barrage HF senioren

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply

Wie plaatsen zich via de barrage voor het NK?

Sven Winkel
16
40%
Bas Messemaker
12
30%
Wim van der Kooij
5
13%
Bennie Provoost
7
18%

Total votes: 40

Hanco Elenbaas

Re: Barrage halve finale NK

Post by Hanco Elenbaas » Wed Mar 09, 2005 18:34

Piet Bouma wrote:Wat ik tot dusver vanuit de discussie niet begrijp:

Was het niet mogelijk om de barrage op vrijdagavond te spelen?
(bijv. 11 maart of uiterlijk 18 maart).
Als een gewone partij op vrijdagavond gespeeld kan worden, moet dat met een barrage toch ook kunnen?
Kan iemand de vragen van Piet beantwoorden?
Spelen op vrijdagavond lijkt op het eerste gezicht de oplossing.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Wed Mar 09, 2005 23:18

Grappig dat bijna niemand doorheeft dat Wim van der Kooij zich gaat plaatsen voor het NK [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]. Ik schat dat er zeker 1 of 2 jeugdige tegenstanders zijn die tegen hem in het stof bijten doordat ze te veel willen.

de bruijn

Post by de bruijn » Thu Mar 10, 2005 08:13

Ikzelf zou juist liever tegen DVSB spelen dan tegen 's Gravenpolder. DVSB heeft naar mijn idee teveel spelers die altijd te veel willen en daarom van een aantal stugge spelers van ons verliezen. 's Gravenpolder is juist een stugge ploeg waar wij het heel lastig tegen zullen krijgen. Dat zag je vorig jaar al toen van ADG alleen Ton Sijbrands en ik (met heel veel geluk) konden winnen. Het grootste gedeelte van de partijen eindigden toen kansloos in remise.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Thu Mar 10, 2005 08:18

de bruijn wrote:Ikzelf zou juist liever tegen DVSB spelen dan tegen 's Gravenpolder. DVSB heeft naar mijn idee teveel spelers die altijd te veel willen en daarom van een aantal stugge spelers van ons verliezen. 's Gravenpolder is juist een stugge ploeg waar wij het heel lastig tegen zullen krijgen. Dat zag je vorig jaar al toen van ADG alleen Ton Sijbrands en ik (met heel veel geluk) konden winnen. Het grootste gedeelte van de partijen eindigden toen kansloos in remise.
En zo goed is DVSB nu ook weer niet , ze spelen niet als team.
......door politie en dominee geweerd.....

Dominique

Post by Dominique » Thu Mar 10, 2005 09:15

Ajax-fan wrote:Wat is dit Dominique? Laat zien aan de KNDB dat PWG wel in de ereklasse hoort ondanks dat ze het elk jaar weer moeilijker maken en dat ze niet voor niets al voor de 3e keer aan de nacompetitie meedoen. Attack!!!! [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img] [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img] [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]
Ho, ho, ik was de leermeester en jij de leerling, niet andersom. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Als je nu eens een keer dat achterlijke logootje weghaalt, dan ben ik misschien wel eens bereid naar je te luisteren.

Vraagje

Post by Vraagje » Thu Mar 10, 2005 14:31

Dominique wrote:
Ajax-fan wrote:Wat is dit Dominique? Laat zien aan de KNDB dat PWG wel in de ereklasse hoort ondanks dat ze het elk jaar weer moeilijker maken en dat ze niet voor niets al voor de 3e keer aan de nacompetitie meedoen. Attack!!!! [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img] [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img] [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]
Ho, ho, ik was de leermeester en jij de leerling, niet andersom. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Als je nu eens een keer dat achterlijke logootje weghaalt, dan ben ik misschien wel eens bereid naar je te luisteren.
Niet dat ik er veel mee te maken heb maar als jij niet mee wilt doen waarom stellen jullie die Ajax-fan dan niet gewoon op?
De meest gehate dammer allertijden.

Dominique

Post by Dominique » Thu Mar 10, 2005 15:59

Vraagje wrote:
Niet dat ik er veel mee te maken heb maar als jij niet mee wilt doen waarom stellen jullie die Ajax-fan dan niet gewoon op?
Je hebt er inderdaad niet zo veel mee te maken.
Maar er zijn verschillende redenen:

1) Ik ben nog steeds iets beter dan hij is.

2) Mijn opofferingsgezindheid voor het team is nog net zo groot dat ik me conformeer aan de wens van de overige teamleden.

3) Hij moet nog een partij voor des keizers baard afwerken in het Zeeuws Kampioenschap junioren en die staat gepland voor a.s. zaterdag.

4) Hij is Ajax-fan en zal daarom, zolang ik nog iets met PWG te maken heb, geen plaats in het eerste krijgen !
(Gelukkig voor hem duurt dat niet meer zo gek lang omdat ik ga verhuizen naar Australië.)

Ajax-fan

Post by Ajax-fan » Thu Mar 10, 2005 16:37

Dominique wrote:
Vraagje wrote:
4) Hij is Ajax-fan en zal daarom, zolang ik nog iets met PWG te maken heb, geen plaats in het eerste krijgen !
(Gelukkig voor hem duurt dat niet meer zo gek lang omdat ik ga verhuizen naar Australië.)
Ow zit dat zo, nou gelukkig ben je strax een heel eind weg [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] Kun je in Australie ook nederlandse zenders ontvange of t nederlandse voetbal zien anders kan ik de samenvattingen van studio sport wel opsturen. Kun je zien hoe hard dat Rotterdamse clubje weer onderuit gegaan is tegen Fortuna Sittard ofzo.

Sargin

Post by Sargin » Sat Mar 12, 2005 00:31

Weer even terug naar het oorspronkelijke probleem:

Feit blijft dat PWG het zonder provoost zal moeten doen. Voor Provoost natuurlijk niet zo prettig, is geen leuke manier om 'afscheid' van je team te nemen.

Volgens mijn agenda bestaat een week uit zeven dagen.
Provoost speelt niet op zondag, dat moet gerespecteerd worden. Er blijven nog zes dagen over.

De damkalender op de zaterdag zit erg vol, en het NK komt al erg dichtbij. Het is niet mogelijk een zaterdag te vinden voor het NK zonder wedstrijden dubbel te boeken. Sensatie zou zijn om de barrage bij de opening van het NK te spelen, maar dit is niet realistisch. Naar mijn mening blijven er dus nog vijf dagen (x 2 weken) over.

Wat is er mis met de vrijdagavond, de donderdagavond, de woensdagavond, de dinsdagavond of de maandagavond?

De wedstrijden in de HF groepen met zondagspelers die op zondag gespeeld zouden moet worden werden naar de vrijdag verschoven.

De tegenstander had hier na bekendmaking van het rooster weinig tegen in te brengen (wanneer een speler bij bereidverklaring aangeeft niet op vrijdag-avond te willen spelen komt deze niet tegen een niet-zondagsspeler op zondag).

Zo vind ik ook dat het de ADG verplicht had moeten worden om mee te werken. Ik kan me niet voorstellen dat er in dat niet een van de tien spelers uit hun eerste team op de vrijdag (of een van de andere vier doordeweekse dagen) ervoor beschikbaar was.

Ik vind dat de kndb in dit geval wel tegen ADG had mogen optreden. De niet-zondagspeler is tenminste consequent en heeft een goede reden om niet spelen. De spelers van ADG niet... Ik begrijp overigens niet waarom Ernst-Jan de Bruijn niet vooruit speelt tegen Provoost, die zou toch moeten weten hoe het is om een niet-zondagsspeler te zijn

Op deze manier treedt de kndb (wederom) inconsequent op. Voor aanvang van de laatste ronde van de HF werd bekend gemaakt dat er twee plaatsen zouden zijn (op zich al vrij laat trouwens) en dat er 's avonds (om 19.00) barrages gespeeld zouden worden om de ranglijst per groep op te maken en zouden op zondag de barrages gespeeld worden voor de finaleplaatsen.

Volgens mij zijn er die avond geen partijen meer gespeeld, wat niet consequent is, maar aangezien hier een andere datum voor beschikbaar werd, (de barrages voor de NK-plaatsen op zondag zouden niet doorgaan) wel aanvaardbaar is.

Dat een principiele niet-zondagsspeler het de overige dammers moeilijk maakt en daaom de gevolgen moet accepteren klinkt wel erg gemakkelijk. Wanneer er rekening gehouden zou worden met niet-zondagsspelers zouden er in principe niet eens gevolgen verbonden moeten zijn aan het niet op zondag spelen.
let op de details

Cees van der Bunt

Post by Cees van der Bunt » Sat Mar 12, 2005 09:47

Mijn eerste indruk is dat ADG niets te verwijten valt. Medewerking aan een andere speeldag was sportief geweest maar geen plicht. Zelf houd ik mij aan de zondagsrust en die dag zal ik geen sport of kompetitie bedrijven. Dat betekent niet dat ik van anderen verwacht dat zij zich aan mij aanpassen. Mijn keus is mijn verantwoordelijkheid en zo zie ik de situatie Provoost ook. Niemand stelt dat hij niet mag spelen tegen ADG, hij kiest daar zelf voor.Hoe spijtig en onhandig georganiseerd dan ook.

Hanco Elenbaas

Re: barrage HF senioren

Post by Hanco Elenbaas » Sat Mar 12, 2005 10:15

GuidoB wrote: Volkomen belachelijk dat de KNDB twee zulke belangrijke wedstrijden op één dag plant. Totaal onnodig ook. Wat is er mis met een barrage op 19 maart? Of willen de heren zo graag naar de subtoptraining? Vooruitspelen is leuk, maar natuurlijk wel in het voordeel van ADG. Die kunnen nu uitzoeken wie ze op Bennie zetten. Bovendien moet Bennie nu in zijn eentje naar Amersfoort. Wanneer wordt er gespeeld? Zo lang is er niet meer tot 12 maart...
Nu mag Guido (met instemming van die Amsterdammers aan wie hij zo'n hekel heeft) de Van Stigt Thans strijdkreet "'t Is een Schande!!" luidkeels over het forum laten schallen.
Provinciale Zeeuwse Courant, 22 maart 2004

PWG/’s-Gravenpolder draaft volgend seizoen gewoon op in de hoofdklasse
Ook vierde missie dammers mislukt
door Koen de Vries

GOES - In de hoofdklasse kunnen de dammers van PWG/’s-Gravenpolder een stootje hebben. Een fout van de één wordt opgevangen door een ander. Tegen ploegen uit de ereklasse is dat een ander verhaal. Daarin kan iedere blunder beslissend zijn, zoals zaterdag in het promotie/degradatieduel tegen het Amersfoortse Dam Genootschap. Een lelijke misrekening van teamcaptain Kees Rijk kwam het damtiental uit ’s-Gravenpolder duur te staan: 9-11. De ploeg speelt komend seizoen gewoon weer in de hoofdklasse.

Image
Voormalig wereldkampioen dammen Ton Sijbrands (links)
is in gepeins verzonken in zijn partij tegen Andres van den Berge
van PWG/'s-Gravenpolder.
(foto Willem Mieras ©)

Het scenario klopte zaterdag in de kantine van sponsor PWG bijna helemaal. De spelers van ’s-Gravenpolder troffen de tegenstanders op de borden waar ze op hoopten, zodat de ploeg de gewenste tactiek kon hanteren. Aart Walraven, Erwin Hamers, Kees Rijk, Henk Gunter, Andres van den Berge en Jan van de Weteringh moesten proberen hun sterkere tegenstander op remise te houden, terwijl Daaf Kasse, Johnny de Leeuw, Bennie Provoost en Arjo Kousemaker op winst mochten spelen. De enige tegenvaller was de plaats die ’s werelds beste dammer Ton Sijbrands achter het bord innam. Hij speelde niet op bord twee, tegen remisekoning Erwin Hamers, maar op bord zes, waar hij Andres van den Berge trof.

Sijbrands blies Van den Berge van het bord alsof het een vlieg was, maar ook dat was ingecalculeerd. De nederlaag moest worden gecompenseerd door de vier troeven van de Bevelandse dammers. De planning bleef intact dankzij remises van Aart Walraven en Erwin Hamers. Klein minpuntje was het gelijkspel van Johnny de Leeuw, die tegen Ton Bollebakker een klein voordeel niet kon verzilveren.

Blackout

De domper kwam toen Kees Rijk verschrikkelijk de fout inging, door hemzelf blackout genoemd. Hij offerde een schijf, offerde nog een schijf en was van plan daarna een derde schijf te offeren. De Lewedorper had een visioen van een dam die de stenen van zijn tegenstander één voor één zou oppeuzelen, met als gevolg een warme handdruk van de opponent omdat verder spelen onmogelijk was gemaakt. Die dam zat er ook wel in, ware het niet dat Rijk één simpele wending over het hoofd zag. Tegenstander Jan Willem de Bruijn kon bij het tweede offer naar een andere kant slaan en deed dat. Het derde offer kwam er niet meer, want Rijk stond direct verloren. Wie kon de nederlagen van Rijk en Van den Berge compenseren? In de analyseruimte was duidelijk dat Bennie Provoost gewonnen stond en dat een andere kans op het bord van Jan van de Weteringh lag. De overige partijen waren volgens insiders ’potremise’.

Na een vluchtige blik op het bord van de Senegalees Basirou Ba en Henk Gunter gaf Sijbrands blijk van zijn onvoorstelbare talent. Terwijl menigeen lange tijd op de stelling had staan broeden en had geconcludeerd dat de heren beter vrede konden sluiten, gaf Sijbrands via een ingewikkelde constructie aan dat Ba kon winnen. „Tja, die stelling ken ik nog van vroeger“, zei hij, terwijl er nog zo’n twintig stenen her en der over het bord verspreid stonden.

Provoost incasseerde inderdaad de volle winst, waarna Daaf Kasse en Arjo Kousemaker remise speelden. De strijd spitste zich toe op de partij tussen Van de Weteringh en De Waard, omdat Ba en Gunter uiteindelijk ook remise overeenkwamen. Van de Weteringh, de Tholenaar die deze competitie een aantal ongelukkige nederlagen leed, had met twee schijven meer kansen op winst, maar niet als De Waard zich nauwkeurig verdedigde. Sijbrands gaf in de analyseruimte aan welke zetten De Waard moest doen en het leek wel of hij in directe verbinding met zijn Amersfoortse ploeggenoot stond. Steeds vond die de enig juiste voortzetting en uiteindelijk moest Van de Weteringh in remise berusten.

Droom in duigen

Daarmee viel voor de vierde keer in twee jaar een ’s-Gravenpolderse droom in duigen. De ploeg was andermaal dicht bij het damwalhalla, ereklasse genaamd, maar speelt volgend jaar gewoon weer in de hoofdklasse.

Kees Rijk had natuurlijk het liefst in de grond willen zakken. Of, toepasselijker, zich door de stormachtige wind laten meevoeren naar oorden waar geen enkele plaats is voor dammen. Hij werd door vriend en vijand getroost, onder meer door teamgenoot Aart Walraven: „Ach Kees toch, kom maar jongen?“

Enkele andere spelers van de thuisploeg namen de vierde mislukte missie in twee jaar tijd in de nacompetitie behoorlijk luchtig op. „Een syndroom voor beslissende duels? Nee hoor. Volgend jaar proberen we het weer“, vond Daaf Kasse. En Johnny de Leeuw: „Als je twee jaar lang laat zien dat je je met de top kunt meten, weet je dat je er bijhoort. Het gaat gewoon een keer gebeuren. En het is toch ook wel leuk, zo’n dag als vandaag. Ton Sijbrands komt, er is veel publiek; dit is pure reclame voor de damsport.“

Trouwens, wellicht is er voor 's-Gravenpolder nog een lichtpuntje. De kans bestaat dat Apeldoorn zich uit de ereklasse terugtrekt en misschien mogen de Zeeuwse dammers die plaats innemen. Het zal echter nog lang onduidelijk blijven of dit scenario wél het winnende is.

PWG/'s-Gravenpolder-Wolter& Dros ADG 9-11: Aart Walraven-Rutger Koetsier 1-1, Erwin Hamers-Johan Capelle 1-1, Kees Rijk-Ernst Jan de Bruijn 0-2, Henk Gunter-Basirou Ba 1-1, Johnny de Leeuw-Ton Bollebakker 1-1, Andres van den Berge-Ton Sijbrands 0-2, Bennie Provoost-Gerrit de Bruijn 2-0, Jan van de Weteringh-Harry de Waard 1-1, Daaf Kasse-Cees Strooper 1-1, Arjo Kousemaker-Arno van Mourik 1-1.

Voorpost

Post by Voorpost » Sat Mar 12, 2005 18:22

Bas Messemaker en Sven Winkel door naar de finale! In het 'normale' toernooi slaagde er geen enkele speler erin te winnen. Met sneldammen moest van der Kooij het hoofd buigen voor Bas en Sven.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sat Mar 12, 2005 18:31

Wieger Wesselink wrote:Grappig dat bijna niemand doorheeft dat Wim van der Kooij zich gaat plaatsen voor het NK [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]. Ik schat dat er zeker 1 of 2 jeugdige tegenstanders zijn die tegen hem in het stof bijten doordat ze te veel willen.

Inderdaad bijzonder grappig... [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

kleine trap

Post by kleine trap » Sat Mar 12, 2005 18:31

Jammer Bennie,

Volgend jaar weer een kans. Bas en Sven gefeliciteerd natuurlijk.

Jochem Zweerink

Post by Jochem Zweerink » Sat Mar 12, 2005 18:54

De FMJD forum bezoekers hebben gelijk gekregen. Volgens de poll zouden Sven en Bas zich immers ook plaatsen.

Eindstand poll
1. Sven Winkel
41% [ 15 ]
2. Bas Messemaker
27% [ 10 ]
3. Bennie Provoost
16% [ 6 ]
4. Wim van der Kooij
13% [ 5 ]

Post Reply