder op de mouw probeert te spelden...
Voor zover ik op de hoogte ben wijst de FMJD toe aan een federatie die dan vervolgens toewijst aan een organisatiecomité. In principe zou een organisatiecomité dus geen claim kunnen leggen bij de FMJD, al begrijp ik heel goed dat dit in de praktijk vaak anders loopt.
Voordat ik verdere 'onthullingen' doe, wil ik e.e.a. eerst eens dubbelchecken bij het KNDB-bestuur in de komende bondsraadvergadering. Want anders loop je idd het risico mensen ongefundeerd te beschuldigen.
En uiteraard hoop ik dat de ontbrekende financiering alsnog gevonden wordt en het WK in Amsterdam een groot succes wordt. Laat daar geen misverstand over bestaan!
Dat het WK een groot succes wordt hoop ik ook!
Jammer dat de Amsterdamse wethouder Hannah Belliot haar toezeggingen niet waarmaakt.
Als je leest dat Topsport Amsterdam de hoofdsponsor is van het topbridgetoernooi dat komend weekend in Amsterdam wordt gehouden en dat de Amsterdamse gemeenteraad in 2004 zelf het initiatief heeft genomen om weer een jaarlijks schaaktoernooi in Amsterdam te krijgen mag het dammen ook iets verwachten van de gemeente Amsterdam.

Maar dan moeten de leden van zo'n WK-organisatiecomité natuurlijk niet alleen maar met de armen over elkaar zitten wachten tot ze een opdracht krijgen van Pieter Hildering.

Ik ben wel benieuwd wat je na de doublecheck nog kunt vertellen Gerard, want ik ben er een groot voorstander van dat al die duistere procesjes binnen FMJD en KNDB worden blootgesteld aan wat extra licht.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat May 28, 2005 01:51

Nu Podolski deelneemt, kan mogelijk eindelijk eens een antwoord komen op de vraag: Hoe snel is de zwaartekracht?
Een vraag die sponsoringsperikelen ver overstijgt.

(EPR-paradox)

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat May 28, 2005 22:32

Eric van Dusseldorp wrote:
Gerard de Groot wrote: Het is neem ik aan toch wel bekend dat er nog een stad was die het WK wilde organiseren. Een stad die de financiering al helemaal rond had.
Ja, om welke stad gaat het dan, Gerard? Bij uitzondering houd ik me wel eens bezig met de damsport, maar ik heb geen flauw idee waar je het over hebt.
Rotterdam.

steenslag

Post by steenslag » Sat May 28, 2005 22:40

Rotterdam heeft 2005 uitgeroepen tot sportjaar.
Er worden behoorlijk veel evenementen georganiseerd en een NK, EK of WK had er zo te zien makkelijk bij gekund.
http://www.sportjaar2005.nl/sportjaar2005/?d=Programma

Het is in mei 2004 op dit forum al eens besproken.
http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?p=13152#13152

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 28, 2005 22:58

steenslag wrote:Rotterdam heeft 2005 uitgeroepen tot sportjaar.
Er worden behoorlijk veel evenementen georganiseerd en een NK, EK of WK had er zo te zien makkelijk bij gekund.
http://www.sportjaar2005.nl/sportjaar2005/?d=Programma
De KNDB was tijdig op de hoogte, zie het topic van steenslag van 23 mei 2004:
http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?t=632
steenslag wrote:Voor toernooi-organisatoren is dit misschien leuk om te weten:

wethouder Janssens wrote:(...)Het jaar 2005 moet een voorlopig hoogtepunt worden voor Rotterdam Sportstad. Na EURO
2000, Culturele Hoofdstad 2001 en het Waterlife 2003 is het jaar 2005 uitgeroepen tot het
Jaar van de Sport. En dat is geen loze kreet. 2005 wordt het jaar waarin de sport een podium
krijgt om te tonen wat Rotterdam in huis heeft. Het gaat dan niet alleen om grootschalige
(top)sportevenementen, maar ook om de informele, kleinschalige en recreatieve sporten.(...)
Hier is het linkje naar het complete beleidsstuk: http://www.rotterdam.nl/rotterdam/inter ... ubliek.pdf
Maar wat doe je eraan als de toenmalige FMJD-president Wouter van Beek al in 2002 (volgens mij terecht) een claim heeft toegekend?
Na de perikelen rond het WK 2000, dat na veel gerotzooi uiteindelijk maar aan Roman Klimashev werd toegewezen is het begrijpelijk dat de FMJD blij was met het initiatief van Achfaaq Mohamedjoesoef, zeker na alle toezeggingen van de Amsterdamse wethouder Hannah Belliot.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 28, 2005 23:34

Voor toekomstige sponsorvinders kan dit postje van februari 2005 ook van nut zijn:
http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?p=2601 ... ght=#26011
steenslag wrote:Voor het NK komt het veel te laat, maar misschien hebben toekomstige organisatoren hier iets aan. Vroeger moest ik ook af en toe fondsen werven voor activiteiten van een studentenvereniging. Daar bestond gelukkig een vaste procedure voor.

Begin ongeveer een jaar van tevoren.
De eerste externe stap was meen ik: vorm een comité van aanbeveling. De burgemeester, de commisaris van de koningin, Wiersma, Sijbrands, het is niet gauw gek genoeg. Dan naar de bibliotheek voor het fondsenboek ( http://www.fondsenboek.nl/ ). Van de 800 fondsen blijken er vaak maar een paar van toepassing, en je moet een beetje in hun straatje denken. Het zou me niets verbazen als een aantal fondsen niets met dammen hebben, maar wel met Fries cultuurgoed. Daar zou je, voor dit NK met als nevenactiviteit Fries dammen, al mee scoren. Stuur die paar fondsen een op hen toegesneden brief en stuur de namen van je comite van aanbeveling mee. Die fondsen vergaderen vaak maar een paar keer per jaar, dus verwacht niet onmiddellijk uitsluitsel, maar een paar duizend euro en een verliesgarantie heb je zo te pakken. Dan wordt het tijd om sponsors aan te trekken. Hamer niet teveel op de publicitaire waarde, dat kunnen ze zelf veel beter inschatten. Vermeld wel je comité en je fondsaanvragen en de sponsors die je al hebt. Er zou overigens een lijst moeten zijn met dammers die invloed hebben op PR-budgetten. Hein Wilsens, ik zeg maar wat, zou daar ook op moeten staan.

Er waren nog meer stappen, maar die ben ik vergeten. Oh ja, bedank iedereen schriftelijk voor hun reactie, positief of negatief. Je kunt ze nog nodig hebben.

En alsjeblieft, geef ze waar voor hun geld. Blaas relletjes op, creeer ze desnoods. Bij het Corus-schaaktoernooi kon ik toevallig in de keuken kijken, en die hebben daar een fulltime persbegeleider neergezet die het leuk maakt voor journalisten (Timman speelt niet! Timman is boos! Een kilometer pers voordat het toernooi begonnen was).

Dit is amateur-advies. Composite, Henk de Witt, goede raad?

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat May 28, 2005 23:42

Hanco Elenbaas wrote:Maar wat doe je eraan als de toenmalige FMJD-president Wouter van Beek al in 2002 (volgens mij terecht) een claim heeft toegekend?
Na de perikelen rond het WK 2000, dat na veel gerotzooi uiteindelijk maar aan Roman Klimashev werd toegewezen is het begrijpelijk dat de FMJD blij was met het initiatief van Achfaaq Mohamedjoesoef, zeker na alle toezeggingen van de Amsterdamse wethouder Hannah Belliot.
Alles wijst er op dat het WK door de KNDB aan Rotterdam was toegewezen en dat er in het kader Europese sportstad/jaar van de sport in die stad zonder meer voldoende middelen aanwezig waren om een mooi WK te organiseren. Voor zover ik begrepen heb delegeert de FMJD een WK aan een nationale bond die op haar beurt dit delegeert aan een stad of organisatiecomite.
Waarom het WK ineens aan Amsterdam werd toegewezen is onduidelijk. Er schijnt een excuusbrief van de KNDB over de gang van zaken bij de gemeente Rotterdam te liggen. Dat er geblunderd is lijkt dus wel duidelijk. De KNDB zou er mijns inziens goed aan doen om volledige openheid van zaken te geven hoe en waarom dit heeft kunnen gebeuren.
Uiteraard hopen we allemaal dat Amsterdam het alsnog voor elkaar krijgt.

steenslag

Post by steenslag » Sat May 28, 2005 23:45

Ik was m'n postje nog aan het nabewerken toen jij er al Hanco er al op reageerde. Ik wist niet dat de organisatie van het WK al in 2002 werd toegekend. Eigenlijk helemaal niet onverstandig. Het was op dat moment inderdaad niet te voorzien dat in Rotterdam een gespreid bedje klaar zou staan. Maar is die organisatie in Rotterdam dan helemaal op eigen houtje aan de slag gegaan? Laten we de bevindingen van Gerard de Groot maar afwachten.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun May 29, 2005 00:19

Henk de Witt wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Maar wat doe je eraan als de toenmalige FMJD-president Wouter van Beek al in 2002 (volgens mij terecht) een claim heeft toegekend?
Alles wijst er op dat het WK door de KNDB aan Rotterdam was toegewezen en dat er in het kader Europese sportstad/jaar van de sport in die stad zonder meer voldoende middelen aanwezig waren om een mooi WK te organiseren. Voor zover ik begrepen heb delegeert de FMJD een WK aan een nationale bond die op haar beurt dit delegeert aan een stad of organisatiecomite.
Waarom het WK ineens aan Amsterdam werd toegewezen is onduidelijk. Er schijnt een excuusbrief van de KNDB over de gang van zaken bij de gemeente Rotterdam te liggen. Dat er geblunderd is lijkt dus wel duidelijk. De KNDB zou er mijns inziens goed aan doen om volledige openheid van zaken te geven hoe en waarom dit heeft kunnen gebeuren.
Uiteraard hopen we allemaal dat Amsterdam het alsnog voor elkaar krijgt.
Maar Henk, tijdens het Bijlmertoernooi 2003 heeft Bijlmertoernooi-organisator Achfaaq Mohamedjoesoef me -als ik het me goed herinner in het bijzijn van de Drostjes- verteld van zijn claim op het WK 2005, mondeling overeengekomen tijdens de door Achfaaq geregelde FMJD-bijeenkomst voorafgaand aan het Bijlmertoernooi 2002. Dus van 'ineens toegewezen aan Amsterdam' is geen sprake. Eerder zou het vreemd zijn als de FMJD plotseling de beloftes aan Achfaaq zou intrekken ten gunste van Rotterdam.
Zeker is ook dat Pieter Hildering totaal niets te verwijten valt, zoals Gerard eerder suggereerde, want voor Pieter zal de overeenkomst van de afgetreden FMJD-president Van Beek met Mohamedjoesoef vanzelfsprekend voorrang hebben gehad boven de latere aanspraken van Rotterdam.

Wel is het bijzonder spijtig dat niks gedaan is met de door Rotterdam geboden mogelijkheden, want zo vaak zal het niet voorkomen dat twee steden vechten om een WK Dammen. Had Rotterdam niet een ander damevenement dan het WK voor zijn rekening willen nemen en is die kans nu verkeken?

Ik ben helemaal voor volledige openheid van zaken, maar dan liever zonder valse beschuldigingen vooraf.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun May 29, 2005 00:22

steenslag wrote: Maar is die organisatie in Rotterdam dan helemaal op eigen houtje aan de slag gegaan? Laten we de bevindingen van Gerard de Groot maar afwachten.
Lijkt me inderdaad het verstandigst, die bevindingen van Gerard afwachten!

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun May 29, 2005 13:49

Hanco Elenbaas wrote:Maar Henk, tijdens het Bijlmertoernooi 2003 heeft Bijlmertoernooi-organisator Achfaaq Mohamedjoesoef me -als ik het me goed herinner in het bijzijn van de Drostjes- verteld van zijn claim op het WK 2005, mondeling overeengekomen tijdens de door Achfaaq geregelde FMJD-bijeenkomst voorafgaand aan het Bijlmertoernooi 2002. Dus van 'ineens toegewezen aan Amsterdam' is geen sprake. Eerder zou het vreemd zijn als de FMJD plotseling de beloftes aan Achfaaq zou intrekken ten gunste van Rotterdam.
Zeker is ook dat Pieter Hildering totaal niets te verwijten valt, zoals Gerard eerder suggereerde, want voor Pieter zal de overeenkomst van de afgetreden FMJD-president Van Beek met Mohamedjoesoef vanzelfsprekend voorrang hebben gehad boven de latere aanspraken van Rotterdam.
Wouter van Beek zal geen harde toezegging hebben gedaan, want zoals gezegd is de procedure niet zo. De organisatie wordt door de FMJD toegewezen aan een nationale bond. Wel kan het natuurlijk helpen wanneer in een bepaald land al een organisatie klaar staat.
Hanco Elenbaas wrote:Wel is het bijzonder spijtig dat niks gedaan is met de door Rotterdam geboden mogelijkheden, want zo vaak zal het niet voorkomen dat twee steden vechten om een WK Dammen. Had Rotterdam niet een ander damevenement dan het WK voor zijn rekening willen nemen en is die kans nu verkeken?
Er is een gesprek geweest van Ebbo de Jong, Harm Wiersma en Pieter Hildering met de gemeente Rotterdam, o.a. burgemeester Opstelten. Deelname aan dit gesprek van Harm en Pieter was al niet juist. Ebbo had beter in het gezelschap van Rotterdamse dambestuurders kunnen gaan. Dan had het ook nooit zo fout kunnen lopen. De Rotterdamse dammers waren echter volledig onkundig van dit gesprek, tot Ebbo de Jong in de Bondsraad van juni 2004 er melding van maakte. Hij gaf aan dat zowel Amsterdam als Rotterdam in de markt waren, waarbij Rotterdam een behoorlijke voorsprong had. Dit gaat dus vooral op voor het financiele verhaal.
Rotterdam heeft echter nooit meer iets van de KNDB gehoord, was not amused vandaar de excuusbrief van de KNDB. Constant-Charlois is nu inderdaad bezig een ander evenement naar Rotterdam te halen. Hopelijk lukt dit, want de dambond heeft gewoon een erg slechte beurt gemaakt bij deze gemeente. Er moet dus wat reparatiewerk worden verricht.
Hanco Elenbaas wrote:Ik ben helemaal voor volledige openheid van zaken, maar dan liever zonder valse beschuldigingen vooraf.
Dit laatste onderschrijf ik uiteraard helemaal. Voorlopig is dit ook het laatste wat ik er over wil zeggen. Min of meer toevallig is mij dit verhaal ter ore gekomen. Aanvankelijk had ik er helemaal niets over willen zeggen zolang de organisatie in Amsterdam loopt. Ik kon het echter niet laten omdat mijn club DOS en ik persoonlijk de afgelopen jaren ook het nodige hebben ervaren. Onder anderen dat een toernooi dat is toegewezen zonder enig overleg zomaar ergens anders wordt gehouden. Individuele bestuursleden van de KNDB zijn ook lang niet altijd op de hoogte van wat er zoal gebeurt. In dit verband heb ik al eerder gesproken van een bepaald cultuurtje, van gelobby en vriendjespolitiek die mij tegen staat.
Wat het WK betreft dragen de organisatoren uit Amsterdam geen verantwoording voor wat er gebeurd is. Zij verdienen het niet om voor de voeten te worden gelopen door deze discussie. Integendeel zij verdienen ons respect en onze steun voor het organiseren van zo'n groot evenement. Laten we hopen dat zij er een succes van maken!

Post Reply