KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 03, 2005 06:04

De Telegraaf, 3 mei 2005

Schwarzman verslaat Clerc

Image

SCHIEDAM, dinsdag
Oud-wereldkampioen Aleksander Schwarzman heeft gisteren in de derde ronde van het WKblind onze Nederlandse troef Rob Clerc verslagen. De Russische grootmeester uit Moskou stond vanaf het middenspel iets voor, maar kreeg uiteindelijk beslissend voordeel in de slotfase van de partij, toen Clerc onder tijdsdruk fouten maakte.
Schwarzman heeft nu samen met wereldkampioen Georgiev een positieve score bij het Van Stigt Thans WK blinddammen. In de ochtendronde had de speler uit Zoetermeer een gelijkwaardige remise afgedwongen tegen dezelfde Schwarzman in de rapidpartij.

Image
Aleksander Schwarzman

De tweede zege van de dag ging naar de oudste deelnemer Anatoli Gantwarg, die bij het rapiddammen op fortuinlijke wijze van Ron Heusdens won. De Schiedammer denksportvirtuoos ging aanvankelijk ruim aan de leiding in de partij, maar verprutste zijn kansen en verloor door een lichte finesse.

De meest spannende partijen speelden gisteren Nederlands kampioen Kees Thijssen en Harm Wiersma. In de ochtend( rapid)ronde kwam een scherp verloop het bord, waarin beide spelers niet mochten afwijken van de partijvariant die uiteindelijk volkomen gelijkwaardig was. In de blindpartij kwam Thijssen in het voordeel, maar in hevige tijdnood bood de Nederlandse kampioen remise aan, dat door Wiersma werd geaccepteerd.

Uitslagen rapid:
Georgiev-Tsjizjov 1-1, Thijssen-Wiersma 1-1, Schwarzman- Clerc 1-1, Gantwarg-Heusdens 2-0.

Derde ronde blinddammen:
Tsjizjov-Georgiev 1-1, Heusdens- Gantward 1-1, Clerc-Schwarzman 0-2, Wiersma-Thijssen 1-1.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 03, 2005 06:59

Algemeen Dagblad, 3 mei 2005

Harm Wiersma, dammer, actievoerder, oud-Tweede Kamerlid

Harm Wiersma: Nooit rust in 't hoofd

Door Vincent Ronnes

Harm Wiersma, rasechte Fries, veelvoudig wereldkampioen dammen, voormalig Tweede-Kamerlid voor de LPF, actievoerder, ondernemer. Harm Wiersma, deze week deelnemer aan het WK blinddammen in Schiedam, is een fenomeen. Die, als hij er maar even tijd voor kan vinden, graag een handje wil helpen om Nederland te veranderen. Een mooi land, vindt hij, maar hij weet ook zeker dat we nog te vaak worden bedonderd.

Zinloos? Nee, zeker niet, die negen maanden als Kamerlid heeft hij heel wat geleerd. Hij is geschrokken, dat wel, van de oneerlijkheid van mensen. En dat de LPF nou voor die grote ommezwaai heeft kunnen zorgen die ze voor ogen hadden, nou nee, dat is er niet van gekomen. Die ervaring in Den Haag heeft hem op zijn minst wel gesterkt in zijn idee dat er nog heel wat moet veranderen.

Hoe kan hij, Harm Wiersma, eraan bijdragen dat Jan met de Pet het idee krijgt dat hij nog meetelt. Dat hij grip kan hebben op gebeurtenissen om hem heen?

,,Dat hele politieke spel is me wel tegengevallen. Het is op en top manipulatie. Die taartsmijters krijgen nu subsidie om actie te voeren tegen de Europese grondwet. Waarom? Om ervoor te zorgen dat de tegenstanders van die grondwet niet serieus genomen worden. Manipulatie dus.''

Image
Harm Wiersma en Ron Heusdens luisteren naar Rob Clerc

De bank thuis in Goutum, dorp en nieuwbouwwijk leunend tegen Leeuwarden, is voor deze gelegenheid zijn praatstoel. Hij redeneert, weidt uit over hoofd- en bijzaken, laat stiltes vallen als hij moet nadenken, als een dammer die de tijd neemt voor de volgende zet. Wordt met regelmaat ongeduldig als hij niet het juiste woord kan vinden.

Dat van die ongrijpbaarheid van de macht, dát zit hem dwars.

Een voorbeeld, we moeten hem niet verkeerd begrijpen, maar het gaat om het idee. ,,Ik moest in Schiedam zijn. Een voorbespreking voor het WK blinddammen. De weg was opengebroken. Ik rijd daar, was me van geen kwaad bewust. Maar ik ben gefotografeerd, een proces-verbaal. Maar hoe kan ik me verdedigen? Een andere keer moest ik de parkeermeter betalen met de chipknip. Heb ik niet. Alle andere parkeerautomaten waren kapot. Ik kon niet betalen. Maar ik krijg wel een bon.

Rechtsongelijkheid

,,Anderen zijn er getuigen van dat ik mijn best heb gedaan om te betalen. Een apparaat doet het niet en iemand anders wordt er het slachtoffer van. Dit is nog maar een kleinigheidje. Dit overkomt mensen in veel grotere zaken. De rechtsongelijkheid in dit land wordt steeds groter.'' Wat hij er als Tweede-Kamerlid aan heeft kunnen doen, is maar beperkt. ,,Ik heb gelezen dat ze vonden dat ik onwennig was in het Haagse circuit. Dat was kritiek. Maar ikzelf zie dat als compliment. Moest ik dan gaan meedraaien op de manier zoals zij dat wilden? Ik ben eerder teleurgesteld in het proces. Je wordt bedolven onder de dossiers. Je wordt gek van de mailtjes die je krijgt. Ik heb mijn telefoonnummer destijds moeten laten wijzigen, omdat ik suf werd gebeld. Die drukte is nauwelijks bij te benen. Ik kwam om in het werk.''

De belangrijkste les van die negen maanden? ,,Je kunt ergens helemaal voor gaan, vol ambitie zijn, maar dan is dat soms toch nog niet voldoende. Wij werden gezien als gevaar. Ze zijn erin geslaagd om de mensen die vernieuwing wilden, die kans niet te geven. Dat is de tekortkoming van de politiek.

,,Voor de tijd van Fortuyn ben ik niet echt actief geweest in de politiek. Ik ben wel groot gebracht met een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Toen Fortuyn kwam, heb ik mezelf gemeld. Van tevoren volgde ik veel zaken oppervlakkig. Toen ben ik me erin gaan verdiepen. Ik houd van nadenken over allerlei zaken. Fortuyn kon het wel heel goed brengen.''

Blijft natuurlijk de vraag waarom het met zijn partij helemaal is misgelopen. Wiersma zegt het precieze antwoord ook niet te weten, ook al heeft hij de ontwikkelingen van binnenuit meegemaakt. ,,Op een bepaald moment werd een stuk onvrede gemobiliseerd, de partij ontstond, maar ik vind niet dat het alleen maar een protestpartij was. Dan komt er binnen die partij een strijd op gang tussen mensen die meer aandacht willen. Mensen willen het woordvoerderschap voor bepaalde onderwerpen en meer van dat soort strijd. Er ontstaan kleine groepjes die de koers willen bepalen, anderen worden op een zijspoor gerangeerd. Daar hoorde ik ook bij.

,,Ik zat in negen commissies, dat was veel te veel. Mijn interesse was breed, ik kreeg het woordvoerderschap voor de sport, maar verder was ik in dat hele proces toch niet zo heel erg haantje de voorste. Ik had dat niet zo. Het was misschien het probleem van het groeiproces. Mensen gaven elkaar daar de ruimte niet zo voor.''

Image

Na de ineenstorting van zijn partij heeft Harm Wiersma stevig afstand genomen van de politiek, zelfs afscheid genomen van de LPF. Dammen was op de achtergrond geraakt. Veel meer dan deelnemen aan de Nederlandse competitie deed hij niet. Het wereldkampioenschap blinddammen is nu een van de handvatten voor het aanhalen van zijn banden met de damwereld. ,,Ik ben me nu aan het voorbereiden op het WK'', vertelt hij een paar dagen voor de start van het toernooi. De laptop staat paraat op de tafel in de huiskamer. ,,Vannacht heb ik nog tot twee uur zitten trainen.''

Systematiek

Wiersma toont een programma waarmee het blinddammen kan worden getraind. Eén druk op de knop en de stenen verdwijnen van het scherm. Doet hij een zet, dan meldt de computer wat de tegenzet is. Maar in beeld verschijnt niets meer. De oud-wereldkampioen legt uit hoe je dat dan allemaal in je eigen hoofd opslaat, hoe je er systematiek in moet aanbrengen, hoe je bepaalde zetten weer kunt terughalen. Voor de buitenstaander nauwelijks te bevatten hoe iemand het allemaal weet te onthouden. ,,Het gaat om fantasie. Je moet veel in je hoofd kunnen opslaan, een groot voorstellingsvermogen hebben. Ach, het is hetzelfde als politiek, het is een soort avontuur.''

De politicus Wiersma is dezer dagen weer op en top topsporter. ,,Ik heb er geen idee van op welk niveau ik nu mee kan'', zegt hij. ,,Wat ik wel weet, is dat de rol van topsport nu weer even helemaal voorrang heeft gekregen in mijn leven.'' Hij zegt er geen idee van te hebben of die rol weer permanent wordt. Was hij maar die eenzijdige sporter, het zou zijn leven overzichtelijker maken. Maar zeker ook minder afwisselend, minder spannend. Zei hij niet al: ,,Ik houd van nadenken over allerlei zaken.'' Dat maakt het immer onrustig, daar boven in het hoofd van de sporter, in het hoofd van de politicus. In het hoofd ook van de bevlogene, zó bevlogen was het kandidaat-kamerlid dat hij destijds in zijn verkiezingsprogramma vermeldde dat het Nederlands voetbalelftal wereldkampioen diende te worden in 2006.

Er is dus nog hoop voor Harm Wiersma.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 03, 2005 12:58

Twentsche Courant Tubantia, 2 mei 2005

Slag um Heldern ook zonder Vertical Bike publiekstrekker

HELLENDOORN - Het is het bekende gevoel op weg naar het dorpsfeest in het centrum. Links en rechts lopen meer mensen die de zuigende werking van de saamhorigheid voelen en in stevige pas koers zetten naar het plein. Hellendoorn is tijdens de Slag um Heldern geen uitzondering.

Rondom de Schapenmarkt kun je over de koppen lopen, zo druk is het. De met dranghekken afgezette spelen trekken veel bekijks, maar dat geldt niet minder voor de teams, die met hun zelfgemaakte ’schilden’ door het dorp trekken. Schilden, moet overigens niet te letterlijk worden genomen. De verschijningsvormen, van een bord op een stok tot een rijdende bedieningskar, zijn al net zo divers als de uitgebeelde teamnamen.

Rondom de spelen bewaakt het ‘Slag Folluk’ de regels en het draaiboek. Achttien teams moeten op een eerlijke manier en toch vlot door het programma worden geleid. ‘Achttien is ook zo’n beetje het maximum. We hebben nu al een programma tot kwart voor zes, met meer teams gaan we over zes uur heen en dan is het niet leuk meer’, aldus organisator Bob Faber. Hij is uitermate tevreden over de ‘Slag 2005’, maar toch is er vandaag een minpuntje: de Vertical Bike is buiten gebruik.

‘Ik was er toevallig zelf bij toen het gebeurde. De fiets kwam te hard weer naar beneden, dus het is niet meer veilig om nog verder te fietsen. En veiligheid gaat voor alles’, vertelt Faber.

Het is er niet minder gezellig om in het dorp. Langs de zijlijn van de spelletjes ontmoeten buren en oude bekenden elkaar. Jongeren roepen over de menigte elkaar later op de dag weer te willen treffen, waarna de groepen weer huns weegs gaan.

‘Hartstikke gezellig hier. De saamhorigheid die hier is, vind je niet in Nijverdal’, vindt Hannie Bruggeman. Zij is speciaal voor de Slag vanuit haar woonplaats Nijverdal naar Hellendoorn gekomen. ‘Andere jaren hebben we dat ook gedaan en hier is altijd dezelfde gezelligheid. Het is al feest voordat de teams beginnen, dan gaat hier een rij dansende mensen door de straten’, glimlacht Bruggeman.

Die teams hebben zich vrijdagavond al gepresenteerd in een podiumact. ‘Echt heel leuk, sommige zijn gewoon hilarisch’, laten de mannen van het http://www.hot-male.tk-team weten. Ze vragen zichzelf ook wel eens af wat ze bezield om aan de Slag mee te doen, maar uiteindelijk hebben ze gewoon heel veel lol.

‘Normaal gesproken zitten we te zuipen op de bank, dit is weer wat anders’, grapt één van hen. De gezelligheid met dorpsgenoten en ook mensen van buiten spreekt hen aan. ‘Je wordt ook zowel fysiek als mentaal uitgedaagd. Naast bijvoorbeeld een hindernisbaan moet je de podiumact bedenken en er is levend dammen’, vinden de mannen.

Uitslag:

1. Wilgentenen

2. Woar bi’w toch an begönn

3. Volgende rondje is voor jou!

Podiumact-prijs: Johanna’s Posse.

Sportiviteitsprijs: http://www.hote-male.tk

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 04, 2005 07:23

De Telegraaf, 4 mei 2005

Thijssen op kop

Image

SCHIEDAM, woensdag
Drievoudig Nederlands kampioen Kees Thijssen is goed op dreef bij het Van Stigt Thans WK blinddammen in Schiedam. De dertigjarige Amsterdammer staat bij het rapid-klassement op kop en staat gedeeld tweede in het blinddamklassement.

Image

De Russische grootmeesters hebben op dit moment als landgenoten de meeste punten verzameld. Het klassement laat zich evenwel niet zo gemakkelijk uitleggen, omdat een aantal spelers al van een vrije ronde heeft genoten.

Uitslagen 4e ronde (rapid) Thijssen – Samb 2-0, Schwarzman – Georgiev 1-1, Wiersma – Tsjizjov 1-1, Clerc – Heusdens 1-1.

4e ronde (blinddammen) Samb – Thijssen 1-1, Georgiev – Schwarzman 1-1, Tsjizjov – Wiersma 1-1, Heusdens – Clerc 1-1.
Stand na 4 ronden: (blinddammen)
1. Schwarzman 5 pnt gevolgd door vier spelers met 4 punten.

In de rapid- competitie staat Kees Thijssen bovenaan met twee overwinningen.

Belangrijkste uitslagen 6e Barnsteentoernooi. 1e ronde. Macodou N’Diaye – Gerbrand Hessing 0-2, Mark Podolski – Jean Paul Plantin 1-1, Jean Marc Ndjofang – Linda Schnieders 2-0, Flaubert Ndonzi – Ramon Sakidin 2-0, Erno Prosman – Henk Kleinrensink 2-0.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 04, 2005 07:41

Algemeen Dagblad, Sportwereld, maandag 2 mei 2005

Tumultueuze start WK

Bij de eerste ronde van het WK blinddammen was het wennen voor alle grootmeesters. Voorafgaand aan de blindpartij wordt een aparte rapidcompetitie gespeeld, waarin de spelers een half uur bedenktijd krijgen plus een minuut per zet. Het publiek genoot van het spektakel bij Schwarzman - Tsjizjov. In razende tijdnood vond Tsjizjov het smalle pad naar remise. In de blindpartij maakten de grootmeesters het nog bonter. Na luttele zetten stond het bord in lichterlaaie en eigenlijk werd negenvoudig wereldkampioen Tsjizjov overspeeld. In de volkomen gewonnen slotstand had Schwarzman zelfs vier dammen, maar hij won de partij niet. Hij draaide zichzelf dol in een variantendoolhof, waardoor hij de positie van één dam niet meer wist. Daarom stelde hij remise voor, hetgeen door Tsjizjov gretig werd geaccepteerd. Uiteraard zien de spelers geen dambord en bij het doorgeven van de zetten worden slechts twee fouten geaccepteerd. Op het cruciale moment had Schwarzman als enige van het deelnemersveld twee fouten staan. Gisteren won hij de rapidpartij tegen Heusdens, maar in de blindpartij ontsnapte hij aan verlies. De winnaar van het weekeinde was Georgiev. In de eerste ronde versloeg hij N'Diaga Samb twee keer. Nationaal kampioen Kees Thijssen begon het rapidtoernooi met een overwinning tegen Heusdens, gisteren speelde hij remise tegen Clerc.

Algemeen Dagblad, 3 mei 2005

Dammer Alexander Schwarzman aan de leiding

Alexander Schwarzman heeft in de derde ronde van het WK blinddammen de leiding genomen door Rob Clerc te verslaan. Nadat beide spelers in de rapidpartij 's ochtends tot een remise kwamen, worstelde de Nederlander 's middags met de klok. Clerc investeerde zeeën van bedenktijd in een offervariant die hij uiteindelijk niet speelde. Naarmate de partij vorderde, kreeg Schwarzman steeds meer het initiatief en won uiteindelijk overtuigend.

De enige andere overwinning van de dag kwam op naam van Anatoli Gantwarg die in de rapid-partij won van Ron Heusdens. De verliezer kreeg voor zijn verliespartij wel de prijs voor de mooiste partij van de dag.

Een heroïsche blindpartij speelde nationaal kampioen Kees Thijssen tegen Harm Wiersma. In wederzijdse tijdnood besloten beide spelers met elk twee minuten bedenktijd in een explosieve positie tot remise. Thijssen zei na afloop dat hij zijn geest dreigde kwijt te raken.

Omdat de spelers niet op de hoogte zijn van het aantal gespeelde zetten, is een toegevoegde regel bij het blinddammen dat geen remise overeengekomen mag worden als beide kleuren nog meer dan tien stukken hebben.

Opmerkelijk is dat Heusdens al zijn rapidpartijen verloren heeft, maar bij het blinddammen is de Schiedammer nog ongeslagen. Dat ontlokte zijn Schiedamse teamgenoot Gantwarg de opmerking dat hij in het vervolg maar beter al zijn partijen blind kon spelen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 04, 2005 07:54

Twentsche Courant Tubantia, 3 mei 2005

Dammers strijden om plek in finale

HENGELO/BORNE - In Denksportcentrum Maas van ‘t Hoog aan de Kuipersdijk in Hengelo begint vandaag de halve finale van het damkampioenschap van Nederland voor aspiranten. Acht jonge dammers gaan de onderlinge strijd met elkaar aan in een poging een plekje te krijgen in de finale.

De veertienjarige Yuen Wong van de Bornse Dam Vereniging is de enige Twentse deelnemer aan het toernooi in Hengelo. De wedstrijden aan de Kuipersdijk duren tot en met zondag. De opening van het toernooi is vandaag door sportwethouder H. Nijhof.

Op andere plaatsen in Nederland worden deze week ook halve finales van het damkampioenschap voor aspiranten gehouden. De juniorenkampioen van Overijssel, Mattijs Meubelbeld uit Enschede en lid van de Hengelose damclub Maas van ‘t Hoog, is ingedeeld in groep A in Westerhaar. Hin Wong van BDV Borne kreeg een wild card en speelt in de B-groep tijdens het toernooi in Wageningen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 04, 2005 16:25

Haagsche Courant, 4 mei 2005

Geen saté voor balende Wijnhorst

HONSELERSDIJK | Alex Wijnhorst moest eerst even buiten tot rust komen. Hevig balend vroeg de Naaldwijker zich af hoe het toch mogelijk was geweest dat hij tegen Fred Ivens met een schijf meer toch nog de partij had weten te verliezen. Het was een sensationele ontknoping in de krankzinnige zesde ronde van de Westlandse damkampioenschappen.

Ivens was heel tevreden over zijn opening en ging met groot positievoordeel het middenspel in. Hij schoot echter een bok die hem een schijf kostte. Aangeslagen speelde hij op hoop van zegen door. Wijnhorst vond het juiste plan, doorzag ook een duivelse valstrik en gunde zijn gerenommeerde tegenstander nauwelijks enige vorm van compensatie. Toen Ivens 'oorlog' ging maken kantelde de partij echter onverwacht. De titelkandidaat kon het zich zelfs nog permitteren een spectaculaire remisecombinatie te negeren. Na een offer stond hij weliswaar twee schijven achter, maar moest Wijnhorst tandenknarsend constateren dat er zelfs geen remise meer in zat. Het kostte hem tevens het sateetje dat DV Naaldwijk-preses Geert van Marrewijk hem bij een punt had toegezegd. Ivens flikte dit kunstje overigens ook al eens tegen vader Kees Wijnhorst.

Inmiddels leek Peter van der Stap hard op weg zijn ontwikkelingsvoorsprong tegen Jan Lommers te gelde te maken. De promovendus verdedigde zich echter als een leeuw en vond telkens de beste zetten. Met een offer stevende hij op de damlijn af. Het eindspel zag er bedenkelijk voor hem uit. Hij verraste de titelverdediger echter met een paar ijzersterke manoeuvres. Met een drie schijvengambiet stelde Lommers de remise veilig, waarna Van der Stap maandag niet met twee punten voorsprong de laatste ronde ingaat, maar met een punt achterstand aan het duel met Ivens begint.

Titelkansen

Jan de Koning verspeelde zijn titelkansen met een remise na een spannende en vrijwel gelijkwaardige positiepartij tegen Martin van der Hout. Zijn inhaalpartij tegen Arie Stoorvogel werd echter wél gewonnen. Wim Boer en Arie Stoorvogel deelden eveneens de punten na een boeiende partij met verschillende gezichten.

In de promotieklasse had Edwin Torn als secondant op het WK blinddammen in Schiedam kennelijk wat te veel techniek tot zich genomen. Hij overzag in elk geval tegen Teun Dekker een lichte combinatie, wat hem de koppositie kostte. Jerry de Nijs profiteerde daarvan met een goede positionele overwinning op Ad van der Voort. Nico Zwinkels liep tegen Jaap Voogt tegen zijn vierde nul op rij aan en dat is hem nog nooit overkomen.

In 1A deed Jeroen Dekkers tegen Piet van Staalduinen met het Zetje van Weiss goede zaken. Clubgenoot Jan van der Voort overmeesterde met hetzelfde slagmechanisme Andries Ottevanger en deelt nu met Wim de Kok (remise met Wim Schrader) de tweede plaats.

In 1B wonnen koplopers Jordy van der Lugt en Walter de Koning allebei en gaan zij aan zij de laatste ronde in. In de tweede klasse werd Harry Roossien met groot machtsvertoon de eerste kampioen.

Hoofdklasse: Alex Wijnhorst-Fred Ivens 0-2, Peter van der Stap-Jan Lommers 1-1, Arie Stoorvogel-Wim Boer 1-1, Martin van der Hout-Jan de Koning 1-1.
Stand: Ivens 10, Van der Stap 9, De Koning 8.

Promotieklasse: Teun Dekker-Edwin Torn 2-0, Nico Zwinkels-Jaap Voogt 0-2, Bernard de Koning-Edwin Remmerswaal 1-1, Jerry de Nijs-Ad van der Voort 2-0.
Stand: De Nijs 10, Torn 9, Dekker 8.

1A: Piet van Staalduinen-Jeroen Dekkers 0-2, Andries Ottevanger-Jan van der Voort 0-2, Piet Stellaard-Piet van Antwerpen 1-1, Wim de Kok-Wim Schrader 1-1.
Stand: Dekkers 9, De Kok en Van der Voort 8.

1B: Walter de Koning-Gilles van Winkel 2-0, Geert van Marrewijk-Kevin Bloklander 2-0, Bart Bogaard-Aad Bouhuizen 1-1, Jordy van der Lugt-Daniël Boom 2-0.
Stand: De Koning en Van der Lugt 9, Van Marrewijk 7.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 04, 2005 16:28

De Stentor, 4 mei 2005

Martin Dolfing geeft simultaan in Zwartsluis
Weinig bevrijdingsfestiviteiten in regio

van een onzer verslaggevers

4 MEI 2005 - NOORDWEST - OVERIJSSEL - Omdat Bevrijdingsdag dit jaar samenvalt met Hemelvaartsdag en een week vakantie voor scholieren, blijven de activiteiten op deze gedenkwaardige vijfde mei - precies zestig jaar geleden werd Nederland verlost van de Duitse bezetting - in veel plaatsen in deze regio beperkt.

De Oranjeverenigingen in Genemuiden en Kamperzeedijk houden het donderdag bij een gezamenlijke fietstocht. ‘Voor de thuisblijvers, want we verwachten niet dat het in deze vakantieweek en met een lang weekeinde voor de deur storm zal lopen voor lokale activiteiten’, aldus een woordvoerster van de Oranjevereniging Genemuiden. Fietsliefhebbers kunnen kiezen uit routes van 30 en 45 kilometer richting Belt-Schutsloot, Sint Jansklooster en Zwartsluis. Aan de fietstocht is ook een kwis verbonden. Deelname is gratis voor leden van beide Oranjeverenigingen. Anderen betalen 1,50 euro of 50 eurocent voor kinderen tot twaalf jaar. Starten in Kamperzeedijk kan bij cafetaria De Pompe (12.30 tot 14.00 uur) en in Genemuiden op het Havenplein tussen 13.00 en 14.00 uur.

De Oranjevereniging in Hasselt heeft voor Bevrijdingsdag geen programma bekend gemaakt.

Zwartsluis

In Zwartsluis is vandaag en morgen wel de nodige actie. De kermis op het terrein aan de Berkenlaan draait donderdag de laatste dag en wordt afgesloten met vuurwerk; vanmiddag staan er skelterwedstrijden op het programma. Bevrijdingsdag is in Zwartsluis om 19.15 uur (feesttent) een fietstocht door Zwartewatersklooster en De Velde. Onderweg kan de eendenkooi worden bezocht. Morgenochtend om 9.30 uur wordt in de Gereformeerde kerk aan het Singel een hemelvaartdienst gehouden, waaraan medewerking wordt verleend door gospelkoor Gaandeweg uit Steenwijk. Op het Wilhelminaplein begint 13.00 uur het straattheater en gaat het Groningse toptalent Martin Dolfing simultaan dammen. Muzikaal is er een hoofdrol weggelegd voor de harmonievereniging uit het Oostenrijkse Tschagguns. Donderdagmorgen spelen deze muzikanten op het feestterrein, ‘s middags wordt meegelopen in de straatparade en wordt met andere korpsen op het feestterrein opgetreden. Afsluitend geven de Oostenrijkers nog een mini-concert in de feesttent (20.00 uur). Daar verzorgt later die avond de band A-Part een optreden.

Image
Martin Dolfing geeft op Bevrijdingsdag simultaan in Zwartsluis

De gemeente Westerveld viert een groots bevrijdingsfeest in Havelte. Op het zeer gevarieerde programma staan onder meer een rommelmarkt met openbare veiling, speelgoedmarkt, een vrijmarkt, kofferbakverkoop, springkussen, stormbaan, zweefmolen, de ontsteking van het bevrijdingsvuur, veel muziek, parachutisten die landen op het Piet Soerplein en een show van historische voertuigen.

Rouveen viert de zestigste bevrijdingsdag in ‘Boerenblauw’. Feestgangers die morgen vanaf 20.00 uur naar de tent komen wordt gevraagd zoveel mogelijk blauwe (boeren)kleding te dragen, liefst in de stijl van de jaren ‘70-’80.

In Meppel begint Bevrijdingsdag om 9.00 uur met het jeugdappèl in het Rosarium van het Wilhelminapark. Loco-burgemeester Wim Zwaan houdt een toespraak, scholieren lezen gedichten en leggen een krans. Medewerking wordt verleend door scouting Meppel en muziekvereniging De Bazuin.

Op de Markt in Steenwijk zijn diverse muzikale activiteiten. Op de Markt treedt de band MooiZoo op; er is buiten feest van drie uur ’s middags tot een uur of acht ’s avonds en daarna gaat het binnen verder.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu May 05, 2005 06:55

Algemeen Dagblad, Sportwereld, woensdag 4 mei 2005

Veel sigaretten, twee jokers

Door Pim Sedee

Het eerste WK blinddammen ooit is een wel heel zware bevalling voor de deelnemers. Naast de blindpartijen moeten de dammers ook rapidwedstrijden spelen én indruk maken op de jury. Logisch dat de Rus Schwarzman waarde hecht aan zijn middagdutje.

Een dag rondlopen op het WK blinddammen in Schiedam is een bizarre belevenis. Je bent getuige van een hoogst opmerkelijk samenzijn van rokende, slapende, analyserende, zuchtende, mediterende en euforische dambreinen. De sporters worden op het toernooi elke dag tot het uiterste gedreven.

's Ochtend zijn er korte wedstrijden voor een rapidklassement en na de lunch volgen de blindpartijen voor het WK. Bovendien proberen de spelers ook indruk te maken voor het attractiviteitsklassement. Val je daar in de prijzen, dan ontvang je een hoop geld. Vrij krijgen de dammers niet. De enige dag dat ze niet spelen, worden ze geacht op te treden als analyticus.

Ondanks het intensieve schema wordt er niet geklaagd in het statige kantoorpand in Schiedam. Er gaan verschillende verklaringen schuil achter dat eenduidige positivisme. De Nederlandse dammers zijn vooral te spreken over de professionele opzet van het evenement, de Russen zijn blij met de - voor dambegrippen overvolle - prijzenpot. En de Senegalees Ndiaga Samb is zeer content met de verblijfsvergunning, die hij sinds kort in zijn bezit heeft.

Het contrast tussen de rapidpartijen en de blindwedstrijden is groot. Bij de eerste damvariant schuiven de schijven in een razend tempo over het bord. Vaak zijn de confrontaties binnen een uur voorbij. Bij het blinddammen is het bord van tafel gehaald en pijnigen de spelers urenlang de hersenen.

Een potje blinddammen is een fascinerende ervaring. Een dammer zit aan tafel met gele 'post-it papiertjes' voor zijn neus. Heeft hij een zet bedacht, dan schrijft hij die op een papiertje, om dat daarna aan zijn opponent te geven. Die leest de boodschap en slaat de zet op in zijn hersenen.

Daarna noteert hij een zet, die hij weer aan zijn overbuurman geeft. Een voortdurende 'post-it uitwisseling', als het ware.

Een derde man aan tafel, gezeten achter een computer, krijgt uiteindelijk de papiertjes in zijn bezit. Hij toetst de zetten in, zodat de gegevens bewaard blijven voor het publiek.

Omdat de dammers niet naar de schijven kunnen staren, moeten ze hun denkpauzes op een andere manier zien door te komen. Iedereen doet dat op zijn eigen originele wijze. Nederlands kampioen Kees Thijssen houdt de handen voortdurend voor het gezicht, Alexander Georgiev zet zijn bril met dikke glazen af, er is immers toch weinig te zien.

Alexei Tsjizjov lijkt te mediteren en richt zijn blik soms op een printje van een leeg dambord, het enige toegestane hulpmiddel. Samb loopt vaak weg om snel een sigaretje te roken. Alexander Schwarzman oogt als enige opvallend fit. Zijn middagdutje na zijn rapidpartij heeft hem duidelijk energie gegeven.

Dat de dagen slopend zijn, daar zijn alle deelnemers het wel over eens. ,,Ik word al moe wakker'', zegt Thijssen. ,,Maar de uitdaging is groot. Als je een zware partij hebt gewonnen, overheerst een voldaan, haast euforisch gevoel.''

Schwarzman vindt het moeilijk zich tijdens een blindpartij te focussen. ,,Mijn gedachten dwalen vaak af. Ik moet daarna telkens mijn best doen, om de situatie op het bord weer voor de geest te halen.''

Image
Onze verslaggever Pim Sedee ondervraagt Schjwarzman en Georgiev

In Rusland is ooit beweerd dat blinddammen tot waanzin leidt. Georgiev: ,,Ach, je kunt tegenwoordig overal gek van worden. Maar het is wel elke dag een zware strijd.''

Na de intensieve wedstrijden rest nog het attractiviteitsklassement. De dammer die het aantrekkelijkst heeft gespeeld, wordt beloond met vier punten.

In principe bepaalt de jury wie de dagwinnaars zijn, maar de spelers kunnen de stemming beïnvloeden door een joker in te zetten en op zichzelf te stemmen.

Iedere dammer mag dat gedurende het toernooi maximaal twee keer doen. Als zo'n joker wordt ingezet, is de jury verplicht tot een nieuwe beraadslaging.

Het spreekt voor zich dat de dammers tuk zijn op die punten. Zeker Ndiaga Samb. Want elk punt is goed voor 25 euro. En daar kan de Senegalees toch meerdere pakjes sigaretten van kopen.

Image
Ndiaga Samb concentreert zich op de rapidepartij met Kees Thijssen

Uitslagen

4de ronde (rapid en blind): Wiersma-Tsjizjov 1-1, 1-1 Georgiev-Schwarzman 1-1, 1-1, Thijssen-Samb 2-0, 1-1, Clerc-Heusdens 1-1, 1-1 Gantwarg vrij.

Stand blinddammen: 1. Schwarzman, Thijssen 5 3. Georgiev 4 uit 3 4. Heusdens, Tsjizjov 4 6. Wiersma, Gantwarg 3 (uit 3) 8. Clerc 3 9. Samb 2(uit 3).

Stand Rapid: 1. Thijssen 6 2. Schwarzman 5 3.Gantwarg 4 (uit 3) 4. Tsjizjov, Georgiev, Clerc 4 7. Wiersma 3 (uit 3) 8. Samb 1 (uit 3) 9. Heusdens 1.

Verwarring door handschrift

Schiedam - In de vierde ronde van het WK maakte wereldkampioen Alexander Georgiev in zijn blindpartij tegen koploper Schwarzman grote indruk. De laatste kwam al snel in de grootste problemen, maar slaagde er toch in zich uit de nesten te werken, waarna de 30-jarige Georgiev berustte in remise.

Image
Schwarzman - Georgiev, rapide

De enige beslissing van de ronde viel tijdens de rapid-partij Thijssen-Samb. In een uitgewoede stand bood de Nederlandse kampioen remise aan, maar ondanks weinig bedenktijd weigerde de Senegalese grootmeester dat aanbod. In luttele zetten hielp hij vervolgens zijn stand om zeep.

Bij de blindpartij tussen deze spelers deed zich een opmerkelijk incident voor. Vanaf de 11de zet werkten Thijssen en Samb een andere wedstrijd af doordat het handschrift van de Senegalees verkeerd was gelezen. Thijssen interpreteerde de zet van Samb als 42-38, waar de Afrikaan, net als de arbiter, 43-38 had bedoeld. Thijssen, die de fout pas in het middenspel ontdekte, verloor daardoor een schijf, maar had geluk dat Samb daarna zijn dam weg gaf.

Copyright: Algemeen Dagblad

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri May 06, 2005 08:06

De Telegraaf, 6 mei 2005

Russische damtop beheerst WK

Image

SCHIEDAM, vrijdag
Wereldkampioen Alexander Georgiev heeft in de vijfde en de zesde ronde bij het Van Stigt Thans WK blinddammen de optimale score gehaald. In de beslissende fase van een magistrale wederzijdse opsluitingpartij tegen Anatoli Gantwarg nam de Rus een verrassende doorbraakmanoeuvre, die in tijdnood tot een beslissing leidde.

Gantwarg gaf in een strategisch verloren positie per abuis twee schijven weg, omdat hij de stand niet meer helder op het netvlies had. Het succes van de Russen werd compleet door de dubbele zege van Russisch kampioen (en oud-wereldkampioen ) Alexander Schwarzman op de Senegalees Ndiaga Samb.
Georgiev was in de zesde ronde erg fortuinlijk met zijn dubbele zege op Wiersma. In de rapidpartij bleef de Fries te lang op winst spelen, waardoor hij in betere klassieke positie verprutste. De blindpartij verliep nog meer desastreus, omdat in hevige tijdnood een computerstoring normaal verder spelen onmogelijk maakte. Wiersma raakte in een remisepositie de draad kwijt en verloor.
De oud-wereldkampioen vond dit een blamage voor het toernooi, waarbij de nederlagen van de oud-kampioenen Alexei Tsjizjov en Anatoli Gantwarg deze indruk alleen maar versterkten. Gantwarg gaf vijf schijven weg in zijn partij tegen Kees Thijssen en Tsjizjov liet Heusdens naar dam slaan. Grootmeesters zijn blijkbaar niet onfeilbaar, vooral als het systeem het begeeft.

Image
Georgiev, Tsjizjov en Schwarzman in Schiedam

WK blinddammen. Rapid. Vijfde ronde: Heusdens – Wiersma 0-2, Tsjizjov – Thijssen 1-1, Samb – Schwarzman 0-2, Georgiev – Gantwarg 2-0. Zesde ronde: Thijssen – Gantwarg 0-2, Wiersma – Georgiev 0-2, Clerc – Samb 2-0, Heusdens – Tsjizjov 1-1.
Stand aan kop: 1. Georgiev 8-5, 2. Schwarzman 7-5, 3. Thijssen 7-6.

Blinddammen. Vijfde ronde: Wiersma – Heusdens 1-1, Thijssen – Tsjizjov 1-1, Schwarzman – Samb 2-0, Gantwarg – Georgiev 0-2. Zesde ronde: Gantwarg – Thijssen 0-2, Georgiev – Wiersma 2-0, Samb – Clerc 0-2, Tsjizjov – Heusdens 0-2.
Stand aan kop: 1. Georgiev 8-5, 2. Schwarzman 7-5, 3 Heusdens en Thijssen 6-7

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri May 06, 2005 12:23

de Volkskrant, Sport, 23 april 2005

Thijssen stelt al snel kandidatuur voor titel

door Ton Sijbrands Image

Kees Thijssen veroverde vorige week zaterdag voor de derde achtereenvolgende maal de Nederlandse titel. Op zijn toernooizege viel in het geheel niets af te dingen. Zo bedroeg Thijssens voorsprong op het trio Hans Jansen/Gérard Jansen/Baljakin twee volle punten. En evenals vorig jaar had Thijssen op een nog hogere score kunnen uitkomen wanneer hij op sommige momenten slagvaardiger zou zijn opgetreden of wanneer simpelweg het lot hem gunstiger gezind was geweest.

Van de vier partijen die Thijssen in Groningen won, laat ik hieronder de eerste en de laatste zien. Al in de tweede ronde stelde hij met een overtuigende zege op Hans Jansen zijn kandidatuur voor titelprolongatie .

H. Jansen-Thijssen NK 2005
1.32-28 19-23 2.28x19 14x23 3.34-30 18-22 4.31-27 22x31 5.36x27 12-18 6.41-36 7-12 7.46-41 1-7 8.40-34 20-25 9.33-29 10-14 10.39-33 5-10 11.44-39 17-21 12.37-31 21x32 13.38x27 12-17 14.42-38 8-12 15.30-24 14-20 16.50-44 3-8 17.41-37 17-22 18.44-40 11-17 19.37-32 7-11 20.31-26 22x31 21.26x37 16-21 22.47-41 21-26 23.32-27 17-22 24.48-42 22x31 25.36x27 2-7 26.37-32 11-17 27.33-28 9-14 28.28x19 14x23 29.49-44 7-11 30.39-33 17-22 31.41-36 22x31 32.36x27 11-17 33.33-28

Image

33...6-11!

En vooral niet 33...4-9? 34.28x19 17-22 wegens 35.35-30!, 36.19-14! en 37.42-37 +.

34.28x19 17-22 35.43-39(!)

Jansen moet het inderdaad van een wanhoopscombinatie hebben: na 35.27-21 26x17 wordt hij positioneel overspeeld.

35...22x31 36.32-27(!) 31x22 37.29-23(!) 20x29 38.42-37 13x24 39.37-31(?)

Image

Maar de (peperdure) dam op 5 blijkt geen lang leven beschoren. Veel meer verdediging geeft 39.38-33(!) 29x38 40.34-29 24x33 41.39x6 18x29 en nu (ter vermijding van 42.6-1? 26-31! +) eerst nog 42.37-32(!!) 38x27 en daarna pas 43.6-1.

39...26x37 40.38-32 37x19 41.34x5 11-16! 42.39-33 22-27! 43.33-28 4-10! 44.5x2 27-31 45.2x30 25x34 46.40x29 31-37

Met gratis doortocht naar dam. Na 47.35-30 37-41 48.30-25 12-17 49.44-40 41-46(!) gaf Jansen zich gewonnen.

Dankzij winstpartijen tegen Scholma (4de ronde) en Winkel (7de ronde) nestelde Thijssen zich nog steviger aan de kop van het klassement. Eigenlijk is er maar één moment geweest waarop Thijssen aan een goede afloop zal hebben getwijfeld; ik doel op de negende ronde, waarin Baljakin ten koste van Stokkel zijn derde overwinning liet aantekenen en naar de gedeelde eerste plaats oprukte .

Maar een dag later had de titelhouder zijn gevaarlijkste belager alweer afgeschud: Baljakin ging verrassend onderuit tegen Hans Jansen (zie de rubriek van vorige week).

Image
Kees Thijssen - Marino Barkel, 15 april 2005

En in de twaalfde en voorlaatste ronde maakte Thijssen aan het laatste restje onzekerheid een einde door Marino Barkel te verslaan en aldus een voorsprong van twee punten te nemen.

Thijssen-Barkel NK 2005
1.32-28 19-23 2.28x19 14x23 3.37-32 10-14 4.34-30 13-19 5.33-28 20-24 6.40-34 14-20 7.30-25 17-22 8.28x17 12x21 9.25x14 9x20 10.31-26 7-12 11.26x17 11x22 12.34-29 23x34 13.39x30 5-10 14.36-31 8-13 15.41-36 4-9 16.46-41 10-14 17.41-37 1-7 18.31-26 20-25 19.44-39 25x34 20.39x30 24-29 21.50-44 18-23 22.44-39 12-18 23.30-25 7-12 24.37-31 22-28

Zwart moet lastige keuzes maken.

25.42-37! 18-22 26.48-42!

Image

26...12-18?

Een zware fout, die ongetwijfeld verband houdt met de omstandigheid dat Barkel voor deze hele partij niet meer dan 16(!!) minuten bedenktijd uittrok. Aangewezen was 26...2-7 of 26...12-17, teneinde 31-27x27 met 28...29-33 te kunnen beantwoorden.

27.31-27! 22x31 28.36x27 18-22(??)

Overziet een simpel damzetje. Maar in alle andere gevallen was zwart zonder compensatie een schijf achter gekomen.

29.27x18 13x22 30.37-31! 28x48 31.39-34 48x30 32.35x4

Zwart geeft het op.

Copyright: Sijbrands, T.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri May 06, 2005 21:56

Algemeen Dagblad, 6 mei 2005

Wiersma overweegt zich terug te trekken

Harm Wiersma overweegt zich terug te trekken uit het WK blinddammen in Schiedam. De voormalig zesvoudig wereldkampioen is ontstemd over zijn eigen spel en over problemen met de computer. Hij verloor gisteren twee keer tegen de huidige wereldkampioen Alexander Georgiev, de koploper in de WK-strijd.

Image

Voor de meeste spelers lijken twee partijen (rapid en blind) te zwaar. De vermoeidheid begint zijn tol te eisen. Reputaties lijken niet te tellen in deze loodzware discipline. In de zesde ronde gaf negenvoudig wereldkampioen Alexei Tsjizjov in zijn blindpartij per ongeluk een schijf weg tegen Ron Heusden en Anatoli Gantwarg deed vijf schijven cadeau in zijn blindpartij tegen Kees Thijssen, die hij bij het rapid verslagen had. Rob Clerc won tenslotte twee keer van de Senegalese grootmeester Ndiaga Samb, zodat gisteren van de acht partijen er slechts één in remise eindigde.

De meeste aandacht ging uit naar het topduel tussen Wiersma en Georgiev. De wereldkampioen leek in de rapid-partij in een slechte klassieke positie terecht te komen, maar toen Wiersma te lang op winst bleef spelen, overzag hij een simpele ruilwending. Nog wranger voor de zesvoudige ex-wereldkampioen was de blindpartij. Met nog twee minuten bedenktijd voor de Fries ontstond een computerstoring, waardoor opnieuw moest worden overgegaan op het schriftelijk doorgeven van de zetten. Door dit incident raakte een geïrriteerde Wiersma de positie kwijt en blunderde in volkomen remisepositie. Georgiev accepteerde het presentje dankbaar.

De blunders van Tsjizjov en Gantwarg daarentegen vonden plaats op klaarlichte dag. De 56-jarige Gantwarg verwisselde een berekende variant met de partijvariant, waardoor hij veel schijven weggaf. Ook Tsjizjov liet Schiedammer Heusdens zomaar naar dam slaan. Voor het eerst in dit toernooi was er winst voor Clerc, die in de blindpartij een fraaie omsingelingsstrategie bekroond zag.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Fri May 06, 2005 23:20

Hanco Elenbaas wrote:Algemeen Dagblad, 6 mei 2005

Harm Wiersma overweegt zich terug te trekken uit het WK blinddammen in Schiedam. De voormalig zesvoudig wereldkampioen is ontstemd over zijn eigen spel en over problemen met de computer. Hij verloor gisteren twee keer tegen de huidige wereldkampioen Alexander Georgiev, de koploper in de WK-strijd.

Image

Voor de meeste spelers lijken twee partijen (rapid en blind) te zwaar. De vermoeidheid begint zijn tol te eisen. Reputaties lijken niet te tellen in deze loodzware discipline. In de zesde ronde gaf negenvoudig wereldkampioen Alexei Tsjizjov in zijn blindpartij per ongeluk een schijf weg tegen Ron Heusden en Anatoli Gantwarg deed vijf schijven cadeau in zijn blindpartij tegen Kees Thijssen, die hij bij het rapid verslagen had. Rob Clerc won tenslotte twee keer van de Senegalese grootmeester Ndiaga Samb, zodat gisteren van de acht partijen er slechts één in remise eindigde.

De meeste aandacht ging uit naar het topduel tussen Wiersma en Georgiev. De wereldkampioen leek in de rapid-partij in een slechte klassieke positie terecht te komen, maar toen Wiersma te lang op winst bleef spelen, overzag hij een simpele ruilwending. Nog wranger voor de zesvoudige ex-wereldkampioen was de blindpartij. Met nog twee minuten bedenktijd voor de Fries ontstond een computerstoring, waardoor opnieuw moest worden overgegaan op het schriftelijk doorgeven van de zetten. Door dit incident raakte een geïrriteerde Wiersma de positie kwijt en blunderde in volkomen remisepositie. Georgiev accepteerde het presentje dankbaar.

De blunders van Tsjizjov en Gantwarg daarentegen vonden plaats op klaarlichte dag. De 56-jarige Gantwarg verwisselde een berekende variant met de partijvariant, waardoor hij veel schijven weggaf. Ook Tsjizjov liet Schiedammer Heusdens zomaar naar dam slaan. Voor het eerst in dit toernooi was er winst voor Clerc, die in de blindpartij een fraaie omsingelingsstrategie bekroond zag.

Niet tevreden over zijn spel, wegens gebrek aan training. Dan maar terugtrekken Image
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 07, 2005 00:36

Kosmos wrote:
Algemeen Dagblad, 6 mei 2005

...

Niet tevreden over zijn spel, wegens gebrek aan training. Dan maar terugtrekken
Wat schrijft het AD: "Harm Wiersma overweegt zich terug te trekken uit het WK blinddammen in Schiedam. De voormalig zesvoudig wereldkampioen is ontstemd over zijn eigen spel en over problemen met de computer."
Waarschijnlijk heeft het AD niet eens met Harm Wiersma gesproken voordat het dit bericht plaatste, dus of dit krantenartikel een volledige weergave is van wat Harm bezielde om te overwegen zich terug te trekken, valt nog te bezien.
En als Tjalling daarop schrijft "Niet tevreden over zijn spel, wegens gebrek aan training. Dan maar terugtrekken ", dan wordt bewust verdonkeremaand dat de talloze computerproblemen (en de beslissingen van arbiter Teer) ook een rol gespeeld hebben en waarschijnlijk doorslaggevender waren voor Harm's besluit zich terug te trekken. Harm heeft altijd een hekel gehad aan amateuristisch geklungel.
Hoe het echt zit horen we de komende dagen wel.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 07, 2005 06:04

De Telegraaf, 7 mei 2005
Image

Post Reply