meisjesdammen verwijnt

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Wed Nov 05, 2003 21:32

yaelle wrote:
Zusje wrote:
al 30 jaar hebben we voor vrouwen aparte trainingen/kampioenschappen, maar ik geloof niet dat meer vrouwen zijn gaan dammen.
maar moeten de meisjes en vrouwen die nu nog wel dammen daar nu de dupe van worden. stimuleer juist dat er meer vrouwen/meisjes gaan dammen!!!
ff over het stimuleren van vrouwen om te gaan dammen. ik probeer al jaren mijn vriendinnen aan het dammen te krijgen, maar ja...t lukt nog niet helemaal....dus hoe kun je stimuleren om meer meiden aan het dammen te krijgen als een damster het al niet aan haar vriendinnen kan verkopen. suggesties - ook van de heren - op deze site? ff een brainstorm ertegenaan gooien [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Een loffelijk streven om je vriendinnen achter het bord te krijgen, zelf
heb ik zoals je weet ook wel eens zoiets geprobeerd [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Maar ik geloof
eigenlijk steeds meer dat de grootste, allergrootste winst bij het school-
dammen en de herintreders te halen is. Dus vrouwen die gestopt zijn
met dammen, trek ze er aan hun permanentje weer bij. En meisjes op
een schooldamtoernooi? Speel de grote zus en zorg dat de leukste hunk
van de damclub naast je zit [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Wed Nov 05, 2003 21:50

nadinevantiel wrote:Ik zit zelf in de jeugdcommissie van de KNDB waar dit punt uiteraard is besproken. Daarnaast ben ik zelf ook damsters en heb ik ook meisjeswedstrijden gespeeld. Ik vind het een lastig onderwerp.

Het meisjesdammen is indertijd opgezet om meer meisjes aan het dammen te krijgen en het niveau van de meiden omhoog te krijgen. De cijfers wijzen uit dat er zeker niet meer meisjes zijn gaan dammen, naar wat ik mij heb laten vertellen zijn er alleen maar minder meisjes gaan dammen. Wat betreft het niveau blijven meisjes achter bij de jongens (over het algemeen). Waar ligt dat aan? Ik denk dat meisjes inderdaad veel minder hard trainen, het gros van de meisjes dan. In mijn eigen geval; ik heb nooit fanatiek getraind, en heb wel NK's gespeeld, zelfs het NK dames. Als je dat vergelijkt met de situatie van de jongens is dat natuurlijk heel oneerlijk, zij moeten keihard werken om een NK te bereiken. Ik denk zolang we op deze manier de meisjeswedstrijden in stand houden, zal het niveau van de meisjes ook niet echt omhoog gaan, omdat het niet nodig is. Als de meiden zich moeten bewijzen tussen de jongens, moeten ze wel aan de bak.

Ik heb zelf ook een aantal jaren bij de damestraining gezeten en gezelligheid stond inderdaad voorop. Als dat nu verbeterd is, is dat mooi, maar ik denk dat de meiden beter met de jongens mee kunnen trainen. Dat is nu ook het plan van de KNDB.

Dan over het NK meisjes. De afgelopen 2 jaar zou er al geen NK aspiranten en junioren zijn geweest als er vanuit de KNDB niet enorm veel moeite gedaan zou zijn om veel meisjes af te bellen of ze alsjeblieft mee zouden willen doen.
Bij de pupillen lukt het nu nog net om de finale op de juiste wijze gevuld te krijgen, maar ook dat wordt de laatste jaren moeilijk.

Ik heb tijdens het NK meisjes ook met met meisjes gesproken. Ja het was wel een gezellig toernooi, trainen ervoor gebeurde niet echt, maar zo'n reisje naar het EK/WK was dan wel leuk. Uiteraard geldt deze instelling niet voor alle meisjes, maar in dit geval had ik het geld van de reis naar het EK?WK leiver besteed aan een dammer/dammster die wel heel fanatiek traint.

Er wordt hier op het forum meerdere keren aangegeven dat het meisjesdammen gestimuleerd moet worden: ik sta open voor suggesties.
Okay Nadine, mij heb je om. Afschaffen die aparte kampioenschappen en trainingen. Zoals je dit uitlegt met kennis van zaken
en een helder betoog, ik kan me voorstellen dat veel meisjes / vrouwen
het ook met je eens kunnen zijn. Meiden?
Meisjesdammen stimuleren: Als je training en kampioenschappen
onderbrengt bij de jongens, heb je kans dat meisjes toch behoefte blij-
ven houden aan hun eigen stekje. Zie huishoudbeurs en Libbelledag. Wat
gedacht van een jaarlijks door de KNDB georganiseerd toernooi voor alle
vrouwelijke leden (tot het moment dat dit evenement meer bezoeksters
dan die andere genoemde evenementen trekt, het moet immers wel te
organiseren blijven).
Zoals eerder gezegd, zeker in den beginne extra aandacht voor enthou-
siaste meisjes bij schooldammen. Moeten we bij veel meisjes misschien
ook gewoon wel berusten in hun sociale en gezellige neigingen en deze juist tot sterke punt maken? Bij het toernooi in Den Haag zag ik een zeer jonge , zeer capabele vrouwelijke arbiter en achter de bar stond een nog jongere dame, die voorzitter van het jeugdbestuur van Damclub Den Haag is. Laat die meisjes doen wat veel van hun mannelijke damtegenpolen niet kunnen (naast goed dammen), namelijk de boel bij elkaar houden. En zo tussen het bemoederen door kunnen ook deze dames spelenderwijs de nodige damkennis tot zich nemen, waardoor zij uiteindelijk misschien ook wel betere dammers worden dan ze zelf voor
mogelijk hadden gehouden.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Wed Nov 05, 2003 23:35

Insomnia wrote:Linda, Nikhilananda (whatever) zei dat Carlijn Aalbers het 1e meisje is die op de cat is gekomen.....
Ik weet niet precies tegen welke Linda je het hebt, maar ik heb toch echt jaren samen met Linda Schnieders en Cora Koopman op de Cat en CJT gezeten.

ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap » Thu Nov 06, 2003 01:00

Arjen de Mooij wrote:
Insomnia wrote:Linda, Nikhilananda (whatever) zei dat Carlijn Aalbers het 1e meisje is die op de cat is gekomen.....
Ik weet niet precies tegen welke Linda je het hebt, maar ik heb toch echt jaren samen met Linda Schnieders en Cora Koopman op de Cat en CJT gezeten.
Ik bevestig Arjen's claim. Ik kan mij ook zoiets vaags herinneren van de Ellecom-periode.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy

EEK

Post by EEK » Thu Nov 06, 2003 10:47

ik vind het een foute beslissing dat de bond heeft besloten om de damestraining te stoppen, wij( degene die nog mee kunnen doen aan cjt selectie) hebben nog een kans om de cjt binnen te dringen, maar ik denk dat ons niveau te laag is. We hebben hierdoor geen trainingen en zo zal het niveau van de dames niet stijgen, laat staan de motivatie. Ik snap niet waarom dames en ook de meisjes worden achtergesteld?! Er zijn toch wel andere redenen om te bezuiningen? Laat ze het niet doen op de trainingen, want de jeugdspelers zijn de toekomst, zonder trainingen is er geen toekomst voor ons!

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Thu Nov 06, 2003 12:05

Arjen de Mooij wrote:
En ook Jorien Alink hoort volgens mij in dat rijtje thuis?

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Thu Nov 06, 2003 12:14

EEK wrote:, wij( degene die nog mee kunnen doen aan cjt selectie) hebben nog een kans om de cjt binnen te dringen, maar ik denk dat ons niveau te laag is.
Op de selectiedag wordt als ik mij goed herin-
ner ook gevraagd naar de motivatie van de kandidaten. Geef, als je denkt
dat je huidige niveau op het randje is, hier extra aandacht aan. En maak
als je belooft meer tijd energie in training te willen steken, dit ook waar.
Als de KNDB besluit tot afschaffing van aparte trainingen, zal in de over-
gangsperiode wat soepeler omgegaan moeten worden met toelatingsnor-
men. Voldoen meisjes binnen een gestelde termijn niet als nog aan de
normen (en eventueel extra toegelaten zwakkere jongens) dan kunnen
zij misschien beter hun trainingsheil in de regio of bij de club gaan zoeken,
ook daar zijn vaak veel mogelijkheden in de vorm van sterke spelers.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Nov 06, 2003 12:40

En ook Delia Verhoef zat ooit op de CAT. Bedoelde Nikhila de CJT of vergist hij zich?

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Thu Nov 06, 2003 12:54

Nee ook op de CJT zat Mariëlle Kromhout ooit, dus ook dat kan hij niet bedoelt hebben. Er zal wel sprak van een misverstand zijn.

Blind_Curve

Post by Blind_Curve » Thu Nov 06, 2003 13:04

EEK wrote:ik vind het een foute beslissing dat de bond heeft besloten om de damestraining te stoppen, wij( degene die nog mee kunnen doen aan cjt selectie) hebben nog een kans om de cjt binnen te dringen, maar ik denk dat ons niveau te laag is. We hebben hierdoor geen trainingen en zo zal het niveau van de dames niet stijgen, laat staan de motivatie. Ik snap niet waarom dames en ook de meisjes worden achtergesteld?! Er zijn toch wel andere redenen om te bezuiningen? Laat ze het niet doen op de trainingen, want de jeugdspelers zijn de toekomst, zonder trainingen is er geen toekomst voor ons!
Vrouwen, ik zal ze waarschijnlijk nooit begrijpen. Vechten ze eerst tientallen jaren voor volledige gelijkheid, begint dit ook eindelijk een keer door te sijpelen binnen de KNDB is het ook niet goed. Kom op meiden, gewoon harder trainen, dan versla je de jongens gewoon, want maak mij niet wijs dat jullie dommer zijn!

yaelle
Real name: Linda Schnieders

Post by yaelle » Thu Nov 06, 2003 13:51

Nou aan alle reacties ondertussen is wel op te maken dat Carlijn niet het eerste meisje was die een aantal zaterdagen per jaar vol enthousiasme in de trein stapte op weg naar de CAT....

yaelle

Post by yaelle » Thu Nov 06, 2003 14:48

ZevenInEenKlap wrote:
Arjen de Mooij wrote:
Ik bevestig Arjen's claim. Ik kan mij ook zoiets vaags herinneren van de Ellecom-periode.
Ja, de ellecomperiode....zucht, dat was nog eens een leuke tijd

yaelle

Post by yaelle » Thu Nov 06, 2003 15:54

heb ik zoals je weet ook wel eens zoiets geprobeerd [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Maar ik geloof
van de damclub naast je zit [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Jeu de Dames

Mijn visie. Om dames aan het dammen te krijgen er moet er eerst wat geanalyseerd worden. Gelukkig zijn dammers goed in analyseren, dus ik verwacht veel reacties.....

Zeker; studerende meiden (jongens ook) aan de TU, om maar een voorbeeld te noemen, die zijn niet met dammen bezig. Ten eerste omdat de studiedruk zeer hoog is onder andere vanwege de noodzaak van een bijbaantje, maar ook omdat het suffe imago van de damsport er zo duidelijk ingeprent is dat daar geen beginnen meer aan is. Ik heb het geprobeerd met een studententoernooi. Ahum. Dus....ver daarvoor moeten ze al overtuigd zijn van het nut maar met name het leuke van dammen. Wederom komen we bij de jeugd uit. Maar waarom gaat de jeugd dammen? En waarom gaan meisjes in het bijzonder dammen? Nee, dat is niet alleen omdat de leukste hunk, zie Marcel’s commentaar, van het dorp op dammen zit.

Graag commentaar op het volgende stukje; zowel aanvullingen als opmerkingen als je het hier niet mee eens bent!!!!!!

Waarom gaan meisjes dammen (in clubverband):
[img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Om te winnen. Volgens mij willen meiden in eerste instantie gewoon winnen. Ik wel. Zelfs als het nog zo leuk is, als je altijd maar verliest is de lol er snel af. Ook is het leuk om tegen je vrienden (of tegen de mensen die je als saai afdoen) te zeggen dat je NK hebt gespeeld. Status speelt een rol.
[img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Omdat je vriendinnen ook dammen. Het is makkelijk als je bovendien een vriendin hebt die al damt. Want het is vervelend als je elke keer moet gaan uitleggen dat je zaterdag niet mee gaat naar de stad/zwemmen/voetbal etc. Een dammende vriendin begrijpt je (ja; ook handig voor de dammende heren; een dammende vriendin, want zij begrijpt je tenminste. Althans...dat hoop je, want mannen en vrouwen begrijpen elkaar nooit helemaal, om even terug te komen op de reactie van Blind-Curve [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] )
[img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Als ze een voorbeeld hebben. Jongens (en meisjes) die gaan voetballen hebben vaak een idool. Waarom zou het zo bij dammen niet werken. Dus... er zijn dames nodig die goed zijn om de rest van de Nederlandse dames aan het dammen te krijgen. Gelukkig zijn er een aantal damsters die deze voorbeeldfunctie hebben, kijk bijvoorbeeld naar de deelneemsters van het NK.
[img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Vanwege het sociale aspect
[img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] Omdat je indruk wilt maken op de leukste jongen uit de klas die zelf damt
[img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Omdat het leuk is om na te denken
[img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Omdat het een leuk spel is, gewoon omdat het zo is
[img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Omdat je eindelijk je opa/oma/vader/moeder/broer/zus/oom/tante wilt verslaan, waar je elke zondag mee damt (en je bovendien je score van 6 punten uit 34 partijen wel eens een boost wilt geven)
[img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Omdat je zo nog eens ergens komt, met toernooien her en der over Nederland en zelfs in het buitenland verspreid
[img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] Omdat je bekers en vaantjes spaart
[img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Omdat....

Maar dan.....Waarom gaan meisjes NIET dammen:
[img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] Omdat op school meestal de leraren zijn die het geweldig vinden dat je als meisje ‘schaakt’ (aaaah; altijd hetzelfde verhaal; nee juffrouw, het was DAMMEN, niet schaken) en dat wekt bij medeleerlingen niet altijd een gevoel van verbondenheid op. Dus soms vertel je als meisje zijnde (geldt ook voor jongens) helemaal niet dat je damt. Nou en dat is natuurlijk fout nummer 1; niet durven uitkomen voor wat je leuk vind. Dus je moet sterk in je schoenen staan als meisje.
[img]images/smilies/icon_sad.gif[/img] Omdat je zaterdag wel wat beters te doen hebt
[img]images/smilies/icon_mad.gif[/img] Omdat dammen een suf imago heeft
[img]images/smilies/icon_cry.gif[/img] Omdat de leukste jongen uit je klas vindt dat dammen suf is
[img]images/smilies/icon_sad.gif[/img] Omdat je veel te veel na moet denken en tv kijken veel makkelijker is
[img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] Omdat dammende jongens een hele tijd niet met je durven te praten
[img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] Omdat woorden als ‘hekstelling’ en ‘bomzet’ je een stuk minder doen dan ‘mtv’ en ‘britney’ (deze woorden sluiten elkaar absoluut niet uit trouwens)
[img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] Omdat je er niets mee kunt verdienen
[img]images/smilies/icon_sad.gif[/img] Omdat je een club moet zoeken en wedstrijden moet gaan spelen en daar geen tijd voor hebt
[img]images/smilies/icon_sad.gif[/img] Omdat ..

Dus een aantal voors en tegens. Uiteraard de bedoeling om de voors te promoten en de tegens om te buigen tot iets positiefs....Hoe, daar ben ik nog over aan het nadenken, terwijl ik eigenlijk college heb.

yaelle

Post by yaelle » Thu Nov 06, 2003 15:58

van de damclub naast je zit [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Marcel
      Dan dit nog....
      Het werkt niet om, met Marcel te spreken, de dames er aan hun permanentje bij te trekken; ze rennen even snel weer weg. Ze moeten het leuk vinden om verder te komen qua niveau. En dat komt pas nadat ze drempel 1 hebben overbrugd; naar een club gaan en wedstrijden gaan spelen.
      Maar die drempel is vaak zo hoog dat er bij voorbaat al wordt gezegd, nou dat kan ik niet hoor of ik heb er geen zin in, dat dammen. Damestoernooien zijn een goed initiatief, al blijken er weinig concrete resultaten uit te komen in de vorm van dames die lid worden en blijven dammen. (De vraag is alleen hoeveel tijd en energie je er in wilt steken als je weet dat het in de directe toekomst vrijwel geen effect heeft.) Het is al mooi als er maar 1 dame is die denkt ‘ja dat spelletje heeft wel wat’. Maar als deze dame dan in het mannenwereldje terechtkomt en geen aparte dameswedstrijden kan gaan spelen, dan zal de motivatie misschien snel weer weg zijn.
      Nou is het niet de bedoeling het dammen voor (nieuwe) dames zo makkelijk te maken dat alle dames die ‘iets met dammen te maken hebben’ gesteund moeten worden om er mee door te gaan of ze allemaal het NK te laten spelen. Dat werkt niet en zorgt er ook niet voor dat dames zich ooit echt kunnen gaan meten met de heren. Want dat lijkt me het ultieme doel. Om een NK te kunnen spelen moet toch echt een bepaald niveau aanwezig zijn. Niveau is op verschillende manieren te meten. Onder andere door te kijken naar rating of door middel van het organiseren van aparte voorronden waar het niveau gemeten kan worden. Rating is niet altijd een goede graadmeter, om verschillende redenen (hier zal ik even niet op ingaan) en het is volgens mij niet DE manier om dames te selecteren voor een NK. Voorrondes zijn het eerlijkst en zeer belangrijk voor het aanstormend talent, DE toekomst van de damsport.
      Wat de denkbeelden van de KNDB betreft over het afschaffen van dameswedstrijden; dat zou zeer jammer zijn voor de damsport als geheel. De damwereld moet juist zuinig zijn op haar dammende dames en dat gebeurt niet door te bezuinigen op dameswedstrijden.
      Wat de NDT betreft; lastig. In mijn ogen is de NDT is een gezelligheidstraining en hoezeer bepaalde trainers of deelneemsters het ook hebben willen zien als een echte training, de realiteit is anders. Wat mij betreft hoeft het niet erg te zijn de NDT af te schaffen, als daar maar een beter alternatief voor aangeboden wordt. Een alternatief dat er voor zorgt dat degene die ECHT gemotiveerd is de kans krijgt te trainen en beter te worden. Maar....het is zo dat personen die ECHT gemotiveerd (en getalenteerd) zijn ook wel zonder vanuit de KNDB gestuurde (dames)training ver kunnen komen, simpelweg door motivatie en inzet. Wel is het zo dat het helpt als de KNDB degene met motivatie (en talent) ook stimuleert.

Wat wel gunstig is dat de KNDB door al deze voorstellen mij ineens een stuk meer motiveert om me weer meer bezig te gaan houden met het dammen....en mij stimuleert me in te gaan zetten voor behoud en uitbreiding van het damesdammen.

Blind_Curve

Post by Blind_Curve » Thu Nov 06, 2003 16:24

Yaelle een ding begrijp ik niet jongens en meisjes komen op dezelfde leeftijd een damclub binnen. De enige reden waarom ik kan bedenken dat er een krachtsverschil ontstaat is training en motivatie.
      Natuurlijk is het goed om meisjes ook aan het dammen te krijgen en te houden. Aparte meisjeswedstrijden zullen ongetwijfeld een zeer gezellige aangelegenheid zijn (hetgeen ik zelf ook heb gezien op het NK-meisjes afgelopen jaar) en hierdoor kun je misschien zelfs wel meisjes bij het dammen houden. Het scheiden van jongens en meisjes is denk ik echter niet bevorderlijk voor juist de damontwikkeling van meisjes. Het organiseren van meisjeswedstrijden kan juist een stimulans zijn: je kunt je meten met andere meisjes. De trainingen moeten echter gezamelijk zijn denk ik.

Post Reply