meisjesdammen verwijnt

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sat Oct 25, 2003 16:30

Bert Zwart wrote:Even wat tegengas geven:
In plaats van deel te nemen aan de CAT en CJT gaan de dames liever naar de NDT.
Ik ken voorbeelden van meisjes/dames die vrijwel in het geheel niet meer damden, maar die vanwege de sociale contacten naar de NDT gingen. Om die reden vind ik het verdwijnen van de NDT niet erg.

Uiteraard hoop ik niet dat het meisjesdammen verdwijnt. Het NK meisjes moet blijven.
Nu er geen NDT meer is, zou er meer geld van talentontwikkeling naar meisjes moeten gaan. Meisjes/vrouwen die willen trainen kunnen zich om die manier toch ontwikkelen.
Volkomen mee eens. Individuele training van echte talenten en in plaats
van 6 gezellige trainingsdagen een jaarlijks door de kndb georganiseerd
vrouwen / meisjestoernooi (naast andere toernooien zoals dat in Delft),
gewoon voor de gezelligheid, waar alle vrouwelijke damsters voor worden
uitgenodigd.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sat Oct 25, 2003 16:32

rijmer wrote:
Ik ken voorbeelden van meisjes/dames die vrijwel in het geheel niet meer damden, maar die vanwege de sociale contacten naar de NDT gingen. Om die reden vind ik het verdwijnen van de NDT niet erg.
Ik meot zeggen dat ik momenteel geen enkel meisje instaat acht het niveau van de CJT te halen, misschien wel enkele bij de CAT. Maar ondanks dat Tjalling er velen malen wat over geschreven heeft snap ik niet dat meisjes niets van zich hebben laten horen.
Ja, wat meer girlpower / cq betrokkenheid zou best mogen. Maar inmiddels hebben Marjolein en damprinses de weg naar dit forum gevonden. Wie volgen?

laura andriessen

Post by laura andriessen » Tue Nov 04, 2003 21:43

Ik volg! Wij (de meisjes) hebben bij de CMT een brief ondertekend die ik had gemaakt waarin we hebben geprotesteerd tegen de afschaffing van meisjeswedstrijden en het uitnodigen van vrouwen op grond van rating voor het NK. Wij vinden dat we anders geen kans krijgen om zo ook aan het NK deel te nemen omdat onze rating nog te laag is of die niet eens hebben. En het is inderdaad gewoon zo dat jongens over het algemeen beter zijn dan meisjes, dus het is dan ook heel moeilijk voor ons om ons te plaatsen voor CAT of CJT. Dit wilde ik even zeggen.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Tue Nov 04, 2003 22:43

laura andriessen wrote:Ik volg! Wij (de meisjes) hebben bij de CMT een brief ondertekend die ik had gemaakt waarin we hebben geprotesteerd tegen de afschaffing van meisjeswedstrijden en het uitnodigen van vrouwen op grond van rating voor het NK. Wij vinden dat we anders geen kans krijgen om zo ook aan het NK deel te nemen omdat onze rating nog te laag is of die niet eens hebben. En het is inderdaad gewoon zo dat jongens over het algemeen beter zijn dan meisjes, dus het is dan ook heel moeilijk voor ons om ons te plaatsen voor CAT of CJT. Dit wilde ik even zeggen.
Hoi Laura,

Wat goed dat je dat initiatief hebt genomen! Jij bent toch nog pupil?
Jan Pieter Drost zei eerder al dat er natuurlijk ook erg veel mannen
zijn die nooit aan het NK algemeen zullen meedoen, dat lijkt me belangrijk om ook even aan te denken. Je moet natuurlijk wel gewoon goed zijn als je aan zo'n belangrijk toernooi wilt meedoen, alleen meisje zijn is niet genoeg. Maar als er een apart NK voor vrouwen wordt gespeeld, moet een eerlijke gelegenheid voor alle vrouwen en meisjes zijn om zich te plaatsen. Dus eigenlijk zou je
denken dat de bond of álle aparte vrouwenwedstrijden moet afschaf-
fen, of alle wedstrijden moet handhaven en wat kritischer
moet kijken naar de aparte vrouwentrainingen. Want denk jij dat de
dammeisjes die jij kent even hard studeren / trainen als de damjongens?
Hoeveel train je zelf en is dat meer of minder dan jongens van jouw
leeftijd? Ik heb een beetje het idee, dat meisjes over het algemeen wat
minder fanatiek zijn en gezelligheid belangrijker vinden en dat het voor
een deel ook daardoor komt dat meisjes op dit moment zo ontzettend ver
achter blijven bij de jongens. Op school kunnen meisjes met bijvoorbeeld
wiskunde toch ook heel hoge of vaak de hoogste cijfers voor bijvoorbeeld
wiskunde halen? (ja, dat proef je goed, wiskunde was nooit mijn sterkste
vak .

Zusje

Post by Zusje » Tue Nov 04, 2003 22:52

al 30 jaar hebben we voor vrouwen aparte trainingen/kampioenschappen, maar ik geloof niet dat meer vrouwen zijn gaan dammen.
maar moeten de meisjes en vrouwen die nu nog wel dammen daar nu de dupe van worden. stimuleer juist dat er meer vrouwen/meisjes gaan dammen!!!

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Tue Nov 04, 2003 23:13

In de bezuinigingsvoorstellen wordt het vrouwen- en meisjesdammen onevenredig zwaar getroffen. Waarom wordt de NDT afgeschaft, en niet de NST? Zijn er geen andere oplossingen te bedenken? Volgens mij moeten we zuinig zijn op spelers/speelsters die gemotiveerd zijn om te trainen. Van Nina Hoekman heb ik begrepen dat het verschijnsel van de sociale kontakten waar Bert het over had al lang niet meer van deze tijd is. Dus dat mag geen argument voor het afschaffen van de NDT zijn.

Het afschaffen van voorwedstrijden voor het NK lijkt me onmogelijk te handhaven. Want uitnodiging op rating betekent in feite dat de enige manier om je voor het NK vrouwen te plaatsen is om in mannenwedstrijden rating te verzamelen. Nogal bizar. Volgens Nina is er op dit moment precies een speelster van de NDT die op grond van de rating in het NK mee zou mogen doen (mede als gevolg van de sterk gedaalde gemiddelde leeftijd). De rest van deze groep valt dus volledig buiten de boot als het aan de KNDB ligt. Niet zo vreemd dus dat er geprotesteerd gaat worden.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Wed Nov 05, 2003 00:34

Korte reactie op Marcel.

Op zich zou de titelstrijd voor de meisjes niet afgeschaft hoeven worden.
Zo'n kampioenschap kan je samen met de jongens houden. Eventueel door elkaar (heeft niet mijn voorkeur), maar dan moeten er wel voldoende meisjes aan mee MOGEN doen. Drie is bijvoorbeeld te weinig. Acht lijkt mij het absolute minimum.

Verder is er ook nog plaatsing voor het EK en WK jeugd, meisjes.
Hoe selecteer je die? Liefst op grond van onderlinge wedstrijden en niet door keuzeheren (-dames?). Dit is ook een reden om het meisjes NK te handhaven.

yaelle
Real name: Linda Schnieders

Post by yaelle » Wed Nov 05, 2003 02:11

Marcel Kosters wrote:
rijmer wrote:
Ik meot zeggen dat ik momenteel geen enkel meisje instaat acht het niveau van de CJT te halen, misschien wel enkele bij de CAT. Maar ondanks dat Tjalling er velen malen wat over geschreven heeft snap ik niet dat meisjes niets van zich hebben laten horen.
Ja, wat meer girlpower / cq betrokkenheid zou best mogen. Maar inmiddels hebben Marjolein en damprinses de weg naar dit forum gevonden. Wie volgen?
Even wat reacties van een damster. Wat mijzelf betreft ging ik altijd graag naar de CAT, liever nog dan later naar de NDT. En dat was zeker wel voor de sociale contacten maar toch ook echt om er iets van op te steken. Maar ik moet wel zeggen als meisje moet je sterk in je schoenen staan (of er moeten meer meiden op de training zitten) om in je eentje tussen de jongens te gaan zitten. Wat ik me voor kan stellen is dat dat ook een reden is om toch maar de NDT te kiezen boven CAT of CJT. Zelf vond ik het juist altijd wel ok, maar ik was dan ook niet het enige meisje.

Ben het er mee eens dat meiden (reken ik mezelf ook mee) wel weer wat meer van zich mogen en kunnen laten horen. Want of jongens nu wel of niet beter kunnen dammen dan meiden; als ze willen dan kunnen ze echt wel prestaties neerzetten waar jongens jaloers op kunnen zijn
[img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

yaelle

Post by yaelle » Wed Nov 05, 2003 02:16

Zusje wrote:
al 30 jaar hebben we voor vrouwen aparte trainingen/kampioenschappen, maar ik geloof niet dat meer vrouwen zijn gaan dammen.
maar moeten de meisjes en vrouwen die nu nog wel dammen daar nu de dupe van worden. stimuleer juist dat er meer vrouwen/meisjes gaan dammen!!!
ff over het stimuleren van vrouwen om te gaan dammen. ik probeer al jaren mijn vriendinnen aan het dammen te krijgen, maar ja...t lukt nog niet helemaal....dus hoe kun je stimuleren om meer meiden aan het dammen te krijgen als een damster het al niet aan haar vriendinnen kan verkopen. suggesties - ook van de heren - op deze site? ff een brainstorm ertegenaan gooien [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

yaelle

Post by yaelle » Wed Nov 05, 2003 02:18

hans andriessen wrote:Korte reactie op Marcel.

Zo'n kampioenschap kan je samen met de jongens houden. Eventueel door elkaar (heeft niet mijn voorkeur), maar dan moeten er wel voldoende meisjes aan mee MOGEN doen. Drie is bijvoorbeeld te weinig. Acht lijkt mij het absolute minimum.

Hoe selecteer je die? Liefst op grond van onderlinge wedstrijden en niet door keuzeheren (-dames?). Dit is ook een reden om het meisjes NK te handhaven.
Absoluut het NK meisjes moet blijven! Alleen al om inderdaad geen scheve gezichten te krijgen over plaatsing voor EK of WK. Eerlijk je plaats verdienen is het mooiste toch!!

nadinevantiel

Post by nadinevantiel » Wed Nov 05, 2003 13:29

Ik zit zelf in de jeugdcommissie van de KNDB waar dit punt uiteraard is besproken. Daarnaast ben ik zelf ook damsters en heb ik ook meisjeswedstrijden gespeeld. Ik vind het een lastig onderwerp.

Het meisjesdammen is indertijd opgezet om meer meisjes aan het dammen te krijgen en het niveau van de meiden omhoog te krijgen. De cijfers wijzen uit dat er zeker niet meer meisjes zijn gaan dammen, naar wat ik mij heb laten vertellen zijn er alleen maar minder meisjes gaan dammen. Wat betreft het niveau blijven meisjes achter bij de jongens (over het algemeen). Waar ligt dat aan? Ik denk dat meisjes inderdaad veel minder hard trainen, het gros van de meisjes dan. In mijn eigen geval; ik heb nooit fanatiek getraind, en heb wel NK's gespeeld, zelfs het NK dames. Als je dat vergelijkt met de situatie van de jongens is dat natuurlijk heel oneerlijk, zij moeten keihard werken om een NK te bereiken. Ik denk zolang we op deze manier de meisjeswedstrijden in stand houden, zal het niveau van de meisjes ook niet echt omhoog gaan, omdat het niet nodig is. Als de meiden zich moeten bewijzen tussen de jongens, moeten ze wel aan de bak.

Ik heb zelf ook een aantal jaren bij de damestraining gezeten en gezelligheid stond inderdaad voorop. Als dat nu verbeterd is, is dat mooi, maar ik denk dat de meiden beter met de jongens mee kunnen trainen. Dat is nu ook het plan van de KNDB.

Dan over het NK meisjes. De afgelopen 2 jaar zou er al geen NK aspiranten en junioren zijn geweest als er vanuit de KNDB niet enorm veel moeite gedaan zou zijn om veel meisjes af te bellen of ze alsjeblieft mee zouden willen doen.
Bij de pupillen lukt het nu nog net om de finale op de juiste wijze gevuld te krijgen, maar ook dat wordt de laatste jaren moeilijk.

Ik heb tijdens het NK meisjes ook met met meisjes gesproken. Ja het was wel een gezellig toernooi, trainen ervoor gebeurde niet echt, maar zo'n reisje naar het EK/WK was dan wel leuk. Uiteraard geldt deze instelling niet voor alle meisjes, maar in dit geval had ik het geld van de reis naar het EK?WK leiver besteed aan een dammer/dammster die wel heel fanatiek traint.

Er wordt hier op het forum meerdere keren aangegeven dat het meisjesdammen gestimuleerd moet worden: ik sta open voor suggesties.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Wed Nov 05, 2003 13:36

Ja hee, hallo, wij zijn hier om de kndb af te zeiken, niet om nieuwe plannen te maken, dat doet de KNDB maar zelf. Pfff, schoenmaker blijf bij je leest! Jij als ' KNDB- bestuurder' hoort natuurlijk ook geen bijdrage te leveren aan dit forum, je hoort ver van de modale dammer af te staan. Ga je schamen!
Maar even zonder dollen. Meisjedammen stimuleren? Ik kom er later op terug...

steenslag

Post by steenslag » Wed Nov 05, 2003 14:07

Arjen de Mooij wrote:Ja hee, hallo, wij zijn hier om de kndb af te zeiken, niet om nieuwe plannen te maken, dat doet de KNDB maar zelf. Pfff, schoenmaker blijf bij je leest! Jij als ' KNDB- bestuurder' hoort natuurlijk ook geen bijdrage te leveren aan dit forum, je hoort ver van de modale dammer af te staan. Ga je schamen!
Maar even zonder dollen. Meisjedammen stimuleren? Ik kom er later op terug...
Nadine heeft er inderdaad niets van begrepen. Toen TG geroyeerd werd ging iedereen er eens goed voor zitten, maar nog voordat iedereen goed op gang gekomen was heeft zij er persoonlijk voor gezorgd dat het royement weer opgeheven werd. Tot overmaat van ramp gaf ze intussen ook nog allelei accurate informatie. Straks zijn die meisjesdammers ook alweer enorm gestimuleerd. Waar moeten we het dan nog over hebben? Het remise-probleem? Ssst, laat Nadine het niet horen...

Insomnia

Post by Insomnia » Wed Nov 05, 2003 20:47

Linda, Nikhilananda (whatever) zei dat Carlijn Aalbers het 1e meisje is die op de cat is gekomen.....

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Wed Nov 05, 2003 21:27

hans andriessen wrote:Korte reactie op Marcel.

Drie lijkt in verband met de internationale verplichtingen inderdaad het
minimum, maar waarom acht dat zou moeten zijn, volgens mij staat dat
momenteel in geen verhouding tot de hoeveelheid dammende jongens
en dammende meisjes? Bij een gemengd Nederlands kampioenschap
plaatsen de hoogste drie meisjes zich automatisch voor de internationale
wedstrijden (als daarvoor drie plaatsen beschikbaar zijn). Maar ik vind
het een lastige vraag, afschaffen of niet. Als de meisjes om met Yaelle
te spreken 'stevig in hun schoenen staan' en zich onder de jongens hand-
haven, zal het vrouwenpeil met sprongen vooruit gaan. Daar staat mis-
schien wel tegenover dat dat van de jongens waarschijnlijk zal dalen. Wie
denkt er met Yaelle tegenover zich immers nog aan schijven?

Post Reply