Dam/Schaaksimultaan zaterdag 2 april te Groningen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
mikkeltje

Post by mikkeltje » Sun Apr 03, 2005 14:10

Uit deze nieuwsgroep
<i>Toen ik iets na 19.00 de zaal verliet, leek Erik het te gaan halen. Niet de beoogde 100 deelnemers, maar ongeveer 90. Het schaken ging Erik over het algemeen redelijk makkelijk af, bij het dammen had hij het moeilijker. <b>Een aantal schakers is daarom maar even gaan dammen om zijn winstpercentage iets op te krikken.</b>
Helemaal eerlijk gaat het er niet aan toe. Bij twee schijven achterstand worden spelers gedwongen op te geven. <b>Ook kwam ik twee dammers tegen, die er redelijk voor stonden, maar toch opgaven</b>: "Weer een beetje dichter bij het nieuwe record."
Het record is slechts officieus en wordt niet door het Guiness book of records erkend.</i>

steenslag

Post by steenslag » Fri Apr 15, 2005 02:16

Erik Hoeksema reageerde gisteren op datzelfde forum op een verdrietig postje van mij (na de derde ronde) aldus:
Erik Hoeksema wrote:Ik moet het nu toch echt even opnemen voor de dammers. Het NK in Groningen kwam wat stroef op gang, maar de laatste paar rondes wordt er werkelijk vol overgave gestreden. Iedere ronde vallen er nu twee a drie beslissingen, dat zijn voor dambegrippen ongekend hoge winst/verlies percentages. Het zijn bijna allemaal onderhoudende partijen, maar om dat te kunnen waarderen moet je natuurlijk wel een beetje kunnen dammen...
Dan nog even over mijn denksport-simultaan. Het dammen was een beetje roestig, daar heb ik heel veel punten laten liggen. De opmerking ergens in dit draadje dat het niet helemaal eerlijk zou zijn gegaan, is onzin. Natuurlijk was de tegenstand hier en daar nogal matig, maar die zal Jannes ook gehad hebben.
De regel dat je bij dammen met twee schijven achterstand op moet geven, is prima. Anders ontaardt een dampartij in een nutteloze kaalpluk-actie. Bij schaken kun je iemand vlot mat zetten, bij dammen duurt het gewoon een tijdje voordat je alle twintig schijven te pakken hebt. Het verhaal van de twee dammende schakers die opgaven in redelijke stelling, behoeft ook enige nuancering. De een had net een schijf verloren en de ander stond positioneel al hoogst bedenkelijk. De kroonschijf al opgespeeld in een klassieke stelling, met zwart lelijke hangende schijven op 10 en 9 waar wit een schijf op 25 heeft, zoals u weet is dat lolletje.

Post Reply