Nacompetitie

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Wie wint de barrage wedstrijd tussen Angarde en PWG?

Angarde Informatica
24
49%
PWG 's-Gravenpolder
25
51%

Total votes: 49

Ajax-fan

Nacompetitie

Post by Ajax-fan » Sat Mar 12, 2005 19:04

Wolter&Dros/ADG - PWG 's-Gravenpolder 9-11
DVSB - Angarde Informatica 8-12
Wat denkt u, blijft Angarde in de ereklasse of promoveert PWG toch nog?

Jochem Zweerink

Re: Nacompetitie

Post by Jochem Zweerink » Sat Mar 12, 2005 19:27

Ajax-fan wrote:Wolter&Dros/ADG - PWG 's-Gravenpolder 9-11
Martijn, die ene vote (Angarde) is toch niet van jou?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Mar 12, 2005 19:37

Tegen Angarde kunnen Kees Rijk (nu in Paramaribo) en Bennie weer meedoen!

Image
Ndiaga Samb - Kees Rijk, Zeeland Open 2002
Naast Ndiaga staat Aart Walraven

Brabants Dagblad, 15 maart 2004
Angarde verlengt verblijf ereklasse

van een verslaggever

Maandag 15 maart 2004 - Vooraf waren de verwachtingen hoog gespannen. Angarde, de nummer tien van de ereklasse, zou eigenlijk geen problemen moeten krijgen met PWG 's Gravenpolder, de nummer twee van de hoofdklasse. En inderdaad, de Tilburgse damformatie hield in de promotie-degradatiewedstrijd het hoofd koel. Op de 13-7 overwinning viel niets aan te merken.

In het clubhonk van Angarde waren twee oud-wereldkampioenen aanwezig. Naast Harm Wiersma, die namens de thuisploeg plaatsnam achter het eerste bord, was ook Ton Sijbrands van de partij. De Muidenaar deed uiteraard niet mee. Hij fungeerde als een soort spion voor zijn club ADG Amersfoort, de aanstaande tegenstander van de verliezer van dit duel.
Een hoogst curieuze partij van Ad van Tilborg besliste uiteindelijk het duel in Tilburg. De angstige veteraan kon het opnieuw niet laten om vroegtijdig remise voor te stellen. Een vast patroon, waardoor hij inmiddels in alle windstreken grote bekendheid geniet. Zijn opponent Aart Walraven wees het vredesplan in eerste instantie resoluut van de hand. Na een kwartier, zonder een zet te hebben gedaan, bedacht hij zich.
Maar toen was het Van Tilborg die opereerde als dwarsligger. "Het gekke was dat ik opeens met remise niet meer tevreden was. Achteraf maar goed ook, want in het verdere verloop nam ik steeds meer het initiatief. Uiteindelijk brak ik ten koste van een schijf door aan mijn lange vleugel. Het afspel was weliswaar niet in alle varianten gewonnen. Maar met een beetje geluk wist ik alsnog de volle winst op te eisen", sprak Van Tilborg. Daarmee was het pleit definitief beslist in het voordeel van Angarde, dat op deze manier het verblijf in de ereklasse weer met een jaar verlengde.
In de slotfase moest Wiebe van der Wijk berusten in een teleurstellende puntendeling tegen Cees Rijk. Hetzelfde gold voor Harm Wiersma tegen Erwin Hamers; een verschil van meer dan driehonderd ratingpunten hoeft blijkbaar niets te betekenen. Michiel Kloosterziel kwam remise overeen met Johnny de Leeuw. Ad de Hoon tot slot kon tegen invaller Jaap Veerman ook geen potten breken.

Provinciale Zeeuwse Courant, 15 maart 2004
Dammers na verlies voor promotie aangewezen op duel tegen Amersfoort
’s-Gravenpolder op herhaling

door Koen de Vries

TILBURG - De dammers van PWG/’s-Gravenpolder hebben na de nederlaag van zaterdag tegen Angarde Informatica nog één kans op promotie naar de ereklasse. De Zeeuwse ploeg verloor in Tilburg met 13-7 en moet komende zaterdag winnen van Amersfoort om het hoogste niveau van Nederland te bereiken.

Na het 10-10-gelijkspel van veertien dagen geleden tegen Rosmalen, waardoor ’s-Gravenpolder de titel in de hoofdklasse op een haar na miste, kregen de Bevelandse dammers zaterdag de eerste van twee herkansingen om de stap naar de ereklasse alsnog te maken. Tegen het sterke Angarde Informatica zag het er maar kort naar uit dat ’s-Gravenpolder een goed resultaat zou kunnen boeken.

Na drieëenhalf uur dammen en bij een 3-3-tussenstand dacht teamleider Kees Rijk heel even dat er iets moois zat aan te komen in het zaaltje achter een Tilburgs café. Zelf stond hij goed tegen voormalig jeugdwereldkampioen Wiebe van Wijk, zijn buurman Johnny de Leeuw had een sterke aanval tegen Michiel Kloosterziel en achter zijn rug zagen de partijen van Erwin Hamers tegen vijfvoudig wereldkampioen Harm Wiersma en Bennie Provoost tegen Toine Brouwers er veelbelovend uit.

Ingewikkeld

De kater was groot toen Provoost Brouwers moest feliciteren omdat die de razend ingewikkelde Keller-variant beter behandelde dan de talentvolle Aagtekerkenaar. Even later moest Jan van de Weteringh zich gewonnen geven tegen Angarde’s topscorer Jasper Lemmen en nog geen tien minuten daarna gaf ook Aart Walraven de pijp aan Maarten. Hij wees met het oog op de stand een remisevoorstel van zijn tegenstander af en moest dat met een nederlaag bekopen.

Hoe knap Erwin Hamers op het eerste bord ook gelijkspeelde tegen Harm Wiersma, hoe fraai de remises van De Leeuw tegen Kloosterziel en Rijk tegen Van Wijk ook waren en hoe lang invaller Jaap Veerhoek ook knokte tegen Ad de Hoon, het had allemaal geen zin meer omdat ’s-Gravenpolder op een kansloze achterstand stond.

Dat ’s-Gravenpolder kansloos was, was ook de conclusie van Ton Sijbrands, tweevoudig wereldkampioen en wereldrecordhouder blindsimultaan (twintig partijen). Sijbrands kwam even spioneren omdat hij zaterdag met Amersfoort aantreedt tegen de verliezer van het duel tussen Angarde en ’s-Gravenpolder. Hij zocht bij een 10-3-tussenstand het café op om daar nog even na te kaarten met enkele andere damfanaten. Maar niet nadat hij de gehele partij van Wiersma tegen Hamers in zijn opschrijfboekje had genoteerd.

Niemand durfde de analyse van de Grootmeester te bestrijden. Daaf Kasse (moeizame remise), Arjo Kousemaker (plus-remise) en al die andere spelers van ’s-Gravenpolder waren het er, al was het niet van harte, mee eens. Natuurlijk ook Harm Wiersma, die sprak van een verrassend makkelijke overwinning. Hoewel het verschil in rating ruim in het voordeel van Angarde sprak, was Wiersma vooraf niet gerust op de uitkomst van het duel met ’s-Gravenpolder. „Het is een degelijk team dat de laatste jaren nooit een zware nederlaag geleden heeft. Dat wij vandaag drie partijen zouden winnen, had ik niet verwacht.“

Dat hijzelf niet tot winst kwam, paste wel in het plaatje van het afgelopen seizoen, waarin de Fries maar net tot een positieve score kwam. „Ik ken die tegenstander van vandaag wel. Hoe heet hij ook al weer? O ja, Erwin. Die kan er wel wat van, daar kom je niet zo maar langs.“

Saillant detail: Erwin Hamers speelde dit seizoen alle twaalf competitiewedstrijden remise, bijna allemaal met zwart.

’s-Gravenpolders teamleider Kees Rijk had zich vooraf weinig illusies gemaakt. „Zij hebben Wiersma, Brouwers en wel drie Bennie Provoosts. Wij hebben er maar één en dat is meteen onze sterkste speler.“

Angarde Informatica-PWG ’s-Gravenpolder 13-7: Harm Wiersma-Erwin Hamers 1-1, Toine Brouwers-Bennie Provoost 2-0, Wiebe van der Wijk-Kees Rijk 1-1, Michiel Kloosterziel-Johnny de Leeuw 1-1, Ad van Tilborg- Aart Walraven 2-0, Jasper Daems-Henk Gunter 1-1, Edgar Haagh-Daaf Kasse 1-1, Ruud Palmer-Arjo Kousemaker 1-1, Ad de Hoon-Jaap Veerhoek 1-1, Jasper Lemmen-Jan van de Weteringh 2-0.

Ajax-fan

Re: Nacompetitie

Post by Ajax-fan » Sat Mar 12, 2005 21:53

Jochem Zweerink wrote:
Ajax-fan wrote:Wolter&Dros/ADG - PWG 's-Gravenpolder 9-11
Martijn, die ene vote (Angarde) is toch niet van jou?
Nee heb natuurlijk gewoon netjes op PWG gestemd zoals dat hoord als lid.

Ajax-fan

Post by Ajax-fan » Sat Mar 12, 2005 21:57

Ik wist niet dat er naast Dominique, Rianka, Bennie en ik (4 stemmen) nog een PWG'ers op het forum zaten. Of heeft er gewoon iemand veel vertrouwen in PWG?
Last edited by Ajax-fan on Mon Mar 14, 2005 17:06, edited 1 time in total.

kleine trap

Post by kleine trap » Sat Mar 12, 2005 22:03

ik heb het volste vertrouwen in PWG.

Is er al meer bekend over de andere wedstrijden in de nacompetitie. Ik ben nogal benieuwd wie onze (DEZ HG) tegenstander wordt voor een plaats in de hoofdklasse.

Ajax-fan

Post by Ajax-fan » Sat Mar 12, 2005 22:43

Inmiddels is bekend dat PWG thuis speelt. Weer een voordeeltje. Voor eigen publiek in eigen vertrouwd stadion "Ons dorpsleven" dus dat scheelt weer.

Groeneveld

Post by Groeneveld » Sun Mar 13, 2005 00:10

kleine trap wrote:ik heb het volste vertrouwen in PWG.

Is er al meer bekend over de andere wedstrijden in de nacompetitie. Ik ben nogal benieuwd wie onze (DEZ HG) tegenstander wordt voor een plaats in de hoofdklasse.

DC Dordrecht -Denk en Zet

opmerkelijk

Ghandhi wint met 20-0 van Mildam

[img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] hoe zat dat??

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Mar 13, 2005 01:29

Ajax-fan wrote:Ik wist niet dat er naast Dominique, Rianka en ik (3 stemmen) nog een PWG'er op het forum zat (4e stem). Of heeft er gewoon iemand veel vertrouwen in PWG?
Mooie PWG-site van jou Martijn: http://people.zeelandnet.nl/rineke/
Ik heb ook op PWG gestemd, maar ik ben het met Aart, Bennie, Daaf en Kees Rijk eens dat normaal gesproken Angarde jullie zal verslaan. Gelukkig zijn verrassingen niet uitgesloten.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Mar 13, 2005 01:33

Groeneveld wrote:
kleine trap wrote:ik heb het volste vertrouwen in PWG.

DC Dordrecht -Denk en Zet

opmerkelijk

Ghandhi wint met 20-0 van Mildam

[img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] hoe zat dat??
Mijn ex-club heet Gandhi. Met VAD heb ik 6 jaar geleden wel eens met 19-1 gewonnen van Mildam. Maar die 20-0 van Gandhi moet haast wel veroorzaakt zijn door niet opkomen van Mildam. Hoe zit dat Aize?

kleine trap

Post by kleine trap » Sun Mar 13, 2005 10:33

ik zag dat Anton van Berkel meegedaan had bij TDV, dat lijkt me strijdig met artikel 50.10.2, of valt de nacompetitie niet onder dezelfde competitie als de eerste 11 wedstrijden?

(Kunnen wij straks met DEZ ook Chub en vd Weteringh bij Dordt achter de borden verwachten?)

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Sun Mar 13, 2005 10:39

kleine trap wrote:ik zag dat Anton van Berkel meegedaan had bij TDV, dat lijkt me strijdig met artikel 50.10.2, of valt de nacompetitie niet onder dezelfde competitie als de eerste 11 wedstrijden?

(Kunnen wij straks met DEZ ook Chub en vd Weteringh bij Dordt achter de borden verwachten?)
Ja. Den Haag vertrekt met Fred Ivens, Wim Bremmer en Evert Bronstring als superinvallers naar Leeuwarden!

Cees van der Bunt

Post by Cees van der Bunt » Sun Mar 13, 2005 10:43

Dit bedoel ik dus er heeft iemand meegespeeld en direct is er weer gezeur of dat wel mag. Is er weer een piepklein lief kindje dat zijn vinger omhoog steekt en de ander verklikt. "meester,hij mag niet meedoen hoor". tegelijk steekt hij zijn tong uit. Gadver

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Sun Mar 13, 2005 10:45

Cees van der Bunt wrote:Dit bedoel ik dus er heeft iemand meegespeeld en direct is er weer gezeur of dat wel mag. Is er weer een piepklein lief kindje dat zijn vinger omhoog steekt en de ander verklikt. "meester,hij mag niet meedoen hoor". tegelijk steekt hij zijn tong uit. Gadver
Ach wel nee Cees. Het is gewoon een foutje in het uitslagenoverzicht. Van Berkel heeft niet meegespeeld. En uiteraard zou het competitievervalsing zijn als hij wel meegespeeld zou hebben en zou er volkomen terecht tegen geageerd mogen (moeten) worden. Wat is jouw punt nou eigenlijk?

Cees van der Bunt

Post by Cees van der Bunt » Sun Mar 13, 2005 11:28

Mijn punt Gerard: lekker een spelletje dammen en blij zijn met iedereen die mee doet. Neem dat spelletje toch niet zo serieus jongens. Ik hoor zelfs dat er dammers zijn die geld krijgen? En dat journalisten elkaar het brood in de mond niet gunnen.

Post Reply