NK2005 (DG Het Noorden 100jaar)

Discussies over damsport (in het Nederlands)
GuidoB

Post by GuidoB » Sat Apr 16, 2005 21:30

Jaap van Galen wrote:Voorbeeld is mijn inspanningen voor de indeling van de competitie. Dagen in gestoken, gaat wellicht bijna nergens over, maar zelfs het naar mijn gevoel netjes vooraf proberen te communiceren met het bestuur wordt slechts, en dan niet eens rechtstreeks, afgemaakt met een triomfantelijk klinkend "hebben jullie al gezien dat de A12 een scheidslijn is". Sorry maar daar wil ik dan ook niet eens meer op reageren.
Jaap. waar heb je het over? Ik heb niets met het bestuur en ik schrijf ook niet namens het bestuur. Ook niet onrechtstreeks. En waarom klink ik triomfantelijk? Het is toch zo dat er nu niet zuidwest / noordoost is ingedeeld, maar puur noord / zuid? Wat is daar triomfantelijk aan?

Waar ben je eigenlijk ontevreden over? Dat Leo niet precies overneemt wat je hebt voorgesteld? Had je nu echt verwacht dat hij dat zou doen?

Vraagje

Re: Nerdhofje toch..

Post by Vraagje » Sun Apr 17, 2005 00:16

ktarinus wrote:Ten 1e Nerdhof is dat Marino zijn eigen keus.
Ten 2e heeft deze jongen vakantie en het kost em al genoeg tijd dus gun hem wat rust.
Ten 3e zullen mensen als jij en Ben Anonien bepaalde dingen in het leven nooit begrijpen.
Ten 4e ben ik het met Bennie en mezelf eens dat het anoniem afzeiken van mensen totaal geen respekt verdient.
Ten 5e doe ik mee aan het ignore iniatief. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Ten 6e Ach waarom verspil ik mn tijd aan een stel imbecielen...
1e + 3e Het is Van de Weerdhof, het valt me erg van je tegen dat je tot scheldpartijen verlaagt. Had je me na Troesoe - Huizum niet in mijn gezicht kunnen vertellen dat je problemen met me hebt?

1e Het is inderdaad Barkels eigen keus, en Barkel heeft inderdaad de vrijheid zo te spelen als hij denkt de meeste kans te maken. Dit is echter niet spelen om te winnen maar simpelweg te bedonderd zijn om je best te doen.

4e Dat ben ik met je eens. Zoals ik echter heb geleerd, gaat het om de argumentatie, niet om wie het zegt. Dat betekent dat ook als Ben Anoniem of ik de waarheid uitspreek, we gewoon gelijk hebben.
Hanco Elenbaas wrote:
In de onderste alinea heb je gelijk, maar ik vermoed dat de driepuntenregel de instelling van de meeste spelers toch ten gunste zal bijstellen.
Is inderdaad zeer goed mogelijk. Drie punten is leuker om mee te spelen.
Het beoordelen van de driepuntenregel afhankelijk maken van hoe het functioneert binnen het Zwitsers lijkt me discutabel.
De exacte zin die mij wat deze betreft het licht heeft doen zien voor de twee punten was iets als: 'Toch kan ik het feit dat een overwinning in Zwitsers geen drie punten waard is niet anders verklaren dan uit het feit dat er fundamenteel iets mis is met deze telling.' In vind dit een goede redenering, maar daar mag je het uiteraard mee oneens zijn.
De meest gehate dammer allertijden.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sun Apr 17, 2005 01:42

Kosmos wrote:Er wordt zoveel gerept over café de Drie Zusjes dat ik me gisternacht eens in het nachtleven van Groningen heb gestort samen met Zusje en Jasper. In het café kwamen o.a. Hans Jansen, Marino Barkel en Kees Thijssen.
Illuster drietal.
Jansen verloor in de 2e ronde van Thijssen. Dat was de enige beslissing van de eerste 3 ronden.
Verder verloor Jansen, naast 4 winstpartijen, alleen van Barkel.
Die op zijn beurt uiterst knullig verloor van Thijssen.
Mystiek wel.

Koops

Post by Koops » Sun Apr 17, 2005 11:58

Hanco Elenbaas wrote: Het beoordelen van de driepuntenregel afhankelijk maken van hoe het functioneert binnen het Zwitsers lijkt me discutabel. Gerard de Groot heeft in Hoofdlijn ooit aangetoond dat Zwitsers en driepunten niet samen gaan, maar het gaat te ver om met die conclusie de driepunten meteen maar te begraven. Het Zwitsers wordt immers alleen maar gebruikt in de minder belangrijke recreatietoernooien.
Zoals de Challenge Mondial in Stadskanaal.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 17, 2005 12:03

Koops wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Het beoordelen van de driepuntenregel afhankelijk maken van hoe het functioneert binnen het Zwitsers lijkt me discutabel. Gerard de Groot heeft in Hoofdlijn ooit aangetoond dat Zwitsers en driepunten niet samen gaan, maar het gaat te ver om met die conclusie de driepunten meteen maar te begraven. Het Zwitsers wordt immers alleen maar gebruikt in de minder belangrijke recreatietoernooien.
Zoals de Challenge Mondial in Stadskanaal.
Of het Europees zonetoernooi van 20 tot en met 26 april in Polen.
Zwitsers is dieper geworteld dan ik dacht.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Apr 17, 2005 13:26

Kosmos wrote:Er wordt zoveel gerept over café de Drie Zusjes dat ik me gisternacht eens in het nachtleven van Groningen heb gestort samen met Zusje en Jasper. In het café kwamen o.a. Hans Jansen, Marino Barkel en Kees Thijssen.
Blijkbaar is er in enkele jaren veel veranderd. In het NK 2001 in Zwartsluis was ik 'mental coach' van Ron Heusdens. Met enig succes mag ik wel zeggen, want Ron bleef voor het eerst in een NK ongeslagen. Hij won echter ook niet veel, 12 remises en op de slotdag nog een overwinning als toegift. Dat alles was onvoldoende voor het gedachte kampioenschap en mijn coachschap werd niet voortgezet, hoewel ik achteraf nog een betoog hield over mijn geheim gehouden stappenplan: Eerst ongeslagen blijven en dan elk jaar een overwinninkje erbij. De coach krijgt altijd de schuld, er is veel onrechtvaardigheid in de wereld.
Enfin, onderdeel van mijn begeleiding was om elke dag twee keer een frisse neus te halen. 's Ochtends voor de partij een wandeling van een half uur en 's avonds een korte oversteek naar de kroeg. Telkens moest ik Ron achter turbo dambase wegrukken. We probeerden wel eens een andere deelnemer mee te krijgen, maar vergeefs. 'Ik drink geen alcohol tijdens het NK' zei de een, alsof er in een cafe geen fris en thee wordt geschonken. 'Mij te laat', zei de ander met een blik op zijn horloge. Tien uur 's avonds. Ron deed ongeveer drie kwartier over zijn colaatje en wilde dan snel weer naar het hotel. Turbo dambase lonkte. De ochtendwandeling beviel hem na enige tijd wel. Het viel ons na ruim een week op dat we in het kleine Zwartsluis nooit een andere NK-ganger tegen kwamen. Soms dachten we van wel. 'He, daar komt Van der Kooij aan'. 'Is dat niet Dolfing in de verte, ja dat moet Dolfing zijn'. Dichterbij gekomen bleek het echter altijd om iemand te gaan die qua gestalte en motoriek enige gelijkenis met genoemde dammers vertoonde. Alleen Hein Meijer kwam zo nu en dan voorbij geraced. Voor de rest: Zombies in een hotel te Zwartsluis. Dammen, analyseren, onder het eten verder analyseren, na het eten verder analyseren, op de hotelkamer zich voorbereiden op de volgende partij, 's ochtends ontbijten en kankeren op de 3-0, daarna analyseren of voorbereiden, weer dammen enzovoorts en zo verder. Veertien dagen lang.

Als ik dan de verhalen lees over de Drie Gezusters en zo dan blijkt er veel ten goede veranderd. Discipline is een goed ding, maar met mate. Sporters, zekers denksporters, hebben ontspanning nodig. Even weg uit de sleur, weg van het hotel!
En de onvermijdelijke uitwas, daar moet natuurlijk flink op gescholden worden. Foei! Foei toch!!! Eventueel een boete, te storten in het jeugdfonds. Maar ook dat geeft kleur aan een toernooi. Een topdammer is een mens aan wie niets menselijks vreemd is, een topdammer is geen zombie.
Tot slot, we hebben weer een mooie kampioen waar we trots op mogen zijn!

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sun Apr 17, 2005 13:49

En we sein so blei
dat sun neus van foru sit en niet opsei
hik

In de tijd van Sijbrands (laatste deel vorig millennium) heette een en ander gewoon "combine".

Henk houdt van mooie Kees en van alcoholische versnaperingen en is blij dat die onappetijtelijke nep-nederlander een loer is gedraaid.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Apr 17, 2005 15:50

Ben Anoniem wrote:En we sein so blei
dat sun neus van foru sit en niet opsei
hik
Bennie, Bennie. Een genieter lijk je me niet echt. In de cafe's waar ik kom gaat het er meestal heel gezellig aan toe gaat en leidt het gebruik van alcohol helemaal niet tot gehik en ongeinige rijmpjes.
Ben Anoniem wrote:In de tijd van Sijbrands (laatste deel vorig millennium) heette een en ander gewoon "combine".
Misschien is jouw consequent volgehouden zuurpruimigheid een act waar je veel plezier aan beleeft en gaat er achter 'Anoniem' een warm en humoristisch mens schuil. De insinuatie van 'combine' is echter kwaadaardig.
Ben Anoniem wrote:Henk houdt van mooie Kees en van alcoholische versnaperingen en is blij dat die onappetijtelijke nep-nederlander een loer is gedraaid.
Ik hou inderdaad van alcoholische versnaperingen. En ik hou van het mooie dammen van Kees Thijssen. Baljakin is ook een prachtige dammer en het lijkt er op dat hij zich definitief in Nederland heeft gevestigd en dus is hij geen 'nep-nederlander', maar Nederlander zoals elke andere Nederlander. Jij legt mij woorden in de mond die ik nooit zou gebruiken.
Overigens ga ik er van uit dat Baljakin geen loer is gedraaid. Toen ik de partij Thijssen-Barkel op teletekst zag, de 16 minuten die Marino gebruikte voor 32 zetten, de eenvoudige combinatie waarin hij liep, was mijn reactie er een van ongeloof. Aan de andere kant heeft Barkel in het verleden uitstekende resultaten geboekt met zijn snelle spel. Als er echt sprake was van een combine zou Marino wel wat meer tijd hebben gebruikt en op minder simpele wijze hebben verloren.

Ben Anoniem! Ik veroordeel jou tot het schrijven van 100 strafregels. Dit is de strafregel:

'Het spelen van de cynische zuurpruim om de damwereld een beetje te prikkelen en op te schudden kan als act leuk zijn, als het goed gebeurt tenminste, maar met het uiten van een zware beschuldiging op basis van een oppervlakkige aanwijzing zonder een spoor van een bewijs en daarenboven nog iemand onterecht onappetijtelijke woorden in de mond te leggen ben ik mijn oorspronkelijke rol als eenzame kruisridder tegen voze ijdelheid uit het oog verloren en heb ik wel heel ver naast mijn doel geschoten, waarvoor ik mij diep schaam en tevens ben ik Henk de Witt dankbaarheid verschuldigd voor het feit dat hij mij voor dit ernstige vergrijp slechts een zeer milde straf heeft opgelegd'.

Honderd keer Ben. Dus geen 98 of 99. En afdrukken op dit forum zodat een en ander gecontroleerd kan worden. En daarna zeuren we nergens meer over. Meteen beginnen, dan ben je er zo vanaf.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sun Apr 17, 2005 16:28

Spoor van bewijs?
Mensen roepen maar van alles zonder een spoor van bewijs. Over God en Allah en Bestuurlijke Vernieuwing, terwijl nooit iemand daar iets van heeft gezien.
En als je dan voor je ogen iets ziet gebeuren wat veel duidelijker is dan waarvoor vroeger het woord “combine� werd gebruikt, moet je bewijzen?
Wat betekent dat? Een tape van een gesprek, waarbij betrokkenen hun plannen uiteen zetten? (terwijl hij dit leest wist … een tape). Ook zo’n tape is geen bewijs, want je weet niet of men de waarheid spreekt. Om dezelfde reden is zelfs een bekentenis geen bewijs.

Kom nou, een kind begrijpt dat jaren terug al op hoog niveau –loge whatever- het volgende is besloten: Wat er ook gebeurt, geen melkdrinkende (ex-)Rus op de 1e plaats van de FMJD-Ratinglijst of het NK.

Klareveld

Post by Klareveld » Sun Apr 17, 2005 19:13

Ik ben het met Henk en Hanco eens: Thijssen is de terechte kampioen! Niet alleen op basis van de voor dammen zeer ruime voorsprong van 2 volle punten maar ook op basis van het vertoonde spel.

Kijk eens naar de partijen tegen Clerc, Dofing en Messemaker; dat zijn toch echt fraaie staaltjes. En Heusdens had ook opgeknoopt moeten worden.

Over winstpartijen: de manier waarop Winkel naar de slachtbank werd gevoerd was natuurlijk prachtig. Jansen werd aangepakt en ook de opzet tegen Barkel blijf ik best mooi vinden.

Daar weegt alleen de partij tegen Scholma tegenop, maar winnen op een moeilijke dag; dat hoort bij de kampioen.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Apr 17, 2005 23:12

Ben Anoniem wrote:Mensen roepen maar van alles zonder een spoor van bewijs. Over God en Allah en Bestuurlijke Vernieuwing, terwijl nooit iemand daar iets van heeft gezien.
Wat God en Allah betreft, daar is inderdaad nog nooit een bewijs voor geleverd en dat is de reden dat in een aantal ontwikkelde landen de scheiding tussen staat en godsdienst is ingevoerd. Religie prima, maar dan wel in de prive-sfeer. In die landen is het doorgaans verhoudingsgewijs plezierig toeven.
Bestuurlijke vernieuwing is van een heel andere orde. Er wordt meer over gepraat dan in praktijk gebracht, maar hier en daar zie je wel toch wel kleine stapjes vernieuwing.
Ben Anoniem wrote:Kom nou, een kind begrijpt dat jaren terug al op hoog niveau –loge whatever- het volgende is besloten: Wat er ook gebeurt, geen melkdrinkende (ex-)Rus op de 1e plaats van de FMJD-Ratinglijst of het NK.
Ben als complotdenker? Tot dusver was/speelde jij een cynicus Ben. Eentje die niet aan alcohol en sex doet, waardoor ik steeds het idee heb gehad dat je een act opvoerde. Want niet aan alcohol doen of niet aan sex dat kan door omstandigheden gebeuren. Maar je onthouden van beiden tegelijk, dat leek me onwaarschijnlijk, dat is toch geen leven Ben.
Baljakin doet volgens mij wel aan sex. En ik verdenk hem er van dat hij ook wel eens wat anders drinkt dan melk. Hij heeft zulke mooie partijen gespeeld, dat lukt niet op melk alleen.
Maar terwijl het complotdenken op dit forum zijn bloeiperiode gehad schijnt te hebben, ontpop jij je tot ineens tot groot complotdenker. Ben jij een laatbloeier Ben? Of is dit alles spel? Ben jij een speler Ben? Ik begin te vrezen van niet...

Hoe zit het met de strafregels, ben je al begonnen?

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun Apr 17, 2005 23:35

Henk de Witt wrote:
Ben Anoniem wrote:Mensen roepen maar van alles zonder een spoor van bewijs. Over God en Allah en Bestuurlijke Vernieuwing, terwijl nooit iemand daar iets van heeft gezien.
Wat God en Allah betreft, daar is inderdaad nog nooit een bewijs voor geleverd en dat is de reden dat in een aantal ontwikkelde landen de scheiding tussen staat en godsdienst is ingevoerd. Religie prima, maar dan wel in de prive-sfeer. In die landen is het doorgaans verhoudingsgewijs plezierig toeven.
Bestuurlijke vernieuwing is van een heel andere orde. Er wordt meer over gepraat dan in praktijk gebracht, maar hier en daar zie je wel toch wel kleine stapjes vernieuwing.
Ben Anoniem wrote:Kom nou, een kind begrijpt dat jaren terug al op hoog niveau –loge whatever- het volgende is besloten: Wat er ook gebeurt, geen melkdrinkende (ex-)Rus op de 1e plaats van de FMJD-Ratinglijst of het NK.
Ben als complotdenker? Tot dusver was/speelde jij een cynicus Ben. Eentje die niet aan alcohol en sex doet, waardoor ik steeds het idee heb gehad dat je een act opvoerde. Want niet aan alcohol doen of niet aan sex dat kan door omstandigheden gebeuren. Maar je onthouden van beiden tegelijk, dat leek me onwaarschijnlijk, dat is toch geen leven Ben.
Baljakin doet volgens mij wel aan sex. En ik verdenk hem er van dat hij ook wel eens wat anders drinkt dan melk. Hij heeft zulke mooie partijen gespeeld, dat lukt niet op melk alleen.
Maar terwijl het complotdenken op dit forum zijn bloeiperiode gehad schijnt te hebben, ontpop jij je tot ineens tot groot complotdenker. Ben jij een laatbloeier Ben? Of is dit alles spel? Ben jij een speler Ben? Ik begin te vrezen van niet...

Na de partij tegen de Mysticus heeft Bal conform het advies van Gantwarg een fles wodka integraal verorberd. Image
De Bal begreep daarom wel dat het gebonk van Barkel Imageop zijn hotelraam, zo zijn oorzaken had...... Image
Proost, Henk. Image
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2005 00:20

Kosmos wrote:
Henk de Witt wrote:

Na de partij tegen de Mysticus heeft Bal conform het advies van Gantwarg een fles wodka integraal verorberd. Image
De Bal begreep daarom wel dat het gebonk van Barkel Imageop zijn hotelraam, zo zijn oorzaken had...... Image
Proost, Henk. Image
Over conspiracy gesproken, Marino is zeer geïnteresseerd in het werk van Hal Lindsey. Als Henk tussen zijn borreltjes door ook eens wat wil proberen, kan hij kiezen op http://www.armageddonbooks.com/hal.html

Mark Hees

Post by Mark Hees » Mon Apr 18, 2005 07:56

Henk de Witt wrote: Blijkbaar is er in enkele jaren veel veranderd. In het NK 2001 in Zwartsluis was ik 'mental coach' van Ron Heusdens. Met enig succes mag ik wel zeggen, want Ron bleef voor het eerst in een NK ongeslagen. Hij won echter ook niet veel, 12 remises en op de slotdag nog een overwinning als toegift. Dat alles was onvoldoende voor het gedachte kampioenschap en mijn coachschap werd niet voortgezet.
Maar Henk, het is toch overduidelijk dat dit niet werkt? Zwartsluis heeft geen strand.... (sorry, Steenslag).

Dieter

Post by Dieter » Mon Apr 18, 2005 08:37

Dagcolumns
Kroda NK Zuipen 2005
Door Michiel Kroesbergen

Barkel gaat donderdagavond de stad in. Zuipt daar tot een uurtje of vijf, zes. Komt terug bij het hotel. Bonst op de ramen. Maakt Baljakin wakker. Volgende dag twaalf uur. Nog helemaal dronken. Gebruikt 16 minuten om van Thijssen te verliezen. Thijssen kampioen. Baljakin geen kampioen. Barkel tegen het Algemeen Dagblad: ,,Met zes uur slaap per nacht red ik het wel. 's Ochtends loop ik gewoon even hard, en dan ben ik weer helemaal fit om een partij te spelen.'' Geen commentaar...

Nog een citaat uit datzelfde artikel: “Een grote groep van de NK-dammers geeft zich over aan het uitgaansleven. De biertjes worden daarbij niet geschuwd. Thijssen. ,,Een paar halve liters gaan er wel in. Ik moet echt uitkijken dat ik niet te veel ga drinken, want dan krijgt het invloed op mijn spel en ben ik minder scherp. En dat is niet de bedoeling.'' “ Kees Thijssen in zijn dagboek op 8 april: “Ik word in de middag wakker met veel bier in mijn hoofd. Tot diep in de kleine uurtjes hebben we de kroegen en disco's afgeschuimd.�

Het Café De Drie Gezusters komt geregeld terug in Kees’ dagboeken. Trotse verhalen over nog meer zuippartijen. U moet er zelf maar van denken wat u wilt. Ik zou zeggen: NOC-NSF, schrap het dammen als sport. Hef de KNDB op. Ga lekker in kroegen spelen. Zuipen en dammen. Topsport blijkt het niet te zijn.

Ouders, laat uw kinderen niet dammen. Voor je het weet worden ze meegesleept in de kroegentochten. Laat ze een ander spelletje kiezen. Sjoelen of knikkeren. Zoiets... Een spelletje waarbij je het niet kan permitteren met een kater te spelen. Een spelletje waarbij je nog wél moet kunnen nadenken. Zonder nevel in je kop.

Natuurlijk gelden deze zuippartijen niet voor elke deelnemer. Daarom hoop ik van harte dat Baljakin vandaag van Thijssen wint. Dat zou een overwinning zijn voor de damsport. Het dammen als topsport. Anti-reclame is er nu al genoeg gemaakt...

Als Thijssen toch kampioen zou worden zou dat één voordeel hebben. Het dammen is dan geen remisespel meer. Het dammen lijdt een keiharde nederlaag...

Het winst percentage is beneden de 30% gebleven daar kunnen zich onze spelhervormers dan wel weer druk om maken, O, O, wat heeft het dammen door zijn remises een slecht imago. Nee dan het bovenstaande verslag van Michiel, de verantwoordelijke spelers hebben de damsport een enorme dienst bewezen, de organisatie van Groningen zal heel blij zijn geweest met deze handelswijze en sponsoren ja die staan nu natuurlijk volgend seizoen weer in de rij.

Volgend jaar geen sponsoren, geen organisatie, dat zal dan wel weer aan de remise's liggen.

Ik hoop maar dat de ouders die ik deze week sprak bij een jeugdtoernooi niet de verslaggeving van het NK lezen, zien we die kinderen direct niet meer terug.

Post Reply