Jeugdtoernooi Norg
- Klaas van der Laan
- Real name: Klaas van der Laan
- Klaas van der Laan
- Klaas van der Laan
-
Jeugdtoernooi in Norg
Geweldige analyses, op Damwereld, Tjalling! Mijn complimenten.
Prachtige foto's, Klaas!
De Rimapuzzel is schitterend!
Ik weet zeker dat alle deelnemers er enorm van genoten hebben.
Want naast hard werken en genieten achter het bord is plezier, gezelligheid en lekker eten geweldig belangrijk.
En dat natuurlijk niet alleen. Martijn de Jong, webmaster en jeugdleider van Het Noorden heeft met Grootmeester Eduard Buzinski gedamd, geanalyseerd, en gepraat over jeugddammen. En ook voor jou, Klaas, vader van Paul en provinciaal jeugdtrainer, is het een goede stimulans, hoop ik.
Het toernooi was voor mij als organisator een topbeleving.
Het was geweldig om in mijn wonderschone geboortedorp een dergelijke toernooi te organiseren.
De toernooiformule viel als een puzzel in elkaar.
Krokusvakantie= alleen deelnemers uit Noord-Nederland.
En dus konden een aantal spelers gewoon op en neer.
Norg: Hotelspeelzaal + appartementenboerderij op 100 meter.
Daar konden de buitenlandse deelnemers, hun begeleiders, de organisatie en enkele Noordelingen logeren.
Daar tussenin de supermarkt. En bij de boerderij een schuur met recreatiemogelijkheden, biljarten, tafeltennis, televisiekijken, dammen of gewoon een beetje lummelen of sociaal bezig zijn.
Zelf logeerde ik vanaf tien uur 's avonds met manus van alles Tijn van der Gortel en drie Frieze jeugdspelers in een bungalow voor tien personen middenin het bos.
Op woensdagavond tien spelers extra met het sneldammen.
Of liever gezegd Blitz: 5 minuten p.p.
Eerste vijf groepen van zes.
En dan drie finalegroepen van tien.
Lukasz Kosobudzki won, maar Roel Boomstra was ontegenzeggelijk de beste met vijf minuten bedenktijd.
Hij speelde Menno de Block (tweede) en Lukasz positioneel weg, maar liet ze helaas allebei in het eindspel nog net ontglippen.
Mijn moeder was de tussen de middag kok met iedere dag een pan soep.
Dagelijks tussen half 1 en haLf 2 soep en broodjes voor dertig man!
Het probleem met de kok hebben we verder als volgt opgelost.
Op maandag kookte Evert Hoving, vader van Nick, rijst met een viscocktail en allerlei groenten.
Op dinsdag bereidde hij 90% een bonenschotel voor en maakte ik het af.
Op woensdag serveerden Rima en ik een stampotbuffet.
Onder leiding van Martijn de Jong werd er ondertussen gezwommen in het Molenduinbad.
Op donderdag kon ik soepeltjes Italiaans serveren.
Als andere nevenactiviteit bezochten we op donderdagavond de (graan) molen tegenover de speelzaal.
Een uitgebreid verslag over het toernooi schrijf ik binnenkort voor Damz!
Want dat hebben ze daar wel verdiend.
De prachtige fotoanimatie is immers een schitterende entree naar de toernooiwebsite en het toernooi
Helaas ontbrak mij in Norg de tijd om dagelijks een bulletin te schrijven.
De spaarzame computertijd werd door Martijn gebruikt om jullie toch maar zo snel mogelijk te voorzien van de nodige partijen.
In het weekend zal hij de partijen van ronde 8 en nog heel veel foto's plaatsen. Eerst vergezelt hij de Litouwers vandaag nog naar Amsterdam.
Onze Groningse (Het Noorden) pupillen weten weer waar ze staan. Dat is nuttig!
We beleefden de doorbraak van winnaar Joel Palmans als toernooispeler!
De oudere meiden deden het geweldig.
De fanatieke Alexandra Elvova is een enorme belofte. En vanuit Nederlands oogpunt kunnen we van tweevoudige juniorenkampioene Saskia Veltman op het komende EK jeugd ook zeker iets verwachten.
Uitgangspunt is: Een toernooi als dit is voor iedere deelnemer een winsituatie.
Je wilt tenslotte graag een vuurtje stoken.
Ik ben er verder achter dat ik in Norg schitterende toernooien kan organiseren.
En de internationale contacten met de Polen en Litouwers zijn zeer waardevol en kunnen uitmonden in verrassende nieuwe initiatieven.
Prachtige foto's, Klaas!
De Rimapuzzel is schitterend!
Ik weet zeker dat alle deelnemers er enorm van genoten hebben.
Want naast hard werken en genieten achter het bord is plezier, gezelligheid en lekker eten geweldig belangrijk.
En dat natuurlijk niet alleen. Martijn de Jong, webmaster en jeugdleider van Het Noorden heeft met Grootmeester Eduard Buzinski gedamd, geanalyseerd, en gepraat over jeugddammen. En ook voor jou, Klaas, vader van Paul en provinciaal jeugdtrainer, is het een goede stimulans, hoop ik.
Het toernooi was voor mij als organisator een topbeleving.
Het was geweldig om in mijn wonderschone geboortedorp een dergelijke toernooi te organiseren.
De toernooiformule viel als een puzzel in elkaar.
Krokusvakantie= alleen deelnemers uit Noord-Nederland.
En dus konden een aantal spelers gewoon op en neer.
Norg: Hotelspeelzaal + appartementenboerderij op 100 meter.
Daar konden de buitenlandse deelnemers, hun begeleiders, de organisatie en enkele Noordelingen logeren.
Daar tussenin de supermarkt. En bij de boerderij een schuur met recreatiemogelijkheden, biljarten, tafeltennis, televisiekijken, dammen of gewoon een beetje lummelen of sociaal bezig zijn.
Zelf logeerde ik vanaf tien uur 's avonds met manus van alles Tijn van der Gortel en drie Frieze jeugdspelers in een bungalow voor tien personen middenin het bos.
Op woensdagavond tien spelers extra met het sneldammen.
Lukasz Kosobudzki won, maar Roel Boomstra was ontegenzeggelijk de beste met vijf minuten bedenktijd.
Hij speelde Menno de Block (tweede) en Lukasz positioneel weg, maar liet ze helaas allebei in het eindspel nog net ontglippen.
Mijn moeder was de tussen de middag kok met iedere dag een pan soep.
Dagelijks tussen half 1 en haLf 2 soep en broodjes voor dertig man!
Het probleem met de kok hebben we verder als volgt opgelost.
Op maandag kookte Evert Hoving, vader van Nick, rijst met een viscocktail en allerlei groenten.
Op dinsdag bereidde hij 90% een bonenschotel voor en maakte ik het af.
Op woensdag serveerden Rima en ik een stampotbuffet.
Onder leiding van Martijn de Jong werd er ondertussen gezwommen in het Molenduinbad.
Op donderdag kon ik soepeltjes Italiaans serveren.
Als andere nevenactiviteit bezochten we op donderdagavond de (graan) molen tegenover de speelzaal.
Een uitgebreid verslag over het toernooi schrijf ik binnenkort voor Damz!
Want dat hebben ze daar wel verdiend.
De prachtige fotoanimatie is immers een schitterende entree naar de toernooiwebsite en het toernooi
Helaas ontbrak mij in Norg de tijd om dagelijks een bulletin te schrijven.
De spaarzame computertijd werd door Martijn gebruikt om jullie toch maar zo snel mogelijk te voorzien van de nodige partijen.
In het weekend zal hij de partijen van ronde 8 en nog heel veel foto's plaatsen. Eerst vergezelt hij de Litouwers vandaag nog naar Amsterdam.
Onze Groningse (Het Noorden) pupillen weten weer waar ze staan. Dat is nuttig!
We beleefden de doorbraak van winnaar Joel Palmans als toernooispeler!
De oudere meiden deden het geweldig.
De fanatieke Alexandra Elvova is een enorme belofte. En vanuit Nederlands oogpunt kunnen we van tweevoudige juniorenkampioene Saskia Veltman op het komende EK jeugd ook zeker iets verwachten.
Uitgangspunt is: Een toernooi als dit is voor iedere deelnemer een winsituatie.
Je wilt tenslotte graag een vuurtje stoken.
Ik ben er verder achter dat ik in Norg schitterende toernooien kan organiseren.
En de internationale contacten met de Polen en Litouwers zijn zeer waardevol en kunnen uitmonden in verrassende nieuwe initiatieven.
Last edited by Henk Stroetinga on Sat Feb 19, 2005 12:57, edited 9 times in total.
Jeugdtoernooi in Norg
De meiden hebben het super gedaan!
Ik wil graag Joel en Zainal feliciteren met dit fantastische resultaat! Ik zie dat onze trainingen (het zgn. Drente-groepje) hun vruchten afwerpen!
Er was maar 1 persoon die Joels zege had geprofeteerd (Joel is een profeet uit het OT!)... Wie o wie?
Ik complimenteer Stroet (organisator / kok) , Martijn (webmaster) Tijn (bordenjongen, kokshulp), Maarten W. (goed voor de opmzet) en Rima (arbiter) met dit geslaagde toernooi.
Verder complimenteer ik alle deelnemers met de getoonde strijdlust op het dambord. Ik heb al jullie partijen nagespeeld en me niet verveeld.
Er was maar 1 persoon die Joels zege had geprofeteerd (Joel is een profeet uit het OT!)... Wie o wie?
Ik complimenteer Stroet (organisator / kok) , Martijn (webmaster) Tijn (bordenjongen, kokshulp), Maarten W. (goed voor de opmzet) en Rima (arbiter) met dit geslaagde toernooi.
Verder complimenteer ik alle deelnemers met de getoonde strijdlust op het dambord. Ik heb al jullie partijen nagespeeld en me niet verveeld.
Gefeliciteerd J-man, klasse...
Tijdens onze terugreis van de afgelopen 10-tal wedstrijd had ik al geld op je gezet.
Komende maandag maar ff het geld innen....
En ja Palmansje, je mag wel een colaatje van mijn winst [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Tijdens onze terugreis van de afgelopen 10-tal wedstrijd had ik al geld op je gezet.
Komende maandag maar ff het geld innen....
En ja Palmansje, je mag wel een colaatje van mijn winst [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
-
Jeugdtoernooi in Norg: Verslag op DamZ!
Het verslag voor DamZ! is klaar en ook reeds geplaatst door de redactie.
Foto's zijn overwegend van Sietse Nagel en Klaas van der Laan.
Op de toernooiwebsite zullen ook nog foto's met mijn camera gemaakt verschijnen.
Foto's zijn overwegend van Sietse Nagel en Klaas van der Laan.
Op de toernooiwebsite zullen ook nog foto's met mijn camera gemaakt verschijnen.
Re: Jeugdtoernooi in Norg
Zeker, meesterwerkjes op zich. Vooral inderdaad de foto van het sneldammen is indrukwekkend!Henk Stroetinga wrote: Prachtige foto's, Klaas!
Ik wil bij dezen als deelnemer de organisatie en met name Henk enorm bedanken voor deze week. Het toernooi was een prachtige ervaring, en ik ben heel erg blij dat Henk mij op het laatste moment (zij het als invaller, maar ach - wat boeit het ) nog uitgenodigd heeft.Henk Stroetinga wrote: Ik weet zeker dat alle deelnemers er enorm van genoten hebben.
Ik heb me deze week ontzettend vermaakt. Niet alleen op het bord, waar ik een aantal van mijn interessantste en mooiste partijen ooit heb gespeeld, maar zeker ook daar omheen. En dat valt toch voor een zeer groot deel aan de voorbeeldige organisatie toe te schrijven!
Henk, Martijn, Rima en alle anderen: Bedankt!!
"Sommige fouten zijn gewoon te leuk om nooit meer te maken" (Marlou de Jong - April 9th 2004)
Roel liet mij zeker nÃÂet ontglippen... In dit (overigens geweldige) Blitz-toernooi speelden we 14 partijen. In 12 van de 14 had ik op zn minst gemakkelijk spel en won de meesten. Een enkele liep remise, en van Lukasz verloor ik door een knulligheid in een goede stand.Henk Stroetinga wrote: Op woensdagavond tien spelers extra met het sneldammen.
Er waren twee partijen waar ik minder stond. Tegen Sybren Kramer had ik een zeer interessante partij waarin Sybren steeds meer voordeel kreeg. Ik kon het nog wel remise houden en won zelfs nog in een doldwaas eindspel.
Er was echter één partij waarin ik geen moment zicht op punten heb gehad. Roel heeft mij vanaf de opening onder druk gezet, en me voorbeeldig weggespeeld toen ik het klassiek in vluchtte. En hij maakte het zeker wel bekwaam af. Een indrukwekkende partij van Roel, zeker gezien het verloop van de andere partijen die ik die avond speelde dus...
Helaas heb ik in het reguliere toernooi niet tegen hem mogen spelen, waar ik vooraf wel op gehoopt had.
"Sommige fouten zijn gewoon te leuk om nooit meer te maken" (Marlou de Jong - April 9th 2004)
Terwijl ik mn post submitte besefte ik ineens dat dit niet waar was. In de finale stond Joel gewonnen met een schijf minder (!), die ik hem al na 8 zetten ontfutseld had. Net iets te passief aangepakt daarna, maar nog de remise gekregen van Joel, die een opgelegde positionele winst miste.DaMen wrote:
In 12 van de 14 had ik op zn minst gemakkelijk spel en won de meesten.
En niet alleen dat, daarnaast speelde ik in de eerste ronde een partij tegen Jan Peter Visser (wie? juist!) van... wilde gok? een jaar of 8?
Als Jan Peter iets beter opgelet had dan had hij me een puntje afgesnoept...
Overigens was ik niet de enige tegen wie Jan Peter keurig speelde. Later in het toernooi stond hij meerdere malen goed tegen sterke spelers! Helaas maakte hij vaak in de beslissende fase toch wat foutjes, waardoor hij uiteindelijk (te) weinig punten pakte. Desalniettemin, op basis van wat ik woensdag van hem heb gezien, zeker een belofte voor de toekomst!!
Menno de Block - Joel Palmans
Finale Blitz-toernooi
1. 32-28 18-22 2. 37-32 20-25 3. 34-29 15-20 4. 41-37 10-15 5. 40-34 5-10 6. 45-40 19-24(?) Een dubieuze opening.. 7. 50-45! 13-19?! 8. 29-23!
En Joel gaf maar een schijf met 8-13. Verassend genoeg had zwart zich nog kunnen redden met 22-27!! 31x27 24-29! 33x13 9x29 34x23 25-30!
Finale Blitz-toernooi
1. 32-28 18-22 2. 37-32 20-25 3. 34-29 15-20 4. 41-37 10-15 5. 40-34 5-10 6. 45-40 19-24(?) Een dubieuze opening.. 7. 50-45! 13-19?! 8. 29-23!
En Joel gaf maar een schijf met 8-13. Verassend genoeg had zwart zich nog kunnen redden met 22-27!! 31x27 24-29! 33x13 9x29 34x23 25-30!
-
Jeugdtoernooi in Norg
Jan Peter Visser is 11 jaar oud.
Hij is net als Roel en Heike tweedejaars pupil.
Jan Peter en zijn jongere broertje Reinoud (10) spelen allebei Halve finale pupillen in Leeuwarden op 25 en 26 maart.
Hij is net als Roel en Heike tweedejaars pupil.
Jan Peter en zijn jongere broertje Reinoud (10) spelen allebei Halve finale pupillen in Leeuwarden op 25 en 26 maart.
Eerste ronde
Saskia Veltman - Alexandra Elvova
De stand na 22. ...12-17
23. 33-28(?) 8-12 Zwart kan groot voordeel krijgen met 17-22! x x 32-28 x x en zwart beheerst het centrum. Sandra kiest voor een consequente Oostblok-strategie
24. 39-33 4-10 25. 40-34 10-15 26. 34-30 17-21 27. 41-36 12-17 28. 43-39 17-22! 29. 28x17 11x31 30. 36x27 24-29! 31. 33x24
31. ...14-20? Sandra mist de clou van haar eigen spel! Zwart had grote kansen kunnen krijgen met
31. ...6-11! 32. 39-33 11-17! en wit zal met 33-29 schijf 27 op moeten geven, waarna zwart goede doorbraakkansen krijgt.
Op 33. 33-28 volgt namelijk 14-20 34. 25x14 9x29 en wit heeft twee mogelijkheden:
35. 30-25 3-8! met op de volgende zet 15-20 en zwart gaat schijf 27 opeten
35. 49-43 29-33! 36. 28x39 17-22 en zwart krijgt doorbraakkansen
In de partij liep het nog remise.
Saskia Veltman - Alexandra Elvova
De stand na 22. ...12-17
23. 33-28(?) 8-12 Zwart kan groot voordeel krijgen met 17-22! x x 32-28 x x en zwart beheerst het centrum. Sandra kiest voor een consequente Oostblok-strategie
24. 39-33 4-10 25. 40-34 10-15 26. 34-30 17-21 27. 41-36 12-17 28. 43-39 17-22! 29. 28x17 11x31 30. 36x27 24-29! 31. 33x24
31. ...14-20? Sandra mist de clou van haar eigen spel! Zwart had grote kansen kunnen krijgen met
31. ...6-11! 32. 39-33 11-17! en wit zal met 33-29 schijf 27 op moeten geven, waarna zwart goede doorbraakkansen krijgt.
Op 33. 33-28 volgt namelijk 14-20 34. 25x14 9x29 en wit heeft twee mogelijkheden:
35. 30-25 3-8! met op de volgende zet 15-20 en zwart gaat schijf 27 opeten
35. 49-43 29-33! 36. 28x39 17-22 en zwart krijgt doorbraakkansen
In de partij liep het nog remise.