Holland Sport: Wiersma overweegt te stoppen.

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Klareveld

Post by Klareveld » Mon May 09, 2005 13:10

Net als je vergelijking met het voetbalteam gaat ook je literaire vergelijking flink scheef. Let in de tekst eens op de rol van de olifant! Is die vergelijkbaar met de rol van Wiersma? Het antwoord is: nee, absoluut niet. De Big Elephant is een passief element in je verhaal; Wiersma was dat de afgelopen week niet. En dan druk ik me zo voorzichtig mogelijk uit

Overigens vind ik je tekst van Krylov wel ontzettend goed van toepassing op de verbeten haat-campagne op dit forum van Ben Anoniem tegen Sijbrands.

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Mon May 09, 2005 14:33

Klareveld wrote:... En dan druk ik me zo voorzichtig mogelijk uit

Overigens vind ik je tekst van Krylov wel ontzettend goed van toepassing op de verbeten haat-campagne op dit forum van Ben Anoniem tegen Sijbrands.
I.A. Krylov
Mirror and Monkey

A Monkey in a Mirror saw its form by chance.
She whispered to the Bear all at once:
"My dear crony, you take a glance!
What ugly mug is there!
What capers does it cut, what faces does it make!
I'd hang myself in great dismay,
If I were little bit like monkey there!
And you confess, I've had
A half a dozen of such posers at hand
I'd like to count them on fingers of my hand".
"You don't scorn your friends, my dear:
All their cranks you can reveal in you, I fear!"
The Bear now said,
But his advice for ever vanished as in net.
-------------------------------
In life such cases are well known,
As no one admits, that he's to blame alone.
...

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Mon May 09, 2005 18:12

Het fragment met Harm Wiersma is hier te zien:

http://www.vpro.nl/programma/hollandspo ... /22326573/

tijdnood

Post by tijdnood » Mon May 09, 2005 19:42

Aardige videobeelden:

Harm motiveert zijn beslissing als volgt: door "overmacht" gedrongen en vanwege minder fair play van Georgiev in die situatie.
Zo vat ik zijn verhaal tenminste op.

Overigens loodste Harm zich (met glimlach) handig door een aantal lastige momenten heen.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon May 09, 2005 20:03

tijdnood wrote:Aardige videobeelden:

Harm motiveert zijn beslissing als volgt: door "overmacht" gedrongen en vanwege minder fair play van Georgiev in die situatie.
Zo vat ik zijn verhaal tenminste op.

Overigens loodste Harm zich (met glimlach) handig door een aantal lastige momenten heen.
Niet zulke aardige beelden. Opnieuw werd Georgiev verweten op winst te spelen. Niet aardig. Het interview met AD klopte dus bijna letterlijk. De lol was er af. Verder de vaagheid die ik vaker heb gezien in interviews met Harm. Komt niet goed over.
Okee, het is gebeurd en zeker de organisatoren van damtoernooien zullen hiervan geleerd hebben. Hopelijk geldt dat ook nog een keer voor Harm zelf.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Mon May 09, 2005 20:31

Verweten op winst te spelen?
Wat een verdraaiing van woorden.

Maar goed, volgende week mag Jan van Stigt Thans komen uitleggen waarom de aangekondigde finale tussen Georgiev en Schwarzman niet doorging. Schwarzman wilde niet op winst spelen? Of mocht niet op winst spelen?

Damsaurus

Post by Damsaurus » Mon May 09, 2005 20:34

Kosmos wrote:
Klareveld wrote:Mee eens, DJ Nasi. Ik heb Holland Sport gezien maar het heeft geen zin het uit te kauwen. Laten we het erop houden dat Harm dapper was om daar zo te gaan staan.

Snel vergeten en vooruit?
Akkoord!
Let's keep the spirit alive!
Jammer Harm,
iedereen maakt fouten,
maar als dambroeders vergeten en vergeven we en gaan verder.

Maar het volgende sappige citaat moet toch opgehelderd worden:
Rond de 47e zet deed zich het volgende voor: Door een korte hapering reageerde het programma kortstondig niet waardoor het leek alsof Wiersma zijn zet niet goed kon doorgeven. Hierop drukte hij enkele malen op <enter>. Toen het programma weer tot leven kwam, werden meerdere zetten van zwart geregistreerd, waarna het programma vastliep.
Stel dat Wiersma nou niet 3 maal op enter gedrukt had, dan was de computer niet vastgelopen.
Computerstoring bij Wiersma betekent kennelijk breinstoring.
Wiersma gaf o.a. als verklaring dat hij ziek was en ziek is niet de juiste term, maar hij schrijft dat natuurlijk niet voor niks.
Daarom denk ik dat Harm er doorheen zat. Het werd domweg te zwaar. Hij maakte teveel fouten. Wat dat betreft is de vergelijking van Presman met een voetballer die uitvalt nog niet eens zo slecht.
Harm is 10 jaar gelden ofzo ook een keer gevallen en heeft een schedelbasisfractuur gehad.
Hij speelde even later in Abidjan Ivoorkust onder zijn kunnen.
In dit toernooi komt Wiersma er opnieuw achter dat hij de scherpte van weleer mist, sterker nog hij kan de zware blinddamdiscipline niet langer verdragen. Zijn hersenen geven negatieve signalen af.
Dit is uiteindelijk mijn analyse. Maar Harm verwoordt het niet zo, want hij draait vaak om de zaken heen. Net als met ziekte. Hij bedoelt wellicht dat zijn brein niet langer in staat is om op topniveau te blinddammen.
Maar waarom geeft Wiersma dan als verklaring dat een computerstoring hem bracht?
Daar zijn twee redenen voor.
1. Een computerstoring heeft hem daadwerkelijk uit zijn concentratie gebracht.
2. Kennelijk wil Wiersma niet toegeven dat hij niet langer in staat is om optimaal tegenstand te bieden aan de heersende damtop.
Voor 1 heb ik oprecht begrip.
Ik vind 2, het om de hete brei heen draaien, altijd wat minder.
Daarbij dient aangetekend dat Wiersma zelf 3 maal op enter drukte en dus niet zich moreel kan verschuilen achter falende computersystemen volgen smijn normensysteem.
Kan het niet zo zijn dat Harm door een veel te laag wedstrijdritme geen partij kan bieden aan de huidige wereldtop, maar dat hij in wezen geen spat minder is (bij genoeg wedstrijdritme) als Georgiev, Thijssen en Schwarzman etc.?

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Mon May 09, 2005 20:39

Damsaurus wrote: Kan het niet zo zijn dat Harm door een veel te laag wedstrijdritme geen partij kan bieden aan de huidige wereldtop, maar dat hij in wezen geen spat minder is (bij genoeg wedstrijdritme) als Georgiev, Thijssen en Schwarzman etc.?
Dat geldt ook voor mij. [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

Post Reply