Wereldkampioenschap 1972

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Feb 25, 2005 20:38

Kosmos wrote:
Mikkeltje wrote:Nog steeds (tijdens het toernooi was ik als baby luidruchtig aanwezig) vind ik de 0 van koeperman tegen Andreiko zeer opvallend!
Nog opmerkelijker is de valse uitleg die Koeperman aan deze uitslag geeft. Koeperman zou opdracht gekregen hebben van 'de partij' om te verliezen. In zijn boek Damgeheim staatsgeheim beweert Koeperman dat de partij veel beter liep dan hij wilde, en dat hij daarom nog maar één oplossing zag om te verliezen: De klok flink laten lopen.
Ik heb de partij eens nagespeeld en Koeperman werd langzaam maar zeker van het bord gedrukt! Op het moment dat Koeperman de tijd overschrijdt staat hij straal verloren!
Waarom liegt Koeperman dat hij geen andere oplossing zag dan zijn klok te laten lopen?
Ik vermoed dat Koeperman gewoon is afgeserveerd. Met zijn verhaal kon hij mooi Andreiko en de Sovjet Unie een hak zetten.
De schurkenroman Damgeheim Staatsgeheim van Iser Koeperman, met zeer veel inside-information over de combines van
Koeperman, Andreiko en Gantwarg is nog steeds bij de Bondswinkel van de KNDB verkrijgbaar voor slechts één euro. Echt een aanrader, ook al zou alles gelogen zijn.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Fri Feb 25, 2005 20:48

mikkeltje wrote:Hij is en blijft een Jood!
Charmant gezegd.

mikkeltje

Post by mikkeltje » Fri Feb 25, 2005 21:08

Ben Anoniem wrote:
mikkeltje wrote:Hij is en blijft een Jood!
Charmant gezegd.
Als je me quote doe het dan goed!
mikkeltje wrote:Hij is en blijft een charmante Jood!
Het staat anders zo kaal!

Groeneveld

Post by Groeneveld » Sat Feb 26, 2005 00:15

dank voor de antwoorden

maar heeft iemand nog

wat partijnotaties van dit WK

[img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]

Koops

Post by Koops » Sat Feb 26, 2005 01:31

mikkeltje wrote: Nog steeds (tijdens het toernooi was ik als baby luidruchtige aanwezige) vind ik de 0 van koeperman tegen Andreiko zeer opvallend!
Interessant is ook de beschuldigingen die Koeperman later deed aan het adres van Sijbrands. Er zou een Nederlands-minded kamp zijn dat expres had verloren van Sijbrands (en Wiersma). Uit mijn hoofd zou het gaan om Kuyken, Aliar, Verpoest en Deslauriers. Kuyken omdat het een halve Nederlander was, Aliar omdat Suriname ooit een Nederlandse kolonie was, Verpoest omdat Belgie ooit onderdeel is geweest van Nederland en Deslauriers omdat Koeperman goed uit moest komen met zijn beschuldiging.
Van de Canadees was overigens wel bekend dat hij extra zijn best deed tegen USSR-spelers. Waarom weet niemand. Koeperman geeft echter in het FMJD 50 jaar-boek een verklaring (ik quote uit mijn hoofd): '...also Deslauriers never forgave me his loss in 1958'.

Altijd interessant, de manier waarop Koeperman kijkt naar de werkelijkheid.

composite

Post by composite » Sat Feb 26, 2005 12:02

Koops wrote:Van de Canadees was overigens wel bekend dat hij extra zijn best deed tegen USSR-spelers. Waarom weet niemand. Koeperman geeft echter in het FMJD 50 jaar-boek een verklaring (ik quote uit mijn hoofd): '...also Deslauriers never forgave me his loss in 1958'.
Deslauriers was een anticommunist pur sang. Vandaar.... Hij speelde tegen de Russen ook altijd met een provocerende rode vlinderdas die pijn deed aan de ogen.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Koops

Post by Koops » Sun Feb 27, 2005 02:23

composite wrote: Deslauriers was een anticommunist pur sang. Vandaar.... Hij speelde tegen de Russen ook altijd met een provocerende rode vlinderdas die pijn deed aan de ogen.
Heb je dit zelf geconstateerd, gehoord van iemand anders of is er van dit verhaal een geschreven bron?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Feb 27, 2005 14:37

Koops wrote:
composite wrote: Deslauriers was een anticommunist pur sang. Vandaar.... Hij speelde tegen de Russen ook altijd met een provocerende rode vlinderdas die pijn deed aan de ogen.
Heb je dit zelf geconstateerd, gehoord van iemand anders of is er van dit verhaal een geschreven bron?
De match Iser Koeperman - Marcel Deslauriers in Nederland, oktober 1958
Image Image
Openingszet door burgemeester Kolfschoten van Den Haag op 4 oktober 1958

Image Image
16de partij, Rotterdam, 27 oktober 1958

Image Image
16de partij, Rotterdam, 27 oktober 1958

Een zeer uitgebreid, 12 pagina's tellend verslag van de match Koeperman - Deslauriers door R.C. Keller, met nog veel mooiere foto's dan De Beeldbank kan leveren, staat in Het Damspel van januari 1959. Nog voor een habbekrats te koop bij Piet Lauwen. http://www.sport-vrijetijd.info/index.php?id=9430

composite

Post by composite » Sun Feb 27, 2005 22:37

Koops wrote:
Een geschreven bron, maar vraag me niet welke. Rubriek van Sijbrands? Of toch Philip de Schaap? Ik weet het helaas niet meer.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Groeneveld

Post by Groeneveld » Sun Feb 27, 2005 23:46

we dwalen af volgens mij

zie het begin van dit topic

iemand die iets heeft

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Feb 28, 2005 09:16

Groeneveld wrote:we dwalen af volgens mij

iemand die iets heeft
Mijn antwoord op deze en al je toekomstige vragen op dit terrein is: neem turbodambase.

Dieter

Post by Dieter » Mon Feb 28, 2005 10:01

Bert Zwart wrote:
Groeneveld wrote:we dwalen af volgens mij

iemand die iets heeft
Mijn antwoord op deze en al je toekomstige vragen op dit terrein is: neem turbodambase.[/quote

zo gemakkelijk is dat tegenwoordig [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

Groeneveld

Post by Groeneveld » Mon Feb 28, 2005 12:00

Kijk daar hebben we wat aan

bedankt voor de info

Groeneveld

Post by Groeneveld » Thu Mar 03, 2005 09:12

Ik heb inmiddels bij L`Esprit het
programmaboekje aangeschaft

Had ik (weer) een vraagje
zijn er partijen van dit WK in TurboDambase
te vinden,en zo ja,hoeveel zijn dat er ongeveer
of zijn alle partijen daarin te vinden

F Groeneveld

PeterHt

Post by PeterHt » Thu Mar 03, 2005 09:52

Groeneveld wrote:Ik heb inmiddels bij L`Esprit het
programmaboekje aangeschaft

Had ik (weer) een vraagje
zijn er partijen van dit WK in TurboDambase
te vinden,en zo ja,hoeveel zijn dat er ongeveer
of zijn alle partijen daarin te vinden

F Groeneveld
In TurboDambase staan 136 partijen van het WK 1972.
(en dat lijkt mij alles, na 17 ronden van 8 partijen)

Post Reply