pietervdvorm wrote:Bert Zwart, Ik ben slechts vier of vijf jaar lid geweest van een damclub maar in die periode ontwikkelde ik me tot een tamelijk sterke speler. Zo speelde ik als jeugdspeler een jaar in de landelijke eerste klasse (tegenwoordig hoofdklasse) met aan het einde van het jaar een mooie, positieve totaalscore. Mijn damopleiding dank ik o.a. aan de CJT. Dat standje van Hanco los ik, ruim vijftien jaar na het beeindigen van mijn damcarriere, op binnen pakweg drie seconden.
Toevallig dat je me wijst op DVSB, want het is een club die ik sympatiek vind en die ik volg - een vroegere clubgenoot van mij speelt in het eerste.
Helaas woon ik al jaren niet meer in Nederland. Na allerlei omzwervingen ben ik teruggekeerd naar Europa, en ik woon nu in het land van de legendarische dammer Feldl, die volgens de site van Eric van Dusseldorp nooit een punt heeft behaald. Terwijl ik me toch meen te herinneren dat Feldl een keer remise speelde, nota bene tegen Wiersma, iets wat Ton Sijbrands in zijn prisma een van de sick jokes van de damgeschiedenis noemde - zo sterk is die prisma me bijgebleven dat ik zelfs de formulering nog weet. Maar ik heb het boekje al sinds de jaren tachtig niet meer gezien en ik zal me wel vergissen.
En tja, heel soms denk ik erover om een dambord te kopen en me bezig te houden met problematiek, of om me op te geven voor het internationale toernooi in Praag.
Hallo Pieter,
Denk ook aan het toernooi in Slovenië, georganiseerd door Vladimir Rejc! Vorig jaar niet doorgegaan door een aardbeving, maar volgens de overlevering zeer de moeite waard.
Wie is je ex-clubgenoot in DVSB? Ik vermoed Ruudje Kloosterman, of vergis ik me?
Volgens mij haal je over Feldl wat dingen door elkaar. In Ton Sijbrands Dammer staat op pagina 54 over het wereldkampioenschap in Bolzano, 1968, dat Wiersma de
"Tsjech Reimann, die nauwelijks een dam van een schijf kan onderscheiden" , remise moest toestaan.
De Oostenrijker Feldl wordt enkele keren genoemd. Op pagina 52, ook over het WK in Bolzano, 1968:
"In dit toernooi 'smokkelt' de Tsjechische leermeester Reimann zijn Oostenrijkse leerling Feldl binnen, die zoals eerder opgemerkt, geen aanleg voor dammen heeft. Sijbrands merkt over hem op in zijn boek: 'Hij heeft wel aanleg voor talen, maar niet voor dammen. Zelfs na tien dagen ijverig oefenen heeft hij het Haarlemmer zetje nog niet onder de knie kunnen krijgen!'
Op pagina 48 gaat het over een verschijnsel dat, als het aan het huidige FMJD-bestuur ligt, ook weer de kop gaat opsteken bij het komend wereldkampioenschap:
"Sijbrands heeft veel bezwaren tegen de huidige methode van organisatie van titeltoernooien. 'De meeste organisatoren gaat het alleen maar om de buitenkant. Zij stoppen geld in een evenement. Dat is in ons geval toevallig een damtoernooi, maar het had net zo goed een toernooi in een andere tak van sport kunnen zijn. Vaak speelt daarbij een rol, dat zij de toernooien een zo internationaal mogelijk cachet willen geven. Dan worden zwakke spelers uit volstrekt onbetekenende damlanden uitgenodigd. De organisatie van het wereldkampioenschap 1968 in Bolzano stond het bijvoorbeeld toe, dat de Oostenrijker Feldl aan het toernooi deelnam. Deze kan volstrekt niet dammen. Die jongen heeft een heerlijke tijd gehad in Bolzano. Hij lag er wat aan het strand en zonde wat in de tuin van het luxueuze hotel, waar wij ondergebracht waren. Ik gun die jongen dat allemaal best, maar hij hoort er natuurlijk niet thuis.'
Ton Sijbrands, Jules Welling (de schrijver van Ton Sijbrands Dammer)
en Baba Sy tijdens het Suikertoernooi in december 1971
Het boekje Ton Sijbrands Dammer, waaruit ikzelf op mijn 20ste dammen heb geleerd, kun je nog regelmatig voor één of twee euro kopen op internet.
Coup Raphaël
<applet code="webdam.Viewer.class"codeBase="
http://www.damweb.nl/"height="270"name= ... ar"><param name="position"value="WMWP272832333437384849BP121316171921232426"><param name="notation"value="34292334282319393731262849442143441116074817"><param name="options" value="bgcolor: D8D3B0;notation:right"></applet>
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England