Henk de Witt wrote:Ben Anoniem wrote:Fragmenten uit de Teleac-Vervolgcursus Geeuwen:
(volgt de notatie van twee zeer korte partijen, hdw)
Mark Hees wrote:Wat wil je nu bewijzen? Je hebt echt een probleem tussen die 2 oren van je.
Mark, jouw reactie komt er denk uit voort dat veel bijdragen van Ben niet serieus zijn en vaak alleen bedoeld zijn om een negatief sfeertje te creeren. Hij heeft echter wel gelijk met zijn match van de geeuw. De match Sijbrands-Andreiko kreeg terecht een zeer slechte pers. De verwachtingen van de match waren hoog gespannen. De teleurstelling was groot, er was gewoon geen zak aan. Ook bij de dammers uit die tijd viel deze match zeer slecht. Ik herinner me een paar Groningse dammers die na een lange treinreis in Den Haag arriveerden en daar te horen kregen dat de partij na een paar zetten al remise was gegeven. Deze mensen kookten van woede en terecht.
Deze match heeft de damsport echt enorme schade berokkend. Veel dammers beseffen niet dat als je goodwill verspeelt bij de media en het publiek het jaren kan duren voor de schade weer een beetje gerepareerd is. De les van 1973 is niet geleerd, integendeel. Nog steeds is de damwereld erg goed in struisvogelpolitiek, in het alsmaar wegredeneren van zaken die ons imago ernstig aantasten.
Bij de prijsuitreiking van het NK in Groningen bestond KNDB-voorzitter Haitze Meurs het om op het punt van de vele remises weer de stoffige vergelijking met een spannende voetbalwedstrijd die in een gelijkspel eindigt uit de kast te halen. De KNDB heeft een zwak bestuur als niemand de voorzitter voor dit soort blunders weet te behoeden. Het probleem van de remisemarge in het dammen is absoluut onvergelijkbaar met het gelijk eindigen van een voetbalwedstrijd, hoe vaak is dat nu al betoogd?
Auke Scholma uitte bij dezelfde prijsuitreiking kritiek op het geringe prijzengeld. Ik begreep dat het prijzengeld zelfs aanzienlijk lager lag dan tien jaar geleden. Op zich heeft hij volkomen gelijk, het prijzengeld is bij dammen vaak schandalig laag.
Tegelijkertijd stak Auke echter een betoog af dat alles bij het oude moet blijven. Hij veroordeelde het experidammen, maar zou zich beter kunnen afvragen waarom mensen experidammen organiseren. En Auke zou zich eens kunnen afvragen wat hij er zelf als topdammer aan bij kan dragen dat damtoernooien aantrekkelijker worden voor sponsors.
De verwachtingen waren tè hooggespannen voor de match Sijbrands - Andreiko. Nadat Ton al in de tweede partij op voorsprong was gekomen, speelde hij de match professioneel naar winst, volgens de manier waarop Ajax ook de Europa Cup I finales won in die jaren.
De dieptepunten in de match Sijbrands-Andreiko waren de 7de, de 8ste en de 14de partij, die in respectievelijk 49 minuten, 34 minuten en 1 uur 27 waren afgelopen. Alle andere 17 partijen duurden minimaal twee uur en waren bijna allemaal de moeite waard om naar Den Haag te gaan, wat ik in die tijd dan ook vele keren heb gedaan.
Als je die match afdoet als match van de geeuw, geef je er blijk van niet genoeg van het damspel te houden, want je overaccentueert de negatieve kanten en geeft geen aandacht aan de veel talrijker hoogtepunten, de twee winstpartijen van Sijbrands en de vijf(!) andere partijen die in winst hadden kunnen eindigen en niet te vergeten de verschillende mooie remises. Het klasseverschil tussen Sijbrands en Andreiko was simpelweg te groot om een bijzonder interessante match te laten ontstaan.
Tijdens de match in 1973 kwam niemand voor niets, want Aad Ivens had in het Congresgebouw in Den Haag zeer veel nevenactiviteiten georganiseerd, zoals simultaans van Wiersma en Koeperman en bijna elke dag sappige demonstraties van Koeperman, die als een conferencier de ene na de andere anecdote vertelde en tussendoor iedereen probeerde wijs te maken dat het vooral Sijbrands was die ervoor zorgde dat het spel niet zo boeiend was als iedereen had verwacht. Koeperman's ghostwriter Fokkink -jouw grote vriend- publiceerde al die onzin van Koeperman in NRC/Handelsblad en blijkbaar ben jij erin getrapt en ben je werkelijk gaan geloven dat inderdaad sprake was van een 'match van de geeuw'. Als het verzorgen van de publiciteit niet zou zijn toevertrouwd aan een minder-toerekeningsvatbare als Fokkink en een aartsleugenaar als Koeperman dan zouden niet zovelen deze boze tongen zijn gaan nakletsen. Ik adviseer je om de nummers 96 t/m 100 van Sijbrands' blad Dammen nog eens op te slaan, zodat je je vertroebelde blik wat kan ophelderen.
Verder komt het merkwaardig over als jij Auke allerlei opdrachten gaat geven over hoe hij over het damspel zou moeten denken. Laat Auke maar lekker het traditionele damspel spelen; als blijkt dat dat spel van jou of Killer werkelijk meer mogelijkheden te bieden heeft dan stapt Auke vanzelf wel over, volgens het scenario van Wieger. Of niet, dat bepaalt Auke zelf wel. De meeste dammers willen jouw spel niet Henk en dat zal pas veranderen als blijkt dat er aan Delfts enorme voordelen zijn verbonden, die nu nog volkomen onzichtbaar zijn.
Aangezien Killer die enorme voordelen (95% winst) wel heeft, lijkt het me duidelijk dat Killer als experimentele vorm aanzienlijk meer toekomst zal hebben dan Delfts, maar misschien vergis ik me daar wel in.
Haitze Meurs is voorzitter van de KNDB, dus moet hij het damspel positief benaderen en overbrengen. Pas wanneer Haitze voorzitter zou zijn van de Delftse dambond, zou het verklaarbaar zijn als hij het damspel afkraakt zoals jij gewend bent te doen. Maar ik denk niet dat je met die stijl veel leden zult winnen.