Ben Anoniem wrote:Henk de Witt wrote:
Beetje flauw Ben, je weet best dat Sijbrands weinig meer in toptoernooien optreedt. Zijn eerste plaats op de ratinglijst heeft hij niet te danken aan het heel veel spelen maar aan het vooral spelen tegen (veel) zwakkere tegenstanders waartegen hij een heel hoge score behaalt.
Hier probeer je een schijn van redelijkheid te creëren rond die eerste plaats van Sijbrands.
Misschien omdat domweg constateren dat het werkelijk nergens op slaat, indruist tegen de idee dat de wereld redelijk is?
Bennie, Bennie, nu citeer je me warempel al weer onvolledig en dus onjuist. Pas op he, straks ga ik nog denken dat je het met opzet doet.
Ik heb gezegd dat naar mijn mening Georgiev en Tsjizjov op dit moment de sterkste spelers zijn. Dit impliceert dat het dus niet terecht is dat Sijbrands op 1 staat. In dit verband heb ik gesproken van een weeffout in het ratingsysteem. Als iemand (vrijwel) uitsluitend speelt tegen (veel) zwakkere tegenstanders is er een kans dat zijn rating alsmaar vooruit gaat, met kleine sprongetjes weliswaar, maar wel steeds vooruit. Ik heb gepleit voor een correctiefactor.
Zie ook wat Steenslag hierover tegen jou zegt:
Steenslag wrote:De wijze van berekening staat bij mijn weten al jaren vast. Misschien is die methode aan aan herziening toe. Ik zou zeggen, richt daar je denkkracht op. Google op Jeff Sonas voor een schaakratingexpert, mijn pet gaat het te boven.
Voor mij heeft de ratingkwestie niet zo'n prioriteit Ben, maar dat is een persoonlijke kwestie. Ik kan me goed voorstellen dat dit voor jou anders ligt. Ik zou zeggen volg het advies van Steenslag op of bel Masselink hierover. Misschien kan Guido van den Berg je ook helpen.
Ben Anoniem wrote:Sijbrands speelde inderdaad wel wat. Hij trad op in de Hoofdklasse B. Zijn teamgenoot Wim van der Kooij behaalde daarin een HOGERE score.
Die staat in de FMJD-lijst dus hoger dan meneer Sijbrands? Nee, op 115.
Dat heeft te maken met het feit dat de rating niet over 1 seizoen maar over meerdere jaren wordt berekend. Bovendien zijn er buiten de nationale competitie nog andere wedstrijden. We mogen er van uit gaan dat Sijbrands over de hele linie en over meerdere jaren aanzienlijk beter scoort dan Van der Kooij.
Dat komt overeen met het beeld dat ik heb: Sijbrands is een sterkere speler dan Van der Kooij. Of vind jij Van der Kooij sterker?