Haagsche Courant, 2 april 2005
Dammers RDG/DIO winnen beker in 2000
door Peter van de Stadt
Een opmerkelijk kampioenschap, een sensationele overstap van een speler of een ander markant moment. De sportredactie van de Haagsche Courant belicht wekelijks een opvallende gebeurtenis uit het roemrijke verleden van de Haagse sportgeschiedenis. Deze week de opmerkelijke bekerwinst van de Haagse damclub RDG/DIO in 2000.
Fred Ivens maakte zes landstitels met RDG/DIO mee.
De bekerwinst in 2000 was een ander hoogtepunt.
(foto Harry Verkuylen)
RDG/DIO-dammer Fred Ivens (61) is bijna 25 jaar aanvoerder geweest van het Haagse damteam. Ivens maakte in 1961 als 17-jarige zijn debuut voor de Haagse damclub en pakte er direct de landstitel mee. Hij maakte in totaal zes landskampioenschappen mee, waarvan in de jaren zeventig vijf met damlegende Ton Sijbrands. Niet voor niets werd RDG/DIO met Ivens en Sijbrands in de jaren zeventig het Ajax van de damsport genoemd.
Ivens heeft dus vele hoogtepunten met het eerste team van de Haagse damclub meegemaakt. En het winnen van de nationale beker in het jaar 2000 behoort daar zeker toe. In Huissen kwam RDG/DIO tegenover Source+ uit Nieuwegein te zitten.
In de halve finales versloeg RDG/DIO het viertal van Houdt Stand uit Beilen. Source+ won van Damlust uit Gouda. Fred Ivens over die halve finale: "Houdt Stand speelde lager dan wij. Maar ze hadden wel Sven Winkel, de Nederlandse jeugdkampioen en Bjørn Winkel in de gelederen. Ons team bestond uit Leo Roosendaal, Pertap Malahé, Mark Hoogakker en ik. Malahé begon uitstekend, want hij won van Sven Winkel. Hij bleek de enige die van hem wist te winnen, want de andere drie, onder wie ik dus, speelden remise tegen hem.We wonnen uiteindelijk met 5-3."
Finale
Dan de finale, eind juni 2000. Westlander Ivens wordt weer enthousiast als hij daar aan terugdenkt. RDG/DIO won met 6-2. Anders dan de uitslag doet vermoeden, waren de Nieuwegeinse dammers zeer dicht bij bekerwinst. Het pakte echter anders uit dan werd verwacht. Op bord vier nam won Fred Ivens van Lex den Doop. In een stelling waarbij Ivens naar achter werd gedrongen, zocht Den Doop zijn kansen in een aanval op een zogenoemde kerkhofschijf. Een positionele blunder kostte hem echter via een finesse de partij. Zetverwisseling bleek achteraf goed voor remise geweest te zijn.
Ivens: "Het was een fantastisch wedstrijd. Ons team bestond uit Krijn Toet, Mark Hoogakker, Pertap Malahé en ik. Uit tactisch oogpunt zat ik achter bord vier en Malahé achter bord één. Malahé kan heel goed counteren en afstoppen. Hij is echter minder goed in het van meet af aan op winst spelen."
"Ja, ik herinner mij nog heel goed mijn partij tegen Lex den Doop. Een legende. Hij is nu 87 jaar en speelt nog steeds. We wisten dat hij tegen iedereen remise kon spelen. Ik had het erg moeilijk tegen hem. Gelukkig liep hij in een geraffineerde slagzet", lacht Ivens.
Zijn teamgenoot Pertap Malahé had het moeilijk tegen Laurens Fijn van Draat. Hij had aanzienlijk temponadeel. Via diverse lepe zetdreigingen kon de residentiedammer lang het hoofd bieden, maar verloor hij langzaam maar zeker meer terrein. Fijn van Draat wilde echter te vroeg de winst forceren en overzag daarbij een grote wederzijdse doorbraak over het hoofd. Met een schijf meer was de stelling in het eindspel niet meer te winnen.
Krijn Toet speelde een klassieke partij tegen Eric van Dusseldorp, die in remise eindigde. Mark Hoogakker vocht op die mooie dag voor het Haagse dammen een fraai positioneel uit met Aaldert Gooijer. De RDG'er nam risico's en leek in een nadelige stelling te belanden. Dat viel mee. De Hagenaar nam in het middenspel zelfs het initiatief. Hij bereikte een voordelig, maar nog lang niet gewonnen eindspel. Na ruim zes uur spelen was Gooijer kennelijk zo moe dat hij op zijn laatste zet het (verdiende) gelijkspel vergooide en alsnog verloor. Door een 6-2 overwinning nam RDG/DIO de nationale beker mee naar Den Haag.
Fred Ivens: "Ik was trots, heel trots, vooral omdat we een aansprekend resultaat hadden neergezet. Je zou het kunnen vergelijken met ADO Den Haag, toen in de eerste divisie, die de KNVB-beker wint. Het was echt een fantastische prestatie. Zo'n landelijk aansprekend resultaat heeft RDG/DIO daarna niet meer gehaald."