Voorstel Hanco Elenbaas

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Gep Leeflang

Post by Gep Leeflang » Fri Oct 31, 2003 22:55

Voor de duidelijkheid: ik doel op Klep Beefbang

Hanco Elenbaas

Re: Klep Beefbang

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 01, 2003 10:16

Gep Leeflang wrote:Altijd leuk om te zien dat bijnamen voor iemand worden bedacht die je enigszins aan je eigen naam doen denken.
Wellicht door iemand die zo af en toe een columnpje in Het Damspel leest en daar het zijne van denkt.
Mocht iemand denken dat achter een of andere anonieme gast die als zodanig wordt aangeduid ondergetekende schuilgaat, had echter beter moeten weten.
Mijn columns in HD worden niet voor niets onder mijn naam gepubliceerd.
Klep krijgt nog de groeten van Slava!

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Nov 14, 2003 21:30

Peter de Hek wrote:
Guest wrote:Hm, ik kom net terug van een potje tennis. Verloren met 2-6, 7-6, 7-6. Vreselijk vervelend natuurlijk; die laatste bal gind uit vanuit volstrekt gewonnen positie...

Waarom vloog die laatste bal eigenlijk zo ongecontroleerd van mijn Wilson Hammer 4.2?? Was ik aan het denken over het HANCO VOORSTEL?? Zag ik in dat de tie break, het smulstuk van de tennispartij, eigenlijk verdomd veel overeenkomt met het Hanco Voorstel??

Hmm. Ik weet het niet. Als die dekselse Hanco toch eens een beetje mee zou denken dan zouden we er wel uitkomen...

Nu ben ik moe. Ik ga slapen. Ik ben er een paar dagen niet. Ik kom terug. Anoniem.

Waarde Peter, je stuk bevat teveel inhoud om nu even hap-slik-weg op te reageren. Ik kan me vinden in een aantal dingen die je schrijft en ik zal uitgebreid reageren.
Guest ik hoop dat je ondertussen uitgeslapen bent want ik ben nog steeds geintereseerd in jouw reactie.
ik ook.

Guest

Post by Guest » Fri Nov 14, 2003 22:15

Peter de Hek wrote:
Het punt waar ik het absoluut mee oneens ben is het door jouw aangehaalde causale verband tussen media belangstelling en het teruglopende ledenbestand. IK nodig je hierbij uit om dit met feiten aan te tonen.

Zou de teruglopende belangstelling in de media ook niet te maken kunnen hebben met b.v. het ontbreken van voor desbetreffende media essentiele doelgroepen binnen de damsport, kwaliteit van de gemiddelde damjournalist etc. Net al met al niet weg natuurlijk dat positieve publiciteit altijd goed is.

Ik heb zelf het vermoeden dat ook de huidige cultuur die zich meer met de vorm dan met de inhoud van dingen bezig houdt een belangrijke reden is voor de ledenreductie (eigenlijk het gebrek aan voldoende nieuwe leden om het wegvallen van bestaande leden op te vangen).

Dat wij als dammers een cultuuromslag in Nederland te weeg gaan brengen lijkt mij een illusie. Echter wij zouden wel meer aan kunnen sluiten bij de huidige snellere bewegings wereld door ons meer te richten op damvormen zoals: rapid dammen en snel dammen. Hier vallen gegarandeerd meer beslissing en is leuk om te zien voor het publiek. Geeft meer van de door jouw gewenste positieve publiciteit.

Tenslotte waarde guest als je over drastische veranderingen van het damspel praat dan is dat een zaak die meer dammers dan alleen: het bondsbestuur, bondsraad en topdammers aangaat !!!!!!
Waarde Peter,

Mijn excuses voor de late reactie. Tijdens mijn afwezigheid was dit onderwerp zodanig diep verdwenen in de catacomben van dit forum dat ik er domweg geen aandacht meer aan heb besteed. Bert, dank je voor de reminder!! Ik zal nu onmiddellijk reageren en niet zo pedant zijn als jij om een verzoek tot reactie simpelweg af te wijzen.

1. Correlatie tussen media aandacht en ledenaantal.
Ik heb geen cijfers en ik heb ook geen tijd om die specifiek hiervoor te verzamelen. Eerlijk is eerlijk. Echter, een aantal gedachten hierover:

- in elk marketing tekstboek staat te lezen dat het aantal advertenties, advertorials of positieve/neutrale naamsvermeldingen direct gerelateerd is aan een stijging van naamsbekendheid, verkoop en volume. Ik neem aan dat we het hier allemaal over eens zijn. Als Peter gelijk heeft, dan is dammen dus de uitzondering op de regel en geldt voor dammen dus dat we ons kunnen 'marketen' tot we een ons wegen maar dat het volstrekt geen invloed heeft op ons ledenaantal. Lijkt me onwaarschijnlijk. Meer goede pers over dammen levert uiteindelijk meer leden op. Voor tennis, korfbal, voetbal, schaken, bridge etc. geldt hetzelfde

- in de afgelopen 20 jaar is het ledenaantal sterk gedaald. In de afgelopen 20 jaar is ook de (positieve) coverage mbt het damspel sterk gedaald. Toeval? Wat dacht je van de Teleac cursus over vdWal-Wiersma. Hanco, zoek eens op in je verzamling van het Damspel hoeveel leden dat heeft opgeleverd. Of wat dacht je van de uitgebreide verslaggeving rond Wiersma-Clerc en alle grote toernooien in de jaren 80 in bijv. de Volkskrant? Dat zijn we allemaal kwijt. En met die 'advertentie-massa' zijn ook de leden verdampt. En erger: het imago van het spel is zo slecht dat het volstrekt ondenkbaar is dat we het terugkrijgen.

- Hoeveel leden zijn verloren door het voortdurende: "Weer remise" van Mart Smeets op studio sport? Zijn dat er echt nul?? Kom nou toch. Hanco, Bert en Tjalling blijven nog wel dammen maar Jan Modaal die net zat te twijfelen om zich ergens in Gelderland aan te melden haakt dan toch precies af.

2. Cultuuromslag als reden van de slechte toestand van het damspel
Dit zou kunnen kloppen. Maar erg overtuigend vind ik het niet. Wat voor maatschappelijke cultuuromslag heeft er precies plaatsgevonden de afgelopen 10 jaar?? Zou het misschien ook kunnen zijn dat er in de damwereld een cultuuromslag heeft plaatsgevonden? Mijn vraag aan Peter: kom maar eens met plausibele feiten die jouw punt onderbouwen. Laat ik een schot voor de boeg nemen.

Ik zou juist denken dat de culture trends van vandaag de dag gunstig zijn voor het dammen:
- individualiteit wordt belangrijker: individuele sporten/spellen zouden hier eventueel van moeten kunnen profiteren. In dus US zie je daar iets van terug met de enorme relatieve stijging van populariteit van Golf en Tennis tov de traditionele sporten als Football, Basketball etc. (die ook nog erg populair zijn natuurlijk..)
- digitalisatie van onze apparatuur. Dammen is bij uitstek een sport die zich leent voor beoefening in het digitale domein (internet, PC etc.)

Ook neem ik graag een schot voor de boeg mbt mijn 2e stelling: de damwereld zelf heeft een cultuuromslag gemaakt:
- markante toppers zijn verdwenen of hebben zich (gedeeltelijk) teruggetrokken: Van der Wal, Koeperman, Wiersma, Sijbrands
- degelijke, solide en voorspelbaar overkomende figuren zijn overgebleven: Clerc, G. Jansen, Wesselink, Valneris, Tsjizjov (misschien net zo markant als de rest, maar dat in ieder geval niet uitstralen)
- bestuurlijk gezien is damwereld te veel naar binnen gericht brandjes aan het blussen ipv naar buiten gericht impact te maken
> FMJD crisis
> KNDB ellende
> Goedemoed affaire
> ...etc.

3. Aangepast logica

-Het damspel is er slecht aan toe
-De damwereld is, mede door een interne cultuuromslag, er niet in geslaagd om media aandacht vast te houden
-Leden zijn thuisgebleven

Ach, natuurlijk verklaart de media aandacht niet alles. Maar laten we aub niet denken dat we de media links moeten liggen omdat het toch geen impact heeft. Verkopen met zijn allen. Er zit niks anders op.

Guest

Post by Guest » Fri Nov 14, 2003 22:24

De invoer van de Delftse telling lijkt te worden vertraagd door al het bestuurlijke geklungel en de grote weerstand onder de topspelers.

Hanco!!! Wakker worden! Jij zou je gaan inzetten voor een alternatief als bovenstaande bereikt zou worden! Weet je nog! Verdomme, man, buitenkansje. Al die tijd die je in die rechtszaak tegen de KNDB zou steken kun je nu hieraan besteden.

Hoe gaan we dit aanpakken? Ik zou het waarderen als je op dit forum hierop terug kunt komen. Laat snel iets van je horen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 15, 2003 05:42

Guest wrote:De invoer van de Delftse telling lijkt te worden vertraagd door al het bestuurlijke geklungel en de grote weerstand onder de topspelers.

Hanco!!! Wakker worden! Jij zou je gaan inzetten voor een alternatief als bovenstaande bereikt zou worden! Weet je nog! Verdomme, man, buitenkansje. Al die tijd die je in die rechtszaak tegen de KNDB zou steken kun je nu hieraan besteden.

Hoe gaan we dit aanpakken? Ik zou het waarderen als je op dit forum hierop terug kunt komen. Laat snel iets van je horen.
Vriend Guest, terwijl jij ligt te pitten, ben ik nog klaar wakker!
Nog steeds is niet tot je doorgedrongen, terwijl ik je er toch al enkele keren aan herinnerd heb, dat ik het eens ben met Dieter, dat eerst die achterlijke Delftse telling van tafel moet, voordat we over alternatieven kunnen denken.
Los van de vraag hoeveel geëxperimenteerd dient te worden met een alternatief, voordat we het los laten op een NK, en daarvoor ook toestemming hebben van de FMJD.
Als het zwaard van Damocles hangt ons nog steeds de 'Bondsraad'/Algemene Vergadering van januari 2004 boven het hoofd.
Daarnaast moet ik je vertellen dat ik conservatief blijf als het om Dammen gaat. Het spel zoals het nu is bevalt me. De remiseregen in matches tussen wereldkampioen en uitdager zijn voor mij niet zo bezwaarlijk als voor de buitenwereld.
Het matchsysteem, door Harm Wiersma geïntroduceerd, heeft in mijn ogen veel positiefs opgeleverd.
De houding van de topspelers in partijen tegen andere topspelers is echter voor verbetering vatbaar. Teveel wordt gespeeld met de veiligheidsgordels om, vreemd genoeg vooral door de topspelers, die vinden dat er iets moet veranderen, maar dan niet de oorzaak bij zichzelf zoeken, doch de schuld bij het spel proberen te leggen.
Als er iets moet veranderen dan kies ik voor het Frederik Bos-systeem, dus sneldammen om het derde punt na remise in de reguliere partij, maar ik heb al enkele topspelers gesproken die hier zeer tegen zijn.

Guest

Post by Guest » Sat Nov 15, 2003 11:58

Hanco Elenbaas wrote: Vriend Guest, terwijl jij ligt te pitten, ben ik nog klaar wakker!
Nog steeds is niet tot je doorgedrongen, terwijl ik je er toch al enkele keren aan herinnerd heb, dat ik het eens ben met Dieter, dat eerst die achterlijke Delftse telling van tafel moet, voordat we over alternatieven kunnen denken.
Los van de vraag hoeveel geëxperimenteerd dient te worden met een alternatief, voordat we het los laten op een NK, en daarvoor ook toestemming hebben van de FMJD.
Als het zwaard van Damocles hangt ons nog steeds de 'Bondsraad'/Algemene Vergadering van januari 2004 boven het hoofd.
Daarnaast moet ik je vertellen dat ik conservatief blijf als het om Dammen gaat. Het spel zoals het nu is bevalt me. De remiseregen in matches tussen wereldkampioen en uitdager zijn voor mij niet zo bezwaarlijk als voor de buitenwereld.
Het matchsysteem, door Harm Wiersma geïntroduceerd, heeft in mijn ogen veel positiefs opgeleverd.
De houding van de topspelers in partijen tegen andere topspelers is echter voor verbetering vatbaar. Teveel wordt gespeeld met de veiligheidsgordels om, vreemd genoeg vooral door de topspelers, die vinden dat er iets moet veranderen, maar dan niet de oorzaak bij zichzelf zoeken, doch de schuld bij het spel proberen te leggen.
Als er iets moet veranderen dan kies ik voor het Frederik Bos-systeem, dus sneldammen om het derde punt na remise in de reguliere partij, maar ik heb al enkele topspelers gesproken die hier zeer tegen zijn.
Hanco, dit is nu precies wat ik al vreesde. Je bent weer eens TEGEN iets zonder alternatieven te willen aandragen. Daar heb ik een probleem mee want ik ben ervan overtuigd dat er iets MOET veranderen om het spel aantrekkelijker te maken.

1. We zijn het allemaal met elkaar eens dat de damsport er zeer slecht aan toe is. Zelfs Bert kijkt verder dan zijn eigen twinitg schijven en is akkoord.

2. Een grote meerderheid is het er over eens dat de niet aflatende remise stroom van onze topspelers schadelijk is. Dat zijn immers onze enige spelers waar de buitenwereld (en dus mogelijke nieuwe leden) in geinteresseerd is.

3. Daarom pleit ik ervoor dat initiatieven die de remisemarge verkleinen maar het spel grotendeels intact laten snel moeten worden ingevoerd. Het Hanco voorstel of de Delftse Telling zijn wat mij betreft alletwee prima.

4. Natuurlijk zijn er nog meer problemen dan de remisemarge; dat is nogal duidelijk.

Hanco, als jij nu al aangeeft dat je niets wil veranderen, en alleen maar tegen de DT bent, dan vraag iedereen goed na te denken wat erger is voor de damsport:

- alles blijft zoals het is
- we voeren de DT op het NK in

Ik hoopte dat er een derde optie zou zijn die zou luiden: we voeren een andere wijziging door in de puntentelling maar dat is helaas dus niet zo. Toch Hanco?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 16, 2003 05:57

Guest wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Vriend Guest, terwijl jij ligt te pitten, ben ik nog klaar wakker!
Hanco, dit is nu precies wat ik al vreesde. Je bent weer eens TEGEN iets zonder alternatieven te willen aandragen. Daar heb ik een probleem mee want ik ben ervan overtuigd dat er iets MOET veranderen om het spel aantrekkelijker te maken.

1. We zijn het allemaal met elkaar eens dat de damsport er zeer slecht aan toe is. Zelfs Bert kijkt verder dan zijn eigen twinitg schijven en is akkoord.

2. Een grote meerderheid is het er over eens dat de niet aflatende remise stroom van onze topspelers schadelijk is. Dat zijn immers onze enige spelers waar de buitenwereld (en dus mogelijke nieuwe leden) in geinteresseerd is.

3. Daarom pleit ik ervoor dat initiatieven die de remisemarge verkleinen maar het spel grotendeels intact laten snel moeten worden ingevoerd. Het Hanco voorstel of de Delftse Telling zijn wat mij betreft alletwee prima.

4. Natuurlijk zijn er nog meer problemen dan de remisemarge; dat is nogal duidelijk.

Hanco, als jij nu al aangeeft dat je niets wil veranderen, en alleen maar tegen de DT bent, dan vraag iedereen goed na te denken wat erger is voor de damsport:

- alles blijft zoals het is
- we voeren de DT op het NK in

Ik hoopte dat er een derde optie zou zijn die zou luiden: we voeren een andere wijziging door in de puntentelling maar dat is helaas dus niet zo. Toch Hanco?
Maar Henk, of hoe je ook werkelijk heten mag, waarom moeten we per se iets veranderen aan de regels van ons spel???
Die DT moet je nu eindelijk eens gaan vergeten, die rotzooi komt er niet, tenzij je van plan bent een wilde Delftse bond op te richten.
Desnoods gelasten we een algemene staking in de clubcompetitie, als je die malloten van de bondsraad toch weet te overtuigen van je zogenaamde gelijk.
Zet die DT dus uit je kale bol, neem desnoods wat Inositol, maar verban die lelijke gedachten!
Mijn belangrijkste alternatief is het bestraffen van de remisespelers door een extra premie in te zetten op winst; drie punten voor een overwinning.
Zie hoeveel effect die maatregel had tijdens het NK 2003 in Amsterdam.

Ken je trouwens het boek 'De meester van het go-spel' van Yasunari Kawabata over de bijna een halfjaar durende match, eind jaren dertig, om de wereldtitel Go? Het boek toont aan dat je ook anders kunt kijken/zien naar een niet of nauwelijks verstoord remise-evenwicht in de strijd om de hoogste prijs in een denksport.
Volgens mij verplichte kost voor echte denksportliefhebbers.
Misschien moeten we ons maar niet al te veel aantrekken van de beperkte visie die de (fascistische) media ons proberen op te dringen. Laten we gewoon ons eigen gang gaan en jeugd blijven opleiden.
De tijden blijven veranderen.

Dieter

Post by Dieter » Sun Nov 16, 2003 11:28

Dat Guest nog steeds probeert aan te sturen op veranderen van ons spel geeft wel aan hoe ver sommige mensen af staan van de realiteit. De vaststelling dat het niet goed gaat met de damsport in een adem verbinden met veranderen van het spel is niet alleen een gevaarlijke opvatting maar getuigd ook van een vasthoudende drift tegen het bestaande spel en dat terwijl de dammers niets liever willen dan het internationale spel blijven spelen zoals het is.

Dat het met de damsport niet goed gaat mag dan een gegeven zijn maar het is belachelijk om dat in hoofdzaak toe te schrijven tot de remises bij een WK match, waarover wij overigens helemaal niets te besluiten hebben. In het NK is, en dat zou toch onderhand wel iedereen duidelijk mogen zijn, geen sprake van een remise spook behalve dan voor enkel fanatieke DT aanhangers die het liefst helemaal geen remise zouden willen zien en die ale remise maar op een hoop gooien terwijl daar heel veel moois bij zit natuuurlijk. Realiseer U wel, U bent gaan dammen, dit is het spel en dat zijn de regels. Als je ze niet kunt respecteren dan ga in goedsnaam iets anders doen, maar probeer anderen niet hun eigen spel af te nemen.

Veranderingen in het dammen doorvoeren is overigens niet per definitie af te wijzen maar dan moeten we wel anders te werk gaan. In de eerste plaats mag een verandering nooit het spel als zodanig aantasten en er zijn voldoende mogelijkheden om in de toernooivormen, bedenktijden etc. verbeteringen door te voeren en dan nog moet een verandering de goedkeuring hebben van een grote meerderheid van de spelers die het moeten spelen.
Veranderingen aan het spel zelf betekend het starten van een nieuwe variant, ik heb het al vaker aangegeven, het kan, je kunt varianten spelen en als er mensen zijn die dat willen staat de KNDB niets in de weg om varianten aan te bieden maar het huidige internationale spel moet onaangetast blijven. Wie daaraan voorbij gaat begeeft zich op een heel gevaarlijke weg, die de ondergang van de KNDB kan betekenen.

Hanco heeft verder volkomen gelijk, er komt nog een vergadering in januari en pas daarna weten we hoe de organisatie in Nederland er voorstaat, en of de DT definitief van de baan is, zelf heb ik niet de illusie dat de DT lobby voorbij is getuige het commentaar van Guest (wie hij ook is) en dus is er in januari nog het e.e.a. te doen voor de provinciale besturen. Willen we ons wel laten buitensluiten door een bondsraad die lak heeft aan wat de dammers willen? waar moet de grens zijn van de macht van de bondsraad? moeten provinciale besturen misschien wel een soort van eerste kamer functie hebben boven de bondsraad? zijn de statuten zoals ze voorgesteld worden wel acceptabel? moeten er nieuwe bondsraad verkiezingen komen na 10 januari? Ik heb zo nog wel wat vragen voor de donkere dagen rond de kerst.

Guest

Post by Guest » Sun Nov 16, 2003 14:05

Dieter, ik heb veel respect voor je en bewonder je inzet en verdienste voor het damspel. Ik betreur dat je mijn berichten onzorgvuldig leest en me zomaar over een kan scheert met 'enkele fanatieke DT aanhangers'. Ik ben niet per se een DT aanhanger, ik ben voor vernieuwing van het spel ter vermindering van der remisemarge. het voorstel van Frederik Bos/Hanco Elenbaas zou wat mij betreft uitstekend zijn!!!

In je bericht staan enkele quotes waarop ik wil reageren
Dieter wrote:Dat Guest nog steeds probeert aan te sturen op veranderen van ons spel geeft wel aan hoe ver sommige mensen af staan van de realiteit.
Kom nou toch. Je hebt het verderop in je bericht zelf over allerlei verandering van matchvorm, tijdsduur enz. enz. Laten we aub het erover eens zijn dat dat volstrekt reele opties om onze sport te moderniseren. Zo dicht bij de realiteit als maar zijn kan.
Dieter wrote:Dat het met de damsport niet goed gaat mag dan een gegeven zijn maar het is belachelijk om dat in hoofdzaak toe te schrijven tot de remises bij een WK match, waarover wij overigens helemaal niets te besluiten hebben.
Ok, Dieter, waarom gaat het volgens jou zo slecht met de damsport. Te weinig jeugd? ja, klopt, maar hoe komt dat? Door onze klote imago? Waardoor komt dat? Doordat de buitenwacht ons rete saai vindt Waardoor komt dat? Vul zelf maar in... Hoeveel invloed op het imago heeft een WK match? En hoeveel invloed heeft de clubavond van DVZ Geleen. Ok. Alsjeblieft.
Dieter wrote:In het NK is, en dat zou toch onderhand wel iedereen duidelijk mogen zijn, geen sprake van een remise spook ...
Ik val echt van mijn stoel. Een toernooi waar +4 al volstaat om kampioen te worden... uit 13 wedstrijden. Geen probleem?? Dagen waarop alleen maar 1-tjes op telekest staan. Het is dodelijk voor onze sport, Dieter. Echt waar.
Dieter wrote:Veranderingen in het dammen doorvoeren is overigens niet per definitie af te wijzen maar dan moeten we wel anders te werk gaan.
Wat zeg je nou toch allemaal. Ik sta ver van de realiteit als ik me breed openstel voor allerlei veranderingen en nu begin je erzelf over...

Er zit blijkbaar toch iets mis.
Dieter wrote:Willen we ons wel laten buitensluiten door een bondsraad die lak heeft aan wat de dammers willen? waar moet de grens zijn van de macht van de bondsraad? moeten provinciale besturen misschien wel een soort van eerste kamer functie hebben boven de bondsraad? zijn de statuten zoals ze voorgesteld worden wel acceptabel? moeten er nieuwe bondsraad verkiezingen komen na 10 januari? Ik heb zo nog wel wat vragen voor de donkere dagen rond de kerst.
Dieter, ik vind dat dit allemaal interne damzaken zaken zijn die slechts in de marge impact maken op het wel en wee van onze sport.

Ik maak me ontzettend veel zorgen over onze sport en als we gewoon maar doorgaan zoals we altijd hebben gedaan dan is het over en uit in niet al te korte tijd.

Tot slot: ik ben niet Henk de Witt en ken de goede man nauwelijks. De reden dat ik anoniem blijf is de slechte manier waarop dammers met elkaar plegen om te gaan. (affaire TG slaat wat dat betreft de spijker op de kop)

Guest

Post by Guest » Sun Nov 16, 2003 14:09

Hanco Elenbaas wrote:Misschien moeten we ons maar niet al te veel aantrekken van de beperkte visie die de (fascistische) media ons proberen op te dringen. Laten we gewoon ons eigen gang gaan en jeugd blijven opleiden.
De tijden blijven veranderen.
Hanco, je bent net een struisvogel die zijn kop steeds dieper in het zand boort. Wat is dat toch zonde.

Ik vind je reactie ronduit fatalistisch: laten we de ("fascistische") buitenwereld maar volstrekt negeren en gewoon lekker met ons kleine spelletje ten onder gaan.

We hebben die buitenwereld juist nodig!! Daar lopen onze nieuwe leden. Alleen daar. Die zitten niet op vrijdagavond in de Twee Klaveren, Hanco!!

Tot slot nog enkele vragen voor de ijverige lezers van dit forum:

Is de Volkskrant fascistisch?
Zijn al die andere kranten die hun damverslaggeving drastisch hebben ingekort fascistisch?
Zijn de Teleac cursussen fascistisch?
Wat zou de tuchtcommissie ervan vinden als een van de KNDB leden de gehele media voor 'fascistisch' uitmaakt?
En dit notabene doet op een officiele damsite en niet in een digitale kroeg?
Waren NSB-ers fascisten?
Wie lijkt meer op een NSB-er of een fascist: de media of Jozef Linssen?
Is Hanco een weldenkend man?

Ik heb geen antwoord op al die vragen; dat gelooft u vast wel...

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Nov 16, 2003 14:20

Hanco Elenbaas wrote: Maar Henk, of hoe je ook werkelijk heten mag,
Gisteren om 11.58 uur heeft Guest een berichtje op dit forum gepost. Op dat moment gingen Henk de Witt (die toen vast nog niet wist dat hij geen tegenstander had) en ruim duizend andere dammers net achter hun bord zitten. Daaronder hoeven we Guest dus niet te zoeken.

Daarnaast blijkt Guest te weten dat Hanco op vrijdagavond vaak in de Twee Klaveren te vinden is. Het net sluit zich.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sun Nov 16, 2003 14:38

Casper van der Tak zou het kunnen zijn, maar ik dacht dat die voor delfts was dus ik denk toch niet.

een goede remiseduwer die goed kan sneldammen. voldoet Casper aan deze beschrijving?

Blind_Curve

Post by Blind_Curve » Sun Nov 16, 2003 14:49

Guest wrote:
Dieter wrote:Dat het met de damsport niet goed gaat mag dan een gegeven zijn maar het is belachelijk om dat in hoofdzaak toe te schrijven tot de remises bij een WK match, waarover wij overigens helemaal niets te besluiten hebben.
Ok, Dieter, waarom gaat het volgens jou zo slecht met de damsport. Te weinig jeugd? ja, klopt, maar hoe komt dat? Door onze klote imago? Waardoor komt dat? Doordat de buitenwacht ons rete saai vindt Waardoor komt dat? Vul zelf maar in... Hoeveel invloed op het imago heeft een WK match? En hoeveel invloed heeft de clubavond van DVZ Geleen. Ok. Alsjeblieft.
Guest wat een briljante redenatie! Geweldig! Even serieus Guest, de kern van het probleem ligt niet op een EK of WK. De kern ligt bij de clubs, beter gezegd bij het kader van de clubs. HET grote probleem ligt daar. De reden dat er zo weinig jeugd is ligt daar!
Wil je 100 of 200 jeugdleden per club je zegt het maar, een plan en het kader om dat plan uit te voeren (en niet 1 man of slechts 2 jaartjes) zullen voor een structureel grotere bond zorgen. Kinderen moet je stimuleren en dat kan alleen maar als er energie in hen gestopt wordt en niet als je ze maar wat laat lopen op de (jeugd) clubavond, als deze er al is. Ik zeg het je er zijn clubs die een grote jeugafdeling hebben (of aan het opbouwen zijn), maar dat zijn zeker clubs die gelukkig allemaal nerds in hun dorp/stad hebben wonen of niet guest? Maar waarschijnlijk ben je een van de exponenten die veel roept maar niets doet.

Guest

Post by Guest » Sun Nov 16, 2003 14:59

Blind_Curve wrote: Guest wat een briljante redenatie! Geweldig! Even serieus Guest, de kern van het probleem ligt niet op een EK of WK. De kern ligt bij de clubs, beter gezegd bij het kader van de clubs. HET grote probleem ligt daar. De reden dat er zo weinig jeugd is ligt daar!
Wil je 100 of 200 jeugdleden per club je zegt het maar, een plan en het kader om dat plan uit te voeren (en niet 1 man of slechts 2 jaartjes) zullen voor een structureel grotere bond zorgen. Kinderen moet je stimuleren en dat kan alleen maar als er energie in hen gestopt wordt en niet als je ze maar wat laat lopen op de (jeugd) clubavond, als deze er al is. Ik zeg het je er zijn clubs die een grote jeugafdeling hebben (of aan het opbouwen zijn), maar dat zijn zeker clubs die gelukkig allemaal nerds in hun dorp/stad hebben wonen of niet guest? Maar waarschijnlijk ben je een van de exponenten die veel roept maar niets doet.
Blinde Curve, natuurlijk heb je gelijk dat goede kaders en plannen leiden tot resultaat. Dat weet ik, dat weet Dieter nog beter. Maar waarom zijn die er zo weinig? En waarom heb je echt verdraaid goede jeugdleiders nodig om er iets van te maken??? Zou het iets met het imago van de sport te maken hebben?

Of wil je misschien beweren dat ons desastreuze imago werkelijk helemaal niets te maken heeft met de afkalving van de bond en het eruglopende ledenaantal?? Laat me niet lachen.

Het belabberder imago van de damsport en de blabberde toestand van ons ledenaantal zijn sterk gecorreleerde grootheden. Waarom doen we zo moeilijk??

Post Reply