Na twee toernooidagen heb ik eindelijk tijd om eens wat op dit forum te schrijven.
Eerst over de reglementen en de beslissing van de organisatie om het gebruik van diagrammen toe te staan. De FMJD-reglementen geven geen uitsluitsel over het al dan niet gebruik maken van een dergelijk hulpmiddel. Ton Sijbrands is bij al zijn wereldrecordpogingen voor de keuze gesteld om met of zonder diagram te spelen. Hij heeft ervoor gekozen om zonder te spelen, maar dat betekent niet dat dit de enige optie is. Erno Prosman was vandaag als toeschouwer bij het toernooi aanwezig. Hij heeft nog nooit een wereldrecordpoging gedaan en bleek niet precies op de hoogte te zijn van de reglementen. Daar eenmaal op geattendeerd door Frank Teer, gaf Erno aan dat hij met een bordje erbij waarschijnlijk wel meer partijen aan zou kunnen dan de 24 van Sijbrands. Hopelijk kunnen we binnenkort een wereldrecordpoging van hem verwachten.
Overigens maakt niet iedereen gebruik van het diagram. Alexander Schwarzman en Kees Thijssen spelen zonder. Ron Heusdens zit de hele tijd met zijn neus boven het diagram, terwijl de meeste spelers er af en toe even naar kijken.
Dan nu mijn sfeerimpressie. Je hoort vaak dat dammen geen kijksport is en dat geldt zeker wel voor het grote publiek, maar ik vind dit echt ontzettend boeiend. In Schiedam is fantastische sport te zien. De inspanning is letterlijk van de gezichten van de spelers af te lezen. Ik heb vandaag als hulparbiter bij de beslissende fase van de partij Thijssen - Clerc gezeten (met dank aan Peter van der Stap, die eerder weg moest). Rob zat minutenlang roerloos op zijn stoel, het hoofd in de handen, net of hij ingespannen naar zijn bord aan het kijken was. Voor hem bevond zich echter een lege tafel en bovendien had hij zijn ogen dicht! Tegelijkertijd heb ik Kees geobserveerd. Zoals altijd was hij erg onrustig. Dan weer op zijn plaats, dan weer rondlopend, de zaal uit, de zaal in. Op een gegeven moment stond hij op uit zijn stoel, liep naar de deur van de speelzaal, maar bedacht zich. Hij ging met zijn rug tegen de muur staan met zijn ogen op een kiertje. Zo bleef hij zeker een minuut staan. Intussen gingen zijn ogen snel heen en weer, net als iemand in zijn rem-slaap. Echt heel fascinerend om dit te zien.
Wat ook heel boeiend is, is dat we te maken hebben met een nieuwe tak van sport. Niemand weet hoe de verhoudingen op wereldnivo liggen bij het blinddammen. Van tevoren was het lastig om te voorspellen wie het toernooi zou gaan winnen, want niemand had ervaring met blinddammen. Voor dit toernooi zijn een aantal absolute toppers in het gewoondammen uitgenodigd. Het is echter niet gezegd dat zij ook de beste blindspelers zullen zijn. Als dit WK een vervolg krijgt, zal de tijd het leren.
Leuk is het om de rapid- en de blindpartijen te vergelijken. Ik heb nog geen tijd gehad voor uitgebreide analyses, maar in de blindpartijen gebeurt een hele hoop meer. De meeste spelers houden elkaar bij rapid vrij gemakkelijk op remise. Echte fouten zijn zeldzaam. De tegenstelling tot de blindpartijen is groot. Iedereen vliegt elkaar naar de keel en de vonken springen eraf. Dat kan met de attractiviteitspunten te maken hebben, maar ook met de manier van spelen.
Dan tot slot de website. De layout, verzorgd door Erik Lansbergen, is geweldig. Hans Lansbergen maakt nu ontzettend lange werkdagen om alles op de site te zetten. Het resultaat is te zien op
http://www.wkblinddammen.nl/. We hebben wel problemen gehad, grote problemen zelfs. Tijdens de opening is er een stroomstoring geweest. Of het ermee te maken heeft, weten we nog steeds niet, maar we hebben sindsdien problemen met het netwerk. Hierdoor werkt bij het blinddammen de communicatie tussen de computers van de spelers en de overige computers niet naar behoren. De hulparbiters voeren nu (net als bij het rapid) de zetten in. Dat werkt perfect. Ik heb begrepen dat vandaag de partijen op de site te volgen zijn geweest met slechts één minuut vertraging. We willen dat graag zo houden.
Om alles zo gladjes mogelijk te laten verlopen, is er bij elke partij een hulparbiter aanwezig. Dankzij de inzet van een hele hoop mensen gaat dit bijna altijd lukken. Het rooster is bijna helemaal gevuld, maar er zijn op dit moment nog drie gaatjes. Hiervoor wil ik even jullie aandacht vragen. Ik hoop dat er mensen zijn die dit lezen en die ons willen helpen bij het bijhouden van de notatie en het invoeren van de zetten. Het gaat om:
dinsdag 3 mei 10:00h - 12:00h Rapid
woensdag 4 mei 10:00h - 12:00h Rapid
vrijdag 6 mei 13:00h - 17:00h Blind
Als je op een van deze dagen wilt helpen met de arbitrage, kun je reageren door te mailen naar
guido.vandenberg@wkblinddammen.nl. De dank van de organisatie zal groot zijn.