KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
tantekaatje

Post by tantekaatje » Sun Apr 17, 2005 20:30

Damsaurus wrote:Bij deze wil ik Kees van harte feliciteren met zijn titel...toch een klein puntje van kritiek.....

Barkel heeft Thijssen nogal geholpen inzake zijn kampioenschap door als een klein kind in een simpele combinatie te lopen.
Dat Alexander in zo'n, voor zijn doen, eenvoudige combinatie loopt tegen Hans Jansen heeft Kees ook behoorlijk goed gedaan.
Was het anders gelopen, dan was Alexander beslist kampioen geworden.
Nogmaals: geen kritiek aan het adres van Kees, maar het heeft hem wel bepaald meegezeten. En ja, ik had een persoonlijk voorkeur voor Alexander als kampioen, zeker omdat hij vorig jaar genaaid is door zo'n belachelijke regel in het reglement.
Heel nobel van je Damsaurus om te blijven roepen dat Baljakin kampioen had moeten worden maar de realiteit is echter anders. Je probeert uit te leggen dat Kees een aantal gelukjes heeft gehad, maar dat is normaal in de sport. Fouten worden nu eenmaal gemaakt en dwing je af in de sport. Vergeet ook niet dat Kees verzuimd heeft om een aantal prachtige partijen winnend af te ronden. Dan had het verschil wel eens 6 punten kunnen zijn en dat had misschien teveel van het goede geweest.
Overigens is Baljakin een hele goede dammer.............

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun Apr 17, 2005 22:45

Damsaurus wrote:Bij deze wil ik Kees van harte feliciteren met zijn titel...toch een klein puntje van kritiek.....

Barkel heeft Thijssen nogal geholpen inzake zijn kampioenschap door als een klein kind in een simpele combinatie te lopen.
Dat Alexander in zo'n, voor zijn doen, eenvoudige combinatie loopt tegen Hans Jansen heeft Kees ook behoorlijk goed gedaan.
Was het anders gelopen, dan was Alexander beslist kampioen geworden.
Nogmaals: geen kritiek aan het adres van Kees, maar het heeft hem wel bepaald meegezeten. En ja, ik had een persoonlijk voorkeur voor Alexander als kampioen, zeker omdat hij vorig jaar genaaid is door zo'n belachelijke regel in het reglement.
Die regel stond nu weer in het reglement.
Wat vind je daarvan?
Overigens was Kees bij remise tegen Barkel ook kampioen geworden.
Maar profiteren van een grote fout hoort er gewoon bij. Zo profiteerde Bal van een blunder van Jasper, al speelde Bal mooi in dat duel (en natuurlijk niet alleen dat duel), dat wel. Kees speelde ook mooi tegen Barkel.
Zelf ben ik blij met Kees als kampioen, want ik vind hem veel meer uitstraling hebben dan de 'kille' Baljakin.
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2005 03:21

Haagsche Courant, 16 april 2005

Dammen in de moskee

Niet alleen de gehandicapten en de ambtenaren schuiven hun damstenen en schaakstukken samen over de borden. Wat begon als een vereniging om de integratie tussen de mensen op de werkvloer van de Sociale Werkplaats en andere werknemers van Haeghe Groep te bevorderen, heeft inmiddels een veel breder karakter gekregen.

Leden van ODB (dammen) en Haege Ooievaar (schaken) geven via de Stichting Welzijn Escamp ook les op verschillende scholen. Daarnaast worden dam- en schaakbijeenkomsten georganiseerd in bejaarden/verzorgingscentrum Houthage.

Binnenkort wordt ook weer gestart met lessen aan de allochtone bezoekers van de moskee in de Schalkburgerstraat. "Dat hebben we al eerder gedaan en is een succes", zegt Fred Versteeg. "We hebben er zelfs subsidie voor gekregen van het Fonds 1818."

"We zijn zelf door de mensen van de moskee benaderd. Vergeet niet dat tussen de vijftig en zestig procent van de mensen op de Sociale Werkplaats van allochtone afkomst is, dus die link was eigenlijk al snel gelegd."

"We geven in de moskee cursussen van tien eenheden en dat heeft ook al nieuwe leden voor onze verenigingen opgeleverd. Jeugd, bejaarden, allochtonen, we proberen een zo groot mogelijke groep te bereiken, uit alle lagen van de bevolking."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2005 03:28

Haagsche Courant, 16 april 2005

De lamme en de blinde aan zet tegen de ambtenaar

door Guido Bindels

De een is blind, de ander autistisch. De thuisloze is alcoholist, de bejaarde spastisch. En dan zijn er nog de 'gewone' ambtenaren. In de kantine van de Sociale Werkplaats aan de Kerketuinenweg in Den Haag hebben ze elkaar gevonden. Achter de damschijven en de schaakstukken.

Image
De autistische Roy Liem-Kon-Tja (links) aan zet
tegen voorzitter Fred Versteeg.

(foto Robert van Stuyvenberg)

DEN HAAG | Hij is bijna 18 jaar en soms in zichzelf gekeerd. Roy LiemKonTja is autistisch. Contact met anderen maakt hij op zijn manier. Toch is hij er elke week weer, hier in de kantine van de Sociale Werkplaats aan de Kerketuinenweg in Den Haag. Voor Roy staat een blauw dambord. Hij kan alleen door een koker kijken. Hij is partieel begaafd. En een zeer talentvol dammer. Op landelijk niveau zelfs.

Ook Nelis Caffa heeft een speciaal dambord. Met ingelegde vakjes. Op de witte stenen zit een dopje. Hij speelt op de tast. Want de 70-jarige Nelis is blind. Wie voor het eerst op de dam- en schaakavond van de Sociale Werkplaats komt, kijkt zijn ogen uit. Er is hier dan ook iets bijzonders aan de hand. Gewone gezonde ambtenaren en gehandicapten leven zich elke donderdagavond uit.

Een pilsje kost maar 90 eurocent, het is er gezellig druk. Iedereen is verplicht tegen iedereen te spelen. En denk nou niet dat het een makkie is om tegen Roy of Nelis te spelen. Natuurlijk leidt het af als je opeens op een bord met ingelegde stukken of een blauwe ondergrond moet spelen. Maar als je deze mannen niet serieus neemt, als je even niet oplet, heb je al verloren. Dan valt de vlag (dammen), of sta je schaakmat voordat je er erg hebt.

Het begon allemaal bij de personeelsvereniging van de Haeghe Groep, de instelling waar ruim 2500 mensen, verdeeld over zeven bedrijven, werken. Mensen die normaal gesproken geen werk kunnen vinden omdat ze een lichamelijke, psychische, sociale of verstandelijke handicap hebben. Dankzij de sociale werkvoorziening kunnen zij een baan krijgen onder aangepaste omstandigheden. Het verschil met gehandicapten die naar een dagverblijf worden doorverwezen is dat deze mensen minimaal eenderde arbeidsprestatie kunnen leveren.

Fred Versteeg is bestuurslid van de personeelsvereniging en voorzitter van de damvereniging. Een dammer van huis uit. "We hadden altijd al onze bingoavonden, de Sinterklaasfeesten. En met speciale cursussen als kleding naaien, computeren, lassen en noem maar op, organiseerden we ook al andere activiteiten om de mensen hier plezier te geven en op een wat hoger niveau te krijgen. Maar we wilden meer, we wilden toe naar een betere integratie tussen de gehandicapten en de niet-gehandicapten."

En zo ontstond, vooral door toedoen van Versteeg ODB/HaeghePV, de opvolger van de damvereniging ODB (Ons Doel Bereikt) en Haeghe Ooievaar (schaken). De animo was meteen groot. Al snel sloten ook de leden van de gemeentelijke ambtenarenschaakvereniging SHGP zich aan. Gewone denksporters en denksporters met een handicap, Versteeg zag de afgelopen jaren hoe de ene groep steeds meer begrip voor de andere kreeg. "Als je het over de Sociale Werkplaats hebt denken mensen al snel dat er hier alleen maar zakjes worden geplakt, maar al hebben de mensen een handicap, er worden juist kwalitatief hoogwaardige producten gemaakt."

Doodskist

Een rondleiding langs de zalen van het gebouw aan de Kerketuinenweg bevestigt dat. Prachtige modelauto's, comfortabele bioscoopstoelen, kleurige kaarsen, eiken tafels, hele winkelstellingen.
We zien alles aan ons voorbij komen. Vakwerk, van mensen die werk op maat wordt aangeboden. In één van de ruimtes staat zelfs een doodskist, onderdeel van een nieuw project, met hoop op weer nieuwe opdrachten. De maker heeft er een bordje op gezet met de tekst: 'Val dood'. Grapje, moet kunnen.

"Wat er hier allemaal gebeurt is heel bijzonder", zegt Versteeg die met de VUT gaat, maar preses van de vereniging zal blijven. "De mensen hebben nog iets voor elkaar over. Op de schaak- en de damclub is er sprake van een enorme saamhorigheid. Ik geloof dat wij ook één van de weinige verenigingen zijn die nooit een gebrek aan vrijwilligers hebben. Zelfs bij onze jeugdafdelingen. Wie kan dat tegenwoordig nog zeggen?"

"Dat komt ook omdat we met z'n allen heel sociaal in de omgang zijn. Er is oprecht aandacht voor elkaar. Als Pietje op donderdagavond niet komt opdagen valt dat meteen op, wil iedereen weten wat er met hem aan de hand is. En als Jantje ziek is, sturen we hem een kaartje."

"Ben je vrijwilliger en jarig dan krijg je een bloemetje. Een schouderklopje hier, een schouderklopje daar, het zijn maar kleine dingen, maar toch, het helpt. Zeker in een maatschappij die in het algemeen aan het verharden is."

"We organiseren veel. Zo zijn we ooit begonnen met de Nederlandse kampioenschappen dammen voor gehandicapten. Dat is een groot succes geworden. We spelen bijvoorbeeld ook eenmal per jaar een toernooi tegen alleen maar blinden."

Terug naar de kantine, waar er nog volop wordt gestreden. Jan Scholten (65) is spastisch, anderen moeten voor hem de damstenen verschuiven. Hij neemt zijn tijd om na te denken over de volgende zet.

Snel klaar

De 35-jarige Harry (nee, liever geen achternaam) doet dat niet. Hij is snel klaar. Deze thuisloze heeft een zwaar alcoholprobleem, hij wil zichzelf bovendien nog wel eens verwonden. Zijn hersenen zijn door de ziekte van Korsakov dermate aangetast, dat hij zich hooguit een half uurtje kan
concentreren. Voor hem is dammen dus vooral sneldammen geworden.

"Iedereen heeft zijn eigen niveau", zegt Fred Versteeg, "maar iedereen speelt dus toch gewoon tegen iedereen. En we spelen natuurlijk ook in de competitie. Bij het dammen hebben we zelfs twee teams in de provinciale hoofdklasse en een team in de landelijke klasse. Dan duurt een partijtje toch al snel vier uur. Niets voor Harry, inderdaad, maar die is al blij als hij hier in de kantine zijn potjes kan spelen. Dat is voor hem toch heel wat anders dan in de gevangenis zitten."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2005 03:40

Twentsche Courant Tubantia, 15 april 2005

Aleksej Domchev naar Denk en Zet

WESTERHAAR - Damclub Witte van Moort Denk en Zet uit Westerhaar heeft zich voor het komende seizoen versterkt met Aleksej Domchev. De Litouwer behoort tot de wereldtop.

Image
Aleksej in het ADG-toernooi, oktober 2004
Foto: Harry de Waard/Marcel Everloo

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2005 03:50

De Stentor van 05-04-2005

Geld in het laatje voor Wit-Russische kinderen

van een onzer verslaggevers

5 APRIL 2005 - ZUTPHEN - Sponsorloop, kleedjes - en spelletjesmarkt moeten vrijdag geld in het laatje brengen bij basisschool De Condor in Zutphen, binnenkort weer gastheer van dertig kinderen uit Wit - Rusland.

Voor de kinderen uit de eerste drie groepen klinkt het startschot voor de sponsorloop om 18.30 uur. De groepen vier, vijf en zes lopen vanaf 19 uur en de hoogste twee groepen vanaf 19.30 uur. De kinderen lopen een rondje om de school van 250 meter.

De oudervereniging zorgt ervoor dat de helft van de opbrengst van de sponsorloop wordt besteed aan een speelkist vol met spullen voor iedere groep, om op het plein mee te kunnen spelen.

Bij de kleedjesmarkt - verkoop van spulletjes vanaf een kleedje - is de ene helft van de opbrengst voor de leerling en de andere helft in de pot voor Wit-Rusland. Op het plein is er ook een spelletjesmarkt waar de toeschouwers van de sponsorloop en de belangstellenden voor de kleedjesmarkt een spelletje kunnen spelen, een gokje wagen enzovoort. Kinderen kunnen zich laten schminken. Er zijn lekkere hapjes en ook is er een koek- en zopietent.

In mei komen net als in 2003 weer dertig Wit-Russische kinderen uit Krasnapolje en omgeving zes weken naar Zutphen. In Nederland hebben ze even geen last van de radioactieve straling, die in hun woonplaats nog altijd aanwezig is, als gevolg van de ramp met de kerncentrale in Tsjernobyl in 1986.

Ze verblijven hier van 14 mei tot en met 26 juni. Ze krijgen les bij De Condor en doen mee aan de sportdag, de avondvierdaagse en een schaak- en damtoernooi. En niet in de laatste plaats: ze doen mee aan het grote Condor-schoolfeest.

Van 31 mei tot en met 2 juni bereiden de leerlingen van de Condor een avondvullende circusvoorstelling voor.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2005 03:56

Artikel uit De Gelderlander van 11-04-2005

Schooldamteam Waliën naar NK

Door onze verslaggever

WINTERSWIJK - Het damteam van basisschool 't Waliën uit Winterswijk heeft zich geplaatst voor het Nederlands kampioenschap schooldammen voor pupillen.

Afgelopen zaterdag eindigde de ploeg met Thijs Perée, Cindy te Brummelstroete, Wout Dondergoor en Haiko Schreurs in Hengelo (O.), tijdens één van de zes halve finales, op de tweede plaats. Voldoende voor de Winterswijkse ploeg, die onder leiding staat van captain Geert Nijweide, om op 11 juni te mogen meedoen aan de finale van het NK dat in Winterswijk wordt gehouden.

De Wegwijzer uit Hoogblokland werd zaterdag eerste, 't Waliën eindigde met dertien punten uit acht wedstrijden als tweede.

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Dagblad de Limburger/Limburgs Dagblad

Post by Tijn » Mon Apr 18, 2005 11:51

door: Harm Vonk
NK dammen beslist in café

Het NK dammen is niet beslist in de speelzaal, maar is een café. Kampioen Kees Thijssen leerde in twee weken de uitgaansgelegenheden in het Groningse nachtleven kennen. "Wat mij betreft spelen we volgend jaar weer in Groningen", zei Thijssen, die voor de derde achtereenvolgende keer 's lands beste is geworden.
De Amsterdammer (29) won vier van zijn dertien partijen, de overige ontmoetingen eindigden in remise. Eén van zijn overwinningen kreeg een wel heel vreemde smaak: die van bier en zweet.
In de voorlaaste ronde speelde Thijssen tegen Marino Barkel. De Vriezenvener, die al kansloos was voor de hoofdprijs, bracht de avond en nacht ervoor door in het nachtleven. De volgende dag schoof Thijssen zijn tegenstander in een kwartier van het bord.
Saillant detail: rond een uur of vijf, zes ('s ochtends) heeft Barkel Baljakin lallend wakker gemaakt.
"De volgende keer moet Marino dat echt anders doen", vond Thijssen. "Hij had niet eens gedoucht, zweette en stonk naar bier. Ach, Marino is een ongeleid projectiel, met hem kan het alle kanten op. Ik profiteer, maar kan me goed voorstellen dat anderen balen."
Zelf is Thijssen ook wezen stappen, maar nadelen in zijn spel ondervond hij nauwelijks. "Alleen op de rustdag, toen barstte ik van de koppijn. Maar dat moet kunnen: ik probeer mijn sport altijd met het sociale aspect te combineren."
Baljakin weigert om terug te vallen in verwijten: "Natuurlijk had Marino teveel gezopen, maar ik had zelf meer kansen moeten afdwingen. En dat ik 's ochtends om 5 uur wakker werd gemaakt, ach, het was toch tijd om op te staan."
Toch is de organisatie laaiend, volgens een column van organisatielid Michiel Kroesbergen. "Ik zou zeggen: NOC*NSF, schrap het dammen als sport. Hef de KNDB op. Ga leker in kroegen spelen. Zuipen en dammen: topsport blijkt het niet te zijn."
Thijssen verdiende met zijn titel 1500 euro. "Daar kan ik wel een biertje voor kopen. Ik heb het wel verdiend."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2005 14:02

http://www.dvhn.nl/Index

Dagblad van het Noorden, 18 april 2005

Zuipende dammers wekken woede bij organisatie NK

Harm Vonk

groningen - Het NK dammen is niet beslist in de speelzaal, maar in De Drie Gezusters. Nationaal kampioen Kees Thijssen leert in twee weken tijd weinig nieuwe varianten, maar des te meer uitgaansgelegenheden in het Groningse nachtleven.

Tot in de kleine uurtjes laten enkele dammers zich laven aan de Poelestraat, Peperstraat en Grote Markt. "Wat mij betreft spelen we volgend jaar weer in Groningen", zegt Thijssen, die voor de derde keer op rij 's lands beste wordt. "Kardinge is een mooi centrum om te spelen, de Grote Markt en het uitgaansleven zijn goed."

Om Thijssen verwijten te maken gaat te ver; de Amsterdammer (29) wint vier van zijn dertien partijen, de rest eindigt in remise. Eén van zijn overwinningen krijgt wel een heel vreemde smaak: die van bier en zweet. In de voorlaatste ronde speelt Thijssen tegen Marino Barkel. De Vriezenvener is kansloos voor een topklassering en verzet zijn zinnen de avond en nacht ervoor naar het nachtleven.

De volgende dag schuift Thijssen zijn tegenstander in no time van het bord. Of beter: Barkel schuift zichzelf van het bord, Barkel gebruikt slechts 16 minuten. Gevolg: Thijssen vergroot zijn voorsprong op concurrent Aleksander Baljakin tot twee punten, waardoor remise in de slotronde volstaat. Saillant detail: rond een uur of vijf, zes ('s ochtends) heeft Barkel Baljakin lallend wakker gemaakt.

"De volgende keer moet Marino dat echt anders doen", vind Thijssen. "Hij had niet eens gedouched, zweette en stonk naar bier. Ach, Marino is een los projectiel, met hem kan het alle kanten op. Ik profiteer, maar kan me goed voorstellen dat anderen balen." Zelf is Thijssen ook wezen stappen, maar nadelen in zijn spel ondervond hij nauwelijks. "Alleen op de rustdag, toen barstte ik van de koppijn. Maar dat moet kunnen: ik probeer mijn sport altijd met het sociale aspect te combineren."

Baljakin, de grote verliezer, weigert om terug te vallen in verwijten: "Natuurlijk had Marino te veel gezopen, maar ik had zelf meer kansen moeten afdwingen. En dat ik 's ochtends om 5 uur wakker werd gemaakt, ach? Het was tijd om op te staan."

Toch is de organisatie laaiend, volgens een column van organisatielid Michiel Kroesbergen. 'U moet er zelf maar van denken wat u wilt', schrijft Kroesbergen, 'Ik zou zeggen: NOC*NSF, schrap het dammen als sport. Hef de KNDB op. Ga lekker in kroegen spelen. Zuipen en dammen: topsport blijkt het niet te zijn.'

Thijssen verdient met zijn titel 1500 euro. "Daar kan ik wel een biertje voor kopen. Ik heb het wel verdiend, dacht ik zo."

18 april 2005, 09:21 uur • Reageer op dit artikel • E-mail dit artikel • Ververs deze pagina

REACTIES VAN BEZOEKERS

Marino (18 april 2005 - 09:22) Reageer op Marino
Iedereen heeft het over mijn zuipen, maar niemand praat over mijn dorst ....

RICO (18 april 2005 - 09:46) Reageer op RICO
marino,
dorst kan ook met water gelest worden.....

Benbits (18 april 2005 - 10:16) Reageer op Benbits
Marino bedoelt zeker zijn nadorst.

Addo (18 april 2005 - 11:23) Reageer op Addo
Gelijk heb je, RICO. Maar bier bestaat voor zo'n 95% uit water, dus wat is daar mis mee!

Barney (18 april 2005 - 12:26) Reageer op Barney
Als men bij darten NUCHTER verschijnt dan spreekt men ook van oneerlijke concurrentie

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2005 14:05

De Gelderlander, 18 april 2005

Baljakin kan Thijssen niet van titel houden

Door ANTON JANSSEN

GRONINGEN - Van de regionale troeven op het Nederlandse Kampioenschap dammen eindigden Gérard Jansen en Alexander Baljakin met 15 punten uit 13 partijen op de derde en vierde plaats. Beide spelers van DV Huissen kwamen in Groningen in de slotronde tot remise: Baljakin tegen de oude en de nieuwe kampioen Kees Tijssen, Jansen tegen Marino Barkel.

Jos Stokkel maakte een sprongetje in het klassement. Met zijn winst op Auke Scholma werd de Huissenaar met 14 punten verdienstelijk vijfde op de eindstand. Jasper Lemmen haalde remise tegen Sven Winkel en deed daarmee de laatste plaats over aan Ron Heusdens. De Bemmelse debutant haalde 10 punten uit 13 partijen.

Baljakin deed zaterdag pogingen om Thijssen van zijn derde landstitel af te houden. De Wit-Rus leek na een afwikkeling die de titelkandidaat verkeerd had ingeschat, de betere perspectieven te krijgen. De beoordelingsfout had geen nadelige gevolgen. Baljakin had licht voordeel maar meer ook niet. Het resultaatgerichte spel van de Amsterdammer leidde tot de puntendeling én verlenging van de titel.

Intussen had Jasper Lemmen in een vlot vorderend treffen met Sven Winkel remise gespeeld. Echte spanningen leverde deze partij voor de negentienjarige debutant uit Bemmel niet op. Er stond voor beide spelers niets meer op het spel.

Gérard Jansen leek aanvankelijk mogelijkheden te krijgen om Barkel op verlies te zetten. Het kwam er voor de Huissenaar niet uit. Jansen moest zelfs alert blijven om geen verliezend nadeel op te lopen. De als altijd snel spelende Barkel zorgde er voor dat Jansen alle zeilen moest bijzetten. Het binnenhalen van het ene punt was, zoals meestal, wel aan de Huissense grootmeester toevertrouwd.

Voor Stokkel bracht de slotronde een passend einde. In de partij met Auke Scholma, kwam de oud-kampioen uit Huissen zienderogen beter te staan. Scholma, die de complicaties nooit uit de weg gaat, kreeg te maken met een verrassende wending.

Beide spelers hielden elkaar qua aantal schijven in evenwicht. Positioneel keek Scholma tegen een puinhoop aan. Stokkel verzilverde zijn overwicht en had voor de afronding een leuke manoeuvre in huis. Met het halen van de damlijn was de partij op slag afgelopen.

De vijfde plaats van Stokkel bleek goed voor een ticket naar Gniezno in Polen om vanaf komende woensdag mee te doen aan het Europese Zonetoernooi. Door drukke werkzaamheden ziet Stokkel af van dit zware toernooi waar plaatsen voor de strijd om de wereldtitel (oktober 2005 in Amsterdam) op het spel staan. Gérard Jansen en Alexander Baljakin zijn al zeker van deelname aan dat WK.

NK dammen

Dertiende en laatste ronde: Rob Clerc-Bas Messemaker 1-1, Ron Heusdens-Martin Dolfing 0-2, Jasper Lemmen-Sven Winkel 1-1, Marino Barkel-Gérard Jansen 1-1, Alexander Baljakin-Kees Thijssen 1-1, Jos Stokkel-Auke Scholma 2-0, Hans Jansen-Dik de Voogd 1-1.

Eindstand: 1. Thijssen 13-17, 2. H. Jansen 13-15, 3. G. Jansen 13-15, 4. Baljakin 13-15, 5. Stokkel 13-14, 6. Messemaker 13-14, 7. Dolfing 13-14, 8. Winkel 13-13, 9. Scholma 13-12, 10. Barkel 13-11, 11. Clerc 13-11, 12. De Voogd 13-11, 13. Lemmen 13-10, 14. Heusdens 13-10.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2005 14:10

Twentsche Courant Tubantia, 18 april 2005

Barkel verstoort slotdag na avondje stappen

ZWEET. Het NK dammen is zaterdag niet beslist in de speelzaal, maar in het café. Nationaal kampioen werd Kees Thijssen. De laatste wedstrijd zal hem echter minder bijblijven dan die daarvoor.

Image
Marino Barkel

Thijssen ontmoette toen Marino Barkel en werd gekweld door een bier- en zweetlucht. Vriezenvener Barkel - kansloos voor een topklassering - had zijn zinnen vrijdagnacht verzet in het nachtleven van Groningen. Hij sliep bijna niet en werd daarna door Thijssen in een kwartier van het bord geschoven.

Gevolg: Thijssen vergrootte zijn voorsprong op concurrent Aleksander Baljakin tot twee punten, waardoor remise in de slotronde volstond. Saillant detail: rond een uur of vijf ’s ochtends had Barkel Baljakin lallend wakker gemaakt. ‘De volgende keer moet Marino dat echt anders doen’, vond Thijssen. ‘Hij had niet eens gedoucht, zweette en stonk naar bier. Ach, Marino is een ongeleid projectiel, met hem kan het alle kanten op. Ik profiteer, maar kan me goed voorstellen dat anderen balen.’

Baljakin weigerde om verwijten te maken: ‘Natuurlijk had Marino te veel gezopen, maar ik had zelf meer kansen moeten afdwingen. En dat ik ’s ochtends om vijf uur wakker werd gemaakt, ach, het was toch tijd om op te staan.’

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2005 14:14

Provinciale Zeeuwse Courant, 18 april 2005

Thijssen prolongeert damtitel

GRONINGEN - Kees Thijssen is zaterdag voor de derde keer op rij Nederlands kampioen dammen geworden.

Image

In de dertiende en laatste ronde van het titeltoernooi in Groningen speelde hij met zwart in 56 zetten remise tegen zijn concurrent Aleksandr Baljakin. Thijssen speelde zeventien punten bijeen en was daarmee onbereikbaar voor de achtervolgers.

Hans Jansen en Gérard Jansen bereikten met Baljakin een gedeelde tweede tot en met vierde plaats. Ook de naamgenoten kwamen op de slotdag niet verder dan een puntendeling, tegen De Voogd en Barkel.

Thijssen was zonder twijfel de beste deelnemer in Groningen. Hij boekte vier overwinningen en negen remises. De enige andere deelnemer die tot vier winstpartijen kwam, was Hans Jansen. De voormalige drievoudig kampioen verloor ook twee keer, van Barkel en de kersverse kampioen Thijssen.ANP

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2005 14:17

Brabants Dagblad, 18 april 2005 / De Gelderlander, 18 april / BN De Stem, 18 april 2005

NK dammen beslist in Gronings nachtleven

door Harm Vonk

Maandag 18 april 2005 - Dammer Kees Thijssen bleek op het NK het best bestand tegen het Groningse nachtleven.

Groningen - Het NK dammen is niet beslist in de speelzaal, maar in een café. Nationaal kampioen Kees Thijssen leerde in twee weken tijd de uitgaansgelegenheden in het Groningse nachtleven kennen. „Wat mij betreft spelen we volgend jaar weer in Groningen“ , zei Thijssen, die voor de derde achtereenvolgende keer ’s lands beste is geworden. Om Thijssen verwijten te maken gaat te ver de Amsterdammer (29) die opgroeide in Waalwijk, won vier van zijn dertien partijen, de overige ontmoetingen eindigden in remise. Eén van zijn overwinningen kreeg wel een heel vreemde smaak: die van bier en zweet.
In de voorlaatste ronde speelde Thijssen tegen Marino Barkel. De Vriezenvener, kansloos voor een topklassering, verzette zijn zinnen de avond en nacht ervoor in het nachtleven. De volgende dag schoof Thijssen zijn tegenstander in een kwartier van het bord. Gevolg: Thijssen vergroot zijn voorsprong op concurrent Aleksander Baljakin tot twee punten, waardoor remise in de slotronde volstaat. Saillant detail: rond een uur of vijf, zes (’s ochtends) heeft Barkel Baljakin lallend wakker gemaakt.
„De volgende keer moet Marino dat echt anders doen“ , vond Thijssen. „Hij had niet eens gedoucht, zweette en stonk naar bier. Ach, Marino is een ongeleid projectiel, met hem kan het alle kanten op. Ik profiteer, maar kan me goed voorstellen dat anderen balen.“ Zelf is Thijssen ook wezen stappen, maar nadelen in zijn spel ondervond hij nauwelijks. „Alleen op de rustdag, toen barstte ik van de koppijn. Maar dat moet kunnen: ik probeer mijn sport altijd met het sociale aspect te combineren.“
Baljakin, de grote verliezer, weigerde om terug te vallen in verwijten: „Natuurlijk had Marino te veel gezopen, maar ik had zelf meer kansen moeten afdwingen. En dat ik ’s ochtends om vijf uur wakker werd gemaakt, ach, het was toch tijd om op te staan.“ Toch is de organisatie laaiend, volgens een column van organisatielid Michiel Kroesbergen. „U moet er zelf maar van denken wat u wilt. Ik zou zeggen: NOC*NSF, schrap het dammen als sport. Hef de KNDB op. Ga lekker in kroegen spelen. Zuipen en dammen: topsport blijkt het niet te zijn.“ Thijssen verdiende met zijn titel 1500 euro. „Daar kan ik wel een biertje voor kopen.“

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2005 14:59

de Volkskrant, 18 april 2005

Weer kampioen, maar het moet nog beter

Van onze dammedewerker Egbert van Hattem

GRONINGEN - Met twee punten voorsprong heeft Kees Thijssen (29) zijn derde nationale titel op rij binnengehaald. De Amsterdamse grootmeester is daarmee op papier gearriveerd bij de grootste spelers uit de Nederlandse damhistorie. Toch zal het beter moeten, vindt hij, als hij zijn volgende doel wil bereiken: een plaats in de topdrie bij het WK in oktober, in zijn woonplaats.

Image
Kees Thijssen geeft les

Want ook in dit NK liet Thijssen een handvol posities verwateren waarin een overwinning voor het grijpen leek. ‘Ik hoor het die Russische grootmeesters al tegen elkaar zeggen’, vertelt hij. ‘Die Thijssen creëert aardige kansen maar maakt het niet af.’

Een funeste eigenschap voor een speler met aspiraties, vindt Thijssen, want dammen is geen tennis. Daar staat na een goed gespeelde eerste set namelijk 6-0 op het scorebord. Bij dammen kan het voordeel ineens weg zijn. ‘Eén foute penseelstreek en alles is uitgewist. Voor mij is een NK pijnlijk, ook al heb ik gewonnen. Dammen is een hard spel omdat het zoveel perfectie vereist. Vanmorgen dacht ik dat nog’, aldus Thijssen na zijn snelle overwinning in de voorlaatste ronde op Marino Barkel, die als een bevrijding kwam.

Thijssen bewondert wereldkampioen Aleksandr Georgiev en diens voorganger Aleksej Tsjizjov bovenmatig. Zij beheersen een aspect waarnaar hij op zoek is, als het nodig is een stand ‘doodrekenen’ zodat elke ontsnapping onmogelijk is. Hij staat daarin op hetzelfde punt als ooit zijn leermeester, de Wit-Russische oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg.

Thijssen: ‘Voor zijn eerste wereldtitel was hij psychologisch al sterk, een belangrijk aspect want dammen is een karaktersport. Om zijn zwakke punt te verbeteren, zette hij elke dag posities op het bord waaraan hij een of twee uur rekende. Dat moet ik ook gaan doen. De tijd heb ik ervoor, en ik weet dat daar mijn winst te halen is. Ik heb het eerder gezegd, en niet gedaan. Maar nu is er geen excuus meer.’

Het is de enige kans om de ultieme barrière te slechten. Pas dan lonkt een plaats bij de eerste drie van het WK waarmee Thijssen zijn prestatie van 2003 kan verbeteren, toen hij zesde werd.

Op de tweede toernooihelft van dit NK kijkt de titelhouder met gepaste tevredenheid terug. Ook tegen spelers met naam, zoals de oud-titelhouders Rob Clerc en Martin Dolfing, had hij goed de wind eronder. Met uitzonderlijk sterk positioneel spel bracht hij ze op de rand van verlies.

Het is een belangrijke opsteker voor het WK. Want wie daar serieus wil meedoen, zal moeten scoren tegen de subtoppers. Thijssen noemt ze vlot op: Boezinski, Erdenebileg, Samb, Kirzner, en misschien Ndjofang uit Kameroen.

Sinds het WK in 2003 is Thijssen als A-sporter volledig professional. Deze financiële basis vult hij aan met trainingen aan talentvolle junioren waarvoor hij volgens het ontwikkelingsplan van de dambond 22,50 euro per uur kan vragen.

‘En dan heb ik ook nog huursubsidie’, zegt Thijssen, die met de nationale titel 1500 euro verdient. ‘Voor mij is dat ruim voldoende.’

Bij het WK krijgt Thijssen gezelschap van Hans Jansen. Die wist zich te kwalificeren ten koste van Bas Messemaker. In de voorlaatste ronde won Jansen in een rechtstreeks duel van de jonge krachtpatser, die voor de partijen steevast in de fitnessruimte van het Groninger sportcentrum Kardinge te vinden was.

Met geconcentreerd en gedurfd spel maakte Messemaker tot dan toe de meeste aanspraak op het WK-ticket. Maar geheel in stijl wist Jansen te zegevieren door met een dure doorbraakcombinatie zijn tegenstander een rad voor ogen te draaien. In plaats van remise veilig te stellen, maakte Messemaker een tragische blunder.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2005 18:58

Het Parool, 18 april 2005

NOC*NSF EN TOPSPORT AMSTERDAM
Amsterdam voorbeeld voor samenwerking in de sport

AMSTERDAM - De stad Amsterdam is een voorbeeld voor de rest van Nederland als het gaat om samenwerking in de sport. Dat stelde Erica Terpstra, voorzitter van sportkoepel NOC*NSF, gisteren na het ondertekenen van een convenant met de stichting Topsport Amsterdam.

Topsport Amsterdam werkt als het om begeleiding van sporters en sportverenigingen gaat samen met onderwijsinstellingen als de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit, de Academie voor Lichamelijke Opvoeding, maar ook met de gemeente, sportbonden en NOC*NSF. Voorheen werkten deze partijen vooral langs elkaar heen.

Charles Urbanus van Topsport Amsterdam wordt de komende twee jaar vrijgemaakt om als spin in een web van samenwerking te fungeren. Hij zal de veertien kernsporten (onder meer zwemmen, roeien, hockey) ondersteunen. Urbanus moet sporters en sportclubs die om ondersteuning vragen bij de juiste partijen brengen.

Terpstra juicht dit van harte toe. ''Ik ga mensen zeker wijzen op de situatie in Amsterdam. Er was altijd sprake van 'verkokering', maar daar is hier een brede samenwerking voor in de plaats gekomen.''

In haar praatje schetste Terpstra kort de 'Sportagenda 2005-2008'. Ze vindt dat Nederland op de Olympische Spelen van Peking (2008) nog steeds een toptien-plaats moet nastreven. ''Ik vind dat we die ambitie moeten hebben.''

De in januari begonnen technisch directeur Charles van Commenée van NOC*NSF stelde onlangs in een interview dat hij zich een 'minister van Financiën in een bezuinigingskabinet' voelde. Een plaats in de toptien vond hij voor Nederland zeer moeilijk haalbaar.

Terpstra was gisteren, zoals altijd, optimistisch. ''We zijn nu de armoede aan het verdelen, dat klopt. Maar we hebben nu het absolute dieptepunt wel bereikt. Ik kan me niet voorstellen dat het kwartje niet een keer valt in Den Haag.''

© Het Parool

Post Reply