meisjesdammen verwijnt
- Arjen de Mooij
Nou, sommige mensen denken dat capaciteit van de dames ook een rol speelt...hier laat ik mij wijselijk even niet over uit. Maar inderdaad het lijkt logisch dat krachtsverschil ontstaat door verschil in motivatie en training.Blind_Curve wrote:Yaelle een ding begrijp ik niet jongens en meisjes komen op dezelfde leeftijd een damclub binnen. De enige reden waarom ik kan bedenken dat er een krachtsverschil ontstaat is training en motivatie.
Natuurlijk is het goed om meisjes ook aan het dammen te krijgen en te houden. Aparte meisjeswedstrijden zullen ongetwijfeld een zeer gezellige aangelegenheid zijn (hetgeen ik zelf ook heb gezien op het NK-meisjes afgelopen jaar) en hierdoor kun je misschien zelfs wel meisjes bij het dammen houden. Het scheiden van jongens en meisjes is denk ik echter niet bevorderlijk voor juist de damontwikkeling van meisjes. Het organiseren van meisjeswedstrijden kan juist een stimulans zijn: je kunt je meten met andere meisjes. De trainingen moeten echter gezamelijk zijn denk ik.
Scheiding mannen/vrouwen is zeker niet bevordelijk, maar extra training met alleen meiden of een apart meidenkampioenschap kan er wel voor zorgen (en zorgt er ook voor) dat meiden meer lol in het dammen gaan krijgen of hebben. Dat mag niet verdwijnen. Daarnaast moeten meiden zeker met de CAT en CJT meedoen. En ja, het liefst moet er een evenwicht man/vrouw ontstaan. fifty fifty, ja ja, je bent jong en hebt nog idealen... Maar dit is dus zo ambitieus, dat het waarschijnlijk alleen maar smileys en hoongelach oplevert. In ieder geval; een begin kan gemaakt worden door meer meiden aan het dammen krijgen en aan het dammen houden. Want dan zijn er (logica joh) ook meer meiden die door kunnen breken. Analyseren waarom meiden nu niet dammen en ze op een of andere manier toch aan het dammen krijgen is dus waar het mee begint en vandaar mijn eerdere verhaaltjes.
helpt dus wel mits de dames ook met de jongens meetrainen en meedoen aan de 'gewone' (=dus voor 99% jongens) wedstrijdenArjen de Mooij wrote:Het verschil is dat er minder meisjes blijven dammen, en er dus minder goede meisjes dan goede jongens boven komen drijven, absoluut gezien dan. Verder helpen dus de meisjeskampioenschappen ook niet mee als stimulans.
-
- Real name: Irene Stegeman
"Maar dan.....Waarom gaan meisjes NIET dammen:
Omdat op school meestal de leraren zijn die het geweldig vinden dat je als meisje ‘schaakt’ (aaaah; altijd hetzelfde verhaal; nee juffrouw, het was DAMMEN, niet schaken) en dat wekt bij medeleerlingen niet altijd een gevoel van verbondenheid op. Dus soms vertel je als meisje zijnde (geldt ook voor jongens) helemaal niet dat je damt. Nou en dat is natuurlijk fout nummer 1; niet durven uitkomen voor wat je leuk vind. Dus je moet sterk in je schoenen staan als meisje. "
Er heeft nog NOOOIT een leraar tege mij gezegd dat het schaken was.. dus dat is Bull-shit die opmerking...
Omdat op school meestal de leraren zijn die het geweldig vinden dat je als meisje ‘schaakt’ (aaaah; altijd hetzelfde verhaal; nee juffrouw, het was DAMMEN, niet schaken) en dat wekt bij medeleerlingen niet altijd een gevoel van verbondenheid op. Dus soms vertel je als meisje zijnde (geldt ook voor jongens) helemaal niet dat je damt. Nou en dat is natuurlijk fout nummer 1; niet durven uitkomen voor wat je leuk vind. Dus je moet sterk in je schoenen staan als meisje. "
Er heeft nog NOOOIT een leraar tege mij gezegd dat het schaken was.. dus dat is Bull-shit die opmerking...
- Arjen de Mooij
Ja nee daar heb je gelijk in, maar tegen mij is het wel gezegd! Dus dan is jouw opmerking weer bullshit? Lastige materie, ik moet er nog eens over nadenken.Damkoningin wrote:"Maar dan.....Waarom gaan meisjes NIET dammen:
-
- Marcel Kosters
Hoi Linda,yaelle wrote:Dan dit nog....Een loffelijk streven om je vriendinnen achter het bord te krijgen, zelf
heb ik zoals je weet ook wel eens zoiets geprobeerd [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Maar ik geloof
eigenlijk steeds meer dat de grootste, allergrootste winst bij het school-
dammen en de herintreders te halen is. Dus vrouwen die gestopt zijn
met dammen, trek ze er aan hun permanentje weer bij. En meisjes op
een schooldamtoernooi? Speel de grote zus en zorg dat de leukste hunk
van de damclub naast je zit [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Marcel
Het werkt niet om, met Marcel te spreken, de dames er aan hun permanentje bij te trekken; ze rennen even snel weer weg. Ze moeten het leuk vinden om verder te komen qua niveau. En dat komt pas nadat ze drempel 1 hebben overbrugd; naar een club gaan en wedstrijden gaan spelen.
Maar die drempel is vaak zo hoog dat er bij voorbaat al wordt gezegd, nou dat kan ik niet hoor of ik heb er geen zin in, dat dammen.
Vrouwen die nog nooit eerder hebben gedamd zul je inderdaad niet zo
snel interesseren, maar ik doel nadrukkelijk op herintreedsters. Dus
vrouwen die als meisje, of gewoon een tijdje geleden hebben gedamd.
Zij kennen het spel al en bij hun zou het in een aantal gevallen wellicht al
genoeg zijn om te laten zien dat dammen ook gezellig is, cq goed geor-
ganiseerd kan zijn. Wat herintreders betreft denk ik, dat de bond sowieso
een geweldige slag qua ledenwinst kan maken als zij oud leden weer be-
nadert. Denk alleen maar aan de baby-boom die nu in rap tempo de
(pre)pensioengerechtigde leeftijd nadert. Maar het ging hier over meisjes-
dammen. Herintreedsters en basisschoolmeisjes (en jongetjes), daar
mogen we denk ik het meeste van verwachten.
Marcel
-
Een paar conclusies uit een aantal stukken die hiervoor zijn geschreven:
het niveau van vrouwendammen kan omhoog gaan als ze mee gaan spelen bij de mannen.
de vrouwenwedstrijden moeten blijven voor de gezelligheid, zodat vrouwen meer reden zien om te blijven dammen.
Linda jij bent er als ik het goed lees voorstander voor om de dameswedstrijden te behouden, maar er wel voor te zorgen dat de dames meedoen bij de algemene wedstrijden.
Ik denk dat als je de vrouwen/meisjeswedstrijden in de huidige vorm behoudt, de meeste vrouwen/meisjes dan niet voldoende gestimuleerd worden om goed te presteren bij de algemene wedstrijden. Je hebt immers de vrouwenwedstrijden dan altijd nog achter de hand.
het niveau van vrouwendammen kan omhoog gaan als ze mee gaan spelen bij de mannen.
de vrouwenwedstrijden moeten blijven voor de gezelligheid, zodat vrouwen meer reden zien om te blijven dammen.
Linda jij bent er als ik het goed lees voorstander voor om de dameswedstrijden te behouden, maar er wel voor te zorgen dat de dames meedoen bij de algemene wedstrijden.
Ik denk dat als je de vrouwen/meisjeswedstrijden in de huidige vorm behoudt, de meeste vrouwen/meisjes dan niet voldoende gestimuleerd worden om goed te presteren bij de algemene wedstrijden. Je hebt immers de vrouwenwedstrijden dan altijd nog achter de hand.
Zoals ook anderen al opmerkten is gemengd trainen zeker niet bezwaarlijk. Maar wat er tegen een apart vrouwen/meisjes NK,EK,WK is, begrijp ik niet helemaal. In iedere tak van sport is het gescheiden. (op korfballen na dan). En als je naar de voormalige oostblokdamsters kijk, en het is bekend dat de vrouwen daar zeker evenveel trainingsmogelijkheden kregen, dan zie je toch dat geen vrouw zich voor een WK weet te plaatsen. Dus niveauverschil blijft toch bestaan. Begrijp me goed, ik bedoel dit niet neerbuigend voor vrouwen want iedere vrouw/meisje die een beetje kan dammen veegt mij van het bord. (vraag maar aan mijn dochters.
ben het met je eens [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]Marcel Kosters wrote:Hoi Linda,yaelle wrote:Dan dit nog....Een loffelijk streven om je vriendinnen achter het bord te krijgen, zelf
heb ik zoals je weet ook wel eens zoiets geprobeerd [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Maar ik geloof
eigenlijk steeds meer dat de grootste, allergrootste winst bij het school-
dammen en de herintreders te halen is. Dus vrouwen die gestopt zijn
met dammen, trek ze er aan hun permanentje weer bij. En meisjes op
een schooldamtoernooi? Speel de grote zus en zorg dat de leukste hunk
van de damclub naast je zit [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Marcel
Het werkt niet om, met Marcel te spreken, de dames er aan hun permanentje bij te trekken; ze rennen even snel weer weg. Ze moeten het leuk vinden om verder te komen qua niveau. En dat komt pas nadat ze drempel 1 hebben overbrugd; naar een club gaan en wedstrijden gaan spelen.
Maar die drempel is vaak zo hoog dat er bij voorbaat al wordt gezegd, nou dat kan ik niet hoor of ik heb er geen zin in, dat dammen.
Vrouwen die nog nooit eerder hebben gedamd zul je inderdaad niet zo
snel interesseren, maar ik doel nadrukkelijk op herintreedsters. Dus
vrouwen die als meisje, of gewoon een tijdje geleden hebben gedamd.
Zij kennen het spel al en bij hun zou het in een aantal gevallen wellicht al
genoeg zijn om te laten zien dat dammen ook gezellig is, cq goed geor-
ganiseerd kan zijn. Wat herintreders betreft denk ik, dat de bond sowieso
een geweldige slag qua ledenwinst kan maken als zij oud leden weer be-
nadert. Denk alleen maar aan de baby-boom die nu in rap tempo de
(pre)pensioengerechtigde leeftijd nadert. Maar het ging hier over meisjes-
dammen. Herintreedsters en basisschoolmeisjes (en jongetjes), daar
mogen we denk ik het meeste van verwachten.
Marcel
-
- Real name: Alexander Presman
bron: http://www.kndb.nl
7 november 2003 Het meisjesdammen verdwijnt niet
door Jeanine van der Horst, coördinator jeugdzaken
De laatste tijd hoor je veel: het NK meisjes wordt geschrapt vanwege de bezuinigingen en ook de CMT wordt geschrapt. NEEN! Deze twee beweringen zijn niet juist!
Maar waarom dan wel een ommezwaai ten aanzien van het meisjesdammen? Half jaren tachtig is het meisjesdammen geïntroduceerd door de KNDB. De KNDB had toentertijd de volgende twee doelstellingen voor ogen: 1. De KNDB wilde meer meisjes aan het dammen krijgen en 2. De KNDB wilde het niveau omhoog krijgen. Momenteel wijzen de cijfers uit dat er zeker niet meer meisjes zijn gaan dammen; het tegendeel is eerder waar.
Voor het NK meisjes betekende dit dat er zelfs dusdanig minder meiden in de categorieën junioren en aspiranten waren dat het moeilijk werd een finale vol te krijgen. En nu dreigt voor de pupillencategorie hetzelfde te gebeuren. Wat betreft het niveau blijven meisjes ver achter bij de jongens.
Dan komt er een moment dat je het beleid ten aanzien van het meisjesdammen moet aanpassen. Een nieuw beleid, met nog steeds ondersteuning van meisjesdammen door een aparte training voor meisjes in de vorm van de Centrale Meisjes Training (als voorbereiding op de CAT en CJT), maar waar voor het NK meisjes een andere vorm gezocht wordt. Kortom een nieuwe uitdaging die zeker niet het einde betekent van dammende meiden!
7 november 2003 Het meisjesdammen verdwijnt niet
door Jeanine van der Horst, coördinator jeugdzaken
De laatste tijd hoor je veel: het NK meisjes wordt geschrapt vanwege de bezuinigingen en ook de CMT wordt geschrapt. NEEN! Deze twee beweringen zijn niet juist!
Maar waarom dan wel een ommezwaai ten aanzien van het meisjesdammen? Half jaren tachtig is het meisjesdammen geïntroduceerd door de KNDB. De KNDB had toentertijd de volgende twee doelstellingen voor ogen: 1. De KNDB wilde meer meisjes aan het dammen krijgen en 2. De KNDB wilde het niveau omhoog krijgen. Momenteel wijzen de cijfers uit dat er zeker niet meer meisjes zijn gaan dammen; het tegendeel is eerder waar.
Voor het NK meisjes betekende dit dat er zelfs dusdanig minder meiden in de categorieën junioren en aspiranten waren dat het moeilijk werd een finale vol te krijgen. En nu dreigt voor de pupillencategorie hetzelfde te gebeuren. Wat betreft het niveau blijven meisjes ver achter bij de jongens.
Dan komt er een moment dat je het beleid ten aanzien van het meisjesdammen moet aanpassen. Een nieuw beleid, met nog steeds ondersteuning van meisjesdammen door een aparte training voor meisjes in de vorm van de Centrale Meisjes Training (als voorbereiding op de CAT en CJT), maar waar voor het NK meisjes een andere vorm gezocht wordt. Kortom een nieuwe uitdaging die zeker niet het einde betekent van dammende meiden!
-
Arjen! Natuurlijk is het wel stimulerend als je met meisjeswestrijden mee kunt doen:Arjen de Mooij wrote:Het verschil is dat er minder meisjes blijven dammen, en er dus minder goede meisjes dan goede jongens boven komen drijven, absoluut gezien dan. Verder helpen dus de meisjeskampioenschappen ook niet mee als stimulans.
Je ontmoet dan veel andere meisjes, en dat is leuk/gezellig. Dit werkt dit stimulerend, omdat er juist door de kleine aantallen, maar weinig meiden in de eigen club zijn. Door de wedstrijden zie je dan dat je lang niet het enige meisje bent.
Blijft echter overeind staan dat ik apart trainen niet zinvol vind.
- Arjen de Mooij
-
Nee, ik ben aspirant. Ja, ik snap dat je goed moet zijn om aan zo'n toernooi mee te doen, maar meisjes zijn gewoon minder sterk. Ik train evenveel als mijn broertje Frerik maar hij is toch wat beter. We hebben beide centrale training, samen prive training, op donderdag 2 uur trainen bij RDC onder leiding van Michiel KLoosterziel en spelen allebei in de Nationale Competitie. Dus aan de training zal het bij mij niet liggen en ik vind dat ik genoeg train. Het is waar dat we minder fanatiek zijn, maar ik wil ook nog dat het op school goed gaat met m'n cijfers. Ik vind het goed als ze bijvoorbeeld zorgen dat bij de trainingen allen de mensen komen die echt willen en meer dan 1 keer per jaar komen, dat vind ik dan weer zonde van het geld. Ja, de jongens op het VWO sterven uit!Marcel Kosters wrote:Hoi Laura,laura andriessen wrote:Ik volg! Wij (de meisjes) hebben bij de CMT een brief ondertekend die ik had gemaakt waarin we hebben geprotesteerd tegen de afschaffing van meisjeswedstrijden en het uitnodigen van vrouwen op grond van rating voor het NK. Wij vinden dat we anders geen kans krijgen om zo ook aan het NK deel te nemen omdat onze rating nog te laag is of die niet eens hebben. En het is inderdaad gewoon zo dat jongens over het algemeen beter zijn dan meisjes, dus het is dan ook heel moeilijk voor ons om ons te plaatsen voor CAT of CJT. Dit wilde ik even zeggen.
Wat goed dat je dat initiatief hebt genomen! Jij bent toch nog pupil?
Jan Pieter Drost zei eerder al dat er natuurlijk ook erg veel mannen
zijn die nooit aan het NK algemeen zullen meedoen, dat lijkt me belangrijk om ook even aan te denken. Je moet natuurlijk wel gewoon goed zijn als je aan zo'n belangrijk toernooi wilt meedoen, alleen meisje zijn is niet genoeg. Maar als er een apart NK voor vrouwen wordt gespeeld, moet een eerlijke gelegenheid voor alle vrouwen en meisjes zijn om zich te plaatsen. Dus eigenlijk zou je
denken dat de bond of álle aparte vrouwenwedstrijden moet afschaf-
fen, of alle wedstrijden moet handhaven en wat kritischer
moet kijken naar de aparte vrouwentrainingen. Want denk jij dat de
dammeisjes die jij kent even hard studeren / trainen als de damjongens?
Hoeveel train je zelf en is dat meer of minder dan jongens van jouw
leeftijd? Ik heb een beetje het idee, dat meisjes over het algemeen wat
minder fanatiek zijn en gezelligheid belangrijker vinden en dat het voor
een deel ook daardoor komt dat meisjes op dit moment zo ontzettend ver
achter blijven bij de jongens. Op school kunnen meisjes met bijvoorbeeld
wiskunde toch ook heel hoge of vaak de hoogste cijfers voor bijvoorbeeld
wiskunde halen? (ja, dat proef je goed, wiskunde was nooit mijn sterkste
vak .
-
Wat Laura hier schrijtt is volkomen terecht. School is belangrijk.laura andriessen wrote: Het is waar dat we minder fanatiek zijn, maar ik wil ook nog dat het op school goed gaat met m'n cijfers.
Voor het damesdammen zou het echter een zegen zijn als er een keer een meisje/vrouw blijft zitten omdat ze te veel heeft gedamd!
Jongens laten denk ik veel sneller hun school versloffen en dat is goed voor hun speelsterkte!
(Overigens is dat inderdaad niet verstandig, maar ja....)