Krantenartikelen achter de schermen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Krantenartikelen achter de schermen

Post by A.Presman » Thu May 12, 2005 22:12

Zo moest het zijn

Image
Computercrash
Gisteren ging het Van Stigt Thans blinddam WK verder zonder onze dammedewerker Harm Wiersma. De oud-wereldkampioen trok zich door ziekte uit het toernooi terug na de onterechte nederlaag bij het blinddammen tegen wereldkampioen Alexander Georgiev van afgelopen donderdag. Door de uitval van een computer - die steeds een gespeelde zet in beeld brengt – in de hectische tijdnoodfase ging de Friese grootmeester onderuit. Er werd overgeschakeld op een ander systeem en in de verwarring raakte Wiersma de stand volledig kwijt en verloor in een volkomen remisepositie Alles in rep en roer. Hevig ontdaan van deze overmachtsituatie kon hij vervolgens niet meer de energie opbrengen om het toernooi af te ronden. Oorzaak: de onverkwikkelijke commotie rond het incident. Volgens de reglementen worden de resterende partijen van Wiersma verloren verklaard. Deelnemers, toeschouwers en organisatie betreuren de gang van zaken. Wiersma reageerde uiteindelijk tamelijk laconiek. Vanaf gisteren is zijn eigen computerbrein gecrasht en krijgt het opmerkelijke toernooi een merkwaardig slot.

Schiedam, zaterdag

In de zevende ronde van het WK blinddammen is de Russisch kampioen en oud-wereldkampioen Alexander Schwarzman op gelijke hoogte gekomen met wereldkampioen Alexander Georgiev, die donderdag op niet geheel faire wijze twee punten had veroverd tegen Harm Wiersma, die zich vervolgens terugtrok. De nog resterende partijen van de Fries worden verloren verklaard. Met nog twee partijen te gaan is de toernooispanning in zeker opzicht toegenomen, maar Schwarzman heeft nu de beste kansen, omdat hij vandaag reglementaire overwinningen tegen Wiersma op een presenteerblaadje krijgt aangeboden. In de ochtendronde eindigden de overige partijen bij het rapid in gelijk spel. Rob Clerc moest wel een schijf offeren om vervolgens met compensatie remise uit het vuur te slepen tegen veelvoudig oud-wereldkampioen Alexei Tsjizjov. In de middagronde, waarbij het blinddammen op het programma stond hield Clerc de partij ruim gelijkwaardig. Nationaal kampioen Kees Thijssen stond onder druk tegen Georgiev en Schwarzman won door zijn befaamde omsingelingstrategie van oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg. De Afrikaan N’diaga Samb kreeg ineens twee keer zo veel punten als hij tot dusver gehaald had door de reglementaire zege op Wiersma. In goed overleg heeft de organisatie de uitgevallen partij door gastspelers opgevuld, die niet van invloed zijn op de ranglijst. Het toernooi duurt tot morgen en de Zwitserse grootmeester Andreas Kuyken geeft uitleg met de speler, die de rustdag heeft. Uitslagen 7de ronde. (rapid). Tsjizjov – Clerc 1-1, Samb – Wiersma 2-0 (regl)
Georgiev – Thijssen 1-1, Gantwarg – Schwarzman 1-1.
7de ronde (blind WK) Clerc – Tsjizjov 1-1, Wiersma – Samb 0-2, Thijssen – Georgiev 1-1,
Schwarzman – Gantwarg 2-0.
Stand aan kop: (rapid) 1. Georgiev 9 pnt. 2 en 3 Schwarzman en Thijssen 8 pnt. 4 en 5. Clerc en Gantwarg 7 pnt.
Stand aan kop (blind WK) 1 en 2. Georgiev en Schwarzman 9 pnt, 3. Thijssen 8 pnt. 4. Heusdens 7 pnt.
Voornaamste uitslagen. Barnsteen damtoernooi (Bunschoten). Ndonzi – Podolski 1-1, Slotboom – Prosman 1-1, Provoost – Ndjofang 1-1, Macodou N’Diaye – Draaisma 2-0.
Stand aan kop na 5 ronden: Ndonzi (Kameroen) 9 pnt gevolgd door 5 spelers met 8 punten, waaronder Podolski, Ndjofang en Prosman.

Zo is het gepubliceerd
Image

SCHIEDAM, zaterdag
In de zevende ronde van het WK blinddammen is Alexander Schwarzman op gelijke hoogte gekomen met wereldkampioen Alexander Georgiev. Met nog twee partijen te gaan is de toernooispanning toegenomen. Schwarzman heeft de beste kansen, omdat hij vandaag reglementaire overwinningen tegen Wiersma, die zich door ziekte heeft teruggetrokken, op een presenteerblaadje krijgt aangeboden.
In de ochtendronde eindigden de overige partijen bij het rapid in een gelijkspel. Rob Clerc moest wel een schijf offeren om vervolgens met compensatie remise uit het vuur te slepen tegen Alexei Tsjizjov.
Bij het blinddammen hield Clerc de partij gelijkwaardig. Kees Thijssen speelde remise tegen Georgiev, terwijl Schwarzman van Anatoli Gantwarg won.

WK blinddammen.
Rapid. 7e ronde.
Tsjizjov-Clerc 1-1, Samb-Wiersma 2-0 (regl) Georgiev-Thijssen 1-1, Gantwarg- Schwarzman 1-1.

Blinddammen. 7e ronde.
Clerc – Tsjizjov 1-1, Wiersma – Samb 0-2, Thijssen – Georgiev 1-1, Schwarzman – Gantwarg 2-0.

Stand aan kop (rapid):
1. Georgiev 9 pnt. 2. Schwarzman en Thijssen 8, 4. Clerc en Gantwarg 7 pnt.

Stand aan kop (blinddammen):
1. Georgiev en Schwarzman 9 pnt, 3. Thijssen 8, 4. Heusdens 7.

Klareveld

Post by Klareveld » Thu May 12, 2005 22:59

Hoe weet je dit? Wat is je bron.

Henk de Witt

Re: Krantenartikelen achter de schermen

Post by Henk de Witt » Thu May 12, 2005 23:18

A.Presman wrote:Zo moest het zijn

...De oud-wereldkampioen trok zich door ziekte uit het toernooi terug na de onterechte nederlaag (cursivering van mij, hdw) bij het blinddammen tegen wereldkampioen Alexander Georgiev van afgelopen donderdag...
Wederom valt mij dit van Harm tegen. Te gemakkelijk en onbewijsbaar wijt hij zijn nederlaag uitsluitend aan de computerstoring. In dezelfde ronde blunderden Tsjizjov en Gantwarg echt, Wiersma maakte slechts een fout onder druk en in tijdnood. Gantwarg en Tsjizjov hadden geen tijdnood. Tsjizjov stond bepaald niet onder druk. Zij spraken niet van een 'onterechte' nederlaag, maar accepteerden hun blunder.
Alexander Presman wrote:...In de zevende ronde van het WK blinddammen is de Russisch kampioen en oud-wereldkampioen Alexander Schwarzman op gelijke hoogte gekomen met wereldkampioen Alexander Georgiev, die donderdag op niet geheel faire wijze (cursivering van mij, hdw) twee punten had veroverd tegen Harm Wiersma, die zich vervolgens terugtrok...
Opnieuw niet fraai van Harm. Hij geeft niet alleen de computer de schuld maar ook de tegenstander. Georgiev valt volgens mij niets te verwijten.
Alexander Presman wrote:Zo is het gepubliceerd
...Met nog twee partijen te gaan is de toernooispanning toegenomen. Schwarzman heeft de beste kansen, omdat hij vandaag reglementaire overwinningen tegen Wiersma, die zich door ziekte (cursivering van mij, hdw) heeft teruggetrokken, op een presenteerblaadje krijgt aangeboden...
Op dit punt is dus sprake van rehabilitatie van Wiersma. Maar helaas niet over de hele linie.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Fri May 13, 2005 01:49

Henk de Witt wrote: Gantwarg en Tsjizjov hadden geen tijdnood. Tsjizjov stond bepaald niet onder druk. Zij spraken niet van een 'onterechte' nederlaag, maar accepteerden hun blunder.
Ja, nogal wiedus.
Hun situatie was volstrekt onvergelijkbaar met die van Wiersma.

Of is het bij Van Stigt Nooit normaal dat in tijdnood de computers crashen?

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri May 13, 2005 12:04

Ben Anoniem wrote:Of is het bij Van Stigt Nooit normaal dat in tijdnood de computers crashen?
Je wordt wel heel erg flauw en kinderachtig Ben. Wat is er toch met jou gebeurd? Waarom ben jij bijvoorbeeld geen lid meer van de dambond? Voelde jij je een keer zeer onrechtvaardig behandeld of zo?

A.Presman

Post by A.Presman » Fri May 13, 2005 13:36

Henk de Witt wrote: Wederom valt mij dit van Harm tegen. Te gemakkelijk en onbewijsbaar wijt hij zijn nederlaag uitsluitend aan de computerstoring. In dezelfde ronde blunderden Tsjizjov en Gantwarg echt, Wiersma maakte slechts een fout onder druk en in tijdnood. Gantwarg en Tsjizjov hadden geen tijdnood. Tsjizjov stond bepaald niet onder druk. Zij spraken niet van een 'onterechte' nederlaag, maar accepteerden hun blunder.
Allen de speler zelf en niet een (zelfs hyperactieve) toeschouwer of partij-in-computer-invoerder kan weten wat was de echte reden van zijn nederlaag. En de topgrootmeester in tegenstelling tot amateurs zal nooit zijn nederlaag afschrijven op omstandigheden indien het niet zo is.
En als hij dat doet dan neem het a.u.b. gewoon aan.
Je mening in deze ook als je dat 100 keer in verschillende vormen zal uitlaten wordt nooit zwaarder en betrouwbaarder dan mening van speler zelf.
Harm Wiersma wrote:...In de zevende ronde van het WK blinddammen is de Russisch kampioen en oud-wereldkampioen Alexander Schwarzman op gelijke hoogte gekomen met wereldkampioen Alexander Georgiev, die donderdag op niet geheel faire wijze twee punten had veroverd tegen Harm Wiersma, die zich vervolgens terugtrok...
Henk de Witt wrote:Opnieuw niet fraai van Harm. Hij geeft niet alleen de computer de schuld maar ook de tegenstander. Georgiev valt volgens mij niets te verwijten.
Dit is geen verwijt maar constatering.
Het kon anders. Maar zo is het ook reglementair mogelijk. Een speler kiest voor punten, ander voor attractiviteit, derde voor "Fair Play". Soms is het niet alles tegelijk mogelijk, moet je zelf je keuze maken.
Inderdaad, niets aan Georgiev te verwijten.
Harm Wiersma wrote:Vanaf gisteren is zijn eigen computerbrein gecrasht
Meer dan voldoende zelfkritiek en pijn lees ik.
Zout in de wonden (figuurlijk) strooien is ook reglementair toegestaan. Maar dan ga je niet voor de Fair Play prijs, Henk.

Klareveld

Post by Klareveld » Fri May 13, 2005 19:17

..
Last edited by Klareveld on Fri May 13, 2005 19:18, edited 1 time in total.

Klareveld

Post by Klareveld » Fri May 13, 2005 19:18

A.Presman wrote:En de topgrootmeester in tegenstelling tot amateurs zal nooit zijn nederlaag afschrijven op omstandigheden indien het niet zo is.
En als hij dat doet dan neem het a.u.b. gewoon aan
Hoe weet je dit nou? Hoe kun je zo absoluut en stellig zijn?

Juist de speler zelf is vaak partijdig en subjectief.

En... eh... kan ik nog de bron krijgen van het uitgebreidere artikel? Hoe kom je daar aan?

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri May 13, 2005 19:36

Beste Alexander Presman, ik kan je totaal niet volgen. Harm verloor en besloot meteen uit het toernooi te stappen. Daarmee schade toebrengend aan een prachtig topevenement en daarmee tevens schade toebrengend aan het sportieve verdere verloop van het toernooi.
Dit is werkelijk onverdedigbaar. Het zou alleen verdedigbaar zijn wanneer hij met opzet unfair zou zijn behandeld. En dat is absoluut niet het geval. Wat jij er verder allemaal bij sleept is irrelevant. Iedereen die het toernooi heeft gevolgd kan de belangrijkste feiten constateren, daarvoor hoef je echt niet in het hoofd van Harm Wiersma te kijken of zelf grootmeester te zijn.
Jij hebt kennelijk je eigen redenen om Wiersma te verdedigen. Mijns inziens bewijs je hem daarmee geen dienst.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Fri May 13, 2005 19:53

Henk de Witt wrote: Harm verloor en besloot meteen uit het toernooi te stappen.
Harm moest Rapid blinddammen met papiertjes na een zeer storend intermezzo.

Dat "meteen" is feitelijk onjuist, gezien wat ook Henk de Witt hierover al schreef.
Mogelijk heeft de organisatie -die zichzelf al vanaf de eerste dag perfect vond- erna dermate afwijzend gereageerd op Wiersma's nogal begrijpelijke beleving, dat hij niet anders kon dan zich terugtrekken.
Niet iedereen slikt alles in ruil voor de drankjes, hapjes en euro's van Van Stigt Nooit (nooit een rapid blind finale).

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Fri May 13, 2005 20:33

A.Presman wrote: En de topgrootmeester in tegenstelling tot amateurs zal nooit zijn nederlaag afschrijven op omstandigheden indien het niet zo is.
Lachwekkend:
Ieder mens is subjectief, maar het oordeel van een damgrootmeest is altijd objectief, iedere twijfel hieraan is uitgesloten.
[img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Heaven is no location, but a state of mind

A.Presman

Post by A.Presman » Fri May 13, 2005 21:33

A.Presman wrote:
Je mening in deze ook als je dat 100 keer in verschillende vormen zal uitlaten wordt nooit zwaarder en betrouwbaarder dan mening van speler zelf.
Henk de Witt wrote:Beste Alexander Presman, ik kan je totaal niet volgen. Harm verloor en besloot meteen uit het toernooi te stappen. Daarmee schade toebrengend aan een prachtig topevenement en daarmee tevens schade toebrengend aan het sportieve verdere verloop van het toernooi.
Jij hebt kennelijk je eigen redenen om Wiersma te verdedigen. Mijns inziens bewijs je hem daarmee geen dienst.
Je laat ons meteen de 101e vorm van dezelfde aanval zien.
Ben je de woordvoerder van de organisatie?
Of spreek je namens jezelf?
Of zoals het al eerder gebeurd probeer je je mening als de mening van de meerderheid presenteren?
Redenen die ik heb om Harm te verdedigen zijn simpele: respect en tolerantie.

En voordat je (of een van je echo’s) zal kunstig mijn mening verdraaien probeer ik mijn (persoonlijke) standpunten nog eens formuleren (100 keer zal ik het niet doen)
1) Een van de grootste spelers en waarschijnlijk de grootste damvechter aller tijden stapt uit het toernooi.
Uit toernooi stappen is niet sportief, zeker na de nederlaag.
Bij dammer en mens Harm Wiersma het kan gebeuren alleen wegens zware psychologische trauma. En het is veel minder of helemaal niet relevant wat of wie heeft deze trauma veroorzaakt.
2) Als een (normale) mens een andere mens ziet lijdend (bijvoorbeeld van trauma) - zijn (normale) reactie is met het vriendelijke woord langs komen. Of nog beter hij probeert hem te beschermen indien zijn er anderen die pijn van iemand willen graag nog verergeren.
En zo doen is geen bewijs van dienst. Dit is gewoon het teken van menselijkheid.
3) Fanatisme vormt het grootste gevaar voor de wereld. De fanatieken delen de hele wereld in vrienden en vijanden. Hun idee vormt de scheidingslijn, en die lijn wordt de zin van hun leven.
Het is al voldoende gezegd over je lijn.
Het zou mij niets schelen als op het plaats van Wiersma zou Tsjizjov of Clerc zitten. Zij konden op mijn medelijden rekenen.
Ik vrees het zou je wel schelen.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Fri May 13, 2005 22:28

-----------
Als je dan zoveel respect hebt, Alexander dan wil ik je vragen:
Waarom laat je talloze van dergelijke respectloze teksten staan?
Jij bent als webmaster verantwoordelijk voor deze teksten.
Ik zou ze verwijderen.
Ik zou ook accpteren dat teksten van mij, die jij als webmaster resepectloos acht, verwijdert.
Talloze malen heb ik hier laag bij de grondse teksten zien staan over stront, pis, sodomie, onanie e.d. en jij laat het gewoon staan.
En voor Wiersma heb je plotselinmg veel respect nadat hij door een dubbele nederlaag stress oploopt.
Ik vind dus dat er iets mis is met de sportinstelling (over de gehele damwereld zie je deze instelling terug) als een nederlaag zo ernstig wordt opgevat. Kijk ook naar het voorbeeld wat Wieger Wesselink terecht noemde, de kloknederlaag van Tsjizjow. Hij speelde door en dwong daarmee eeuwig respect af. Respect wat hij had verloren als hij uit het toernooi was gestapt.
Heaven is no location, but a state of mind

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri May 13, 2005 23:13

A.Presman wrote:Je laat ons meteen de 101e vorm van dezelfde aanval zien.
Ben je de woordvoerder van de organisatie?
Of spreek je namens jezelf?
Of zoals het al eerder gebeurd probeer je je mening als de mening van de meerderheid presenteren?
Redenen die ik heb om Harm te verdedigen zijn simpele: respect en tolerantie.
Je valt lelijk uit je rol Alexander Webmaster. Kennelijk heb je het een en ander opgestoken van de 'discussie'techniek die wel vaker op dit forum wordt gebruikt: niet argumenteren maar op de man spelen. Dat had ik van jou niet verwacht. Respect en tolerantie? Dat hoef je niet van je zelf te zeggen, dat laat je zien door met argumenten te reageren op argumenten en er geen persoonlijke aanval van te maken.
Alexander Presman wrote:Fanatisme vormt het grootste gevaar voor de wereld. De fanatieken delen de hele wereld in vrienden en vijanden. Hun idee vormt de scheidingslijn, en die lijn wordt de zin van hun leven.
Het is al voldoende gezegd over je lijn.
Doel jij op de fanatici die mij voortdurend persoonlijk aanvallen omdat ze het eenvoudige idee van hervorming van de puntentelling als een fundamentele bedreiging zien? Die gaan tieren en schelden? Die nog meer gaan schelden omdat ik me niet door hun scheldpartijen laat intimideren? En waar gaat het helemaal om, beste Alexander, slechts een simpele puntentelling. Ik vrees echter dat jij die fanatici in het geniep steunt. Bah!
Alexander Presman wrote:Het zou mij niets schelen als op het plaats van Wiersma zou Tsjizjov of Clerc zitten. Zij konden op mijn medelijden rekenen.
Ik vrees het zou je wel schelen.
Het laatste zinnetje is opnieuw een geniepige insinuatie. Opvallend is trouwens dat jij Georgiev niet noemt. Dit lijkt me geen toeval. Georgiev wordt door Harm beschuldigd van unfair handelen. Jij steunt hem daarin. De enige 'misdaad' van Georgiev is dat hij op winst speelde.

A.Presman

Post by A.Presman » Fri May 13, 2005 23:49

Kosmos wrote:
-----------
Als je dan zoveel respect hebt, Alexander dan wil ik je vragen:
Waarom laat je talloze van dergelijke respectloze teksten staan?
Jij bent als webmaster verantwoordelijk voor deze teksten.
Ik zou ze verwijderen.
Ik zou ook accpteren dat teksten van mij, die jij als webmaster resepectloos acht, verwijdert.
Talloze malen heb ik hier laag bij de grondse teksten zien staan over stront, pis, sodomie, onanie e.d. en jij laat het gewoon staan.
Erg goed dat je alles leest. Helaas kan ik het mij niet permitteren. Op mijn oproepen om moderator te worden is nog niemand positief gereageerd.
Meerdere bezoekers verwachten (terecht) niet dat ik alle posten in alle topics kan en ga lezen en signaleren daarom per mail als zij iets zien wat volgens hen moet verwijderd worden. Als ik de terechte melding vind - verwijder ik de omstreden tekst.
Ik had nu ook wat moeite om de door je geciteerde tekst te vinden.
Volgende keer a.u.b. per e-mail - en als ik de tekst laat staan - dan heb ik het bewust gedaan en dan kan je je ontevredenheid uitlaten.

Kosmos wrote: En voor Wiersma heb je plotselinmg veel respect nadat hij door een dubbele nederlaag stress oploopt.
Ik had respect en ik heb respect. En dit respect is verdiend door meer dan 40 jaar van Harm Wiersma in damsport.
En juist uit positie van respect kijk ik naar de situatie in Schiedam.
En wens het aan iedereen.
Kosmos wrote: Kijk ook naar het voorbeeld wat Wieger Wesselink terecht noemde, de kloknederlaag van Tsjizjow. Hij speelde door en dwong daarmee eeuwig respect af. Respect wat hij had verloren als hij uit het toernooi was gestapt.
Tsjizjov was 26 jaar en stond op de eerste plaats.
Toevallig was ik toen bij en zocht ook de woorden om hem te troosten.
Is je respect voor Tsjizjov gebaseerd alleen op dit incident? Vreemd als het is zo.
Volgens mij tellen honderden romantische sportieve dampartijen en damtoernooien mee en niet een incident die straks wordt vergeten. En dat geldt zowel voor Wiersma als voor Tsjizjov.

Post Reply