by Henk Stroetinga » Fri Feb 18, 2005 23:47
Geweldige analyses, op Damwereld, Tjalling! Mijn complimenten.
Prachtige foto's, Klaas!
De Rimapuzzel is schitterend!
Ik weet zeker dat alle deelnemers er enorm van genoten hebben.
Want naast hard werken en genieten achter het bord is plezier, gezelligheid en lekker eten geweldig belangrijk.
En dat natuurlijk niet alleen. Martijn de Jong, webmaster en jeugdleider van Het Noorden heeft met Grootmeester Eduard Buzinski gedamd, geanalyseerd, en gepraat over jeugddammen. En ook voor jou, Klaas, vader van Paul en provinciaal jeugdtrainer, is het een goede stimulans, hoop ik.
Het toernooi was voor mij als organisator een topbeleving.
Het was geweldig om in mijn wonderschone geboortedorp een dergelijke toernooi te organiseren.
De toernooiformule viel als een puzzel in elkaar.
Krokusvakantie= alleen deelnemers uit Noord-Nederland.
En dus konden een aantal spelers gewoon op en neer.
Norg: Hotelspeelzaal + appartementenboerderij op 100 meter.
Daar konden de buitenlandse deelnemers, hun begeleiders, de organisatie en enkele Noordelingen logeren.
Daar tussenin de supermarkt. En bij de boerderij een schuur met recreatiemogelijkheden, biljarten, tafeltennis, televisiekijken, dammen of gewoon een beetje lummelen of sociaal bezig zijn.
Zelf logeerde ik vanaf tien uur 's avonds met manus van alles Tijn van der Gortel en drie Frieze jeugdspelers in een bungalow voor tien personen middenin het bos.
Op woensdagavond tien spelers extra met het sneldammen.
Of liever gezegd Blitz: 5 minuten p.p.
Eerste vijf groepen van zes.
En dan drie finalegroepen van tien.
Lukasz Kosobudzki won, maar Roel Boomstra was ontegenzeggelijk de beste met vijf minuten bedenktijd.
Hij speelde Menno de Block (tweede) en Lukasz positioneel weg, maar liet ze helaas allebei in het eindspel nog net ontglippen.
Mijn moeder was de tussen de middag kok met iedere dag een pan soep.
Dagelijks tussen half 1 en haLf 2 soep en broodjes voor dertig man!
Het probleem met de kok hebben we verder als volgt opgelost.
Op maandag kookte Evert Hoving, vader van Nick, rijst met een viscocktail en allerlei groenten.
Op dinsdag bereidde hij 90% een bonenschotel voor en maakte ik het af.
Op woensdag serveerden Rima en ik een stampotbuffet.
Onder leiding van Martijn de Jong werd er ondertussen gezwommen in het Molenduinbad.
Op donderdag kon ik soepeltjes Italiaans serveren.
Als andere nevenactiviteit bezochten we op donderdagavond de (graan) molen tegenover de speelzaal.
Een uitgebreid verslag over het toernooi schrijf ik binnenkort voor Damz!
Want dat hebben ze daar wel verdiend.
De prachtige fotoanimatie is immers een schitterende entree naar de toernooiwebsite en het toernooi
Helaas ontbrak mij in Norg de tijd om dagelijks een bulletin te schrijven.
De spaarzame computertijd werd door Martijn gebruikt om jullie toch maar zo snel mogelijk te voorzien van de nodige partijen.
In het weekend zal hij de partijen van ronde 8 en nog heel veel foto's plaatsen. Eerst vergezelt hij de Litouwers vandaag nog naar Amsterdam.
Onze Groningse (Het Noorden) pupillen weten weer waar ze staan. Dat is nuttig!
We beleefden de doorbraak van winnaar Joel Palmans als toernooispeler!
De oudere meiden deden het geweldig.
De fanatieke Alexandra Elvova is een enorme belofte. En vanuit Nederlands oogpunt kunnen we van tweevoudige juniorenkampioene Saskia Veltman op het komende EK jeugd ook zeker iets verwachten.
Uitgangspunt is: Een toernooi als dit is voor iedere deelnemer een winsituatie.
Je wilt tenslotte graag een vuurtje stoken.
Ik ben er verder achter dat ik in Norg schitterende toernooien kan organiseren.
En de internationale contacten met de Polen en Litouwers zijn zeer waardevol en kunnen uitmonden in verrassende nieuwe initiatieven.
Last edited by
Henk Stroetinga on Sat Feb 19, 2005 12:57, edited 9 times in total.