FMJD rating 01.04.2005

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sun Apr 24, 2005 01:18

Henk de Witt wrote: Beetje flauw Ben, je weet best dat Sijbrands weinig meer in toptoernooien optreedt. Zijn eerste plaats op de ratinglijst heeft hij niet te danken aan het heel veel spelen maar aan het vooral spelen tegen (veel) zwakkere tegenstanders waartegen hij een heel hoge score behaalt.
Hier probeer je een schijn van redelijkheid te creëren rond die eerste plaats van Sijbrands.
Misschien omdat domweg constateren dat het werkelijk nergens op slaat, indruist tegen de idee dat de wereld redelijk is?
Sijbrands speelde inderdaad wel wat. Hij trad op in de Hoofdklasse B.
Zijn teamgenoot Wim van der Kooij behaalde daarin een HOGERE score.
Die staat in de FMJD-lijst dus hoger dan meneer Sijbrands?
Nee, op 115.

steenslag

Post by steenslag » Sun Apr 24, 2005 01:37

Blijkbaar verwijt je Sijbrands dat hij op de eerste plaats staat, en Pawlicki dat zijn berekeningen er alsmaar toe leiden dat Sijbrands daar terecht komt. Volgens mij mopper je op mensen die er niets aan kunnen doen. De wijze van berekening staat bij mijn weten al jaren vast. Misschien is die methode aan aan herziening toe. Ik zou zeggen, richt daar je denkkracht op. Google op Jeff Sonas voor een schaakratingexpert, mijn pet gaat het te boven.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Apr 24, 2005 11:04

Ben Anoniem wrote:
Henk de Witt wrote: Beetje flauw Ben, je weet best dat Sijbrands weinig meer in toptoernooien optreedt. Zijn eerste plaats op de ratinglijst heeft hij niet te danken aan het heel veel spelen maar aan het vooral spelen tegen (veel) zwakkere tegenstanders waartegen hij een heel hoge score behaalt.
Hier probeer je een schijn van redelijkheid te creëren rond die eerste plaats van Sijbrands.
Misschien omdat domweg constateren dat het werkelijk nergens op slaat, indruist tegen de idee dat de wereld redelijk is?
Bennie, Bennie, nu citeer je me warempel al weer onvolledig en dus onjuist. Pas op he, straks ga ik nog denken dat je het met opzet doet.
Ik heb gezegd dat naar mijn mening Georgiev en Tsjizjov op dit moment de sterkste spelers zijn. Dit impliceert dat het dus niet terecht is dat Sijbrands op 1 staat. In dit verband heb ik gesproken van een weeffout in het ratingsysteem. Als iemand (vrijwel) uitsluitend speelt tegen (veel) zwakkere tegenstanders is er een kans dat zijn rating alsmaar vooruit gaat, met kleine sprongetjes weliswaar, maar wel steeds vooruit. Ik heb gepleit voor een correctiefactor.
Zie ook wat Steenslag hierover tegen jou zegt:
Steenslag wrote:De wijze van berekening staat bij mijn weten al jaren vast. Misschien is die methode aan aan herziening toe. Ik zou zeggen, richt daar je denkkracht op. Google op Jeff Sonas voor een schaakratingexpert, mijn pet gaat het te boven.
Voor mij heeft de ratingkwestie niet zo'n prioriteit Ben, maar dat is een persoonlijke kwestie. Ik kan me goed voorstellen dat dit voor jou anders ligt. Ik zou zeggen volg het advies van Steenslag op of bel Masselink hierover. Misschien kan Guido van den Berg je ook helpen.
Ben Anoniem wrote:Sijbrands speelde inderdaad wel wat. Hij trad op in de Hoofdklasse B. Zijn teamgenoot Wim van der Kooij behaalde daarin een HOGERE score.
Die staat in de FMJD-lijst dus hoger dan meneer Sijbrands? Nee, op 115.
Dat heeft te maken met het feit dat de rating niet over 1 seizoen maar over meerdere jaren wordt berekend. Bovendien zijn er buiten de nationale competitie nog andere wedstrijden. We mogen er van uit gaan dat Sijbrands over de hele linie en over meerdere jaren aanzienlijk beter scoort dan Van der Kooij.
Dat komt overeen met het beeld dat ik heb: Sijbrands is een sterkere speler dan Van der Kooij. Of vind jij Van der Kooij sterker?

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Apr 24, 2005 11:16

PS Ben, een brief hierover schrijven naar de Bondsraad kan natuurlijk ook en is misschien nog beter.
Zet het probleem helder uiteen en staaf dit met feiten, bijvoorbeeld de gemiddelde tegenstandersrating van Georgiev, Sijbrands en Tsjizjov over de afgelopen drie jaar en het totale aantal voor de rating meetellende wedstrijden van deze heren.
Ik weet niet wie de FMJD-rating berekent, maar de bewuste persoon zal jou ongetwijfeld de gegevens van tegenstandersrating en aantal partijen kunnen verstrekken.

Wanneer je de Bondsraad kunt duidelijk maken dat er een weeffout in het huidige ratingsysteem zit, zal men daar ongetwijfeld werk van maken.
Je kunt je ook tot de FMJD wenden, maar de besluitvorming daar lijkt mij op dit moment tamelijk kronkelig en ondoorzichtig.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sun Apr 24, 2005 17:13

Henk de Witt wrote: Wanneer je de Bondsraad kunt duidelijk maken dat er een weeffout in het huidige ratingsysteem zit, zal men daar ongetwijfeld werk van maken.
1. Als dat de Bondsraad nu nog niet duidelijk is, wordt het nog een hele tour om het hen alsnog aan het verstand te peuteren.
2. Een Bondsraad die ergens werk van maakt? Je bedoelt dat ze wat papier en wat gepraat produceren?

Maar ik wil best helpen, als men het zelf niet kan.
Zal ik Pawlicki mailen over een "weeffout"?
Hoe vertaal ik dat?

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Apr 24, 2005 17:56

Ben Anoniem wrote:Zal ik Pawlicki mailen over een "weeffout"?
Hoe vertaal ik dat?
flaw

Succes met de mail.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sun Apr 24, 2005 21:52

Kent Pawlicki dat woord?
Moet ik niet Pools overwegen?
"flaw" in het Pools? Wie? Iemand in Griezno misschien een idee?

Klareveld

Post by Klareveld » Sun Apr 24, 2005 22:07

Ben Anoniem wrote:Kent Pawlicki dat woord?
"Defekt" werkt in het Pools. Vordert die brief een beetje?

Plaats die brief even op het forum!

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun Apr 24, 2005 23:53

Klareveld wrote:
Ben Anoniem wrote:Kent Pawlicki dat woord?
"Defekt" werkt in het Pools. Vordert die brief een beetje?

Plaats die brief even op het forum!
Wat dacht je van

"Error"
Heaven is no location, but a state of mind

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Tue Apr 26, 2005 20:42

Mister Pawlicki

Jour Ratinglist is DEFEKT
For example the first place is ERROR
It's a shame and a FLAW
Draughts is a sleeping game with too much draws (solution: KILLER)
and a too predictable leader of the Ratinglist (solution: YOU?)
which means the counting fails to honour actual achievements.

Please help us

B. Anoniem, on behalf of the majority of the FMJD-forum-visitors

Zo goed? Kan dit weg?

Klareveld

Post by Klareveld » Tue Apr 26, 2005 21:26

Ben Anoniem wrote:Mister Pawlicki

Jour Ratinglist is DEFEKT
For example the first place is ERROR
It's a shame and a FLAW
Draughts is a sleeping game with too much draws (solution: KILLER)
and a too predictable leader of the Ratinglist (solution: YOU?)
which means the counting fails to honour actual achievements.

Please help us

B. Anoniem, on behalf of the majority of the FMJD-forum-visitors

Zo goed? Kan dit weg?
Voor jouw doen een prachtbrief, Ben. Vooral de duidelijke uiteenzetting van je probleem met de ratinglijst getuigt van je gebruikelijke kwaliteit en gedegenheid. Klasse.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed Apr 27, 2005 01:23

Klareveld wrote: Voor jouw doen een prachtbrief, Ben. Vooral de duidelijke uiteenzetting van je probleem met de ratinglijst getuigt van je gebruikelijke kwaliteit en gedegenheid. Klasse.
Thank you, Clearfield!

But I'm not sure, will Pawlicki understand the mail?
His english is not so good, does he understand "actual achievements"?
Maybe more polish words are needed, what you think?

Maartuhhh

Post by Maartuhhh » Wed Apr 27, 2005 01:33

haha, nou jouw engels is geweldig ben [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img] [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed Apr 27, 2005 01:38

Can you repeat that?

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed Apr 27, 2005 01:45

Ben Anoniem wrote:Can you repeat that?
Ratinglist is KAPUTSKI
Heaven is no location, but a state of mind

Post Reply