Dit artikel komt me bekend voor.Hanco Elenbaas wrote:http://www.dvhn.nl/Index
Dagblad van het Noorden, 18 april 2005
Zuipende dammers wekken woede bij organisatie NK
Harm Vonk
groningen - Het NK dammen is niet beslist in de speelzaal, maar in De Drie Gezusters. Nationaal kampioen Kees Thijssen leert in twee weken tijd weinig nieuwe varianten, maar des te meer uitgaansgelegenheden in het Groningse nachtleven.
Tot in de kleine uurtjes laten enkele dammers zich laven aan de Poelestraat, Peperstraat en Grote Markt. "Wat mij betreft spelen we volgend jaar weer in Groningen", zegt Thijssen, die voor de derde keer op rij 's lands beste wordt. "Kardinge is een mooi centrum om te spelen, de Grote Markt en het uitgaansleven zijn goed."
Om Thijssen verwijten te maken gaat te ver; de Amsterdammer (29) wint vier van zijn dertien partijen, de rest eindigt in remise. Eén van zijn overwinningen krijgt wel een heel vreemde smaak: die van bier en zweet. In de voorlaatste ronde speelt Thijssen tegen Marino Barkel. De Vriezenvener is kansloos voor een topklassering en verzet zijn zinnen de avond en nacht ervoor naar het nachtleven.
De volgende dag schuift Thijssen zijn tegenstander in no time van het bord. Of beter: Barkel schuift zichzelf van het bord, Barkel gebruikt slechts 16 minuten. Gevolg: Thijssen vergroot zijn voorsprong op concurrent Aleksander Baljakin tot twee punten, waardoor remise in de slotronde volstaat. Saillant detail: rond een uur of vijf, zes ('s ochtends) heeft Barkel Baljakin lallend wakker gemaakt.
"De volgende keer moet Marino dat echt anders doen", vind Thijssen. "Hij had niet eens gedouched, zweette en stonk naar bier. Ach, Marino is een los projectiel, met hem kan het alle kanten op. Ik profiteer, maar kan me goed voorstellen dat anderen balen." Zelf is Thijssen ook wezen stappen, maar nadelen in zijn spel ondervond hij nauwelijks. "Alleen op de rustdag, toen barstte ik van de koppijn. Maar dat moet kunnen: ik probeer mijn sport altijd met het sociale aspect te combineren."
Baljakin, de grote verliezer, weigert om terug te vallen in verwijten: "Natuurlijk had Marino te veel gezopen, maar ik had zelf meer kansen moeten afdwingen. En dat ik 's ochtends om 5 uur wakker werd gemaakt, ach? Het was tijd om op te staan."
Toch is de organisatie laaiend, volgens een column van organisatielid Michiel Kroesbergen. 'U moet er zelf maar van denken wat u wilt', schrijft Kroesbergen, 'Ik zou zeggen: NOC*NSF, schrap het dammen als sport. Hef de KNDB op. Ga lekker in kroegen spelen. Zuipen en dammen: topsport blijkt het niet te zijn.'
Thijssen verdient met zijn titel 1500 euro. "Daar kan ik wel een biertje voor kopen. Ik heb het wel verdiend, dacht ik zo."
18 april 2005, 09:21 uur • Reageer op dit artikel • E-mail dit artikel • Ververs deze pagina
REACTIES VAN BEZOEKERS
Marino (18 april 2005 - 09:22) Reageer op Marino
Iedereen heeft het over mijn zuipen, maar niemand praat over mijn dorst ....
RICO (18 april 2005 - 09:46) Reageer op RICO
marino,
dorst kan ook met water gelest worden.....
Benbits (18 april 2005 - 10:16) Reageer op Benbits
Marino bedoelt zeker zijn nadorst.
Addo (18 april 2005 - 11:23) Reageer op Addo
Gelijk heb je, RICO. Maar bier bestaat voor zo'n 95% uit water, dus wat is daar mis mee!
Barney (18 april 2005 - 12:26) Reageer op Barney
Als men bij darten NUCHTER verschijnt dan spreekt men ook van oneerlijke concurrentie
Heeft volgens mij maandag 18 april ook in de leeuwarder courant gestaan