Meer kennis over demotie, o.a. door de bijdragen van Michel Grimminck, vind ik interessant. Die informatie kan gebruikt worden bij de eventuele invoering van demotiedammen in toernooien, uiteraard naast toernooien in het traditionele spel.
Henk de Witt heeft zich eerder sceptisch getoond over de kansen van demotie. Er valt veel te zeggen voor zijn argument: demotie is veel ingrijpender dan DT, en DT stuitte al op veel onwil. Daar komt bij dat Delft veel organisatorische activiteit en energie in stelling heeft gebracht, ondersteund door sponsoren. En toch is invoering van de Delftse telling (nog) niet gelukt - afgezien van invitatietoernooien. plaatsingswedstrijden in West-Holland en enkele clubcompetities.
Het lijkt me dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen:
1. de speltechnische aspecten, verglijkingen tussen DT, killer en andere varianten. Zo kunnen de voor- en nadelen tegen elkaar worden afgewogen.
2. de organisatorische kant: hoe een variant ingevoerd kan worden.
Het tweede dient mijns inziens te volgen op het eerste. In eerste instantie moet een zorgvuldige afweging worden gemaakt. Pas dan kan gekeken worden hoe en in welke mate die variant wordt ingevoerd en hoe de verantwoordelijkheden en bevoegdheden omtrent de invoering kunnen worden gedelegeerd. Wie neemt het voortouw: de FMJD, een andere bond, topspelers of organisatoren aan de basis? Uit de DT-affaire kan worden geconcludeerd dat veel zorg besteed moet worden aan het democratische gehalte van de invoering en aan de steun van de achterban. Bij de invoering van DT hadden veel dammers hierover hun twijfels - al of niet terecht.
Wat de speltechnische kant betreft, ik heb eerder aangegeven dat ik veel waarde hecht aan het principe: de speler die geen zet meer kan doen heeft verloren. Dat principe bestaat in het huidige spel en bij demotie, niet bij DT. Daar staat tegenover dat DT kan differentieren, waarbij de traditionele eindspelkennis grotendeels intact blijft.
Als je het principieel bekijkt is het ook aardig om eindspelen te bedenken die gewonnen zijn bij DT maar remise in killer. Omgekeerd is natuurlijk makkelijker: eindspelen die remise zijn bij DT maar gewonnen bij killer, bijv. eindspelen van dam + schijf tegen dam.
Een voorbeeldje van een eindspel dat wint bij DT en remise is bij killer:
(Wit aan zet)
Het zou interessant zijn om spelers te vragen welke uitslag in hun ogen terecht is: winst voor wit (puntenoverwinning) of remise.
Wat ik persoonlijk niet mooi vind aan DT, puur estetisch gezien, is dat in de slotstand simpelweg wordt opgeteld, ongeacht de stellingkenmerken. Demotie vind ik principieler.