KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
Mark Hees

Post by Mark Hees » Thu Apr 28, 2005 21:41

Schijf wrote:Het zal me niet verbazen als dhr.Elenbaas binnenkort in kont van dhr.Fokkink zit [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Het zal me niet verbazen als binnenkort iedereen schijf op ignore heeft staan. Ik ben er vanaf nu in ieder geval een van.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 29, 2005 09:48

Le Soleil Dakar, 1 Avril 2005 http://fr.allafrica.com/stories/200504010662.html
Jeu des dames - Après un séjour fructueux aux Pays-Bas,
Bassirou Bâ est prêt pour le championnat du monde de Dakar

Abdoulaye Thiam

Le Grand Maître International (GMI) de jeu de dames Bassirou Bâ vient de séjourner pendant six mois aux Pays-Bas où il a pris part au championnat par clubs.

Dans ce pays, il y a quatre divisions nationales en jeu de dames. D'abord, une à 12 clubs, une 2ème avec le même nombre, une 3ème avec 48 clubs de quatre poules et enfin la 4ème avec 48 clubs répartis 4 poules. A cela, s'ajoutent les divisions provinciales ou régionales. Dans une division nationale, chaque club présente 10 joueurs et 2 réservistes. " Mon club s'est classé 11ème sur 12 pour rejoindre la D2, mais je suis resté au même niveau ", tient à préciser notre interlocuteur. S'expliquant sur la contre-performance de son club, Bass a déclaré que ces résultats sont dus à la faiblesse des autres éléments qui composent le groupe. " Moi, vu mes résultats (4 victoires et 7 nuls), un autre club m'a pris ", souligne-t-il.

Image
Bassirou Bâ à IJmuiden, décembre 2004

Sur les raisons de son long séjour aux Pays-bas, Bass Bâ répond " c'est là-bas que je peux vivre de mon art. Ma première source de revenus, c'est mon club, une deuxième source, les tournois et enfin les parties simultanées ". Pour ce qui est de ses projets, il y a la possibilité de devenir entraîneur ; mais cela, il lui faut maîtriser la langue. Devenir coach lui permettrait de mieux progresser parce que se consacrant à la discipline et d'avoir un revenu assez substantiel pour vivre correctement pendant 6 mois.

Ces déplacements, dit-il, permettent à la fédération d'avoir des joueurs compétitifs sans rien débourser. Ndiaga Samb dit Tend Guedj et Macodou Ndiaye de Louga sont au club Tomahaôk/Westland. Ils sont vice-champions d'été. " De 1976 à 2000, j'ai fait cinq séjours aux Pays-Bas pour des tournois d'été à mes propres frais, ce qui m'a permis de remporter le championnat d'Afrique de Dakar en avril 2003 ", selon Bass. Mais, les damistes sénégalais ne sont pas les seuls Africains à " s'exiler " pour devenir plus compétitifs. Le Camerounais Njofang, champion d'Afrique en 2000, est à Hiltex Amsterdam. Et tous ces Africains de la Hollande promettent de venir à Dakar, ce mois d'avril, pour se rendre au tournoi Amadou Toumané Touré, au Mali, et à la coupe Mansour Kouaté. " Sur le plan technique, j'ai bénéficié d'une nouvelle expérience mais surtout de la rigueur. Il y a des exigences par rapport à l'amateurisme qui se pratique chez nous. Au plan financier également, je m'en sors bien ", souligne Bass.

Dans quatre mois, le Sénégal va organiser les championnats du monde de jeu de dames et Bassirou Bâ pense que notre pays peut se classer dans le trio de tête. Selon lui, la Russie et la Hollande sont les favoris alors que le Sénégal, le Cameroun, la Biolorussie et la Létonie sont des outsiders. Alors, " la 3ème place sera âprement disputée ". " Nous devrions préparer la compétition dès le mois de juin, si nous voulons faire un bon résultat ", lance-t-il en direction de la fédération et du ministère des Sports. Le groupe de la Hollande (Bass, Macodou et Ndiaga) est déjà prêt, en attendant la sélection définitive.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Apr 29, 2005 09:57

Mark Hees wrote:
Schijf wrote:Het zal me niet verbazen als dhr.Elenbaas binnenkort in kont van dhr.Fokkink zit [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Het zal me niet verbazen als binnenkort iedereen schijf op ignore heeft staan. Ik ben er vanaf nu in ieder geval een van.
Waarom Mark? Het principeloze geslijm van Elenbaas met de bondsvoorzitter (en anderen die hij veel macht toeschrijft) wordt toch vaak in goed Nederlands aangeduid met kontkruiperij? Een beetje grof, maar als dat je criterium is, zou Elenbaas vanaf het begin onder jouw ignoreknop moeten zitten.
De verwijzing naar Fokkink is grappig. Nog maar kort geladen werd Fokkink door Elenbaas zwaar en vals beschuldigd. Tegelijkertijd werd Fokkink door hem aangemerkt als de machtigste man van de FMJD. Dus...
Hanco Elenbaas wrote:Ik zal Haitze Meurs en Pieter Hildering eens vragen of het NK Killer en het WK Killer onder de vlag van de KNDB en de FMJD mogen worden georganiseerd.
Hanco Elenbaas wrote:Wat Tjalling zegt is waar, we hebben Haitze niet nodig, maar zelf heb ik de voorzitter van de KNDB liever als medestander dan als oppositie.
Uit deze citaten blijkt dat het standpunt van Elenbaas over Meurs wordt bepaald door het feit dat hij hem denkt te kunnen gebruiken en vanwege de macht van de bondsvoorzitter. Zoals gewoonlijk heeft Elenbaas inhoudelijk niets te melden over het eigenlijke onderwerp. En dat is mijn signalering dat Haitze Meurs volop bezig is met de restauratie van de oude, stoffige KNDB. Verwacht jij daar heil van Mark? Ik niet.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 29, 2005 10:13

Henk de Witt wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Ik zal Haitze Meurs en Pieter Hildering eens vragen of het NK Killer en het WK Killer onder de vlag van de KNDB en de FMJD mogen worden georganiseerd.
Hanco Elenbaas wrote:Wat Tjalling zegt is waar, we hebben Haitze niet nodig, maar zelf heb ik de voorzitter van de KNDB liever als medestander dan als oppositie.
Uit deze citaten blijkt dat het standpunt van Elenbaas over Meurs wordt bepaald door het feit dat hij hem denkt te kunnen gebruiken en vanwege de macht van de bondsvoorzitter. Zoals gewoonlijk heeft Elenbaas inhoudelijk niets te melden over het eigenlijke onderwerp. En dat is mijn signalering dat Haitze Meurs volop bezig is met de restauratie van de oude, stoffige KNDB. Verwacht jij daar heil van Mark? Ik niet.
Je begint nu echt vervelend te worden De Witt. Ik begin te geloven dat een van mijn clubgenoten toch gelijk had toen hij vorig jaar opperde dat het een zegen zou zijn voor de damwereld als de eerste de beste Albanees op het idee zou komen dat de schedel van Henk de Witt het goed zou doen als dildostandaard op het nachtkastje van zijn oma.

Haitze Meurs is een aardige man, die het goed doet als KNDB-voorzitter. Hij vindt de mening van Harm Wiersma, Ton Sijbrands en Auke Scholma en 80% van de invullers van de enquête van Dieter van groter belang dan het geblabla van Henk de Witt en zijn leesclubje. Gelukkig maar, vind ik.

Als je verder nog wat te ouwehoeren hebt Henk de Witt, zet dan even een draad op in Flame. Nu vervuil je vele topics met je Delfts gezwam. Zelfs Haitze Meurs heeft zich er al over beklaagd dat ook de draad Krantenartikelen een prooi geworden is voor slap gelul. Ik hoop dat je er begrip voor hebt dat weinig mensen erop zitten te wachten wat jij ze hebt mee te delen, dus zet je eigen topic op als je over je puntentelling wilt komen kletsen.

Dieter

Post by Dieter » Fri Apr 29, 2005 10:40

Dammers mogen weer telefoneren
GPD
Dammen -
De dambond KNDB zal komend seizoen niet langer dampartijen verloren verklaren als deze worden verstoord door het afgaan van een mobiele telefoon. De regel was afgelopen seizoen wel van kracht in de competitie. ,,Maar we vinden de maatregel te cru'', aldus bondsdirecteur Johan Haijtink. Dammers die tijdens hun partij de mobiele telefoon vergaten uit te zetten, werden tot de zomer van 2004 berispt door de arbiter. Vond deze de verstoring van de rust te ernstig, dan kon de partij zelfs verloren worden verklaard. In het seizoen 2004-2005 leidde tijdens de competitie zelfs iedere overtreding automatisch tot een 2-0-nederlaag. Vier partijen in de nationale competitie werden aldus beslist. De verscherping van de reglementen is echter slecht bevallen. Haijtink: ,,Het heeft te weinig met dammen te maken, de maatregel was te fors. Partijen worden ook weleens vanwege andere zaken verstoord. Om het afgaan van de gsm zo zwaar te bestraffen, ging te ver.'' Op 18 juni zal het besluit tijdens de bondsraadsvergadering bekrachtigd worden. Dan zal eveneens worden beslist of overtreders behalve een waarschuwing van de arbiter ook een boete krijgen opgelegd.
woensdag 27 april 2005

Klareveld

Post by Klareveld » Fri Apr 29, 2005 11:57

Vraag dat inderdaad. En DOE er dan vervolgens iets ermee.

Laat je even weten wanneer je dat gedaan hebt en wat de vervolgstappen zijn?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Apr 29, 2005 12:47

Dieter wrote:Dammers mogen weer telefoneren
GPD
Dammen -
De dambond KNDB zal komend seizoen niet langer dampartijen verloren verklaren als deze worden verstoord door het afgaan van een mobiele telefoon. De regel was afgelopen seizoen wel van kracht in de competitie. ,,Maar we vinden de maatregel te cru'', aldus bondsdirecteur Johan Haijtink. Dammers die tijdens hun partij de mobiele telefoon vergaten uit te zetten, werden tot de zomer van 2004 berispt door de arbiter. Vond deze de verstoring van de rust te ernstig, dan kon de partij zelfs verloren worden verklaard. In het seizoen 2004-2005 leidde tijdens de competitie zelfs iedere overtreding automatisch tot een 2-0-nederlaag. Vier partijen in de nationale competitie werden aldus beslist. De verscherping van de reglementen is echter slecht bevallen. Haijtink: ,,Het heeft te weinig met dammen te maken, de maatregel was te fors. Partijen worden ook weleens vanwege andere zaken verstoord. Om het afgaan van de gsm zo zwaar te bestraffen, ging te ver.'' Op 18 juni zal het besluit tijdens de bondsraadsvergadering bekrachtigd worden. Dan zal eveneens worden beslist of overtreders behalve een waarschuwing van de arbiter ook een boete krijgen opgelegd.
woensdag 27 april 2005
De kop dekt nou niet bepaald de inhoud.
Natuurlijk mogen dammers niet telefoneren tijdens een partij.
Maar als een verstrooide dammer per ongeluk een mobieltje laat afgaan, leidt dat niet meer automatisch tot een nederlaag. En daar drink ik maar weer eens een borrel op.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Fri Apr 29, 2005 15:09

Henk de Witt wrote:
Mark Hees wrote:
Waarom Mark? Het principeloze geslijm van Elenbaas met de bondsvoorzitter (en anderen die hij veel macht toeschrijft) wordt toch vaak in goed Nederlands aangeduid met kontkruiperij? Een beetje grof, maar als dat je criterium is, zou Elenbaas vanaf het begin onder jouw ignoreknop moeten zitten.
Ik zet mensen alleen onder de ignore knop als ze nooit iets zinnigs te melden hebben. Hanco heeft regelmatig iets zinnigs te melden. Schijfje heb ik daar nog nooit op kunnen betrappen. Pietje Puk zou ook onder mijn ignore knop moeten, maar ik vind zijn bijdragen af en toe te stupide om niet op te reageren.
Henk de Witt wrote: En dat is mijn signalering dat Haitze Meurs volop bezig is met de restauratie van de oude, stoffige KNDB. Verwacht jij daar heil van Mark? Ik niet.
Ik heb eerder al geschreven dat ik vind dat we Meurs even de tijd moeten geven.

Op andere vlakken gaat genoeg gebeuren. RapideNK komt er aan. Lijkt me erg leuk, vooral als er een goede prijzenpot is voor de topdammers. Eindelijk weer eens een initiatief waar weinig tot geen negatieve geluiden over te horen zijn.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 30, 2005 06:05

De Telegraaf, 30 april 2005
Image

Vraagje

Post by Vraagje » Sat Apr 30, 2005 22:33

Henk de Witt wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Elke dammer heeft tot op zekere hoogte verstand van dammen. Haitze Meurs is voorzitter van de KNDB en moet het damspel zoals het is dus positieve publiciteit bezorgen als hij zich inlaat met de media.
Zoals gewoonlijk zit je weer onzin uit te kramen. Bestuurders dienen negatieve ontwikkelingen in hun sport te signaleren en het voortouw te nemen in het zoeken naar oplossingen.
Met de kop in het zand steken, het probleem ontkennen en met valse vergelijkingen komen bewijs je je sport een zeer slechte dienst.

Slijmen met de voorzitter, wat jij doet, dient misschien een eigen belang, maar maakt het er voor de damsport als geheel niet beter op.
Intern mag je best kritische noten geven, extern moet je de damsport positief uitdragen en niet, zoals sommigen doen, de damsport in bijna elk interview dat ze geven, neerhalen.
De meest gehate dammer allertijden.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun May 01, 2005 00:30

Mark Hees wrote:
Henk de Witt wrote:
Mark Hees wrote: Het zal me niet verbazen als binnenkort iedereen schijf op ignore heeft staan. Ik ben er vanaf nu in ieder geval een van.
Ik zet mensen alleen onder de ignore knop als ze nooit iets zinnigs te melden hebben. Hanco heeft regelmatig iets zinnigs te melden. Schijfje heb ik daar nog nooit op kunnen betrappen. Pietje Puk zou ook onder mijn ignore knop moeten, maar ik vind zijn bijdragen af en toe te stupide om niet op te reageren.
Henk de Witt wrote: En dat is mijn signalering dat Haitze Meurs volop bezig is met de restauratie van de oude, stoffige KNDB. Verwacht jij daar heil van Mark? Ik niet.
Ik heb eerder al geschreven dat ik vind dat we Meurs even de tijd moeten geven.

Op andere vlakken gaat genoeg gebeuren. RapideNK komt er aan. Lijkt me erg leuk, vooral als er een goede prijzenpot is voor de topdammers. Eindelijk weer eens een initiatief waar weinig tot geen negatieve geluiden over te horen zijn.
Haha, Meurs wist niet eens dat zoiets niet bestond, bleek uit een chatgesprek... (amazing)
Neen, het is aan anderen dan Meurs te danken dat we een NK rapide krijgen! Van Tiel en Wuestman bijv.
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun May 01, 2005 06:19

De Telegraaf, 1 mei 2005

BONDSBESTUURDERS OP EERSTE PLAATS

door Chris Woerts, commercieel directeur Eredivisie CV

BARENDRECHT, zondag
Televisie heeft een grote invloed op ons dagelijks leven. Het is beeldvormend en meningvormend. Het creëert helden, zowel positieve als negatieve. De aandacht voor sport op televisie is de afgelopen tien jaar enorm gestegen. Naast het registreren van evenementen, wordt nu in allerlei rubrieken over sport gesproken, bijzaken worden hoofdzaken, journalisten worden iconen, of ze dat nu leuk vinden of niet.
Televisie kan een sport maken of breken. Neem darts. Sinds SBS deze sport in beeld brengt en een hype heeft gecreëerd rond Raymond van Barneveld, zijn de kijkcijfers jaloersmakend voor veel sportbonden, die darts veelal afdoen als een nietszeggende, niet serieus te nemen sport. Jammer, want de kijkcijfers op SBS, het aantal actieve beoefenaren van darts en de verkoop van darts gerelateerde producten neemt angstaanjagende vormen aan.
Natuurlijk, het televisiespeelveld wordt gedomineerd door voetbal. Niet voor niets zei een NOS adjunct-directeur onlangs op een NOC*NSF-symposium dat het alternatief voor voetbal voetbal is.
Natuurlijk: voetbal is en blijft de nationale volkssport, op gepaste wijze gevolgd door schaatsen, hockey en wielrennen. Maar vergeet de sport niet zelf eens in de spiegel te kijken? Er zijn heel veel goede sporters die hun evenementen afwerken in vrijwel volstrekte anonimiteit. Maar wat wordt er nu werkelijk gedaan om de sport beter voor het voetlicht te krijgen? Welke initiatieven worden ontplooid om dichter bij de massa te komen? Op het zwemdiploma dat miljoenen kinderen krijgen, staat de handtekening van een ongetwijfeld zeer ijverige bestuurder. Maar waarom niet de handtekening en een foto van Pieter of Inge? Maak je sport tastbaar.
Met name bondsbestuurders geven blijk geen besef te hebben wat erbij komt kijken om een sport aantrekkelijk te maken voor televisie. Men denkt in de sportwereld nog te veel in oude patronen: de sport is het belangrijkste en bij goede resultaten komt de publiciteit vanzelf.
Een paar stellingen: - Sport is entertainment; - Alle sporten bij één zender onderbrengen (koepelcontract NOC*NSF) is dom en kortzichtig en helpt ambitieuze bonden niet verder; - Pas je aan aan het kijkgedrag van de televisiekijker. Andersom zal nooit gebeuren.
Een mooi voorbeeld is de jaarlijkse korfbalfinale in Ahoy’. Een geweldig evenement, steevast uitverkocht, een geweldige ambiance. Maar laat die finale nu op zaterdagavond worden afgewerkt. Waarom niet verplaatsen naar zaterdagmiddag of zondagmiddag? Dan kan het live op televisie worden uitgezonden met in de avonduren nog een royale samenvatting. Het zal pure promotie voor de sport zijn.

Daarnaast: creëer je eigen helden. In de voorbeschouwingen in de verschillende media werd dit jaar steevast aandacht besteed aan een afscheid nemende aanvoerder, die sinds mensenheugenis in het eerste team speelde. Stel je als sport open, laat hem volgen, maakt er een mini-docusoap van. Laat de emoties zien.
Maar verder dan een samenvatting kwam het ook dit jaar niet. Gemiste kans.
Het NOC*NSF en de bonden blijven hierin ook ernstig in gebreke. Dat komt mede door de grote kloof die er bestaat tussen sporters en bestuurders. Bestuurders worden veelal gekozen op basis van beschikbaarheid en niet op basis van kwaliteit. Veelal staat eigenbelang (de goeden niet te na gesproken) voorop. Mooi voorbeeld is de voorzitter van de KNAU, na een uitstapje bij de KNVB nu voorzitter van de atletiekbond. Ik heb me laten vertellen dat hij met afstand meer op reis is naar atletiekevenementen dan de gemiddelde sporter binnen zijn bond. Nu wil hij zich ook beschikbaar stellen voor een functie in het overkoepelende bestuur van de internationale bond, ja, je zult maar een gebrek aan status en airmiles hebben. Daarvoor heeft hij inmiddels vrijwel alle toernooien bijgewoond waar ook ter wereld. Mooi toch, op kosten van de bond op reis. Jammer dat de sporters wat harder moeten sappelen.
Volgende week: De sport heeft een Raad voor de Sport nodig.

Reacties naar: Dekwestie@telegraaf.nl

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun May 01, 2005 07:40

Algemeen Dagblad, 29 april 2005

Grootste dambreinen

Door Pim Sedee

`Ik denk dat dit het sterkste damevenement ooit zal zijn'. Harm Wiersma sprak zich al vol lof uit over het WK blinddammen, dat morgen in Schiedam begint. Een introductie van de negen damgrootheden die om de titel strijden.

Aleksander Georgiev

Geboren: 15-04-1975

Nationaliteit: Russisch

Positie wereldranglijst: 2

Beste prestaties: Driemaal winst WK jeugd, Europees kampioen in 1995, eerste plaats WK rapid in 1999 en drievoudig wereldkampioen (2002, 2003, 2004).

Opvallend: Naast het bord is Georgiev zeer stil, haast angstig. Als de Rus eenmaal achter het bord zit, verandert hij echter in een zelfverzekerd brein. Een legende in wording, als de Rus dat al niet is.

Aleksej Tsjizjov

Geboren: 15-10-1964

Positie wereldranglijst: 3

Beste prestaties: Heeft liefst negenmaal de wereldtitel veroverd, zijn talent bleek al in 1983 toen hij jeugdwereldkampioen werd.

Opvallend: De Rus veroverde driemaal ten koste van een Nederlander de wereldtitel. In 1989 was hij te sterk voor Ton Sijbrands, in 1993 dolf Harm Wiersma het onderspit en in 1996 speelde Tsjizjov gelijk met Rob Clerc. De barrage schreef de Rus op zijn naam.

Rob Clerc

Geboren: 9-08-1955

Nationaliteit: Nederlands

Positie wereldranglijst: 6

Beste prestaties: Won het WK jeugd in 1973, verder achtvoudig Nederlands kampioen.

Opvallend: Clerc is een blijvertje in de damwereld. Deed vanaf 1975 tot en met het afgelopen NK in Groningen bijna elk jaar mee. Alleen de editie in 1978 ging aan hem voorbij. Werd in het eerste jaar direct tweede, achter Harm Wiersma. Clerc is erelid van de Nederlandse dambond.

Aleksander Schwarzman

Geboren: 18-09-1967

Positie wereldranglijst: 7

Beste prestaties: Greep in 1998 de wereldtitel, door Tsjizjov te verslaan. Verloor die titel twee jaar later aan dezelfde Tsjizjov. In Domburg behaalde hij in 2002 de Europese titel.

Opvallend: In 2000 speelde de Rus een tweekamp tegen Ron Heusdens. Won die strijd overtuigend. Schwarzman won ook twee wereldtitels in blitzdammen.

Image

Kees Thijssen

Geboren: 24-08-1975

Positie wereldranglijst: 9

Beste prestaties: Werd onlangs voor de derde keer op een rij Nederlands kampioen. Deed, ondanks zijn jonge leeftijd, al 11 keer mee aan het toernooi.

Opvallend: Is het grootste talent van Nederland. Deed pas één keer aan een WK mee en werd daar zesde. Thijssen is een spraakmakende persoonlijkheid. Hij wil zich nog wel eens verslapen voor een partij.

Harm Wiersma

Geboren: 13-05-1953

Positie wereldranglijst: 10

Beste prestaties: Heeft zes WK-titels en acht nationale kampioenschappen op zijn naam staan. Werd verder in 1999 Europees kampioen. Wiersma, en de op dit toernooi afwezige Ton Sijbrands, zijn damlegendes van Nederland.

Opvallend: Deed als 13-jarig jochie al mee aan het NK. Werd direct derde. Wiersma is ook als politicus actief geweest. Hij zat voor de LPF in de Tweede Kamer.

Ndiaga Samb

Geboren: 5-08-1966

Nationaliteit: Senegalees

Positie wereldranglijst: 18

Beste prestaties: Meervoudig nationaal kampioen, deed twee keer mee aan een WK,zonder uit te blinken.

Opvallend: Samb heeft jarenlange competitie-ervaring in Nederland. Speelde in 2002 tijdens het EK in Domburg nog een tweekamp met Jean-Marc Ndjofang uit Kameroen in de Amsterdamse Bijlmer.

Anatoli Gantwarg

Geboren: 3-10-1948

Nationaliteit: Wit-Russisch

Positie wereldranglijst: 24

Beste prestaties: Werd vier keer de beste van de wereld. Versloeg Clerc en Wiersma in de strijd om die titel.

Opvallend: Met zijn 56 jaar de veteraan van het deelnemersveld.

Ron Heusdens

Geboren: 14-05-1962

Positie wereldranglijst: 39

Beste prestaties: Speelde 11 NK's. Werd één keer gedeeld eerste en éénmaal tweede.

Opvallend: Outsider. Speelde één WK, met een achtste plaats als resultaat. Heusdens is in vorm. Onlangs plaatste hij zich voor het WK (normaal) dammen, dat in oktober in Amsterdam is.

WK `blind'

30 april t/m 8 mei

Kantoor Van Stigt Thans Assurantien

Lange Nieuwstraat 101 in Schiedam

Programma

Elke middag wordt van 13.00 uur tot 18.00 uur gespeeld om de wereldtitel blinddammen. In totaal zijn er negen ronden.

Opmerkelijk

Het complete speelschema wordt pas vanavond bekend gemaakt. Eén ding is zeker:de Nederlanders spelen in de eerste helft van het toernooi tegen elkaar, net als de Russen. Deze maatregel is vroeger in het leven geroepen, om te vermijden dat landgenoten bij een ontmoeting aan het eind van het evenement elkaar helpen, om bijvoorbeeld de titel binnen te slepen. De organisatie benadrukt dat spelers nu meer individualistisch denken dan vroeger. De regel is echter behouden gebleven.

Spelers

Alexander Georgiev (Rus), Alexei Tsjizjov (Rus), Rob Clerc, Alexander Schwarzman (Rus), Kees Thijssen, Harm Wiersma, N'Diaga Samb (Sen), Anatoli Gantwarg (WRu), Ron Heusdens.

Rapid

Behalve het middagprogramma hebben er elke ochtend van 10.00 uur tot 12.00 uur ook rapidwedstrijden plaats.

Attractiviteit

Het grote aantal remises baart de damwereld zorgen. De angst is dat de publieke belangstelling zal teruglopen. Daarom is er bij dit toernooi een attractiviteitsklassement in het leven geroepen. Een jury beoordeelt de dammers tijdens hun ochtend- en middagpartijen en deelt punten uit. De attractiefste deelnemer van de dag ontvangt de meeste punten (4).

Prijzengeld

Voor het WK blinddammen bedraagt het totale prijzengeld 5700 euro. De winnaar ontvangt 1500 euro, de nummer laatst krijgt nog 100 euro in het handje. Bij het rapiddammen is het prijzengeld precies gelijk. Vooral in het attractiviteitsklassement is veel te verdienen. Elk punt wordt beloond met 25 euro. De dammer die aan het eind van het toernooi de meeste punten heeft verzameld, ontvangt liefst 2500 euro. De totale pot voor dit klassement: 6650 euro.

Blinddammen?

Het fascinerende aan blinddammen is dat het bord ontbreekt. De dammers zitten achter een tafeltje met alleen een laptop. Daarop kunnen ze de zetten intoetsen. De dammer moet verder alles in zijn hoofd opslaan en mag slechts twee foute zetten doorgeven. Een derde verkeerde zet is fataal. In dat geval wint de tegenstander.

Alle wedstrijden worden live gevolgd op de website van het toernooi.

www.wkblinddammen.nl

Copyright: Algemeen Dagblad

Damsaurus

Post by Damsaurus » Sun May 01, 2005 11:41

"In 1989 was hij te sterk voor Ton Sijbrands"

Onzin! Deze match eindigde in 20-20!

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun May 01, 2005 12:57

Hanco Elenbaas wrote:Als je verder nog wat te ouwehoeren hebt Henk de Witt, zet dan even een draad op in Flame.
Geldt hier een verbod om over een krantenartikel iets te zeggen Hanco? Dat wist ik niet en ik denk eerlijk gezegd ook niet dat ik zelfs maar zal overwegen om me daar aan te houden.

Verder wil ik je er even aan herinneren dat wij op flame een levendig contact hadden, je weet wel op de door jou opgezette draad 'de machtigste dambestuurder ter aarde en het nietige elenbaasje'. Plotseling heb jij dit contact verbroken, bruuske botte bruut. Zonder zelfs maar fatsoenlijk afscheid te nemen. Mij wenend achterlatend.

Ten derde, ik signaleerde op deze draad een zorgwekkende ontwikkeling, namelijk dat KNDB-voorzitter Haitze Meurs blijkens diverse uitspraken, o.a. in De Stem, terug wil naar de oude stoffige KNDB. Daar had jij niet op hoeven reageren, zeker niet omdat je hierover niets zinnigs had te melden, alleen maar de zoveelste persoonlijke aanval, er allerlei irrelevante zaken bij slepend, een en ander al weer snel ontaardend in je zoveelste scheldpartij. Het is al weer zover gekomen dat mijn schedel als dildo op het nachtkastje van een Albanese oma zou moeten dienen. Ik moet trouwens zeggen dat er slechtere bestemmingen voor mijn spitse kale schedel denkbaar zijn. Liefst wel na mijn verscheiden, ik hoef het gebruik van mijn schedel als genotsmiddel niet bewust mee te maken. Ik gun mensen altijd een maximaal plezier in hun leven en maak daarbij geen onderscheid naar ras, sexe of leeftijd. Dus, wanneer mijn schedel kan bijdragen aan een plezierige levensherfst van een oude Albanese dame dan vind ik dat bepaald geen onprettige gedachte.
Maar om weer even ter zake te komen, jouw poging om snel de aandacht van de door mij gesignaleerde ontwikkeling af te leiden en om te buigen naar een aanval op mijn persoon kon natuurlijk niet onbeantwoord blijven. Misschien kun je dit nog net begrijpen. Dan kun je misschien ook nog begrijpen dat het onlogisch is om je nu te beklagen over vervuiling van deze draad. Een vervuiler kan beter dan te klagen over de vervuiling die hij zelf teweeg brengt, en kan beter dan die vervuiling aan anderen toeschrijven, zelf stoppen met vervuilen.
Mocht jij mij opnieuw willen ontmoeten op flame, wel ik ben je man. Ik kan je nog meedelen dat ik vele reacties van dammers heb gehad die hebben genoten van onze uitwisseling destijds en jouw abrupte 'er tussenuit knijpen' spijtig vonden. Als de reactie mondeling is, zoals gisteren bijvoorbeeld bij het WK Blinddammen in Schiedam (geweldig evenement trouwens) dan wordt er meestal hartelijk bij gelachen. Nou jong, komt er nog wat van?
Hanco Elenbaas wrote:Dat jij in je slijmen met Jan van Stigt Thans zo ver gaat dat je vanaf 30 april bordenjongen speelt in Schiedam, betekent niet dat iedereen die het goed meent met een ander zich ook tot jouw niveau verlaagt.

Het is geen bordenjongen maar wel iets soortgelijks, namelijk noteur van de zetten van de Grote Meesters. Jij laat je erg laagdunkend uit over dit soort functies in de damwereld, ik niet. Ze zijn onmisbaar en ik stel me graag beschikbaar als nederig werker in de damwijngaard van Jan van Stigt Thans.
Hij heeft een prachtig, vernieuwend damevenement op de kaart gezet, daar kan de hele damwereld trots op zijn en het is jammer dat kleine geesten als Hanco Elenbaas daar zielig op reageren.
Voorts is het zo dat ik Van Stigt Thans een zeer prettig mens vind en goed met hem kan opschieten. Dat wil niet zeggen dat we het over alles eens zijn. Er is wederzijds respect, met slijmen heeft dit totaal niets van doen. In de verste verte niet.
Hanco Elenbaas wrote:Bestuurders dienen zich niet te gedragen zoals jij en als Haitze Meurs zich maar half zou opstellen als malle Henkie, dan zou hij achter elkaar zijn voorzitterschap moeten inleveren.
Malle Henkie is geen voorzitter, zal ook nooit voorzitter worden en hoeft derhalve zijn voorzitterschap ook niet in te leveren. Jij schetst dus een fictief probleem.
In zoverre is het niet helemaal onzin wat je schrijft (je ziet, ik doe mijn best), dat een voorzitter terughoudend moet zijn in zijn uitspraken -jij en ik hoeven dat niet- omdat hij met diverse belangen en gevoelens rekening moet houden. En daar is Haitze Meurs nu ernstig in de fout gegaan. Door terug te vallen op standpunten van twintig jaar geleden (bedenk dat de KNDB toen al twintig jaar achterliep) en actuele ontwikkelingen te negeren, schoffeert hij dammers die serieus aan de oplossing van een aantal problemen werken. In Het Damspel praat hij over het remiseprobleem zonder het DUWO Kennisstad Damfestival te noemen. Zonder het West-Hollands kampioenschap te noemen en de evaluatie daarvan af te wachten. Zonder de verklaring van tien grootmeesters te noemen. De voorzitter meent tegen de ervaring van de grootmeesters in, dat het spel met de puntenoverwinning minder spannend zal worden. Hieruit blijkt dat Haitze Meurs op dit gebied niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken en zich eenzijdig heeft georienteerd op de zeer behoudende krachten in de damwereld.
Hanco Elenbaas wrote:Haitze Meurs is een aardige man, die het goed doet als KNDB-voorzitter. Hij vindt de mening van Harm Wiersma, Ton Sijbrands en Auke Scholma en 80% van de invullers van de enquête van Dieter van groter belang dan het geblabla van Henk de Witt en zijn leesclubje.
De keren dat ik Haitze heb ontmoet vond ik hem een bijzonder aardige kerel, dus daar zijn we het over eens. Maar hij doet het dus helaas niet goed, helemaal niet. Mijn indruk is dat hij zich meteen na zijn aantreden heeft laten inzepen en inpakken door de conservatieve lobby binnen de damwereld. Hij had verder moeten kijken en zich breder moeten orienteren.
Zoals je weet is de mening van Harm Wiersma nogal aan wisselingen onderhevig, daar zou ik als bestuurder niet te veel op koersen. Ton Sijbrands is een standvastig mens. Auke Scholma heeft bij het beantwoorden van de enquete Van Gortel, voor zover ik mij kan herinneren geen dogmatisch standpunt ingenomen. Hij wilde eerst meer ervaring en onderzoek, was wel bereid te spelen met de nieuwe telling en wilde geen nieuwe dambond 'oud spel' oprichten.
Maar nu de deelnemers in Schiedam. Clerc, Georgiev, Gantwarg, Thijssen, Samb, Schwarzman en Tsjizjov zijn allemaal voor spoedige invoering van de puntenoverwinning. Van hen heeft alleen Tsjizjov de enquete Van Gortel ingevuld. Heusdens is tegen, maar hij is wel voor demotiedammen, dus wel voor vernieuwing. Over Wiersma hebben we het al gehad. Kan Haitze Meurs de mening van al deze grootmeesters, waaronder twee grote Nederlandse kampioenen zo maar negeren? Ik hoop dat Haitze alsnog de wijsheid heeft om een bezoekje aan Schiedam te brengen en 's avonds met enkele van deze grootmeesters van gedachten zal wisselen over het remiseprobleem.
Hanco Elenbaas wrote:Zelfs Haitze Meurs heeft zich er al over beklaagd dat ook de draad Krantenartikelen een prooi geworden is voor slap gelul.
Jouw contacten met Haitze schijnen wel heel innig te zijn. Heeft Haitze jou soms als zijn adviseur aangesteld? Lijkt me zeer onverstandig.
Mark Hees wrote:Ik heb eerder al geschreven dat ik vind dat we Meurs even de tijd moeten geven.
Dat denk ik niet omdat Haitze Meurs zelf niet de tijd heeft genomen om zich goed en breed te orienteren en zeer voorbarig heeft gekozen voor gevestigde belangen. Dit zijn vaak deelbelangen die lang niet altijd zijn gericht op ontwikkeling van de damsport, maar vaak op behoud van eigen posities, niet zelden is daarbij ook een financieel belang in het geding.
Mark Hees wrote:Hanco heeft regelmatig iets zinnigs te melden.
Dit kun je toch niet in ernst menen Mark? Hij heeft nog nooit iets zinnigs te berde gebracht. Alleen maar vervelend geouwehoer, nare insinuaties, grof schelden, het verspreiden van valse roddels en geruchten, op de man spelen, mensen woorden in de mond leggen en proberen ze tegen elkaar op te zetten, hetzes tegen mensen te ontketenen etcetera, enzovoorts. Nogal een lijstje niet? Hij is een zelf benoemd waakhondje van mensen die hij als grote bazen beschouwt zoals Sijbrands en Hildering. Die hebben echter nog niet eens 'blaf, hondje' gezegd of Hanco bijt al. Een vals keffertje dus.

Hanco doet wel een aantal nuttige dingen, zoals het verzorgen van deze krantenrubriek. Het doen van nuttige dingen mag echter geen excuus zijn voor allerlei verbale misdragingen. Ik kan daar een simpel voorbeeldje van geven. Een verkrachter spreek je toch ook niet vrij omdat hij tegelijk nuttige dingen doet, zoals kranten bezorgen of oude vrouwtjes helpen met oversteken? Mark, nuttige dingen doen is iets anders dan iets zinnigs melden.

Post Reply