Trouw, maandag 18 april 2005
Finalisten getapte jongens
door Robin van der Kloor
Met spelers die veel te laat of met een kater op toneel verschijnen lijkt de damsport van zijn stoffige imago af te komen. Zélfs als ruim zeventig procent van de partijen op het NK in remise eindigt.
Het Groningse sportcomplex Kardinge vormde voor veertien finalisten de afgelopen twee weken het decor van de nationale titelstrijd. Kees Thijssen (29) pakte, voor de derde keer op rij, de titel. Met twee punten voorsprong op Hans Jansen won hij het toernooi relatief makkelijk.
Toch kreeg Thijssen flinke kritiek te verduren. In zijn internetdagboek maakte hij melding van enkele drankgelagen met medefinalisten in de Groningse binnenstad. Het werd hem kwalijk genomen door de organisatie: ,,Ze moeten wel serieus blijven dammen, het is toch een serieus kampioenschap'', vond Siep Buurke van de organisatie.
,,Ik ben niet gek'', zei Thijssen (29) over de kritiek en uitlatingen van een damcolumnist, die het beeld schetste dat de internationaal damgrootmeester telkens met een kater speelt. ,,Vóór de rustdag heb ik het met flink wat bier een keer laat gemaakt in de Groningse cafés. Maar verder heb ik me volledig op het toernooi geconcentreerd.''
NK Huissen, 13 april 2004
Iemand die de verleiding van de Groningse kroegen (nog) minder kon weerstaan was Marino Barkel. Hij maakte het donderdagavond zo laat, dat hij de volgende dag in de partij tegen Thijssen nog last had van een kater. ,,Hij rook nog naar bier toen hij tegenover me zat'', herinnerde Thijssen zich. Barkel werd in die partij al na zestien denkminuten verslagen.
,,Ik moet meer discipline krijgen. Groningen was te gezellig'', zei Barkel, die donderdagnacht om vijf uur dronken op het hotelraam van Alexander Baljakin, vierde op het NK, stond te bonzen. ,,Ik ben vrijdagavond heel vroeg naar bed gegaan, ik heb mijn lesje wel geleerd.''
Dan was er nog Martin Dolfing, de Nederlands kampioen van drie jaar geleden. De Groninger woont tien minuten fietsen van de speellocatie, maar presteerde het zaterdag om meer dan een half uur te laat komen. Om vervolgens zijn partij tegen Ron Heusdens te winnen.
De Nederlandse Dambond (KNDB) is niet gecharmeerd van dit gedrag van de heren dammers. De bond buigt zich over een convenant, waarin de mogelijkheid bestaat dammers te straffen wanneer ze antireclame voor de sport maken.
Behalve de gedragingen van enkele finalisten leidden ook de partijen tot opwinding bij de damliefhebbers. ,,Hoewel dit toernooi een remisepercentage van zeventig procent kent, waren ze wel spannend en interessant om te volgen'', zei Buurke. ,,Dammen is wél spannend, als je je er maar in verdiept.''
Vooral de analyses, die tijdens de partijen buiten de zaal werden gehouden, waren populair bij het publiek. ,,Dat had die Dolfing beter helemaal anders kunnen doen'' en ,,heb je Barkel gezien? Hij staat er weer dramatisch voor'' luidde het.
Thijssen, die in de laatste partij tegen Baljakin genoeg had aan remise en het ook daartoe liet komen, was ondanks zijn suprematie niet tevreden over zijn spel; ,,Ik speel nog te slordig. Het moet beter worden, als ik ophet WK de top drie wil halen.'' Twee jaar geleden eindigde Thijssen als zesde op dat toernooi.
Hoewel ook Buurke beseft dat dammen een ingewikkelde en ontoegankelijke sport is, maakten de dammers er de afgelopen twee weken een levendig festijn van. Dammen is alles behalve stoffig.
Copyright: Kloor, Robin van der