WK blinddammen
-
Defeats of PSV and AZ, Withdrawal of HARM WIERSMA (illness) :
Future will be better for you (friends of NETHERLANDS) !! Perhaps dutch team will win the 2006 WORLD CUP of SOCCER in GERMANY against...GERMANY !! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Future will be better for you (friends of NETHERLANDS) !! Perhaps dutch team will win the 2006 WORLD CUP of SOCCER in GERMANY against...GERMANY !! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Information : my first priority !!
L'info en première ligne !!
L'info en première ligne !!
Wat ik nog vergeten was te melden: Wiersma is zondag te zien in het TV-programma Holland Sport. De opnames zijn 's middags, dus daar heeft hij nu mooi de tijd voor. Ik ben benieuwd welk lulverhaal er komt op de eerste vraag van Wilfried de Jong: "Zo Harm, je hebt dus donderdag voor het eerst in je leven twee potjes op één dag verloren en wel van de huidige wereldkampioen Alexander Georgiev (spreek: Ge-or-gi-ev). Vervolgens heb je besloten om maar direct het toernooi te verlaten. Hoe zit dat precies?"
- Hanco Elenbaas
Als personen die betrokken zijn bij de organisatie van het WK blinddammen in Schiedam al een 'lulverhaal' van Harm gaan aankondigen, dan lijkt het erop dat men in Schiedam Harm wil dwingen zijn discrete verhaal over ziekte overboord te gooien en te vertellen wat er echt aan de hand was. En dat is voor geen enkele partij leuk, niet voor Harm, niet voor Van Stigt en al helemaal niet voor het dammen.GuidoB wrote:Wat ik nog vergeten was te melden: Wiersma is zondag te zien in het TV-programma Holland Sport. De opnames zijn 's middags, dus daar heeft hij nu mooi de tijd voor. Ik ben benieuwd welk lulverhaal er komt op de eerste vraag van Wilfried de Jong: "Zo Harm, je hebt dus donderdag voor het eerst in je leven twee potjes op één dag verloren en wel van de huidige wereldkampioen Alexander Georgiev (spreek: Ge-or-gi-ev). Vervolgens heb je besloten om maar direct het toernooi te verlaten. Hoe zit dat precies?"
Ton Sijbrands verliet ook eens een NK toen de organisatie niet verder kon gaan dan te beloven dat er voortaan zachtjes getimmerd zou worden tijdens de dampartijen. Toen Harm met Jan van Stigt overeenkwam dat hij zou meedoen aan dit toernooi is vast ook met geen woord gerept over de mogelijkheid dat Harm zijn zetten niet per laptop maar met post-it-papiertjes zou moeten doorgeven.
Nu Harm en Ton beiden een keer zijn weggelopen uit een toernooi is de match Sijbrands-Wiersma hopelijk weer een stapje dichterbij gekomen.
Dat toernooi in Schiedam ziet er prachtig uit, het publiek is tevreden en het heeft dus geen enkele zin om elkaar over en weer verwijten te maken. Hopelijk zal Jan van Stigt bij een volgende gelegenheid de zwakke schakel in het toernooi, de verantwoordelijken voor de computerstoringen, een beetje bijscholing laten geven.
En weet over wie je het hebt Guido als je de naam van Harm Wiersma in de mond neemt. Harm is onze grootste speler aller tijden, zes keer Wereldkampioen.
Als Harm voor het Delfts dammen zou zijn, zou je beslist niet zo over hem durven spreken.
Jammer trouwens van AZ, maar wat een onvergetelijke wedstrijd was het donderdag!
Hanco - je weet inmiddels wat er gebeurt is en nog durf je een grote waffel open te trekken naar de organisatie in Schiedam. Je hebt het gewoon niet begrepen. De terugtrekking van Wiersma is een schande. Punt uit. Hij heeft zich als een kleine jongen opgesteld en niet als een grote meester.
Verder nog 1 ding: hulde aan Hans Lansbergen! Prachtige site; zeer goede informatievoorziening. Kan niet vaak genoeg gezegd worden.
Verder nog 1 ding: hulde aan Hans Lansbergen! Prachtige site; zeer goede informatievoorziening. Kan niet vaak genoeg gezegd worden.
- Hanco Elenbaas
Niks Klareveld, het is een schande dat er zo over Wiersma wordt gesproken, helemaal door anonieme flapdrollen. Wiersma heeft groot gelijk dat hij er de brui aan heeft gegeven. Wat een amateuristisch gedoe, al die computerstoringen.Klareveld wrote:Hanco - je weet inmiddels wat er gebeurt is en nog durf je een grote waffel open te trekken naar de organisatie in Schiedam. Je hebt het gewoon niet begrepen. De terugtrekking van Wiersma is een schande. Punt uit. Hij heeft zich als een kleine jongen opgesteld en niet als een grote meester.
Maar in één ding heb je gelijk: de toernooisite in Schiedam is de beste damsite die ik gezien heb.
Het is een schande dat Wiersma wegholt na 2 nullen. Hij wist dat het computersysteem niet stabiel was; dan moet je niet moeilijk doen als dat jou overkomt. Als hij gewonnen had was hij zeker niet weggelopen.Hanco Elenbaas wrote: Niks Klareveld, het is een schande dat er zo over Wiersma wordt gesproken, helemaal door anonieme flapdrollen. Wiersma heeft groot gelijk dat hij er de brui aan heeft gegeven. Wat een amateuristisch gedoe, al die computerstoringen.
Maar in één ding heb je gelijk: de toernooisite in Schiedam is de beste damsite die ik gezien heb.
-
- Henk de Witt
Dit is wel een heel merkwaardige redenering Alexander. Ik ken meer spelers die de gewoonte hebben om zich na enkele nederlagen uit een toernooi terugtrekken. Zeer vervelend voor het verdere verloop en de organisatie. De spelers die nog tegen Wiersma moesten spelen krijgen nu een overwinning in de schoot geworpen. Jouw redenering verschaft spelers die niet tegen hun verlies kunnen een excuus. Een nederlaag? Ik ben geblesseerd, ik heb een psychologisch trauma opgelopen.A.Presman wrote:Buitengewoon verstandig. Vol zelfrespect en respect voor anderen.
Dammen is psychologische sport.
Voetbalspeler die door een blessure voortijdig het veld verlaat doet dat onder applaus van toeschouwers.
Waarom de (grote) damspeler die veld verliet met psychologische trauma ( stress - onterechte en misschien onrechtwaardige nederlaag die voor hem het toernooi en zo ook maanden van voorbereiding teniet gedaan) wordt meteen hier door sommige heren uitgefloten?
Wiersma's verklaring in de Telegraaf dat hij zich wegens ziekte heeft moeten terugtrekken komt niet erg geloofwaardig over. Daarvan is ook niets terug te vinden in de persverklaring van de organisatie.
De vergelijking met een geblesseerde voetballer slaat nergens op.
- Hanco Elenbaas
Je insinueert dat Harm zich heeft teruggetrokken omdat hij verloren heeft en je gaat zelfs nog een stapje verder door min of meer te stellen dat Harm Wiersma niet tegen zijn verlies kan. Waar haal je die wijsheid vandaan?Henk de Witt wrote: Dit is wel een heel merkwaardige redenering Alexander. Ik ken meer spelers die de gewoonte hebben om zich na enkele nederlagen uit een toernooi terugtrekken. Zeer vervelend voor het verdere verloop en de organisatie. De spelers die nog tegen Wiersma moesten spelen krijgen nu een overwinning in de schoot geworpen. Jouw redenering verschaft spelers die niet tegen hun verlies kunnen een excuus. Een nederlaag? Ik ben geblesseerd, ik heb een psychologisch trauma opgelopen.
Wiersma's verklaring in de Telegraaf dat hij zich wegens ziekte heeft moeten terugtrekken komt niet erg geloofwaardig over. Daarvan is ook niets terug te vinden in de persverklaring van de organisatie.
De vergelijking met een geblesseerde voetballer slaat nergens op.
Zou je Harm ook op een dergelijke manier proberen zwart te maken als hij zich voorstander verklaard had van de Delftse puntenoverwinning?
- Eric Sanders
Ik kreeg gisteren allerminst de indruk dat Wiersma zich wegens ziekte terug had getrokken. Jan vST noemde zelf het computerincident als medereden en Wiersma vertoonde geen sporen van ziekte toen hij even in de zaal was.
Je kunt psychisch ongemak (stress, ontevredenheid, moeheid) natuurlijk ook ziekte noemen, maar dan vertel je slechts het halve verhaal.
Wiersma rept in zijn rubriek waarschijnlijk van ziekte omdat hij de zaak niet verder wil opstoken.
Verder zijn wij niet in de positie om wie dan ook te veroordelen, zonder de betrokkenen gehoord te hebben.
Je kunt psychisch ongemak (stress, ontevredenheid, moeheid) natuurlijk ook ziekte noemen, maar dan vertel je slechts het halve verhaal.
Wiersma rept in zijn rubriek waarschijnlijk van ziekte omdat hij de zaak niet verder wil opstoken.
Verder zijn wij niet in de positie om wie dan ook te veroordelen, zonder de betrokkenen gehoord te hebben.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
- Hanco Elenbaas
Algemeen Dagblad, 7 mei 2005Jacques PERMAL wrote:ABOUT H. WIERSMA :
What is the official reason of withdrawal of GMI HARM WIERSMA ?
wat waren eigenlijk de preciese redenen van het vertrek van Harm?
"Je kunt ook niet meer autorijden als je band lek is"
Damlegende Harm Wiersma (foto) maakte op het WK blinddammen zijn rentree. Maar de terugkeer is kortstondig gebleken,want gisteren maakte de meervoudig wereldkampioen bekend het toernooi voortijdig te verlaten. De reden: een computerstoring.
Wat is er precies gebeurd?
Wiersma:"Ik speelde donderdag een blindpartij tegen Alexander Georgiev. We gaven de zetten door via een computer. Toen ik aan het einde van de partij nog twee minuten over had van mijn tijd, kwam de zet ineens niet goed door. De computer bleek een storing te hebben. Mijn tijd werd stilgezet en we moesten verder via papiertjes. Dat ging mis. Ik gaf een prima positie weg en verloor."
Het maakt toch niet zoveel uit of je de zetten via een computer of via een papiertje doorgeeft?
"Je moet het anders zien. Stel je bent iets via een computer aan het downloaden en ineens ga je gelijktijdig iets anders downloaden. De computer kan dan vastlopen en van alles kwijtraken. Zo ging het ook bij mij. Ik moest in mijn gedachten overschakelen op een ander systeem en dat ging niet meer."
Hoe reageerde uw tegenstander Georgiev?
"Hij wilde snel doorspelen, maar ik zag de stand niet meer! Hoe hij toen gehandeld heeft, vind ik niet fair. We stonden op een remise; er was niets aan de hand. Maar omdat ik bij god niet wist wat voor 'n zet ik moest doen, gaf ik hem uit het niets de winst. Georgiev wilde gewoon die punten binnenhalen."
Dat zo'n nederlaag hard aankomt, is te begrijpen. Maar waarom meteen stoppen met het toernooi?
"De lol is er nu af. Maak je na een lange periode je rentree en dan overkomt je dit. Laat ik het zo zeggen: die nederlaag was niet bevorderlijk voor mijn lust om te spelen. Kijk, je kunt ook niet meer autorijden als je een lekke band hebt. Het had voor mij geen zin meer om verder te gaan."
Hoe reageerde de organisatie?
"Dit toernooi is zwaar voor de dammers, maar vooral uitstekend geregeld. Ik zit er echt mee, dat ik moest stoppen. Het is voor de organisatie ook niet prettig."
Wordt u nog uitbetaald voor uw halve toernooi?
"Die zaak speelt nog. Daar kan ik niets over zeggen."
Denkt u dat de andere dammers ook zo hadden gereageerd op een computerstoring?
"Ik heb ze nog niet gesproken, dus dat kan ik je niet zeggen. De spelers, tegen wie ik nog had moeten optreden winnen nu trouwens automatisch van me. Zo luiden de regels. Nog even voor de duidelijkheid: als zo'n storing zich in het begin van de confrontatie had voorgedaan, was er niets aan de hand geweest. Nu gebeurde het echter helemaal aan het eind. Daar kon ik niet meer op anticiperen."
Was dit dan de terugkeer van Harm Wiersma?
"Terugkeer, comeback; het zijn zware woorden. Ik speelde op dit toernooi, omdat het een uitzonderlijke opzet had. Maar op een NK of WK zie je me waarschijnlijk niet snel meer terug. Die kans is heel klein."
Hèt moment. Arbiter Teer is toegesneld op een wenk van notateur Henk de Witt als ook
de laatste laptops door een computerstoring zijn getroffen.
Schwarzman heeft de beste vooruitzichten
Schiedam - In de zevende ronde van het WK blinddammen is Alexander Schwarzman op gelijke hoogte gekomen met koploper Alexander Georgiev. Schwarzman won van Gantwarg, terwijl de wereldkampioen niet verder kwam dan remise tegen nationaal kampioen Kees Thijssen. Door het terugtrekken van Harm Wiersma heeft Schwarzman nu zelfs de beste kansen. In de slotronde van morgen speelt hij nog tegen Thijssen. Georgiev heeft in de laatste twee ronden Heusdens en Clerc op het programma. Beide Russen hebben in het blindklassement een voorsprong van één punt op Thijssen. In het topduel Georgiev-Thijssen gingen de post-it papiertjes snel heen en weer. De wereldkampioen probeerde het zowel in de rapid- als de blindpartij, maar Thijssen gaf geen krimp: tweemaal remise. Daarmee is Thijssen de eerste die zich de wereldkampioen zonder al te veel moeite van het lijf hield. In de rapid-partij Tsjizjov-Clerc had de zwartspeler last van het onmenselijk vroege aanvangstijdstip van 10.00 uur. Voor de Zoetermeerse grootmeester het wist moest hij spitsroeden lopen. Door een offer bereikte hij onverwacht makkelijk de remise. In de blindpartij tussen beiden werd het evenwicht nimmer verbroken.
Uitslagen 7de ronde, rapid, blind:
Gantwarg-Schwarzman 1-1 0-2 Tsjizjov-Clerc 1-1 1-1 Georgiev-Thijssen 1-1 1-1 Samb-Wiersma 2-0 2-0 (regl) Heusdens vrij
Stand rapid:
1.Georgiev 9 2.Schwarzman, Thijssen 8 4.Clerc, Gantwarg 7 6.Tsjizjov 7 (uit 7) 7.Wiersma 5 8.Samb 3 9.Heusdens 2
Stand blind:
1.Georgiev, Schwarzman 9 3.Thijssen 8 4.Heusdens 7 5.Clerc 6 6.Tsjizjov 6 (uit 7) 7.Samb en Wiersma 4 9.Gantwarg 3.
- Hanco Elenbaas
Webmaster Hans Lansbergen (links) van de mooiste damsite ooit,
http://www.wkblinddammen.nl./ schrijft vandaag een column:
<center>Achter de schermen</center>
Als je besluit om deel te nemen in de organisatie van een toernooi, dan weet je dat er een hoop tijd in gaat zitten. Zonder te overdrijven durf ik dan ook te beweren dat het bijhouden van de website van een groots opgezet toernooi als het Van Stigt Thans WK blinddammen mij zo'n twaalf tot vijftien uur per dag kost. En dat niet alleen. Als ik 's avonds thuis komt, dan staat mijn rechterarm stijf van de RSI, heeft mijn nek het gevoel dat hij ieder moment kan exploderen en wil ik het liefste alleen nog maar aan een bed denken. Dat is dan ook het gevolg als je het geheel zo live mogelijk wilt brengen en uren en uren een beetje autistisch naar een scherm zit te turen waar de zetten binnen komen die in de wedstrijdzaal gespeeld worden. Want tijd om daar te gaan kijken, die heb ik niet.
Of beter gezegd: ik gun mezelf die tijd niet. Net zomin als dat ik mijzelf nauwelijks de tijd gun om te eten, te drinken of een praatje te maken met een ieder. Gelukkig zijn er mensen die mij ervoor waarschuwen dat ik dit zo af en toe moet doen, anders zou ik dat helemaal laten versloffen. Niet bewust, maar wel omdat je helemaal opgaat in hetgeen dat je aan het doen bent op zo'n dag. Immers: als je beweert dat je live de partijen op het wereldwijde web vertoont, dan moet het ook zo live mogelijk zijn en dan dien je je er niet met een Jantje van Leiden vanaf te maken. Zoals het momenteel gaat, kan ik de achterstand met wat er werkelijk gebeurt beperken tot ongeveer één minuut. Veel minder kan echt niet, zeker niet als de vier partijen in een rapidronde allemaal een theoretische opening zouden spelen. Dat is het af en toe flink aanpoten en vertrouwen op je eigen kennis, die er dan gelukkig wel een beetje is. En voor wie denkt dat het anders is: het is allemaal puur vrijwillig.
Nu ik het er toch over heb: vrijwilligers, het is een bijzonder volk. Ze willen nooit bij naam genoemd worden en cijferen zich als individu weg om het geheel tot een kloppend iets te maken. En zonder dat de buitenwereld het door heeft, gaan er een heleboel mensen onzichtbaar te werk. Zo onzichtbaar, dat ze liever niet bij naam genoemd willen worden. Dus dat doe ik dan ook niet. Maar wat zou een groots toernooi als dit zijn zonder de fantastische jongens en meiden van de catering, die een ieder voorzien van een hapje en een drankje en voor wie geen vraag teveel is? Zou dit toernooi hebben kunnen bestaan zonder iemand die helemaal niets met dammen heeft, maar wel uren en uren werk heeft gestoken in het bouwen van de website, waarom een ieder nu probleemloos zijn informatie, foto's en andere zaken kan plaatsen? Als er geen geweldige systeembeheerder had geweest binnen Van Stigt Thans, had de hele wereld dan de partijen kunnen volgen en hadden de analyses dan zo direct gevolgd kunnen worden? Als niemand de bereidheid had getoond op vier uur lang geduldig als hulparbiter te fungeren en daarvoor kostbare vrije tijd opoffert, hadden de heren dammers dan hun kunstje kunnen vertonen in Schiedam?
Uiteraard niet! Daarom een verzoek aan een ieder, waar dan ook in de wereld: wees zuinig op vrijwilligers, het is immers een bijzonder en in deze egocentrische maatschappij uitstervend ras. Ook al merk je continu dat er veel mensen zijn die dat maar niet willen beseffen wat er achter de schermen allemaal gebeurt. En dat constateer ik ieder dag weer. Vanachter mijn schermen.
Hans Lansbergen
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Dit is onvergelijkbaar. Bij Sijbrands weet je dat je een perfectionist binnenhaalt, maar Wiersma heeft er juist altijd alles aan gedaan om het publiek te vermaken. Een puntje weggeven tijdens een simultaan was voor Wiersma nooit een probleem, er zijn sterke aanwijzingen (geen bewijzen, volgens mij) dat hij wel eens wat beslissingen geregeld heeft, in zijn tweekamp tegen Clerc trad hij in goochelaarskostuum aan om zijn tegenstander uit balans te brengen, hij speelde scherpe partijen als hij aan een puntje genoeg had, organiseerde de eerste bootsimultaan, het reizende rapid-circus, en natuurlijk het onvergetelijke simultaanrecord in een Amsterdamse nachtclub. Van zo iemand verwacht je niet dat hij opstapt bij zo'n fraai nieuw toernooi, en ik sluit niet uit dat Wiersma, nu hij weer lekker heeft kunnen slapen, er inmiddels zelf spijt van heeft.Hanco Elenbaas wrote:Ton Sijbrands verliet ook eens een NK toen de organisatie niet verder kon gaan dan te beloven dat er voortaan zachtjes getimmerd zou worden tijdens de dampartijen.
Ik was er op 1 mei, Wiersma's rustdag. Hij verzorgde dus het commentaar, maar hij nam ook de moeite om iedere toeschouwer persoonlijk te verwelkomen. Hij heeft toch minstens een kwartier met mij - een volkomen onbekende- staan praten. Hij maakte op mij de indruk van iemand die vast van plan was om een succes van het toernooi te maken.
- Henk de Witt
Het is je misschien ontgaan, maar ik zat er met mijn neus bovenop.Hanco Elenbaas wrote:Je insinueert dat Harm zich heeft teruggetrokken omdat hij verloren heeft en je gaat zelfs nog een stapje verder door min of meer te stellen dat Harm Wiersma niet tegen zijn verlies kan. Waar haal je die wijsheid vandaan?
Kijk ook even naar wat Wiersma zelf zegt in het AD-interview dat jij op dit forum hebt gezet:
Wiersma: "Ik speelde donderdag een blindpartij tegen Alexander Georgiev. We gaven de zetten door via een computer. Toen ik aan het einde van de partij nog twee minuten over had van mijn tijd, kwam de zet ineens niet goed door. De computer bleek een storing te hebben. Mijn tijd werd stilgezet en we moesten verder via papiertjes. Dat ging mis. Ik gaf een prima positie weg en verloor."
Lees jij hier iets over ziekte?
Dat van die prima positie is trouwens ook niet waar. Vanaf de opening werd Wiersma door Georgiev zwaar onder druk gezet. Dat Wiersma vroeg of laat zou bezwijken en een fout zou maken (let wel, het was een blindpartij) is helemaal niet zo vreemd.
Wiersma: "Hij wilde snel doorspelen, maar ik zag de stand niet meer! Hoe hij toen gehandeld heeft, vind ik niet fair. We stonden op een remise; er was niets aan de hand. Maar omdat ik bij god niet wist wat voor 'n zet ik moest doen, gaf ik hem uit het niets de winst. Georgiev wilde gewoon die punten binnenhalen."
Dit is de spijker op zijn kop, Georgiev wilde gewoon die punten binnenhalen! En dat is Harm niet gewend. Dat mag niet van Harm.
Wiersma: "Ik zit er echt mee, dat ik moest stoppen. Het is voor de organisatie ook niet prettig."
Dit is zeker niet prettig, voor de organisatie niet, voor de andere spelers niet, voor het publiek niet. 'Moest stoppen' zegt Harm. Van wie en waarom?
Wiersma:"Nog even voor de duidelijkheid: als zo'n storing zich in het begin van de confrontatie had voorgedaan, was er niets aan de hand geweest. Nu gebeurde het echter helemaal aan het eind. Daar kon ik niet meer op anticiperen."
Nogmaals, leest iemand hier iets over ziekte? Het gebeurde overigens niet helemaal op het eind maar op de 40e zet. Harm zat toen echter wel een beetje aan het eind van zijn tijd. Dat kwam door een jonge Rus die uit alle macht van Harm probeerde te winnen en onder meer een wanhoops remise-aanbod van Harm afsloeg.
Niemand wordt zwart gemaakt. Harm Wiersma heeft zich een slecht verliezer getoond en zijn eigen gekwetste ego boven het belang van een prachtig damtoernooi gesteld. Terecht wordt hij hiervoor bekritiseerd.Hanco Elenbaas wrote:Zou je Harm ook op een dergelijke manier proberen zwart te maken als hij zich voorstander verklaard had van de Delftse puntenoverwinning?
De puntentelling staat hier helemaal buiten, maar nu je het toch noemt, Wiersma's gedrag inzake de puntentelling was ook al niet zo fraai. In Delft helemaal voor, een paar maanden later vanuit het Bijlmertoernooi ineens helemaal tegen. Gevraagd naar opheldering over dit kameleongedrag was hij een beetje voor en een beetje tegen.