Ik moedig natuurlijk helemaal niet aan dat iemand op het WK blind doorspeelt in een 3 om 1.Eric Sanders wrote:Double_D wrote:Ik vind het trouwens een waardeloze vergelijking. In een 3 om 1 heb je vaak serieuze winstkansen. In deze 4 om 2 heb je geen enkele remise kans eigenlijk, alleen haalt hij nu op wonderbaarlijke wijze n puntje omdat Schwarzman de stand niet scherp meer voor zich had. Maar om zo aan je punt te willen komen getuigt niet van een groot kampioen zijn, maar eerder van een slecht verliezer.Was het een gewone partij geweest, dan had je al iets meer gelijk gehad, maar nog niet veel. Maar het was een blinddampartij en een van de aspecten is het onthouden van de stand.Kosmos wrote:Dat is geen goede vergelijking.
Tegen 4 potentiële dammen moet je opgeven. Dat eindspel is inhoudsloos.
3 tegen 1, begrijp je dat nu nog niet, is inhoudrijk, vandaar het doorspelen.
Ik weet niet wat ik van wel of niet doorspelen moet vinden, maar je bent inconsequent als je doorspelen in een 3-om-1 aanmoedigt en doorspelen in een 4-om-2 zo verafschuwt.
Heusdens vroeg het me gisteren nog en ik zei dat ik blij was dat hij niet doorspeelde tegen Clerc in de 3 om 1.
Je vergelijking met 3 om 1 is daarom ongegrond.
Maar stel dat het een toernooi betreft met een zwakkere bezetting, dan is er natuurlijk een verschil tussen met 1 dam tegen 4 (potentiële) dammen doorspelen (een eindspel zonder finesses), of met 3 dammen doospelen tegen 1 dam (mét veel finesses nog). Als je vindt dat dat inconsequent is, dan wil je dat verschil gewoon niet begrijpen.