De jongste speler in de Nationale Competitie

Discussies over damsport (in het Nederlands)
hans andriessen

Post by hans andriessen » Mon Feb 14, 2005 15:20

kneeltje wrote:
Die ledenwerf-actie is een goed plan. Het schijnt, dat in bepaalde provincies de leden niet aangemeld werden bij de KNDB; hierdoor kreeg zo'n provincie minder NK-plaatsen toegewezen. Je kunt van mij aannemen, dat GLD zijn zaken goed voor elkaar had en elk lid had aangemeld. Daarom de vraag van Jochem:
Hans, ik moet je teleurstellen. In bijna elke provincie worden (jeugd) leden niet opgegeven aan de bond. Ook in onze eigen DMH is dit helaas het geval, ondanks dat wij er zo op hameren. Ik kan me niet voorstellen dat alle verenigingen in Gelderland alle leden opgeven. Al hoop ik dat wel
Je zou nog even moeten teruglezen, beginnend bij de vraag van Kosmos tot en met de (nog onbeantwoorde) vraag van Jochem. En kan jij die vraag dan beantwoorden?

Is dan bekend hoeveel leden niet bij de KNDB aangemeld worden? En hoe dat per provincie ligt?
Natuurlijk kennen we de nieuwe "leden" die nog niet betalen en een pasje krijgen voor 5 of 10 gratis lessen. Ik kan me voorstellen dat die nu meteen een 50 rittenkaart krijgen, oftewel een gratis lidmaatschap van de KNDB. Maar hoeveel van die pashouders blijven op de club na die 5/10 lessen. Dat is bij veel clubs bedroevend. Is er reden om aan te nemen dat het na verloop van het jaar gratis lidmaatschap zoveel beter is?
kneeltje wrote:
De tientjes-actie was volgens mij bedoeld om de clubs te stimuleren om een jeugdclub op te zetten of uit te breiden. De club kreeg dan voor elk nieuw lid het tientje KNDB-bijdrage terug. Het was niet de bedoeling dat aan het lid terug te geven, maar te gebruiken voor de jeugdactiviteiten
De tientjesaktie geldt alleen voor nieuwe leden van 13 jaar en ouder. Bij de pupillen en welpen geldt voor het eerste jaar dat ze lid zijn van de KNDB dat ze de bondsafdrage terug krijgen. Ik meen uit mijn hoofd dat die ongeveer €7,- bedraagd.
Ja dat is juist. Ik was in de war met een eerdere actie.
Ik heb nu de regels voor de ledenwerfactie goed bekeken en het is nog erger dan ik dacht. Het gaat inderdaad om een officieel gratis lidmaatschap. Ik dacht dat het om een paar creatieve mensen in de provincie ging, die zo'n U-bocht constructie hadden bedacht; maar het is het hoofdbestuur zelf. Nogmaals, de ledenwerfactie is een goede zaak en de "verkooptruc" is goed bedacht. Maar ik maak me zorgen over het vervolg na een jaar. En trekken die een-jaarsvliegen niet ook andere leden weg van de clubs?
En in de tussentijd is er de vraag: kunnen die clubs de grote toeloop aan? Drie maal zoveel pupillen! En hoe staat het met de welpen? Zou RDC dat kunnen behappen?
kneeltje wrote:
Maar intussen is de verhouding van de leden-aantallen tussen de provincies behoorlijk verstoord
Baseer je deze stelling alleen op de gegevens vanuit Gelderland? Lijkt me niet helemaal juist
Ik ken alleen de cijfers van GLD. GLD mag je tellen als 3 provincies, gezien de (oude) ledentallen. Als je dan al grote verschuivingen ziet, is het onwaarschijnlijk dat er tussen de andere provincies niet ook grote verschuivngen zullen gaan plaatsvinden. Die verschuivingen gaan na een jaar mogelijk weer terug.

Die verschuiving heeft voor Amory voor een vroegtijdige uitschakeling gezorgd. Dat is jammer voor hem, al komt hij er wel gezien zijn talent. Op deze manier gaat de ledenwerfactie in meer provincies voor slachtoffers zorgen. Willen we dat of willen we dat voorkomen? Nu bij de KNDB wel bekend is welke leden via de ledenwerfactie zijn aangemeld en dus gratis lid zijn, kan de KNDB bij de toewijzingstabel onderscheid maken tussen betalende en niet-betalende leden.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Mon Feb 14, 2005 17:49

Ik snap hier niks van. Als provincies meer leden opgeven, dan hebben ze blijkbaar meer leden. Als andere provincies daardoor minder plaatsen krijgen, dan betekent dat dat die provincies minder leden hebben. Indien ze ook zoveel leden hadden kunnen hebben hadden ze die moeten opgeven (het is immers gratis, en was het niet gratis dan hadden ze het nog steeds moeten doen) en anders hebben ze dus gewoon minder leden. Ik snap echt het probleem niet. Natuurlijk gelden 'gratis' leden ook gewoon mee, en moet er niet een aparte kolom voor gratis leden komen. Het zijn namelijk gewone leden die een financiel voordeeltje krijgen.

kneeltje

Post by kneeltje » Mon Feb 14, 2005 18:02

Arjen, je slaat de spijker op de kop. Immers, er bestaan geen leden (of ze nu al 20 jaar of 1 dag lid zijn) van de KNDB die helemaal niets betalen. De afdracht van de contributie geschiedt namelijk via de provinciale bonden. Deze hebben geen eerste jaar gratis regel. De regionale bonden betalen de afdracht aan de KNDB

Jochem Zweerink

Post by Jochem Zweerink » Mon Feb 14, 2005 18:27

Arjen de Mooij wrote:Ik snap hier niks van. Als provincies meer leden opgeven, dan hebben ze blijkbaar meer leden.
Dus als DUO volgend jaar een paar honderd man van de in de buurt gelegen scholen lid maakt, heeft district oost gewoon meer leden?

hans andriessen

Post by hans andriessen » Mon Feb 14, 2005 19:14

Jochem Zweerink wrote:
Arjen de Mooij wrote:Ik snap hier niks van. Als provincies meer leden opgeven, dan hebben ze blijkbaar meer leden.
Dus als DUO volgend jaar een paar honderd man van de in de buurt gelegen scholen lid maakt, heeft district oost gewoon meer leden?
Maar pas op:
1. geldt het gratis lidmaatschap van de KNDB dan nog?
2. je moet wel afdracht betalen aan de provinciale bond ! Hoeveel is dat voor een pupil? En dat dan maal "een paar honderd".

hans andriessen

Post by hans andriessen » Mon Feb 14, 2005 19:20

kneeltje wrote:Arjen, je slaat de spijker op de kop. Immers, er bestaan geen leden (of ze nu al 20 jaar of 1 dag lid zijn) van de KNDB die helemaal niets betalen. De afdracht van de contributie geschiedt namelijk via de provinciale bonden. Deze hebben geen eerste jaar gratis regel. De regionale bonden betalen de afdracht aan de KNDB
Arjen moet dus meedoen aan "kopspijkers".
Maar hij had het over gratis leden en jij zegt dat die niet bestaan.
Geldt dat in elke provincie, dat daar geen "eerste jaars gratis" regel bestaat?

Ik vind dat overigens een onduidelijke regel in het reglement van de KNDB Ledenwerfcompetitie:
"9. Nieuwe leden van 12 jaar of jonger krijgen een jaar gratis lidmaatschap van de KNDB."
Dat je wel een bijdrage voor de provincie moet betalen lijkt dan wel logisch (of toch niet?), maar het staat er niet bij.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Mon Feb 14, 2005 19:53

Arjen de Mooij wrote:Ik snap hier niks van. Als provincies meer leden opgeven, dan hebben ze blijkbaar meer leden. Als andere provincies daardoor minder plaatsen krijgen, dan betekent dat dat die provincies minder leden hebben. Indien ze ook zoveel leden hadden kunnen hebben hadden ze die moeten opgeven (het is immers gratis, en was het niet gratis dan hadden ze het nog steeds moeten doen) en anders hebben ze dus gewoon minder leden. Ik snap echt het probleem niet. Natuurlijk gelden 'gratis' leden ook gewoon mee, en moet er niet een aparte kolom voor gratis leden komen. Het zijn namelijk gewone leden die een financiel voordeeltje krijgen.
Kijk Arjen, het is gewoon een kwestie van logica.
En met bovenstaande logica is niks mis.

Ik sta zelf ook achter het standpunt dat het ledenaantal bepalend is voor de plaatsentoewijzing. Als je leden hebt, laat ze betalen. Als je geen leden hebt, maak dan leden.
Kennelijk is het toch niet helemaal gratis (zie Kneeltje), tenzij de club of de provinciale bond de provinciale afdracht betaalt.
En het is nog minder gratis, als de clubs wel contributie innen.
En als het gratis lidmaatschap van de KNDB voor de club geldt, betaalt de eerste jaars gewoon het volle pond.
Dit was ook mijn idee altijd: de eerstejaars betalen contributie en de afdracht aan de KNDB wordt teruggestort in de clubkas.

Deze discussie is op gang gekomen door een vraag van Kosmos aan Jochem over die geweldige stijging bij de pupillen in GLD-zuid: verdrievoudiging !
Jij vroeg je toen af of Jochem bedoelde dat er werd valsgespeeld.

In mijn reactie daarop schreef ik o.a.: Het begrip "gratis lid" bestaat dus eigenlijk niet. "Gratis leden" zijn natuurlijk makkelijk te winnen.
Daarmee bedoelde ik dat als het nieuwe lid (helemaal) niets betaalt, je wel heel gemakkelijk nieuwe leden kunt winnen. En vervolgens ging ik in op het neven-effect op de plaatstoewijzing, als er sprake was van gratis leden. En hoe dan ook, dat effect was er nu al in GLD.

Vervolgens las ik in het reglement van de ledenwerfactie dat het lidmaatschap van de KNDB gratis was. Toen maakte ik een denkfoutje door een eventuele contributie voor club en provincie over te slaan. Dan zou het dus toch waar zijn; vandaar mijn pleidooi voor onderscheid tussen betalend en niet-betalend lid.

Maar of er werkelijk geen gratis leden zijn weten we niet zeker. Dan nog is dat geen valsspelen.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Tue Feb 15, 2005 14:08

Jochem Zweerink wrote:
Als ze allemaal lid van jullie club zijn

Henk Stroetinga

de jongste speler: nk welpen clubteams

Post by Henk Stroetinga » Sun Mar 13, 2005 17:18

Na de tweede plaats in de clubcompetitie pupillen heeft VGO uit Hoornaar nu in de clubcompetitie welpen de nationale titel behaald.
De scholen in de Alblasserwaard dienen als eerste kweekvijver voor jeugdspelers.

Let bij het schooldammen pupillen op topfavoriet de Wegwijzer uit Hoogblokland (VGO) Maar ook op de Regenboog uit Gorichem.
Bij de welpen is de School met de Bijbel uit Noordeloos (VGO) nu ook torenhoog favoriet. Misschien tref je binnen enkele jaren ook Marco de Bruijn, Ries Uitenbogaard, of Bart Bikker op zaterdagmiddag in een wedstrijd in de tweede klasse van de Nationale Competitie aan de overzijde van het bord.

Verslag en foto's op www.damz.nl
Hieronder alle individuele scores van het NK welpen clubteams.

Image
Image

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun Mar 13, 2005 20:45

Danny Staal vertelde een mooi verhaal over een welpje dat zaterdag speelde. De opening was

1.33-28 18-22 2.38-33 22-27?! 31x22

en het welpje mompelde:
"Verdomme, hoe ging die Bomzet nu ook al weer?"

[img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]

Henk Stroetinga

Toppers van morgen

Post by Henk Stroetinga » Thu Mar 24, 2005 18:37

Goede Vrijdag en Paaszaterdag zijn de halve finales pupillen.

Kom allemaal kijken om de toppers van morgen aan het werk te zien.
Op alle vier locaties spelen 16 pupillen in iedere poule om vier finaleplaatsen.

Er worden zeven ronden Zwitsers gespeeld.
Staan er spelers in punten gelijk en gaat het in de eindstand om een finaleticket dan worden er barragepartijen gespeeld.

Locaties:

’t Knooppunt, J.H.Knoopstraat 5, 8933 GS Leeuwarden
Cafe Boulevard, Noordstraat 51, 5038EG Tilburg
Dorpshuis Noordeloos, M.J. Veder van Hobokenstraat 15b, 4225 RA Noordeloos
Denksportcentrum "En Passant", Vaartweg 55a, 3754 NA Bunschoten

De eerste ronde start om 11 uur.

Wil je je vantevoren even inlezen?
Dat kan op www.damz.nl
Hier is veel info over het toernooi te vinden.

De berichtgeving over de halve finales proberen we morgenavond en zaterdagavond zo snel mogelijk voor elkaar te hebben.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Mar 24, 2005 19:08

Kosmos wrote:Danny Staal vertelde een mooi verhaal over een welpje dat zaterdag speelde. De opening was

1.33-28 18-22 2.38-33 22-27?! 31x22

en het welpje mompelde:
"Verdomme, hoe ging die Bomzet nu ook al weer?"

:lol: :lol: :lol:
Toen ik op het Goois Lyceum een schooldamclubje leidde, dat is overigens alweer bijna dertig jaar geleden, speelde een jongetje deze opening tegen mij. Hij had het thuis voorbereid. Na (13-18) 22x24 (20x29) is de zwarte voorpost onaantastbaar. Bijv. 37-31 (9-13) en (12-18) etc.
Het is geen bijster sterke opening, maar in blitzpartijen misschien wel een idee.
Het jongetje heette Theuny Brouwer.
De Theuny Brouwer-opening?

Post Reply