Je zou nog even moeten teruglezen, beginnend bij de vraag van Kosmos tot en met de (nog onbeantwoorde) vraag van Jochem. En kan jij die vraag dan beantwoorden?kneeltje wrote:Hans, ik moet je teleurstellen. In bijna elke provincie worden (jeugd) leden niet opgegeven aan de bond. Ook in onze eigen DMH is dit helaas het geval, ondanks dat wij er zo op hameren. Ik kan me niet voorstellen dat alle verenigingen in Gelderland alle leden opgeven. Al hoop ik dat welDie ledenwerf-actie is een goed plan. Het schijnt, dat in bepaalde provincies de leden niet aangemeld werden bij de KNDB; hierdoor kreeg zo'n provincie minder NK-plaatsen toegewezen. Je kunt van mij aannemen, dat GLD zijn zaken goed voor elkaar had en elk lid had aangemeld. Daarom de vraag van Jochem:
Is dan bekend hoeveel leden niet bij de KNDB aangemeld worden? En hoe dat per provincie ligt?
Natuurlijk kennen we de nieuwe "leden" die nog niet betalen en een pasje krijgen voor 5 of 10 gratis lessen. Ik kan me voorstellen dat die nu meteen een 50 rittenkaart krijgen, oftewel een gratis lidmaatschap van de KNDB. Maar hoeveel van die pashouders blijven op de club na die 5/10 lessen. Dat is bij veel clubs bedroevend. Is er reden om aan te nemen dat het na verloop van het jaar gratis lidmaatschap zoveel beter is?
Ja dat is juist. Ik was in de war met een eerdere actie.kneeltje wrote:De tientjesaktie geldt alleen voor nieuwe leden van 13 jaar en ouder. Bij de pupillen en welpen geldt voor het eerste jaar dat ze lid zijn van de KNDB dat ze de bondsafdrage terug krijgen. Ik meen uit mijn hoofd dat die ongeveer €7,- bedraagd.De tientjes-actie was volgens mij bedoeld om de clubs te stimuleren om een jeugdclub op te zetten of uit te breiden. De club kreeg dan voor elk nieuw lid het tientje KNDB-bijdrage terug. Het was niet de bedoeling dat aan het lid terug te geven, maar te gebruiken voor de jeugdactiviteiten
Ik heb nu de regels voor de ledenwerfactie goed bekeken en het is nog erger dan ik dacht. Het gaat inderdaad om een officieel gratis lidmaatschap. Ik dacht dat het om een paar creatieve mensen in de provincie ging, die zo'n U-bocht constructie hadden bedacht; maar het is het hoofdbestuur zelf. Nogmaals, de ledenwerfactie is een goede zaak en de "verkooptruc" is goed bedacht. Maar ik maak me zorgen over het vervolg na een jaar. En trekken die een-jaarsvliegen niet ook andere leden weg van de clubs?
En in de tussentijd is er de vraag: kunnen die clubs de grote toeloop aan? Drie maal zoveel pupillen! En hoe staat het met de welpen? Zou RDC dat kunnen behappen?
Ik ken alleen de cijfers van GLD. GLD mag je tellen als 3 provincies, gezien de (oude) ledentallen. Als je dan al grote verschuivingen ziet, is het onwaarschijnlijk dat er tussen de andere provincies niet ook grote verschuivngen zullen gaan plaatsvinden. Die verschuivingen gaan na een jaar mogelijk weer terug.kneeltje wrote:Baseer je deze stelling alleen op de gegevens vanuit Gelderland? Lijkt me niet helemaal juistMaar intussen is de verhouding van de leden-aantallen tussen de provincies behoorlijk verstoord
Die verschuiving heeft voor Amory voor een vroegtijdige uitschakeling gezorgd. Dat is jammer voor hem, al komt hij er wel gezien zijn talent. Op deze manier gaat de ledenwerfactie in meer provincies voor slachtoffers zorgen. Willen we dat of willen we dat voorkomen? Nu bij de KNDB wel bekend is welke leden via de ledenwerfactie zijn aangemeld en dus gratis lid zijn, kan de KNDB bij de toewijzingstabel onderscheid maken tussen betalende en niet-betalende leden.