Ratingrunner wrote:Als het gaat om platheid en oninteressantheid kan Hanco Elenbaas niet tippen aan Henk de Witt en al helemaal niet aan alle briefschrijvers die de Delftse gladiool in zijn stukjes opvoert. [img]
images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Wat is er toch met jou gebeurd Rob? Ooit was je een vrolijke gezellige kerel. Wel altijd erg fanatiek met je prestaties bezig. Wringt daar misschien de schoen? Toevallig viel mijn oog op jouw rating. Onder de 1200 gezakt, ik schatte jouw werkelijke sterkte altijd rond de 1300. Relativeer al dat ratinggerun en gevoorbereid toch eens. Ga gewoon gezellig een potje dammen, zie hoever je komt en daarna met de maten de kroeg in. Of stak mijn opmerking dat er meer spelers zijn die een toernooi vroegtijdig verlaten als het even niet lekker gaat?
Jij geeft af op Ben Anoniem, maar je begint zelf een kleine Ben te worden. Ben wil op zijn zwartcynische manier nog wel eens een heel zeldzame keer geestig zijn. Bij jou zie ik alleen boosheid en frustratie. Niks aan.
Hanco Elenbaas wrote:En ik noemde Henk de Witt de Salieri van het damspel, een jaloerse man die door het invoeren van zijn puntentelling de glorieuze prestaties van Wiersma en Sijbrands, de Mozart en Bach van het dammen, naar de vergetelheid wil doen verdringen.
Hanco, dekselse duvelstoejager! Naast krantenberichtenverzamelaar en nieuwtjesjager bleek jij al geniaal wiskundige (Hanco’s formula) en briljant jurist (Hanco’s law) te zijn. En nu dus ook nog dieptepsycholoog. Het is allemaal niet niks kerel. Collega!
Collega, want we zijn vakbroeders! Het feit dat ik er voor heb moeten doorleren en dat het jou allemaal zo maar komt aanwaaien bezorgt mij een licht gevoel van
jalousie de métier. De emotie jaloezie is mij dus niet geheel vreemd en daarmee heb jij al een eerste punt gescoord. Gefeliciteerd collega!
De relatie puntentelling en het naar de vergetelheid willen duwen van de magistrale dammers Sijbrands en Wiersma (alfabetische volgorde) heeft mij aan het denken gezet. Hoe zit het dan met Jannes van der Wal, met Rob Clerc, met Kees Thijssen, met Alexei Tsjizjov en al die andere grootmeesters die de puntenoverwinning willen invoeren? Enfin, dat is van later zorg. Jij weet ook wel, vakbroeder, dat men voor zelfanalyse beter bij iemand anders te rade kan gaan, al is men zelf nog zo’n knap psycholoog.
Ik ben afgereisd naar Noord-Oost Groningen, naar mijn oudtante Berendina. Wat een vrouw! Wat een levenservaring en inzicht in ’s mensen diepere drijfveren. Inmiddels is ze 103, maar nog elke week gaat ze naar de dansavond voor alleenstaanden in haar dorp. Daar swingt ze de pannen van het dak en wordt ze begeerd door menig prille zestiger. Ze is ook een beetje gevreesd om haar kordate optreden. Laatst probeerde een vent haar aan de deur een rollator te slijten. No way, dus. De vent bleef aandringen en toen hij na haar
‘Nait soez’n, votwezen!’ de voet tussen de deur zette heeft ze hem met rollator en al in de vaart gegooid.
Okee dit even terzijde, ik gaf haar jouw verhaal. Ze stak een gaulloise op, nam een slok whisky en begon te lezen. Een leesbril heeft ze nog steeds niet nodig, opmerkelijk. Na zo’n dertig seconden legde ze jouw verhaaltje terzijde en keek mij enige ogenblikken recht in de ogen. Ik wachtte, toch wel wat gespannen, haar oordeel over mijn diepere drijfveren inzake de puntentelling af. Haar reactie kwam echter, zoals wel vaker als een verassing.
‘Het dei Elenboas veul sloag had in zien jeugd?’.
Tja, dat heb je bij mensen die over wijsheid beschikken. Ze staan vaak niet direct met een oordeel klaar, maar beantwoorden een vraag met een wedervraag.
Heb jij veel klappen gehad, Hanco?