WK blinddammen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Vraagje

Post by Vraagje » Sun May 01, 2005 13:17

Ben Anoniem wrote:Tjisjov - Schwarzman was dus het zoveelste bewijs, dat dammen iets nodig heeft.
DT, of nog beter: Killer
Ben Anoniem wrote:
Ben Anoniem wrote:Tjisjov - Schwarzman was dus het zoveelste bewijs, dat dammen iets nodig heeft.
DT, of nog beter: Killer

Exact, Schwarzman staat min of meer "gewonnen" (bij dammen betekent dat remise).
Vervolgens gaat het eindeloos duren, vergeet hij de stand en had hij eigenlijk moeten verliezen (want als Tsjisjov de remise niet accepteert, zal hij een derde fout maken).
Chaos en roulette.
Die slotstand wint gewoon hoor.

Mooie methode om medestanders te vinden trouwens, gewoon jezelf bijvallen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
De meest gehate dammer allertijden.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun May 01, 2005 13:30

Eric Sanders wrote:Dat de wereldtoppers er een diagrammetje bij willen/moeten hebben verbaast mij hogelijk. Ik had verwacht dat ze zonder probleem wel een partij zonder wat voor hulpmiddel dan ook zouden kunnen spelen. Ik dacht ook dat topdammers een stand op een veel abstractere manier bekijken dan visueel, hoewel ik mij er totaal geen voorstelling van kan maken.
Mijn bewondering voor Sijbrands (en Prosman) is hierdoor nog groter geworden.
Eerst even dit: Gisteren een bezoek gebracht op de openingsdag en me geweldig vermaakt. Het is een prachtig evenement in een prima, gezellige ambiance. Opnieuw een bewijs dat een damtoernooi geen stoffig gebeuren hoeft te zijn. Ook leuk om een aantal buitenlandse grootmeesters weer te ontmoeten.
Het voordeel van een prive-toernooi als dit, temeer omdat het een eerste experiment betreft, is dat je soepel kunt zijn. Dat is gebeurd door de wens van sommige spelers om een diagram te hebben te honoreren. Wat ik zo gehoord heb is het blinddammen wel een beproeving voor de spelers. Sijbrands en Prosman hebben hier waarschijnlijk een apart talent voor. Vorige week zaterdag was ik bij de voorbereidingen en speelde ik een blindpartij tegen Hans Lansbergen. Ik had telkens sterk de neiging om er een dambord bij te pakken om te zien of de stand die ik voor ogen had werkelijk klopte. Op een gegeven moment dacht ik een een-om-twee te nemen, in werkelijkheid was het een 1x1 ruil. Ik was een complete rij kwijt, ik dacht dat er contact was tussen de witte en zwarte schijven, in werkelijkheid zat er een lege rij tussen. Een leeg bord of diagram zou mij erg geholpen hebben.
De hoge attractiviteitsprijzen zullen denk ik wel een positieve invloed hebben op de partijen. Of het ook leidt tot meer beslissingen valt af te wachten. Ik denk het eerlijk gezegd niet, vanwege de (te) grote remisemarge. De eerste dag leidde tot 1 beslissing, al hoorde ik dat Wiersma een 'puntenoverwinning' boekte in zijn blindpartij tegen Clerc.
Benieuwd hoe het verder zal gaan, met name in de blindpartijen zouden toch wel een aantal beslissingen moeten vallen.
In ieder geval is dit evenement een aanrader voor elke damliefhebber!

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sun May 01, 2005 13:57

Henk de Witt wrote:Het voordeel van een prive-toernooi als dit, temeer omdat het een eerste experiment betreft, is dat je soepel kunt zijn. Dat is gebeurd door de wens van sommige spelers om een diagram te hebben te honoreren. Wat ik zo gehoord heb is het blinddammen wel een beproeving voor de spelers. Sijbrands en Prosman hebben hier waarschijnlijk een apart talent voor.
Alles goed en aardig, prachtig toernooi, schitterende website, maar het is wel een gotspe om dan van het WK blinddammen te spreken. De twee beste blinddammers ter wereld zijn er niet bij (uitgenodigd of niet), er heeft geen kwalificatie plaatsgevonden en voor de spelers is het een beproeving.
Prachtig prive-toernooi, geen WK.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun May 01, 2005 14:17

Eric Sanders wrote: Alles goed en aardig, prachtig toernooi, schitterende website, maar het is wel een gotspe om dan van het WK blinddammen te spreken. De twee beste blinddammers ter wereld zijn er niet bij (uitgenodigd of niet), er heeft geen kwalificatie plaatsgevonden en voor de spelers is het een beproeving.
Okee, bij de naamgeving kun je vraagtekens zetten. Maar moeten we ons daarover druk gaan maken? De FMJD heeft hiervoor toestemming gegeven, ik denk dat dit om publicitaire redenen gebeurd is. Het klopt niet natuurlijk. Maar ach, elke dammer weet toch dat dit formeel gezien geen WK is? En omdat het toernooi enig in zijn soort is, levert dit mijns inziens verder geen probleem op.

Je hebt uiteraard gelijk dat de twee beste blinddammers ontbreken, maar dan nog is de confrontie tussen de wereldkampioenen en andere grootmeesters boeiend genoeg. Je kunt bij geen enkele toernooi, ook niet bij een officieel titeltoernooi vewachten dat altijd de sterkste spelers mee doen.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sun May 01, 2005 14:55

Je hebt gelijk, we moeten ons daar niet druk om maken, maar jouw zinsnede voor de spelers is het een beproeving en het gebruik van hulpmiddelen, deed de "verontwaardiging" over de naam bij mij triggeren.

Maar het ging me vooral om die diagrammetjes. Ik vind het prima dat ze die gebruiken, maar ik veronderstelde de spelers -blijkbaar onterecht- zo briljant dat dat geen hulpmiddel van betekenis voor hun zou zijn.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sun May 01, 2005 15:04

Eric Sanders wrote:
Henk de Witt wrote:Het voordeel van een prive-toernooi als dit, temeer omdat het een eerste experiment betreft, is dat je soepel kunt zijn. Dat is gebeurd door de wens van sommige spelers om een diagram te hebben te honoreren. Wat ik zo gehoord heb is het blinddammen wel een beproeving voor de spelers. Sijbrands en Prosman hebben hier waarschijnlijk een apart talent voor.
Alles goed en aardig, prachtig toernooi, schitterende website, maar het is wel een gotspe om dan van het WK blinddammen te spreken. De twee beste blinddammers ter wereld zijn er niet bij (uitgenodigd of niet), er heeft geen kwalificatie plaatsgevonden en voor de spelers is het een beproeving.
Natuurlijk is dit geen WK, dit is een invitatietoernooi. Maar qua bezetting is het minstens zo sterk als menig WK. Daarom geldt het predicaat WK blinddammen voor mij beslist niet als een gotspe. Dat Sijbrands er voor kiest om aan de zijlijn toe te kijken doet daar natuurlijk niets aan af.
Juist door hier mee te doen en het toernooi te winnen had Sijbrands zich de titel beste blindspeler ter wereld kunnen toe-eigenen. Door dat niet te doen verliest hij voor mij alle aanspraken op die titel. Want het is natuurlijk razend knap om tientallen blindpartijen tegelijk te spelen tegen mindere goden, maar dat is toch een andere tak van sport dan wat er nu in Schiedam gebeurt.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sun May 01, 2005 15:16

Wieger Wesselink wrote:Want het is natuurlijk razend knap om tientallen blindpartijen tegelijk te spelen tegen mindere goden, maar dat is toch een andere tak van sport dan wat er nu in Schiedam gebeurt.
Dat begrijp ik niet. Waarom is dat een andere tak van sport? Het enige verschil dat ik zo gauw zie is dat je tegen een mindere god minder diep hoeft te rekenen om tot een goed resultaat te komen. Maar als je eenmaal 7 zetten kunt berekenen zonder bord en schijven, kun je er ook 12 zou ik denken. Of niet, maar daar speelt de afwezigheid van bord en schijven geen rol in.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sun May 01, 2005 15:56

Eric Sanders wrote:
Wieger Wesselink wrote:Want het is natuurlijk razend knap om tientallen blindpartijen tegelijk te spelen tegen mindere goden, maar dat is toch een andere tak van sport dan wat er nu in Schiedam gebeurt.
Dat begrijp ik niet. Waarom is dat een andere tak van sport? Het enige verschil dat ik zo gauw zie is dat je tegen een mindere god minder diep hoeft te rekenen om tot een goed resultaat te komen. Maar als je eenmaal 7 zetten kunt berekenen zonder bord en schijven, kun je er ook 12 zou ik denken. Of niet, maar daar speelt de afwezigheid van bord en schijven geen rol in.
In Schiedam is er sprake van een toernooi met zware tegenstanders en grote wedstrijdspanning. Alleen al daarom vind ik het van een geheel andere categorie dan de blindsimultaans. Daarnaast is er in de blindsimultaans ook nog eens geen tijdsdruk.

Jasper Daems

Post by Jasper Daems » Sun May 01, 2005 17:23

Georgiev laat meteen zijn grote kracht zien, en neemt mooi revanche op Samb voor zijn nederlaag tijdens het Duwo Kennisstad Toernooi.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sun May 01, 2005 17:29

Wieger Wesselink wrote:
Eric Sanders wrote:
In Schiedam is er sprake van een toernooi met zware tegenstanders en grote wedstrijdspanning. Alleen al daarom vind ik het van een geheel andere categorie dan de blindsimultaans. Daarnaast is er in de blindsimultaans ook nog eens geen tijdsdruk.
Dat de omstandigheden anders zijn, daar zijn we het gauw over eens. Ik zou evenwel niet van een andere tak van sport spreken. Het is allebei blinddammen en dat kun je wel, niet of een beetje.
Ik kan het niet, Ton Sijbrands en Erno Prosman kunnen het wel, de deelnemers aan het WK een beetje.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sun May 01, 2005 18:28

Eric Sanders wrote: Dat de omstandigheden anders zijn, daar zijn we het gauw over eens. Ik zou evenwel niet van een andere tak van sport spreken. Het is allebei blinddammen en dat kun je wel, niet of een beetje.
Ik kan het niet, Ton Sijbrands en Erno Prosman kunnen het wel, de deelnemers aan het WK een beetje.
Vanwaar toch die verafgoding van Sijbrands? Tot voor kort gold het alsof het volstrekt uniek was wat Sijbrands deed. Nu blijkt dat ook Prosman dat kan zijn ze opeens allebei uniek, in plaats van dat de prestatie van Sijbrands enigszins wordt gerelativeerd. In Londen bij de Mind Sport olympiade heb ik geheugenkampioenschappen aanschouwd, daar was ik persoonlijk meer van onder de indruk. Laten we wel wezen, het is uitzonderlijk wat Sijbrands gedaan heeft, maar er is vooralsnog geen reden om aan te nemen dat anderen dat niet zouden kunnen als ze dat zouden willen.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sun May 01, 2005 18:31

Wieger Wesselink wrote:Vanwaar toch die verafgoding van Sijbrands?
Vanwege dat diagrammetje dat de anderen er al bij moeten hebben, als ze slechts 1 partij blind spelen.

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Sun May 01, 2005 18:56

Eric Sanders wrote: Vanwege dat diagrammetje dat de anderen er al bij moeten hebben, als ze slechts 1 partij blind spelen.
Niet moeten, wel graag willen.
Wordt (wonderlijke) prestatie van Sijbrands kleiner door het lijstje met namens van tegenstanders?

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sun May 01, 2005 19:05

Image
Schwarzman-Heusdens

Erg jammer dat Heusdens niet gewonnen heeft vanmiddag. Het is haast niet te geloven, maar in bovenstaande stand kan zwart aan zet niet winnen. Op http://10x10.org staat inmiddels een analyse van de partij Tsjizjov-Schwarzman uit ronde 1.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sun May 01, 2005 19:07

A.Presman wrote:
Eric Sanders wrote: Vanwege dat diagrammetje dat de anderen er al bij moeten hebben, als ze slechts 1 partij blind spelen.
Niet moeten, wel graag willen.
Wordt (wonderlijke) prestatie van Sijbrands kleiner door het lijstje met namens van tegenstanders?
Uiteraard. Hoe minder hulpmiddelen hoe groter de prestatie.

Post Reply