In de onderste alinea heb je gelijk, maar ik vermoed dat de driepuntenregel de instelling van de meeste spelers toch ten gunste zal bijstellen. Zie NK 2003 in Amsterdam met in de hoofdrollen Gérard Jansen en Jeroen van den Akker.Vraagje wrote: Ik ben geen tegenstander van de driepuntenregel. Ik vind het leuker om met drie punten voor een overwinning te spelen dan met twee. Theoretisch ben ik voor de tweepuntenregel, op grond van het argument dat als een overwinning geen drie punten waard is bij Zwitsers, er ies fout moet zijn aan die telling. (Copyright Wieger Wesselink / Eric Sanders).
Ik voel me ook niet aangesproken ik speel zoals ik de beste score denk te kunnen realiseren, dat is mijn keuze en daar heeft niemand iets mee te maken. Datzelfde geldt ook voor NK-finalisten. Ze zijn bezig met een NK. Laat ze dan alsjeblieft spelen zoals zij de beste score denken te kunnen realiseren.
Het beoordelen van de driepuntenregel afhankelijk maken van hoe het functioneert binnen het Zwitsers lijkt me discutabel. Gerard de Groot heeft in Hoofdlijn ooit aangetoond dat Zwitsers en driepunten niet samen gaan, maar het gaat te ver om met die conclusie de driepunten meteen maar te begraven. Het Zwitsers wordt immers alleen maar gebruikt in de minder belangrijke recreatietoernooien.