Welke forumdeelnemer heeft doorgaans uitstekende teksten?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Mar 14, 2005 20:31

Eric Sanders wrote:Je vergelijking gaat niet op in die zin dat fysiek geweld veel gevaarlijker is dan verbaal geweld. Op dit forum wordt geen fysiek geweld gebruikt.
Eric, persoonlijk ben ik het met je eens dat fysiek geweld erger is dan verbaal geweld. Ik gebruikte het cafe slechts als een metafoor voor het forum. Overigens beperkte het geweld in mijn cafeverhaal zich tot bier in gezichten gooien en het omtrappen van barkrukken door de vandaal. Het fysieke geweld tegen mensen was dus tamelijk mild. De gek pleegde in het geheel geen fysiek geweld maar beperkte zich tot het uitschreeuwen van zijn waanvoorstellingen tegen mensen die zich van geen kwaad bewust waren.
Overigens is niet iedereen het eens met jouw (en mijn) stelling dat verbaal geweld minder erg is. Zie ook wat Teun van de Krol hierover zegt. Ik herinner me een prachtig Iraans gedicht dat Mirza in de Volkskrant van enkele jaren geleden publiceerde. Dat heb ik helaas niet letterlijk kunnen onthouden, maar de strekking was dat verbaal geweld vaak veel erger is dan fysiek geweld. Daar werd bijvoorbeeld een mes, dat in iemands hart werd gestoken maar er weer uitgetrokken kon worden waarna de wond genas, vergeleken met de ongeneeslijke wonden toegebracht door kwetsende woorden.
Bekend zijn natuurlijk ook zelfmoorden door mensen die (langdurig) slachtoffer waren van verbaal geweld.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Mar 14, 2005 20:46

Henk de Witt wrote: Eric, persoonlijk ben ik het met je eens dat fysiek geweld erger is dan verbaal geweld.
...
Overigens is niet iedereen het eens met jouw (en mijn) stelling dat verbaal geweld minder erg is. Zie ook wat Teun van de Krol hierover zegt. Ik herinner me een prachtig Iraans gedicht dat Mirza in de Volkskrant van enkele jaren geleden publiceerde. Dat heb ik helaas niet letterlijk kunnen onthouden, maar de strekking was dat verbaal geweld vaak veel erger is dan fysiek geweld. Daar werd bijvoorbeeld een mes, dat in iemands hart werd gestoken maar er weer uitgetrokken kon worden waarna de wond genas, vergeleken met de ongeneeslijke wonden toegebracht door kwetsende woorden.
Bekend zijn natuurlijk ook zelfmoorden door mensen die (langdurig) slachtoffer waren van verbaal geweld.
Als je de wonden van het verbale geweld zo pijnlijk vindt, Henk, waarom maak je dan zelf zo graag gebruik van dat wapen. Kwaad met kwaad vergelden?
Tot zelfmoord wil ik je niet drijven, het spijt me als je daar door mij aan hebt moeten denken. Vraag je psychiater om enkele doses Aurum metallicum CM (Goud, 100.000 keer gepotentieerd) en je zult minder geraakt zijn door wat anderen tegen je zeggen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Mar 14, 2005 21:09

Hanco Elenbaas wrote: Neenee, Vluchten kan niet meer!
Hanco,

Eigenlijk de beste tekst, die je ooit neergezet hebt Hanco.

Bondig en to the point!
En volstrekt waar. Al geeft men aan dat men het forum verlaat, men komt altijd weer terug. Legio voorbeelden.

Vluchten kan niet meer!

Ik stem voor Hanco!

Vraagje

Post by Vraagje » Mon Mar 14, 2005 23:16

Eric Sanders wrote:
Teun van de Krol wrote:
Eric Sanders wrote:Je vergelijking gaat niet op in die zin dat fysiek geweld veel gevaarlijker is dan verbaal geweld. Op dit forum wordt geen fysiek geweld gebruikt.

Ik vind verbaal geweld wel gevaarlijk! Het wordt zwaar onderschat, door mensen, wat dat teweeg kan brengen. Niks scherper dan de tong. Ik heb meer spijt over dingen die gezegd heb dan om de tik die ik weleens heb uitgedeeld.
Door verbaal geweld kunnen geen doden of gewonden vallen (het kan wel fysiek geweld uitlokken, maar dan is het nog steeds het fysiek geweld zelf dat de schade aanricht). Ik ben wel met je eens dat het niet helemaal ongevaarlijk is, je kunt mensen kwetsen of hun gedrag negatief veranderen.

Toch vind ik in het voorbeeld van Henk de vergelijking niet opgaan, wat niet wegneemt dat ik niet elke bijdrage van een zelfde fatsoenlijkheidsgehalte vind. Maar censureren, laat staan royeren is wat mij betreft niet aan de orde.
Ik ben op VOG weleens min of meer met de dood bedreigd n.a.v. mijn uitlatingen op het damwebforum, al trok de betreffende persoon dat snel terug toen ik hem erop wees dat zulke bedreigingen strafbaar zijn.
De meest gehate dammer allertijden.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue Mar 15, 2005 00:49

Vraagje wrote:Ik ben op VOG weleens min of meer met de dood bedreigd n.a.v. mijn uitlatingen op het damwebforum...
Echt waar? Dat vind ik zeer onfatsoenlijk.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Tue Mar 15, 2005 01:04

Henk de Witt wrote:'Ontzettend vervelende ongein! Als Amsterdammer, dammer, homo en karateka ben ik voor de methode van Sjeng Ruttenbach. Wat Hanco Elenbaas nodig heeft is een flinke, gerichte trap in zijn kruis. Hanco kan zich de reiskosten naar Limburg besparen. Ik ben gaarne bereid gratis en voor niemandal dit klusje op te knappen. Ik garandeer succes. Het vervelende straatkeffertje Elenbaas zal veranderen in een lief poesje dat de rest van zijn leven zachtjes miauwt.'
Erg fatsoenlijk!

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Mar 15, 2005 17:41

Henk de Witt wrote:
Vraagje wrote:Ik ben op VOG weleens min of meer met de dood bedreigd n.a.v. mijn uitlatingen op het damwebforum...
Echt waar? Dat vind ik zeer onfatsoenlijk.
Evident onfatsoenlijk?

pietervdvorm

Post by pietervdvorm » Tue Mar 15, 2005 19:45

Wacht even. De vraag is toch niet welke forumdeelnemer ik sympathiek vind maar welke forumdeelnemer de beste bijdragen levert? Het zal me worst wezen of ik iemand op persoonlijk vlak sympathiek vind of niet, het gaat me om de constructieve bijdrage. De bijdragen van Hanco Elenbaas (zie bijv. het topic krantenartikelen!) kun je toch niet geheel uitvlakken? Persoonlijk lees ik die krantenartikelen vele malen liever dan de kritische aanmerkingen van de heer Van der Bunt, die weinig toevoegen aan mijn kennis van het damspel.

Zo volg ik ook met veel plezier de analyses van Kosmos en de partijen van Henk de Witt, van de toernooien waar hij organisatorisch bij is betrokken.

Uiteraard bestaan er meningsverschillen en frustraties - er zijn bijv. bijdragen van Hanco Elenbaas die vooral ingegeven lijken door rancune, en die misschien vertroebelen dat veel andere bijdragen van hem wel heel waardevol zijn. Maar het is een beetje dom om op die frustraties te focussen. De damsport moet vooruit, op het forum verschijnen boeiende bijdragen (ik ben blij dat ook Tjalling af en toe iets op het forum zet!) en dhr. Van der Bunt moet eerst maar eens het probleempje oplossen dat Hanco in de draad 'Beledigingen' heeft gegeven. Het is een forum van dammers en ik hoop dat dat zo blijft, dat het geen forum wordt van zeveraars.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue Mar 15, 2005 20:08

Ben Anoniem wrote:
Henk de Witt wrote:'Ontzettend vervelende ongein! Als Amsterdammer, dammer, homo en karateka ben ik voor de methode van Sjeng Ruttenbach. Wat Hanco Elenbaas nodig heeft is een flinke, gerichte trap in zijn kruis. Hanco kan zich de reiskosten naar Limburg besparen. Ik ben gaarne bereid gratis en voor niemandal dit klusje op te knappen. Ik garandeer succes. Het vervelende straatkeffertje Elenbaas zal veranderen in een lief poesje dat de rest van zijn leven zachtjes miauwt.'
Erg fatsoenlijk!
Ben, ik was slechts de boodschapper, niet de auteur. Overigens ben ik om het plaatsen van deze reactie berispt door dr. Boele Huguenot de Brederode. Ik heb hem beloofd voortaan alleen nog vredelievende reacties te plaatsen. Mocht de heer Elenbaas door mijn toedoen momenteel moeilijk lopend door het leven gaan dan kan ik oprecht zeggen dat dit nooit mijn bedoeling is geweest en bied ik hem mijn welgemeende excuses aan. Vrede!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Mar 15, 2005 20:29

Maak je geen zorgen Henk, met mij alles goed!
Maar doe me één plezier en vergeet niet je psychiater te vragen naar die doses Aurum Metallicum CM, want na wat je gisteren zei over zelfmoordgedachten ben ik erg geschrokken. Trek het je toch niet zo aan. Vrede zij met je Henk!

Image
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Mar 15, 2005 20:43

pietervdvorm wrote:Wacht even. De vraag is toch niet welke forumdeelnemer ik sympathiek vind maar welke forumdeelnemer de beste bijdragen levert? Het zal me worst wezen of ik iemand op persoonlijk vlak sympathiek vind of niet, het gaat me om de constructieve bijdrage. De bijdragen van Hanco Elenbaas (zie bijv. het topic krantenartikelen!) kun je toch niet geheel uitvlakken? Persoonlijk lees ik die krantenartikelen vele malen liever dan de kritische aanmerkingen van de heer Van der Bunt, die weinig toevoegen aan mijn kennis van het damspel.

Zo volg ik ook met veel plezier de analyses van Kosmos en de partijen van Henk de Witt, van de toernooien waar hij organisatorisch bij is betrokken.

Uiteraard bestaan er meningsverschillen en frustraties - er zijn bijv. bijdragen van Hanco Elenbaas die vooral ingegeven lijken door rancune, en die misschien vertroebelen dat veel andere bijdragen van hem wel heel waardevol zijn. Maar het is een beetje dom om op die frustraties te focussen. De damsport moet vooruit, op het forum verschijnen boeiende bijdragen (ik ben blij dat ook Tjalling af en toe iets op het forum zet!) en dhr. Van der Bunt moet eerst maar eens het probleempje oplossen dat Hanco in de draad 'Beledigingen' heeft gegeven. Het is een forum van dammers en ik hoop dat dat zo blijft, dat het geen forum wordt van zeveraars.
Pieter, ik hoop dat jij de coup Raphael nog steeds kent. Als je zoiets moois ziet, ren je dan niet direct naar een club? Mocht je in de buurt van soest wonen dan weet ik daar nog wel een gezellige club met druk bezochte onderlinge!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Mar 15, 2005 20:57

Image

Iser Jozifowitsj houdt ook veel van de Coup Raphaël, vernoemd naar Louis Raphaël, hieronder gefotografeerd in zijn match met Isidore Weiss in Marseille, maart 1901.

Image
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”

pietervdvorm

Post by pietervdvorm » Tue Mar 15, 2005 21:46

Bert Zwart, Ik ben slechts vier of vijf jaar lid geweest van een damclub maar in die periode ontwikkelde ik me tot een tamelijk sterke speler. Zo speelde ik als jeugdspeler een jaar in de landelijke eerste klasse (tegenwoordig hoofdklasse) met aan het einde van het jaar een mooie, positieve totaalscore. Mijn damopleiding dank ik o.a. aan de CJT. Dat standje van Hanco los ik, ruim vijftien jaar na het beeindigen van mijn damcarriere, op binnen pakweg drie seconden.

Toevallig dat je me wijst op DVSB, want het is een club die ik sympatiek vind en die ik volg - een vroegere clubgenoot van mij speelt in het eerste.

Helaas woon ik al jaren niet meer in Nederland. Na allerlei omzwervingen ben ik teruggekeerd naar Europa, en ik woon nu in het land van de legendarische dammer Feldl, die volgens de site van Eric van Dusseldorp nooit een punt heeft behaald. Terwijl ik me toch meen te herinneren dat Feldl een keer remise speelde, nota bene tegen Wiersma, iets wat Ton Sijbrands in zijn prisma een van de sick jokes van de damgeschiedenis noemde - zo sterk is die prisma me bijgebleven dat ik zelfs de formulering nog weet. Maar ik heb het boekje al sinds de jaren tachtig niet meer gezien en ik zal me wel vergissen.

En tja, heel soms denk ik erover om een dambord te kopen en me bezig te houden met problematiek, of om me op te geven voor het internationale toernooi in Praag.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Mar 15, 2005 22:48

pietervdvorm wrote:Bert Zwart, Ik ben slechts vier of vijf jaar lid geweest van een damclub maar in die periode ontwikkelde ik me tot een tamelijk sterke speler. Zo speelde ik als jeugdspeler een jaar in de landelijke eerste klasse (tegenwoordig hoofdklasse) met aan het einde van het jaar een mooie, positieve totaalscore. Mijn damopleiding dank ik o.a. aan de CJT. Dat standje van Hanco los ik, ruim vijftien jaar na het beeindigen van mijn damcarriere, op binnen pakweg drie seconden.

Toevallig dat je me wijst op DVSB, want het is een club die ik sympatiek vind en die ik volg - een vroegere clubgenoot van mij speelt in het eerste.

Helaas woon ik al jaren niet meer in Nederland. Na allerlei omzwervingen ben ik teruggekeerd naar Europa, en ik woon nu in het land van de legendarische dammer Feldl, die volgens de site van Eric van Dusseldorp nooit een punt heeft behaald. Terwijl ik me toch meen te herinneren dat Feldl een keer remise speelde, nota bene tegen Wiersma, iets wat Ton Sijbrands in zijn prisma een van de sick jokes van de damgeschiedenis noemde - zo sterk is die prisma me bijgebleven dat ik zelfs de formulering nog weet. Maar ik heb het boekje al sinds de jaren tachtig niet meer gezien en ik zal me wel vergissen.

En tja, heel soms denk ik erover om een dambord te kopen en me bezig te houden met problematiek, of om me op te geven voor het internationale toernooi in Praag.
Hallo Pieter,
Denk ook aan het toernooi in Slovenië, georganiseerd door Vladimir Rejc! Vorig jaar niet doorgegaan door een aardbeving, maar volgens de overlevering zeer de moeite waard.
Wie is je ex-clubgenoot in DVSB? Ik vermoed Ruudje Kloosterman, of vergis ik me?

Volgens mij haal je over Feldl wat dingen door elkaar. In Ton Sijbrands Dammer staat op pagina 54 over het wereldkampioenschap in Bolzano, 1968, dat Wiersma de "Tsjech Reimann, die nauwelijks een dam van een schijf kan onderscheiden" , remise moest toestaan.

De Oostenrijker Feldl wordt enkele keren genoemd. Op pagina 52, ook over het WK in Bolzano, 1968: "In dit toernooi 'smokkelt' de Tsjechische leermeester Reimann zijn Oostenrijkse leerling Feldl binnen, die zoals eerder opgemerkt, geen aanleg voor dammen heeft. Sijbrands merkt over hem op in zijn boek: 'Hij heeft wel aanleg voor talen, maar niet voor dammen. Zelfs na tien dagen ijverig oefenen heeft hij het Haarlemmer zetje nog niet onder de knie kunnen krijgen!'

Op pagina 48 gaat het over een verschijnsel dat, als het aan het huidige FMJD-bestuur ligt, ook weer de kop gaat opsteken bij het komend wereldkampioenschap: "Sijbrands heeft veel bezwaren tegen de huidige methode van organisatie van titeltoernooien. 'De meeste organisatoren gaat het alleen maar om de buitenkant. Zij stoppen geld in een evenement. Dat is in ons geval toevallig een damtoernooi, maar het had net zo goed een toernooi in een andere tak van sport kunnen zijn. Vaak speelt daarbij een rol, dat zij de toernooien een zo internationaal mogelijk cachet willen geven. Dan worden zwakke spelers uit volstrekt onbetekenende damlanden uitgenodigd. De organisatie van het wereldkampioenschap 1968 in Bolzano stond het bijvoorbeeld toe, dat de Oostenrijker Feldl aan het toernooi deelnam. Deze kan volstrekt niet dammen. Die jongen heeft een heerlijke tijd gehad in Bolzano. Hij lag er wat aan het strand en zonde wat in de tuin van het luxueuze hotel, waar wij ondergebracht waren. Ik gun die jongen dat allemaal best, maar hij hoort er natuurlijk niet thuis.'

Image
Ton Sijbrands, Jules Welling (de schrijver van Ton Sijbrands Dammer)
en Baba Sy tijdens het Suikertoernooi in december 1971

Het boekje Ton Sijbrands Dammer, waaruit ikzelf op mijn 20ste dammen heb geleerd, kun je nog regelmatig voor één of twee euro kopen op internet.

Coup Raphaël
<applet code="webdam.Viewer.class"codeBase="http://www.damweb.nl/"height="270"name= ... ar"><param name="position"value="WMWP272832333437384849BP121316171921232426"><param name="notation"value="34292334282319393731262849442143441116074817"><param name="options" value="bgcolor: D8D3B0;notation:right"></applet>

pietervdvorm

Post by pietervdvorm » Tue Mar 15, 2005 23:23

Hanco, dank voor je verhelderende toelichting! Ik dacht al dat ik me vergiste. Het was dus niet Feldl maar Reimann.

Dank ook voor je tip: het toernooi in Slovenie. In de buurt van Bovec, meen ik. Niet zo gek ver van Wenen. Misschien dat ik het eens doe, ik wil graag weer eens achter het dambord zitten en testen hoe ver ik nog kom.

Inderdaad heb ik ooit nog met Ruud voor dezelfde club gespeeld, in Zwijndrecht. Ergens heel laag provinciaal, maar aan de hoge borden hadden we een paar sterke spelers. Ik was in die tijd nog erg jong en speelde wilde omsingelingen. Als ik wit had schijven op 15 en 16, het centrum volledig aan de tegenstander laten en dan zoeken naar zetjes en vastloopvarianten.

Post Reply