zo goed Bert?[/quoteSargin wrote:Bert Zwart wrote:kan Sargin s.v.p. even uitzoeken hoe het quoten werkt - dat leest een stuk makkelijker.
Prachtig!
Ok, zand over de kortzichtigheidstoestand. Zou je over bovenstaande iets langer willen nadenken? Dan blijkt namelijk niet dat ik me in een "aardig introverte leefomgeving" bevind.Sargin wrote:Wanneer je hier over even kort over nadenkt, blijkt dat je je bevind in een aardig introverte leefomgeving, waar niemand iets voor een ander wilt doen. maar misschien moet ik je maar gewoon gelijkgeven en leven we ook in een introvert landje.Eric Sanders wrote:"Bottomline is dat het van de zotte is dat anderen *verplicht* worden tot allerlei aanpassingen, omdat iemand om persoonlijke redenen niet wil spelen op de daartoe aangewezen dag. Zo werkt het in de grote-mensen-wereld ook niet."
De onderstreepte bepaling is een gevolg van een zondagsprobleem dat zich voordeed op het EK jeugd 2002 in St-Petersburg. Het was toen nog een geluk dat er juist op zondag maar 1 partij gespeeld werd.Sargin wrote: Misschien kun je hier een voorbeeld van geven. De KNDB doet precies wat het zou moeten doen, en niets meer, voor niet-zondagsspelers. Het is natuurlijk de vraag of ze meer zouden moeten doen. Maar als voorbeeldje: Nederlandse niet-zondagsspelers mogen niet mee naar internationale kampioenschappen waarin ze ons land vertegenwoordigen als er op zondag wordt gespeeld. dit jaar kon Provoost meedoen, alleen door het aandringen van de sponsor. De KNDB had het jaar ervoor, waarin zowel Kuijvenhoven als De Bruijn aan het WK hadden mogen deelnemen op grond van hun prestaties, ook wel wat mogen aandringen bij de fmjd.
Ik vind niet dat je religie kan vergelijken met een potje voetbal. Met een andere sport hoeft de kndb geen rekening te houden. Het lijkt me tevens voor de hand liggend dat het niet eenvoudig is om 2 sporten te bedrijven op hoog niveau. De beoefenaar staat dan duidelijk voor een keuze. Een geloofsovertuiging ligt anders en dat begrijp je zelf ook wel.Eric Sanders wrote:Als ik op zaterdag zou moeten voetballen, dan verplicht de KNDB mijn tegenstander ook niet vooruit te spelen.
Men slaat het argument van zondagsrust bij de KNDB hoger aan dan het argument van moeten voetballen, om historische redenen. Maar zo heel erg vanzelfsprekend is dat nu ook weer niet. Voor christenen natuurlijk wel, maar voor mensen die op zaterdag moeten voetballen niet. En de KNDB behoort rekening te houden met zoveel mogelijk mensen en niet alleen met christenen.
Wanneer er niet meer de moeite wordt genomen om met eenvoudige middelen een andere persoon uit een complexe situatie te helpen, vind ik dat we ons in een introverte leefomgeving bevinden.Eric Sanders wrote:Wat is hier nou kortzichtig of blijkend van een introverte leefomgeving aan?
Fraai voorbeeld wat betreft het meisjes NK. Ik neem aan dat de KNDB nog wel een alternatief heeft gevonden.hans andriessen wrote:De onderstreepte bepaling is een gevolg van een zondagsprobleem dat zich voordeed op het EK jeugd 2002 in St-Petersburg. Het was toen nog een geluk dat er juist op zondag maar 1 partij gespeeld werd.Sargin wrote: Misschien kun je hier een voorbeeld van geven. De KNDB doet precies wat het zou moeten doen, en niets meer, voor niet-zondagsspelers. Het is natuurlijk de vraag of ze meer zouden moeten doen. Maar als voorbeeldje: Nederlandse niet-zondagsspelers mogen niet mee naar internationale kampioenschappen waarin ze ons land vertegenwoordigen als er op zondag wordt gespeeld. dit jaar kon Provoost meedoen, alleen door het aandringen van de sponsor. De KNDB had het jaar ervoor, waarin zowel Kuijvenhoven als De Bruijn aan het WK hadden mogen deelnemen op grond van hun prestaties, ook wel wat mogen aandringen bij de fmjd.
Dat geeft meteen een praktisch probleem aan. Bij Zwitsers kan je 1 ronde nogwel vooruit spelen, maar 2?
Er is internationaal geen draagvlak voor het rekening houden met de niet-zondagspeler.
Ook de tegenspeler moet meewerken. Als hij weet, dat hij door niet mee te werken 2 punten in zijn zak kan steken, dan weet je het wel....
Op dat EK kreeg de tegenstander van de niet-zondagspeler de punten cadeau. Dat was nadelig voor de andere Nederlandse spelers. Dit is ook iets om aan te denken.
En stel je voor dat 2 Nederlandse spelers juist op zondag tegen elkaar moeten en een van hen wil niet spelen. Dan zijn de protesten niet van de lucht.
De KNDB houdt juist wel rekening met de zondag. Het Pinkster-weekend is ideaal om bv. het 3-daags meisjes NK te houden. Vanwege de zondag gaat dat niet door.
Daar komt de aap uit de mouw.Sargin wrote:Ik vind niet dat je religie kan vergelijken met een potje voetbal. Met een andere sport hoeft de kndb geen rekening te houden. Het lijkt me tevens voor de hand liggend dat het niet eenvoudig is om 2 sporten te bedrijven op hoog niveau. De beoefenaar staat dan duidelijk voor een keuze. Een geloofsovertuiging ligt anders en dat begrijp je zelf ook wel.
De KNDB doet er nu net van alles aan om die mensen te helpen.Sargin wrote:Wanneer er niet meer de moeite wordt genomen om met eenvoudige middelen een andere persoon uit een complexe situatie te helpen, vind ik dat we ons in een introverte leefomgeving bevinden.
Sommige mensen hebben principes Eric. Ik ga je dit niet uitleggen.Eric Sanders wrote:Waarom zou een geloofsovertuiging objectief gezien hoger aangeslagen moeten worden dan een hobby? Het zijn allebei persoonlijke bezigheden, die los staan van officiele rechten en plichten.
Misschien wordt het tijd je vocabulair uit te breiden of het woordenboek erbij te pakken. Noemen we zoiets niet een theocentrisch wereldbeeld?Eric Sanders wrote: Maar dat is, om de bal maar even terug te kaatsen, een egocentrisch wereldbeeld.
Wat heeft de kndb gedaan voor De Bruijn en voor Kuijvenhoven in 2003? En afgelopen weekeinde voor Provoost?Eric Sanders wrote:De KNDB doet er nu net van alles aan om die mensen te helpen.
Eisen dat iedereen daaraan meewerkt is niet echt een bewijs van ruimdenkendheid
Het NK-meisjes valt altijd in de Hemelvaartvakantie. De HF's jeugd in de meivakantie. Dit jaar vallen die twee vakanties samen en moesten de meiden uitwijken. Pinksteren zou ideaal geweest zijn. Nu wordt het van 14-16 juli gehouden (in Rijnsburg).Sargin wrote: Fraai voorbeeld wat betreft het meisjes NK. Ik neem aan dat de KNDB nog wel een alternatief heeft gevonden.
Maar over internationale kampioenschappen:
ben je het niet met me eens dat de KNDB, die toch aardig wat te zeggen behoort te hebben, wel wat druk zou mogen uitoefenen op de fmjd om te zorgen dat er niet op zondag gespeeld wordt tijdens internationale kampioenschappen waar niet-zondagsspelers aan meedoen.
Wat betreft het praktische probleem van het Zwitsers kampioenschap. Wanneer er op zaterdag en zondag maar 1 wedstrijd wordt ingepland kan er eventueel zaterdagavond nog een extra partij gespeeld worden. Bovendien kun je ook bij een WK in het zwitsers systeem de zondag gewoon helemaal vrijhouden en zaterdag collectief een dubbele ronde spelen.
Ja, maar ik ben aanhanger van weer een ander geloof bijv. boeddhisme en ik speel niet op vrijdag. Zullen we die dag dan ook maar schrappen? Het lijkt mij ook dat in deze multiculturele samenleving, waarbij er ook meer mensen van andere culturen gaan dammen, geen rekening meer mee kan en hoeft te worden gehouden. Om het christendom dan voor te trekken lijkt me discriminatie.Ajax-fan wrote:Stel nou dat er een moslim heel goed gaat dammen en weigert op zaterdag te gaan spelen omdat dat zijn rustdag is, wat dan? Als het goed geregeld is heb ik geen problemen met het niet spelen van sommigen op zondag maar als het voor problemen zorgt zoals in dit geval of op een WK ofzo vind ik dat die spelers zelf de conclusie moeten trekken dat hun geloof belangrijker is voor hun en ze dus gewoon niet mee kunnen doen. Vinden ze hun sport belangrijker dan hun geloof moeten ze dus ook gewoon op zondag spelen als het niet anders kan. Dan nog het voorbeeld van de moslim en bijvoorbeeld het WK. Er doen 5 moslims mee 5 niet-zondag-spelers, wat krijg je dan voor een chaos? Dan kun je beter helemaal niet meer spelen in het weekend zo'n beetje. Bij dit geval is het gelukkig wel weer helemaal goed gekomen.
Haha foutje, jodendom is dan zeker zaterdag? Nooit zo goed op gelet bij levensbeschouwing op school, vond ik nie zo interessant [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]Dominique wrote:Het zou dan de eerste zijn. Voor de moslims is de vrijdag namelijk de heilige dag, maar het is geen verplichte rustdag.Ajax-fan wrote:Stel nou dat er een moslim heel goed gaat dammen en weigert op zaterdag te gaan spelen omdat dat zijn rustdag is, wat dan?