NK2005 (DG Het Noorden 100jaar)
Het artikel in trouw is weer een voorbeeld van dom persbeleid van Thijssen.
Alinea uit Trouw artikel:
Iemand die de verleiding van de Groningse kroegen (nog) minder kon weerstaan was Marino Barkel. Hij maakte het donderdagavond zo laat, dat hij de volgende dag in de partij tegen Thijssen nog last had van een kater. ,,Hij rook nog naar bier toen hij tegenover me zat'', herinnerde Thijssen zich. Barkel werd in die partij al na zestien denkminuten verslagen.
Hij vertelt dat zijn maatje Barkel naar bier stonk tijdens de partij. Zo hangt hij de strop wel erg duidelijk om zijn eigen nek en wat ik erger vind: hij maakt ook niet echt reclame voor Barkel.
Nogmaals: het gaat mij er niet om de heren profdammers zuipen of niet; het gaat mij erom dat ze op een waardige en goede manier met de pers om gaan. Zo overduidelijk de vuile was buitenhangen is gewoon oliedom.
Iemand die de verleiding van de Groningse kroegen (nog) minder kon weerstaan was Marino Barkel. Hij maakte het donderdagavond zo laat, dat hij de volgende dag in de partij tegen Thijssen nog last had van een kater. ,,Hij rook nog naar bier toen hij tegenover me zat'', herinnerde Thijssen zich. Barkel werd in die partij al na zestien denkminuten verslagen.
Hij vertelt dat zijn maatje Barkel naar bier stonk tijdens de partij. Zo hangt hij de strop wel erg duidelijk om zijn eigen nek en wat ik erger vind: hij maakt ook niet echt reclame voor Barkel.
Nogmaals: het gaat mij er niet om de heren profdammers zuipen of niet; het gaat mij erom dat ze op een waardige en goede manier met de pers om gaan. Zo overduidelijk de vuile was buitenhangen is gewoon oliedom.
-
Juist. De gemiddelde voetballer pakt het professioneler aan dan Thijssen. En gezien zijn uitspraken heeft hij er nog weinig van geleerd:Klareveld wrote:Het artikel in trouw is weer een voorbeeld van dom persbeleid van Thijssen.
Kees lijkt niet te beseffen dat de krantenartikelen over zuipende en nachtbrakende dammers toch echt het gevolg zijn van zijn eigen schrijfsels op internet. De reactie van Michiel Kroesbergen daarop was misschien wat overtrokken, maar wat mij betreft ligt de volledige verantwoordelijkheid bij Kees.Thijssen in damwereld interview wrote: Thijssen heeft geen goed woord over voor de veroordelingen van mede-organisator Michiel Kroesbergen.
[...]
Thijssen vermoedt dat de kwaadsprekerij van Kroesbergen voorkomt uit afgunst.
[...]
Het geciteerde dagboek is niet door Thijssen zelf geschreven.
“Ik werd dagelijks gebeld door Huub Kroes, die van mijn verhalen een dagboek maakte. Ik heb die stukjes waar Michiel naar verwees, nog eens nagelezen, maar vond niet dat er aanstootgevende dingen in stonden. Zo af en toe kwam er een schuimkraag in voor, maar niet overdreven vaak. Ik ben een keer doorgezakt, de avond voor de rustdag. Verder heb ik gespeeld als een damprofessional.�
[...]
Thijssen komt steeds terug op het gewraakte artikel van Kroesbergen:
“De uitspraken van Michiel zijn erg hufterig. Zo ontvang je toch geen kampioen? Hij heeft mij schade berokkend met zijn stuk. Bovendien worden alle spelers over één kam geschoren.
Niet alleen zijn schrijfsels, ik was getuige van een interview dat Kees gaf aan 1 of andere verslaggever. Het gesprek ging dus voor een groot gedeelte over drank en gezelligheid. En de daar aangekoppelde prestaties van zichzelf (slordig en niet scherp) als wel de prestaties van bijvoorbeeld Marino Barkel.Wieger Wesselink wrote:Juist. De gemiddelde voetballer pakt het professioneler aan dan Thijssen. En gezien zijn uitspraken heeft hij er nog weinig van geleerd:Klareveld wrote:Het artikel in trouw is weer een voorbeeld van dom persbeleid van Thijssen.
Kees lijkt niet te beseffen dat de krantenartikelen over zuipende en nachtbrakende dammers toch echt het gevolg zijn van zijn eigen schrijfsels op internet. De reactie van Michiel Kroesbergen daarop was misschien wat overtrokken, maar wat mij betreft ligt de volledige verantwoordelijkheid bij Kees.Thijssen in damwereld interview wrote: Thijssen heeft geen goed woord over voor de veroordelingen van mede-organisator Michiel Kroesbergen.
[...]
Thijssen vermoedt dat de kwaadsprekerij van Kroesbergen voorkomt uit afgunst.
[...]
Het geciteerde dagboek is niet door Thijssen zelf geschreven.
“Ik werd dagelijks gebeld door Huub Kroes, die van mijn verhalen een dagboek maakte. Ik heb die stukjes waar Michiel naar verwees, nog eens nagelezen, maar vond niet dat er aanstootgevende dingen in stonden. Zo af en toe kwam er een schuimkraag in voor, maar niet overdreven vaak. Ik ben een keer doorgezakt, de avond voor de rustdag. Verder heb ik gespeeld als een damprofessional.�
[...]
Thijssen komt steeds terug op het gewraakte artikel van Kroesbergen:
“De uitspraken van Michiel zijn erg hufterig. Zo ontvang je toch geen kampioen? Hij heeft mij schade berokkend met zijn stuk. Bovendien worden alle spelers over één kam geschoren.
......door politie en dominee geweerd.....
- Henk de Witt
De openheid van Kees verbaast me wel. Tijdens het NK 2001 in Zwartsluis, waarvan ik een groot gedeelte heb meegemaakt, leefden de meeste spelers als zombies. Krajenbrink heeft geschreven over zijn derde plaats in het WK in Moskou waar hij zich als een monnik opsloot in zijn hotelkamer. Vreselijk saai vond hij zelf, maar kom aan, het is maar voor drie weken.Vengaboy wrote:Niet alleen zijn schrijfsels, ik was getuige van een interview dat Kees gaf aan 1 of andere verslaggever. Het gesprek ging dus voor een groot gedeelte over drank en gezelligheid. En de daar aangekoppelde prestaties van zichzelf (slordig en niet scherp) als wel de prestaties van bijvoorbeeld Marino Barkel.
Niet alleen het dammen heeft een imago van stoffigheid en suffigheid, de topdammers zelf komen meestal ook niet over als sprankelende persoonlijkheden. Met Kees lijkt de damwereld goud in handen te hebben. Een 'levend' mens die ook tijdens een kampioenschap behoefte heeft aan gezelligheid. Er zijn natuurlijk voorbeelden te over van supertalenten die zich tijdens een kampioenschap af en toe een uitspatting veroorloofden.
Bij Johan Cruijff pakte dat tijdens het WK '74 minder goed uit, maar dat kwam puur vanwege een journalist/infiltrant die de beroemde nachtelijke zwempartij met 'nackte Damen' te vroeg in de openbaarheid bracht. Cruijff kwam de volgende dagen door de urenlange telefoongesprekken met zijn boze vrouw niet aan de noodzakelijke herstelslaap toe.
Jacques Anquetil ('mooie Jacques') leefde ook bepaald niet als een monnik. Zelfs tijdens de Tour de France dook hij af en toe met een schone het nachtleven in en dronk hij de nodige cognacjes. Om de volgende dag met rode oogjes, maar zeer goede, door een vrouw geschoren en gemasseerde benen de tijdrit te winnen. 'Poupou', die na het drinken van een glas melk om negen uur 's avonds naar bed was gegaan, schudde wederom het moede hoofd. Weer tweede. In interviews verklaarde Anquetil dat echte talenten zich dit kunnen permitteren en zelfs nodig hebben. En dat minder getalenteerden alleen via een ijzeren discipline en zeer veel trainingsarbeid de top kunnen bereiken.
Het schijnt zo te zijn dat er voor de ware kampioen een goede balans moet zijn tussen discipline en ontspanning. Die is er bij Kees kennelijk geweest, hij is kampioen geworden en de kampioen heeft altijd gelijk. Ik hoop dat Kees niet te veel is geschrokken van de negatieve publiciteit en zich in de toekomst niet gaat presenteren als de zoveelste modale, introverte topdammer.
Ik denk wel dat hij het iets anders kan brengen. Het was iets te plat, ging te veel over drank alleen, het verhaal dat er bij hoort ontbrak. Dan geef je de calvinisten in de damwereld en een enkele sensatiejournalist de kans om middels zware overdrijving een vals beeld neer te zetten.
Kees heeft zijn mediatraining dus al gehad.
-
Op de laatste dag van het NK had Thijssen een groot probleem. Omdat een organisatielid het zo nodig vond om op een van de publikatieborden zijn gemene artikel te hangen en alle aanwezige journalisten het aandachtig gelezen hadden, waren alle vragen aan Thijssen gericht op dat artikel en niet over het dammen. Je kan dan weerleggen wat je wil maar dat helpt dan niet meer. Echt jammer dat zo'n artikel op het publikatiebord werd gehangen tussen allemaal leuke verslagen over het NK.Klareveld wrote:Hanco - als je Kroes billenkoek geeft, kun je dan ook niet tegelijkertijd de billen van de heer Thijssen van koek voorzien? Die jongen moet duidelijk nog een beetje worden opgevoed. Wellicht is het nog op tijd om ervoor te zorgen dat hij een groot en waardig kampioen is in Oktober...
Het dagboek van Thijssen was heel leuk om te lezen en alleen de avond voor de rustdag werd over uitgaan en bier gesproken....Mag dat misschien.. Wat mij betreft hoeft Thijssen niets te veranderen want het doorbreekt een beetje het saaie imago. Verder heb ik er respect voor als iemand drie keer achtereen het NK wint en zich schaart tussen een aantal grote namen in de damwereld....We kunnen beter hier de nadruk op leggen als elk woord te gaan wegen.........En een kampioen heeft altijd gelijk....
- Hanco Elenbaas
Het is niet nodig dat ik billenkoek uitdeel Klareveld. Kees senior leest dit forum ook en heeft al tijdens het NK de honneurs waargenomen.Klareveld wrote:Hanco - als je Kroes billenkoek geeft, kun je dan ook niet tegelijkertijd de billen van de heer Thijssen van koek voorzien? Die jongen moet duidelijk nog een beetje worden opgevoed. Wellicht is het nog op tijd om ervoor te zorgen dat hij een groot en waardig kampioen is in Oktober...
Huub Kroes schreef me gisteren onder andere:
"Nog bedankt voor de gebruiksaanwijzing en voor de 'links" hoe ik dat forum kan raadplegen. Dat laatste heb ik inmiddels al gedaan en na een en ander is me meteen duidelijk geworden hoe mijn naam in het rond slingert. Er is een anonymus die mijn naam in verband brengt met het dagboek van Kees, in de zin dat het dagboek niet letterlijk van de hand van Kees zelf zou zijn (wat gewoon zo is), maar door mij verzonnen. Hij voegt er ook nog aan toe dat hij zich erover verbaast dat het dagboek in de ik-vorm is geschreven (alsof je een dagboek in een andere dan de ik-vorm zou kunnen schrijven!).
Nog een ander punt is dat her en der Kees wordt beticht van (overmatige) drankzucht en kroegbezoek; dit zou blijken uit zijn dagboek (waarmee ik dus kennelijk in verband wordt gebracht). Ik heb dit weekend Kees zijn dagboeken nog 'ns talloze malen doorgelezen, maar nergens, maar dan ook nergens kan ik eruit lezen dat hij het 2 weken lang op een zuipen heeft gezet, zoals sommigen willen doen geloven. Ik daag iedereen uit zwart op wit aan te tonen waar dat dan zou staan."
Al met al een stormpje in een glas water, waaraan ook nog positieve kanten zijn verbonden voor het dammen, zie het begin van het artikel in Trouw:
Trouw, maandag 18 april 2005
Finalisten getapte jongens
door Robin van der Kloor
Met spelers die veel te laat of met een kater op toneel verschijnen lijkt de damsport van zijn stoffige imago af te komen. Zélfs als ruim zeventig procent van de partijen op het NK in remise eindigt.
Mee eens.Henk de Witt wrote:Met Kees lijkt de damwereld goud in handen te hebben. Een 'levend' mens die ook tijdens een kampioenschap behoefte heeft aan gezelligheid.
Belangrijk verschil: er infiltreerde een journalist! het was niet Cruyff zelve die van de daken schalde dat hij lekker tekeer was gegaan. Maakt eea een stuk subtieler en aantrekkelijkerHenk de Witt wrote: Bij Johan Cruijff pakte dat tijdens het WK '74 minder goed uit, maar dat kwam puur vanwege een journalist/infiltrant die de beroemde nachtelijke zwempartij met 'nackte Damen' te vroeg in de openbaarheid bracht.
Juist, weer mee eens. Het verhaal hoort Thijssen niet zelf te vertellen. Laat mensen dat over hem vertellen. Veel chiquer.Henk de Witt wrote: Ik denk wel dat hij het iets anders kan brengen. Het was iets te plat, ging te veel over drank alleen, het verhaal dat er bij hoort ontbrak.
Kom nou, Tantekaatje. In het AD had Thijssen toch zelf al aangegeven dat hij op moest passen met al die halve liters. Het is te makkelijk om de schuld bij Kroesbergen te leggen.tantekaatje wrote:Echt jammer dat zo'n artikel op het publikatiebord werd gehangen tussen allemaal leuke verslagen over het NK.
Respect voor de damprestatie is er. Geen twijfel.tantekaatje wrote: Verder heb ik er respect voor als iemand drie keer achtereen het NK wint en zich schaart tussen een aantal grote namen in de damwereld....We kunnen beter hier de nadruk op leggen als elk woord te gaan wegen.........
Echter, Thijssen moet zelf zijn woorden beter wegen. Tegen een journalist zeggen dat collega Barkel naar bier stinkt is gewoon oliedom, onvriendelijk en onhandig - zeker voor een kampioen. Om over het woord "respect" maar te zwijgen...
- Hanco Elenbaas
Je hebt gedeeltelijk gelijk Klareveld. Alleen moet je niet vergeten dat Kees goudeerlijk is en niet berekenend en dat volgens Kees de dipsomanie van Marino weinig respect verdient.Klareveld wrote:Respect voor de damprestatie is er. Geen twijfel.tantekaatje wrote: Verder heb ik er respect voor als iemand drie keer achtereen het NK wint en zich schaart tussen een aantal grote namen in de damwereld....We kunnen beter hier de nadruk op leggen als elk woord te gaan wegen.........
Echter, Thijssen moet zelf zijn woorden beter wegen. Tegen een journalist zeggen dat collega Barkel naar bier stinkt is gewoon oliedom, onvriendelijk en onhandig - zeker voor een kampioen. Om over het woord "respect" maar te zwijgen...
Het is vervelend dat door anderen over een bijzonder vriendelijke en positieve persoon als Marino onware verhalen in omloop zijn gebracht. Maar als Kees over Marino zegt dat hij naar bier stonk, kun je rustig aannemen dat dat ook zo was.
Of je dat wel of niet aan een journalist gaat vertellen is een tweede. Moeilijk te beoordelen. Elk nadeel hep zijn voordeel.
Vergeet niet dat Jannes van der Wal zijn grote roem gedeeltelijk te danken had aan de fotoreportage die dankzij Harm Wiersma in de Panorama verscheen kort nadat Jannes wereldkampioen was geworden in Brazilië. En dat Jannes definitief doorbrak toen hij langer dan een minuut zijn kop dicht hield toen Mies Bouwman hem een -volgens Jannes- domme vraag stelde.
Wat een gezeik hier op het forum....Ik begrijp nu dat er steeds minder mensen de damsport kiezen. Word je voor de derde keer kampioen dan proberen ze je onderuit te halen.....Jaloers????? Voor alle mensen die het allemaal zo goed weten::::: Probeer de finale ook eens te halen inplaats van zo slap te lullen....Klareveld wrote:Kom nou, Tantekaatje. In het AD had Thijssen toch zelf al aangegeven dat hij op moest passen met al die halve liters. Het is te makkelijk om de schuld bij Kroesbergen te leggen.tantekaatje wrote:Echt jammer dat zo'n artikel op het publikatiebord werd gehangen tussen allemaal leuke verslagen over het NK.
Respect voor de damprestatie is er. Geen twijfel.tantekaatje wrote: Verder heb ik er respect voor als iemand drie keer achtereen het NK wint en zich schaart tussen een aantal grote namen in de damwereld....We kunnen beter hier de nadruk op leggen als elk woord te gaan wegen.........
-
Wat fantastisch dat ik het nog eens een keer met Henk eens mag zijn. En dat voor een bijna-geheelonthouder met het calvinisme in al zijn genen.
Kees' spel heeft overduidelijk niet onder zijn drankgebruik geleden. Integendeel - hij ging steeds beter spelen. Blijkbaar is voor hem een ontspannen afsluiting van de dag beter dan dat hij zich op z'n hotelkamer opsluit met TD.
Geweldig vind ik ook de verwijzingen naar de professionele voetballers. Ben ik dan de enige die elke zondag van de bank rolt van het lachen als er weer eens een voetballer wordt geinterviewd? Open deuren en dooddoeners aan elkaar geregen met het onvermijdelijke 'nogmaals'? Een Frank de Boer die altijd vond dat ze wel goed hadden gespeeld? Wesley Sneijder die moeilijke woorden gebruikt die hij zelf niet begrijpt?
Laten we blij zijn dat we een kampioen hebben die nog niet verpest is door mediatraining en tegen journalisten hetzelfde vertelt als tegen andere mensen. Dat hij dan wel eens wat zegt wat niet iedereen bevalt moeten we maar voor lief nemen. Liever dat dan een zouteloze mediatraining-robot.
Kees' spel heeft overduidelijk niet onder zijn drankgebruik geleden. Integendeel - hij ging steeds beter spelen. Blijkbaar is voor hem een ontspannen afsluiting van de dag beter dan dat hij zich op z'n hotelkamer opsluit met TD.
Geweldig vind ik ook de verwijzingen naar de professionele voetballers. Ben ik dan de enige die elke zondag van de bank rolt van het lachen als er weer eens een voetballer wordt geinterviewd? Open deuren en dooddoeners aan elkaar geregen met het onvermijdelijke 'nogmaals'? Een Frank de Boer die altijd vond dat ze wel goed hadden gespeeld? Wesley Sneijder die moeilijke woorden gebruikt die hij zelf niet begrijpt?
Laten we blij zijn dat we een kampioen hebben die nog niet verpest is door mediatraining en tegen journalisten hetzelfde vertelt als tegen andere mensen. Dat hij dan wel eens wat zegt wat niet iedereen bevalt moeten we maar voor lief nemen. Liever dat dan een zouteloze mediatraining-robot.
-
Bedankt voor dit tegengas.arjan van den berg wrote:Wat fantastisch dat ik het nog eens een keer met Henk eens mag zijn. En dat voor een bijna-geheelonthouder met het calvinisme in al zijn genen.
Mijn humeur knapt er flink van op.
Wat een stel zuurtjes zitten er toch in de damwereld, bah!
Voetbalsupporters slopen hele treinstellen, de voetbalhelden zelf rijden mensen dood, gangbangen er op los, slaan hun vrouw, zijn oliedom, bijzonder oncollegiaal met hun grove overtredingen en doodschoppen, totaal gespeend van elke intelligentie, volstrekt slappe interviews wotrden gegeven ("Het gaat om de 3 punten." of "Ja, ik heb mooi gescoord, maar het gaat om het collectief."), maar ondertussen is voetbal wel de meest populaire sport.
Ondertussen juicht heel Neerlands als Kluivert, de verkrachtende gangbanger, de man die een week nadat hij iemand doodreed opnieuw te hard reed, een bal in het doel schopt.
Maar een damkampioen die een paar halve liters neemt, is een schandaal.
Wat een wereld!!!
Heaven is no location, but a state of mind