Rob Clerc wil op het NK vooral 'lekker' spelen
door Erik van Leeuwen
ZOETERMEER | Sportcomplex Kardinge in Groningen is van zondag 3 tot en met zaterdag 16 april het decor van het Nederlands kampioenschap dammen. Rob Clerc is de meest ervaren deelnemer aan de nationale titelstrijd. De Zoetermeerder is toe aan zijn dertigste NK.
![Image](http://fmjd.org/gallery3/var/albums/Players/Clerc/08ed6d2bf7cefd9275d82bbfd5069b4c.jpg)
Rob Clerc: 'De uitstraling van spelers moet beter.'
(foto ANP)
Rob Clerc reist met een nieuwsgierig gevoel naar het hoge noorden af. De dammer van het Schiedamse Van Stigt Thans is benieuwd hoe het met zijn vorm is gesteld. Clerc speelde het afgelopen jaar tien partijen in de ereklasse. "Maar de competitie is niet te vergelijken met een toernooi als een NK, waar je van dag één tot dag veertien fris moet zijn", aldus de achtvoudig Nederlands kampioen, die een jaar geleden zijn laatste grote toernooi afwerkte. "Dat was dus het NK in Huissen, waar ik tweede werd. Dat ik daarna geen toptoernooien meer heb gespeeld, heeft te maken dat er weinig meer zijn in Nederland en in het buitenland en omdat ik gekwakkeld heb met mijn gezondheid. Ik heb zelfs drie weken in het ziekenhuis gelegen. Voor het eerst in al die jaren moest ik een competitiewedstrijd missen." Zijn laatste nationale titel dateert van 2000. Tijd voor een nieuwe titel zou je zeggen, maar Clerc gaat met een andere intentie naar Groningen. "Ik wil vooral lekker spelen. Ik kijk er echt naar uit. Natuurlijk wil ik zo hoog mogelijk eindigen, maar het één hangt nauw met het andere samen."
Favorieten
Ondanks dat hij afgelopen jaar beperkt in actie kwam - van zijn tien competitiepartijen won hij er overigens vier, de andere partijen speelde hij remise - behoort hij opnieuw tot de kanshebbers. "Maar er zijn meer favorieten", benadrukt hij. "Kees Thijssen is misschien wel de belangrijkste kandidaat voor de eindzege. Hij is immers titelverdediger en won ook in 2003. Alexander Baljakin is ook sterk. Een belangrijke outsider is Martin Dolfing. Hij is in 2002 al een keer Nederlands kampioen geweest en nu terug van weggeweest." Clerc pleit als topspeler al enige tijd voor een andere puntentelling bij het dammen. Hij is van mening dat de denksport met de huidige telling ten dode is opgeschreven. "Remises zijn schering en inslag. Daar moet wat aan gebeuren, maar ik heb niet het gevoel dat een andere puntentelling prioriteit heeft bij de dambond. Die houdt zich voornamelijk bezig met het werven van nieuwe leden. Ook belangrijk, maar het topdammen schiet er niets mee op."
Het grote aantal remises is er volgens Clerc een belangrijke oorzaak van dat de populariteit van de damsport de laatste twee decennia flink is gedaald. "Ik speelde in 1975 mijn eerste NK. De jaren zeventig en de eerste helft van de jaren tachtig was een topperiode, voor alle denksporten overigens. Ook de media hebben een rol gespeeld in de beeldvorming dat een dampartij altijd in een remise eindigt. Na de tweede van twintig WK-partijen staat er al in de krant 'WK-tweekamp weer remise'." Maar om de damsport wat meer kleur te geven, moet er meer gebeuren dan een andere puntentelling, stelt Clerc. "De uitstraling van de spelers moet ook beter. De spelers moeten zich meer bewust van zijn dat ze een voorbeeldfunctie hebben. Het dammen heeft spelers met uitstraling nodig. Daarnaast zou het een goede zaak zijn als er weer eens een Nederlandse wereldkampioen zou komen."
Roots
Dat zou volgens Clerc wel eens op het komende WK, dat in oktober in Amsterdam wordt gehouden, kunnen gebeuren. "Kees Thijssen heeft het in zich om wereldkampioen te worden. Of ik er zelf bij ben? Ik hoop het wel en zal er alles aan doen. In Amsterdam liggen immers mijn roots. Ik ben er geboren en getogen."
Tussen het NK in Groningen en een eventuele WK-deelname in Amsterdam ligt nog een uitdaging voor Rob Clerc te wachten. "Eind april begin mei is de eerste editie van het WK blinddammen in Schiedam. Wereldkampioen Alexander Georgiev, negenvoudig wereldkampioen Alexei Tsjizjov en de oud-wereldkampioenen Anatoli Gantwarg, Alexander Schwarzman en Harm Wiersma doen mee. Het wordt iets aparts. Met twee tegenstanders, twee tijdklokken en een arbiter, maar zonder bord."