Eric Sanders wrote:Dat de wereldtoppers er een diagrammetje bij willen/moeten hebben verbaast mij hogelijk. Ik had verwacht dat ze zonder probleem wel een partij zonder wat voor hulpmiddel dan ook zouden kunnen spelen. Ik dacht ook dat topdammers een stand op een veel abstractere manier bekijken dan visueel, hoewel ik mij er totaal geen voorstelling van kan maken.
Mijn bewondering voor Sijbrands (en Prosman) is hierdoor nog groter geworden.
Eerst even dit: Gisteren een bezoek gebracht op de openingsdag en me geweldig vermaakt. Het is een prachtig evenement in een prima, gezellige ambiance. Opnieuw een bewijs dat een damtoernooi geen stoffig gebeuren hoeft te zijn. Ook leuk om een aantal buitenlandse grootmeesters weer te ontmoeten.
Het voordeel van een prive-toernooi als dit, temeer omdat het een eerste experiment betreft, is dat je soepel kunt zijn. Dat is gebeurd door de wens van sommige spelers om een diagram te hebben te honoreren. Wat ik zo gehoord heb is het blinddammen wel een beproeving voor de spelers. Sijbrands en Prosman hebben hier waarschijnlijk een apart talent voor. Vorige week zaterdag was ik bij de voorbereidingen en speelde ik een blindpartij tegen Hans Lansbergen. Ik had telkens sterk de neiging om er een dambord bij te pakken om te zien of de stand die ik voor ogen had werkelijk klopte. Op een gegeven moment dacht ik een een-om-twee te nemen, in werkelijkheid was het een 1x1 ruil. Ik was een complete rij kwijt, ik dacht dat er contact was tussen de witte en zwarte schijven, in werkelijkheid zat er een lege rij tussen. Een leeg bord of diagram zou mij erg geholpen hebben.
De hoge attractiviteitsprijzen zullen denk ik wel een positieve invloed hebben op de partijen. Of het ook leidt tot meer beslissingen valt af te wachten. Ik denk het eerlijk gezegd niet, vanwege de (te) grote remisemarge. De eerste dag leidde tot 1 beslissing, al hoorde ik dat Wiersma een 'puntenoverwinning' boekte in zijn blindpartij tegen Clerc.
Benieuwd hoe het verder zal gaan, met name in de blindpartijen zouden toch wel een aantal beslissingen moeten vallen.
In ieder geval is dit evenement een aanrader voor elke damliefhebber!