De schurkenroman Damgeheim Staatsgeheim van Iser Koeperman, met zeer veel inside-information over de combines vanKosmos wrote:Nog opmerkelijker is de valse uitleg die Koeperman aan deze uitslag geeft. Koeperman zou opdracht gekregen hebben van 'de partij' om te verliezen. In zijn boek Damgeheim staatsgeheim beweert Koeperman dat de partij veel beter liep dan hij wilde, en dat hij daarom nog maar één oplossing zag om te verliezen: De klok flink laten lopen.Mikkeltje wrote:Nog steeds (tijdens het toernooi was ik als baby luidruchtig aanwezig) vind ik de 0 van koeperman tegen Andreiko zeer opvallend!
Ik heb de partij eens nagespeeld en Koeperman werd langzaam maar zeker van het bord gedrukt! Op het moment dat Koeperman de tijd overschrijdt staat hij straal verloren!
Waarom liegt Koeperman dat hij geen andere oplossing zag dan zijn klok te laten lopen?
Ik vermoed dat Koeperman gewoon is afgeserveerd. Met zijn verhaal kon hij mooi Andreiko en de Sovjet Unie een hak zetten.
Koeperman, Andreiko en Gantwarg is nog steeds bij de Bondswinkel van de KNDB verkrijgbaar voor slechts één euro. Echt een aanrader, ook al zou alles gelogen zijn.