Voorstel Hanco Elenbaas
-
Ons desastreuze imago komt mijns inziens door het gebrek aan charisma/uitstraling/professionaliteit van onze toppers.
Clerc, die aan de media uitlegt dat hij eigenlijk gewoon huisman is.
Gerard Jansen die klaagt over zijn vrije dagen.
De belangstelling voor onze sport stoelt op de uitstraling van grote namen: Roozenburg, Sijbrands, Wiersma, Van der Wal.
Ik ben bang dat het overgrote deel van de dammers geen spelregelverandering wil. Dus, als ik guests eerste posts in deze thread nogmaals lees, zullen we een beter imago op andere manier gestalte moeten geven. Hoe dat weet ik niet. Wachten op hanco's kristalgeneratie? Zaad- en eicellen van talentvolle dammers mixen? of gewoon je buurman de coup raphael laten zien?
De belangstelling voor onze sport stoelt op de uitstraling van grote namen: Roozenburg, Sijbrands, Wiersma, Van der Wal.
Ik ben bang dat het overgrote deel van de dammers geen spelregelverandering wil. Dus, als ik guests eerste posts in deze thread nogmaals lees, zullen we een beter imago op andere manier gestalte moeten geven. Hoe dat weet ik niet. Wachten op hanco's kristalgeneratie? Zaad- en eicellen van talentvolle dammers mixen? of gewoon je buurman de coup raphael laten zien?
-
Ik heb ten eerste niet gezegd dat je VERDRAAID GOEDE jeugleiders nodig had. Het probleem is dat er bij veel clubs maar 1 persoon iets doet en daar ligt het probleem.Guest wrote: Blinde Curve, natuurlijk heb je gelijk dat goede kaders en plannen leiden tot resultaat. Dat weet ik, dat weet Dieter nog beter. Maar waarom zijn die er zo weinig? En waarom heb je echt verdraaid goede jeugdleiders nodig om er iets van te maken??? Zou het iets met het imago van de sport te maken hebben?
Ik zou graag dat onderzoek willen zien!Guest wrote: Het belabberder imago van de damsport en de blabberde toestand van ons ledenaantal zijn sterk gecorreleerde grootheden. Waarom doen we zo moeilijk??
Verder nog een ding, het enige waar je niet op reageerde was het volgende:
Guest wrote:Ik zeg het je er zijn clubs die een grote jeugafdeling hebben (of aan het opbouwen zijn), maar dat zijn zeker clubs die gelukkig allemaal nerds in hun dorp/stad hebben wonen of niet guest? Maar waarschijnlijk ben je een van de exponenten die veel roept maar niets doet.
Steek de handen uit de mouwen voor je club, je zult het zien het is nog leuk ook. Oh nee daar zal je wel geen tijd voor hebben: werk, last van de grote teen.
Nee, dat heb jij inderdaad niet gezegd; dat heb ik ook nooit beweerd. GOED LEZEN. Mijn punt is het volgende: de damsport floreert alleen in die plaatsen waar echt goede jeugdleiders zitten. Alleen op enkele plaatsen slagen jeugdleiders erin het belabberde imago van de damsport met eigen inzet te compenseren en een goede jeugdopleiding op poten te zetten. Culemborg is een dergelijk voorbeeld; er zijn er meer maar stukje bij beetje wordt het minder.Blind_Curve wrote: Ik heb ten eerste niet gezegd dat je VERDRAAID GOEDE jeugleiders nodig had. Het probleem is dat er bij veel clubs maar 1 persoon iets doet en daar ligt het probleem.
Meen je nou echt dat je niet gelooft dat ons imago schadelijk is voor (het ledental van) onze damsport????? Dat hoef je echt niet te onderzoeken; een blind paard ziet dat in het pikkedonker. Tjsongejonge, als we nu echt denken dat de negatieve mening over dammen geen probleem is ... wordt eens wakker...Blind_Curve wrote: Ik zou graag dat onderzoek willen zien!
Verder nog een ding, het enige waar je niet op reageerde was het volgende:
Blind_Curve wrote:Ik zeg het je er zijn clubs die een grote jeugafdeling hebben (of aan het opbouwen zijn), maar dat zijn zeker clubs die gelukkig allemaal nerds in hun dorp/stad hebben wonen of niet guest? Maar waarschijnlijk ben je een van de exponenten die veel roept maar niets doet.
Ja, Blinde_Curve, er zijn nog enkele plaatsen waar een handjevol mensen er in slaagt het damspel te laten floreren. En dan???? Betekent dat dan dat alles pais en vree is?? Koek en ei? Nee! Het gaat erom dat er steeds minder plaatsen zijn waar dat nog lukt en dat bedreigt de sport in grote mate.
Nog 2 punten van orde
1. Wil je me niet meer foutievelijk quoten (zie vorige bericht) Daar houd ik niet van.
2. Verder ben ik net zo anoniem als jij. Hoeveel werk ik doe, en waar en voor wie, dat weet jij niet. Wil daar dan ook niet over schrijven? Ik oordeel ook niet over jou. Ik houd de discussie graag eerlijk.
Ja, mee eens. Ik ken nog wel wat factoren: allemaal eentjes achter de namen van diezelfde toppers. En koppen in de krant a la: "Clerc blijft leiden na louter remises" of die geweldige sfeerverslagen over onze toernooien. Brr. Dat zijn allemaal potentiele leden die je langzaam afschrikt.Bert Zwart wrote:Ons desastreuze imago komt mijns inziens door het gebrek aan charisma/uitstraling/professionaliteit van onze toppers.
Dat klopt Bert. En waar stralen ze dat?? Juist ja, in de media. O, begrijp me niet verkeerd, ze stralen het ook wel uit in het clubhuis van hun damverenigingen maar daar hebben we voor ledenwerving zo weinig aan...Bert Zwart wrote:De belangstelling voor onze sport stoelt op de uitstraling van grote namen: Roozenburg, Sijbrands, Wiersma, Van der Wal.
Ben je echt bang, Bert?? Doe er dan wat aan.Bert Zwart wrote: Ik ben bang dat het overgrote deel van de dammers geen spelregelverandering wil.
Nee, inderdaad, je weet het niet. Ik ben dat volledig met je eens. Dat blijkt uit het praktisch gehalte van je opties.Bert Zwart wrote: Dus, als ik guests eerste posts in deze thread nogmaals lees, zullen we een beter imago op andere manier gestalte moeten geven. Hoe dat weet ik niet. Wachten op hanco's kristalgeneratie? Zaad- en eicellen van talentvolle dammers mixen? of gewoon je buurman de coup raphael laten zien?
-
Ã’p je pik getrapt?
En nog een ding hoe vaker en harder je roept dat je een slecht imago hebt als damsport en dit het liefst in de kranten en aan iedere willekeurige voorbijganger doorgeeft, hoe meer je gelijk zult krijgen.
Dit bedoelde ik in het geheel niet toen ik vroeg naar de resultaten van het onderzoek. Ik wilde graag de resultaten van het onderzoek waarin staat hoe slecht het imago wel niet is van de damsport, want volgens mij lult iedereen er meer dan 300% bij.Guest wrote: Meen je nou echt dat je niet gelooft dat ons imago schadelijk is voor (het ledental van) onze damsport????? Dat hoef je echt niet te onderzoeken; een blind paard ziet dat in het pikkedonker. Tjsongejonge, als we nu echt denken dat de negatieve mening over dammen geen probleem is ... wordt eens wakker....
En nog een ding hoe vaker en harder je roept dat je een slecht imago hebt als damsport en dit het liefst in de kranten en aan iedere willekeurige voorbijganger doorgeeft, hoe meer je gelijk zult krijgen.
Zo anoniem ben ik ook niet, moet je gewoon wat vaker op de KNDB-site komen. Daar sta ik ook onder deze nickname, maar daar laten ze wel een regel open voor je echte naam. Ik kan er niets aan doen dat je dit niet kan aangeven op deze site.Guest wrote: 2. Verder ben ik net zo anoniem als jij. Hoeveel werk ik doe, en waar en voor wie, dat weet jij niet. Wil daar dan ook niet over schrijven? Ik oordeel ook niet over jou. Ik houd de discussie graag eerlijk.
Ik ben niet zo goed in plakken en knippen dus een reactie uit een stuk.Guest wrote:Dieter, ik heb veel respect voor je en bewonder je inzet en verdienste voor het damspel. Ik betreur dat je mijn berichten onzorgvuldig leest en me zomaar over een kan scheert met 'enkele fanatieke DT aanhangers'. Ik ben niet per se een DT aanhanger, ik ben voor vernieuwing van het spel ter vermindering van der remisemarge. het voorstel van Frederik Bos/Hanco Elenbaas zou wat mij betreft uitstekend zijn!!!
In je bericht staan enkele quotes waarop ik wil reageren
Kom nou toch. Je hebt het verderop in je bericht zelf over allerlei verandering van matchvorm, tijdsduur enz. enz. Laten we aub het erover eens zijn dat dat volstrekt reele opties om onze sport te moderniseren. Zo dicht bij de realiteit als maar zijn kan.Dieter wrote:Dat Guest nog steeds probeert aan te sturen op veranderen van ons spel geeft wel aan hoe ver sommige mensen af staan van de realiteit.
Ok, Dieter, waarom gaat het volgens jou zo slecht met de damsport. Te weinig jeugd? ja, klopt, maar hoe komt dat? Door onze klote imago? Waardoor komt dat? Doordat de buitenwacht ons rete saai vindt Waardoor komt dat? Vul zelf maar in... Hoeveel invloed op het imago heeft een WK match? En hoeveel invloed heeft de clubavond van DVZ Geleen. Ok. Alsjeblieft.Dieter wrote:Dat het met de damsport niet goed gaat mag dan een gegeven zijn maar het is belachelijk om dat in hoofdzaak toe te schrijven tot de remises bij een WK match, waarover wij overigens helemaal niets te besluiten hebben.
Ik val echt van mijn stoel. Een toernooi waar +4 al volstaat om kampioen te worden... uit 13 wedstrijden. Geen probleem?? Dagen waarop alleen maar 1-tjes op telekest staan. Het is dodelijk voor onze sport, Dieter. Echt waar.Dieter wrote:In het NK is, en dat zou toch onderhand wel iedereen duidelijk mogen zijn, geen sprake van een remise spook ...
Wat zeg je nou toch allemaal. Ik sta ver van de realiteit als ik me breed openstel voor allerlei veranderingen en nu begin je erzelf over...Dieter wrote:Veranderingen in het dammen doorvoeren is overigens niet per definitie af te wijzen maar dan moeten we wel anders te werk gaan.
Er zit blijkbaar toch iets mis.
Dieter, ik vind dat dit allemaal interne damzaken zaken zijn die slechts in de marge impact maken op het wel en wee van onze sport.Dieter wrote:Willen we ons wel laten buitensluiten door een bondsraad die lak heeft aan wat de dammers willen? waar moet de grens zijn van de macht van de bondsraad? moeten provinciale besturen misschien wel een soort van eerste kamer functie hebben boven de bondsraad? zijn de statuten zoals ze voorgesteld worden wel acceptabel? moeten er nieuwe bondsraad verkiezingen komen na 10 januari? Ik heb zo nog wel wat vragen voor de donkere dagen rond de kerst.
Ik maak me ontzettend veel zorgen over onze sport en als we gewoon maar doorgaan zoals we altijd hebben gedaan dan is het over en uit in niet al te korte tijd.
Tot slot: ik ben niet Henk de Witt en ken de goede man nauwelijks. De reden dat ik anoniem blijf is de slechte manier waarop dammers met elkaar plegen om te gaan. (affaire TG slaat wat dat betreft de spijker op de kop)
Je bent niet Henk de Witt, nou mooi, maar dat is voor mij ook niet interessant al moet ik zeggen dat je het had kunnen zijn als ik je fanatieke tegenstand tegen remise steeds weer hoor.
Met plus vier een kampioenschap winnen is inderdaad geen probleem, het gaat om kwaliteit van partijen, het niveau is, zeker de laatste jaren heel hoog en dan is een dampartij nogal eens een remise partij. Dammers hebben daar in het algemeen geen moeite mee guest dus daar moet je nu echt eens aan gaan wennen.
Verder wil ik echt wel geloven dat je het goed voor hebt met de damsport maar door alleen op verandering van het spel te blijven hameren stel je je zelf buitenspel en berijk je niets of het moet uiteen drijven van personen zijn. Verstandiger zou dus zijn om de veranderingen die misschien wel nodig zijn te gaan zoeken in de toernooivormen.
Wat je interne zaken noemt noem ik zaken van enorm belang voor onze organisatie ik zal daar in een aparte topic op terug komen.
De door mij aangegeven veranderingen in de sfeer van toernooivormen, spelduur etc. gelieve niet over een kam te scheren met zaken als de DT.
Jou stelling guest dat alles wat zo ongeveer mis is met het dammen zijn oorzaak heeft in de remises bij de top is natuurlijk een heel erg doorgeslagen beeldvervorming.
Het gaat slecht met het dammen omdat het met sport in het algemeen slecht gaat, ledenterugloop is (misschien op darten na) een algemeen verschijnsel. De damsport is een oude sport misschien niet altijd even flitsend en daardoor minder in trek bij toppers. en zoals Bert al aangeeft er zijn geen grote voorbeelden meer zoals in de tijd van Ton en Harm.
En zeker is ook dat het tekort aan kader een rol speelt bij de jeugd.
Onze vereniging is gelukkig met de komst van enkele energieke dammers die veel werk maken van jeugddammen naast het spelen op hoog niveau en sinds kort heeft onze vereniging dan ook weer een jeugdgroep van meer dan 30 kinderen. Of ze doorzetten met het dammen zal echt niet afgangen van een remise meer of minder in het NK maar wel of de organisatie op de club leuk loopt, of er leuke wedstrijden zijn waar ze naartoe kunnen en of er veel tegenstanders zijn.
En dan zijn resultaten belangrijk en remise is dan gewoon een resultaat net zoals winst en verlies en zo hoort het ook.
-
En vergeet niet dat veel spelers met een 'remiseopdracht' het veld in worden gestuurd. Twee spelers met een remiseopdracht tegen elkaar en de uitslag laat zich raden.Dieter wrote:p.s. zo maar even een ronde uit de clubcompetitie op het hoogste niveau
Ereklasse 27 beslissingen in 60 partijen
Hoofdklasse 32 beslissingen in 60 partijen
Maar voor sommige personen zal dit toch nog wel te veel remise zijn!!!
- Hanco Elenbaas
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Inderdaad, 55% remise, ik wist niet dat het in de Ereklasse ook al zo erg was.Dieter wrote:p.s. zo maar even een ronde uit de clubcompetitie op het hoogste niveau
Ter vergelijking: in de KPN Eredivisie zijn nu 99 wedstrijden gespeeld. Daarvan zijn 23 in een gelijkspel geeindigd, ongeveer 23%.
In de vreselijk saaie Italiaanse Serie A zijn 81 wedstrijden gespeeld, waarvan 27 gelijke spelen, d.w.z 33%. We kunnen er als dammers slechts van dromen.
-
Waarom is dat zo erg? Ik vind dat niet zo erg hoor.Jan Pieter wrote:Inderdaad, 55% remise, ik wist niet dat het in de Ereklasse ook al zo erg was.Dieter wrote:p.s. zo maar even een ronde uit de clubcompetitie op het hoogste niveau
In de wedstrijd tussen Schagen en mijn clubje vielen 9 remises. Ik heb niemand iets na afloop horen zeggen over een te hoog remisepercentage. Wel was er tot de laatste seconde spanning.
Nee joh, we zijn hartstikke blij met die remises!!! Wat maakt het nou uit? Het zijn voor ons toch leuke partijen?? En ach, dat gezeur over die remise marge is zo los van de realiteit. Laten we daar toch geen tijd aan besteden.Jan Pieter wrote:Inderdaad, 55% remise, ik wist niet dat het in de Ereklasse ook al zo erg was.Dieter wrote:p.s. zo maar even een ronde uit de clubcompetitie op het hoogste niveau
Ter vergelijking: in de KPN Eredivisie zijn nu 99 wedstrijden gespeeld. Daarvan zijn 23 in een gelijkspel geeindigd, ongeveer 23%.
In de vreselijk saaie Italiaanse Serie A zijn 81 wedstrijden gespeeld, waarvan 27 gelijke spelen, d.w.z 33%. We kunnen er als dammers slechts van dromen.
Foei, Jan Pieter.
-
Het is (voor mij althans) een open deur intrappen, maar in de voetbalcompetities wordt de driepuntenoverwinning toegepast. Je ziet dat zowel in thuis- als in uitwedstrijden geen genoegen meer wordt genomen met een gelijkspel. Het percentage gelijke spelen is significant verkleind sinds de invoering van de driepuntenoverwinning.Jan Pieter wrote:...Dieter wrote:p.s. zo maar even een ronde uit de clubcompetitie op het hoogste niveau
Wat mij betreft mag de 3-0 weer terug bij damwedstrijden als de Halve en de Hele Finale van het NK. De discussie hierover is destijds tot vervelens toe gevoerd, maar nooit bevredigend afgesloten.
Laten we met zijn allen lekker in een kringetje gaan draaien. Dan kan Blind_Curve ondertussen wetenschappelijk bewijzen dat ons slechte imago inderdaad direct gecorreleerd is aan ons teruglopende ledental. Dan kan Bert (uit eigen zak) een bonusje beschikbaar stellen voor de dagoverwinning tijdens het NK! En zo doen we allemaal wat.Eric van Dusseldorp wrote: Wat mij betreft mag de 3-0 weer terug bij damwedstrijden als de Halve en de Hele Finale van het NK. De discussie hierover is destijds tot vervelens toe gevoerd, maar nooit bevredigend afgesloten.
Dat schiet zo toch lekker op? En we hebben toch al zo heerlijk veel tijd want zo slecht gaat het nou toch echt niet. Die remises zijn eigenlijk best leuk. En hoe langer we wachten hoe meer de dambond zal bestaan uit mensen die het daar mee eens zijn.
Welterusten...