KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 14, 2005 11:03

PZC, 14 februari 2005

Nacompetitie lonkt voor PWG
van onze sportredactie

MIDDELBURG - De nacompetitie komt nu wel heel dichtbij voor de dammers van PWG ’s-Gravenpolder. Zaterdag won het tiental met 11-9 van IJmuiden, terwijl concurrent Damlust met dezelfde cijfers de topper tegen Heijmans Excelsior verloor.

Heijmans Excelsior, afkomstig uit Rosmalen, verzekerde zich met dat resultaat van de titel in hoofdklasse B en bewees tegelijkertijd PWG een goede dienst. Op 26 februari staat in de laatste competitieronde de lastige wedstrijd tegen het Amsterdamse Hiltex 2 op het programma. Alleen met een overwinning kan PWG de zaterdag veroverde tweede plaats behouden, want naar verwachting zal Damlust in de wedstrijd tegen hekkensluiter Bart Smit geen fouten meer maken.

Onder de rook van de Corus-fabrieken speelde PWG ’s-Gravenpolder zaterdag een matige wedstrijd. Illustratief daarvoor was het optreden van Arjo Kousemaker en Daaf Kasse, die PWG in de wedstrijd tegen Rijnsburg nog aan de overwinning hielpen, maar tegen de Noord-Hollandse ploeg zwaar in de fout gingen. Het aantal nederlagen bleef beperkt tot twee, mede doordat de tegenstander van Kees Rijk er niet in slaagde zijn voordeel te verzilveren.

Agressief

Dat de Zeeuwse hoofdklasser toch nog een overwinning in de wacht sleepte, was de verdienste van drie spelers. Jan van de Weteringh profiteerde aan het tiende bord met agressief spel van enkele zwakke plekken in de vijandelijke gelederen en wikkelde moeiteloos af naar een gewonnen eindspel. Ook Andres van den Berge leverde een puike prestatie. Met behulp van een slim offer bereikte hij de damlijn en gaf hij zijn tegenstander vervolgens geen schijn van kans meer. De derde en uiteindelijk beslissende overwinning kwam op naam van Johnny de Leeuw. Tegen de sterke jeugdspeler Stijn Tuijtel moest de Goesenaar diep gaan, maar toen zijn jonge opponent één klein foutje maakte, strafte hij dat genadeloos af.

In de tweede klasse D hoefde de Middelburgse damclub zich zaterdag nauwelijks in te spannen. Tegenstander Heijting Huissen 3 speelde zo ontstellend zwak dat de overwinningen haast vanzelf binnenrolden. Wim Koppejan zorgde voor de mooiste zege. Met een opsluiting had hij zijn tegenstander al in de problemen gebracht en via een fraaie doorbraakcombinatie maakte hij de klus af. De overige overwinningen van de Middelburgers kwamen op naam van Geert Vercruysse, Piet Allaart, Peter Schunselaar en Piet Nieuwenhuijzen. De reserves van PWG ’s-Gravenpolder hadden het zwaar tegen CEMA/De Vaste Zet 2, het tiental dat over twee weken naar alle waarschijnlijkheid de titel pakt. Toch slaagde de Zuid-Bevelandse ploeg er in de schade beperkt te houden tot een 12-8-nederlaag. De drie nederlagen van René Dusebout, Arie den Hollander en Izak op ’t Hof kwam het tiental niet meer te boven. Martijn Rentmeester, de Zeeuwse kampioen in de promotieklasse, redde de eer voor zijn ploeg door een knappe winst op Martijn van Gortel, die namens Limburg aan de halve finale van het Nederlands kampioenschap meedoet.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 14, 2005 11:07

De Gelderlander, 14 februari 2005

Huissen is nationale damtitel kwijt
Door onze verslaggever

HUISSEN - DV Huissen is de nationale damtitel kwijt. De Huissense dammers werden zaterdag op de voorlaatste speeldag van het seizoen onttroond door Denk en Zet uit Culemborg. Denk en Zet won zijn laatste thuiswedstrijd van Amsterdam (11-9) en hoorde na afloop dat de twee nog overgebleven concurrenten Schiedam en Westland hadden verloren.

DV Huissen, dat zijn wedstrijd in en tegen Hengelo met 8-12 won, nam het verlies van de landstitel ter kennisgeving aan. Door een zwakke competitiestart - uit de eerste drie speelronden werd slechts één punt gehaald - had het Huissense tiental prolongatie van het kampioenschap al vroeg in het seizoen uit het hoofd gezet.

Huissen bezet sinds zaterdag de vierde plaats van de ranglijst en is de gedeelde nummers twee Schiedam en Westland tot op een punt genaderd. In de slotronde zou Huissen nog naar plek twee kunnen doorschuiven. Daarvoor is winst op Geleen en verlies van Schiedam en Westland noodzaak.

Gérard Jansen zette Huissen in Hengelo op het winnende spoor. De grootmeester, wiens meespelen vrijdag nog twijfelachtig was in verband met griep, maar die uiteindelijk toch achter het bord plaats nam voerde zijn tegenstander Piet van Splunter naar de slachtbank. Van Splunter ontwikkelde een razende aanval. Die opzet was niet verantwoord. Jansen veroverde met een niet te pareren dreiging een schijf en won overtuigend.

Na de remise tussen Geert Berends en Leo Faber kwamen ook de grootmeesters Alexander Baljakin en Alexander Schwarzman in hun onderlinge treffen, met een spannend spelconcept, tot een deling van de punten. Van Aalten zorgde er voor dat DV Huissen op rozen kwam te zitten. In lichte tijdnood blunderde Egbert van Hattem. Met een drie om drie-slagprincipe kon Van Aalten eenvoudig naar de damlijn doorbreken.

Joost Hendriksen en plaatsgenoot Jos Stokkel gingen op herhaling. Enkele weken geleden ontmoetten ze elkaar tijdens het NK-kwalificatietoernooi, nu in de competitie. Na een verwaterde stelling werd het ook dit keer remise. Ook Alex Mathijsen en Anton Jurg troffen elkaar, zo vlak na de partij uit de kwalificatiereeks, opnieuw. Degelijkheid was over en weer het parool: remise.

Die uitslag liet ook Guntis Valneris noteren. Zijn tegenspeler Rik Keurentjes had, met verschillende goede competitieresultaten op zak, geen problemen. Mark Kemperman en Odin Mol waren ook aan elkaar gewaagd. Mol liet zien dat hij niet voor niets clubtopscorer is. Kemperman onderkende de situatie en bracht met een offer de remise binnen bereik. De volgende puntendeling was die van Martijn Vissers met Johan Krajenbrink. Het schijfoffer van Vissers was, door de compensatie in te stelling, ook goed voor remise. Ook de stelling tussen Marcel Janssen en Wytse Sytsma sloeg niet door.

Hengelo-DV Huissen 8-12: Pieter van Splunter-Gérard Jansen 0-2, Jos Stiokkel-Joost Hendriksen 1-1, Alexander Schwarzman-Alexander Baljakin 1-1, Rik Keurentjes-Guntis Valneris 1-1, Johan Krajenbrink-Martijn Vissers 1-1, Anton Jurg-Alex Mathijsen 1-1, Egbert van Hattem-Geert van Aalten 0-2, Odin Mol-Mark Kemperman 1-1, Wytse Sytsma-Marcel Janssen 1-1, Leo Faber-Geert Berends 1-1.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 14, 2005 11:10

DC Lent gooit eigen glazen in
Door onze verslaggever

LENT - DC Lent verspeelde zaterdag op de voorlaatste speeldag van de eerste klasse C een kostbaar punt (10 - 10) tegen het in degradatienood verkerende Nieuwegein.

Daardoor is het hoogst onzeker geworden of de Lentse dammers nog een wedstrijd voor promotie naar de hoofdklasse mogen spelen. Door de remise zakte Lent naar de derde plaats van de ranglijst. Denk en Zet uit Hardinxveld-Giessendam, dat met met ruim verschil won van WSDV Wageningen 2, nam de positie achter kampioen Damclub Maastricht over van de Lentenaren. Beide teams hebben veertien punten maar Denk en Zet heeft een veel hoger aantal bordpunten.

Omdat alleen de tweede plaats recht geeft op deelname aan de extra promotiekans kan Lent slechts hopen dat Denk en Zet op de slotdag, op zaterdag 26 februari tegen Tilburg 2, tenminste een punt laat liggen. In dat geval schuiven de Lentenaren bij winst op PSV Dammen op naar de tweede positie.

DC Lent had veel moeite met Nieuwegein dat voor klassebehoud vecht. Het zag er na twee uur zonnig uit voor de Betuwse ploeg. Clubtopscorer Sander Spaans bracht zijn ploeg via een slagzet tegen Sjef Valk aan de leiding, waarna Thijs Gerritsen zich in een aardige stelling liet verrassen door Theo van Londen. Lianne van Ampting won van Feike Reitsma met een leuke rondslag en bracht Lent andermaal aan de leiding.

Daarna haperde de Lentse score. Henk Gerritsen maakt een opbouwfout en kon de partij tegen Gerard Bakker niet redden. Eep van Manen speelde keurig remise tegen Lex den Doop en Anton Janssen verweerde zich manmoedig tegen Stef Baerends. Janssen redde weer een verloren eindspel: remise. Maarten Nas bepaalde met een positionele overwinning tegen Ed Kok de stand op 8-6. Dat bleek niet voldoende. Gerold Kosman had schijfwinst op Kumar Bihari maar kreeg de winstvoering niet rond.

Remco van Zelst miste tegen Paul de Heus zijn vertrouwde vorm en verloor het eindspel. Bij de stand 9-9 voorkwam Willem van den Berg groter onheil. De ruim drie kwartier te laat gearriveerde Aaldert Gooijer ging nog lang voor de winst maar na dik zes uur spelen zorgde de puntendeling voor de voor Lent teleurstellende 10-10 eindstand.

DC Lent-Nieuwegein 10-10: Eep van Manen-Lex den Doop 1-1, Remco van Zelst-Paul de Heus 0-2, Maarten Nas-Ed Kok 2-0, Willem van den Berg-Aaldert Gooijer 1-1, Henk Gerritsen-Gerard Bakker 0-2, Anton Janssen-Stef Baerends 1-1, Lianne van Ampting-Feike Reitsma 2-0, Sander Spaans-Sjef Valk 2-0, Thijs Gerritsen-Theo van Londen 0-2, Gerold Kosman-Kumar Bihari 1-1.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 14, 2005 11:13

Tweede landstitel voor Denk en Zet

Door ANTON JANSSEN

CULEMBORG - Niemand rekende erop. Toch gebeurde het zaterdagmiddag. De dammers van Denk en Zet uit Culemborg grepen in de voorlaatste speelronde voor de tweede keer in de clubhistorie (na 2003) de landstitel.

Image
Het drietal Tjeerd Harmsma (links), Jeroen van den Akker (midden, op voorgrond) en Jan Peter Patist (rechts) speelde een belangrijke rol in de wedstrijd tegen Amsterdam. Van den Akker en Patist wonnen, maar de remise van Harmsma was wellicht nog belangrijker voor het eindresultaat. - Foto: Raphaël Drent.

Rond de klok van zes uur kwamen de verlossende telefoontjes binnen in Culemborg nadat de thuisclub zelf met 11-9 had gewonnen van Hiltex. Achtervolgers Schiedam en Westland maakten echter een misstap, zodat de nog altijd ongeslagen Culemborgers op slag onbereikbaar waren.

Voor de wedstrijd bleek dat Peter Hoogteijling en Henk Klarenbeek ontbraken in de opstelling bij Hiltex. Beide van DES Lunteren afkomstige spelers waren naar de begrafenis van DES-voorzitter Jan Crum.

Teamleider Tjeerd Harmsma: "De afwezigheid van dit tweetal en het inzetten van twee vervangers uit het derde was een keuze van Hiltex. Je zult nooit weten hoe het duel mét Hoogteijling en Klarenbeek was verlopen."

Harmsma had een beslissend aandeel in de 11-9 zege. "Tegenstander Kees Thijssen, de nationale kampioen, kwam sterk opzetten. De weg die de grootmeester in het eindspel koos, leek kansrijk. Een finesse van mijn kant verzekerde mij van remise."

Speler/trainer Jeroen van den Akker duidde op de impact van het resultaat van Harmsma. "Thijssen baalde vreselijk en reageerde zijn teleurstelling buiten de speelzaal af."

"Ik hoorde hem vanuit de analyseruimte. Zijn reactie was treffend. Amsterdam geloofde daarna niet meer in de kansen. In de nog lopende vier partijen hielden wij onze voorsprong vast."

Van den Akker: "Dit succes komt voor een belangrijk deel voort uit de samenstelling van ons tiental. We hebben verschillende jonge en fanatieke spelers. Zij willen altijd winnen, zijn leergierig op de training en dammen in een stimulerende omgeving."

"Toen bleek dat Amsterdam twee invallers had, hebben wij kopman Evgueni Vatoetin een andere opdracht gegeven. Hij was grieperig en had de training gemist. Hij kwam met Jean-Marc Ndjofang vlot remise overeen."

Ook Jan Peter Patist, één van de zes bij Denk en Zet opgeleide dammers, deelde met een winstpartij in de feestvreugde. "Ik speel dit seizoen wisselvallig, maar de winst op Johan Wiering vergoedt alles. Achteraf was mijn winst pure noodzaak."

"Ik beantwoordde een slagzet van de oud-NK speler met een tegencombinatie en nam ten koste van twee schijven een winnende doorbraak naar dam. Deze winst was een belangrijke bijdrage aan het teamresultaat."

Denk en Zet is voor Hiltex een gevreesde tegenstander. In het seizoen 1999/2000 verloor de Culemborgse debutant nog van de Amsterdammers. Daarna waren ze steeds sterker. In 2003 werd het in het eerste barrageduel om de landstitel nog gelijk. In de tweede barrage kreeg de zesvoudig landskampioen klop.

Van de Akker, Vatoetin, Harmsma, Messemaker, Patist en Van den Bosch spelen al zes jaar voor Denk en Zet in de ereklasse. Uit eigen gelederen werden Derkx (derde seizoen), De Voogd (tweede jaar) en Pim Meurs (debutant) ingepast. Auke Scholma, met Van den Akker topscorer met zestien punten uit tien partijen, kwam deze jaargang naar Culemborg.

In het kampioensduel kwamen Vatoetin en Messemaker (met Hein Meijer) remise overeen, waarmee twee Amsterdamse kanonnen waren afgestopt. Van den Akker had weinig moeite met invaller Frank Pasman. Van den Bosch kwam tegen Cock van Leeuwen tot een puntendeling. Dat gebeurde ook bij Scholma, die op tactische finesses van Johan Bastiaannet stuitte.

De remise van Harmsma tegen Thijssen was het breekpunt. Denk en Zet rook de winst, al zag het er in de partijen van Boudewijn Derkx en Pim Meurs niet best uit. Dik de Voogd won na het veroveren van een schijf op Gerrit Tigchelaar. Patist zorgde met zijn zege voor de beslissing: 11-7. Derkx had van Michiel Kloosterziel verloren. Meurs haakte af tegen Paul Oudshoorn.

Denk en Zet is nog steeds ongeslagen. Alleen Tilburg (ronde 2) en Hengelo (ronde 6) hielden de kampioen op een gelijkspel.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 14, 2005 11:20

Zesendertig uur reizen voor één zet

Door MARCIA JANSEN

De Wit- Evgueni Vatoetin voorspelde na derde competitiewedstrijd al dat zijn club Denk en Zet dit seizoen goede kans maakte op de landstitel. Maar dat zaterdag al het kampioenschap werd binnengesleept, was ook voor hem een verrassing.

Rus Evgueni Vatoetin maakt sinds 1999 deel uit van het eerste team van Denk en Zet uit Culemborg. Hij speelt een niet onbelangrijke rol volgens Henk Stoop, dammend bestuurslid van de Culemborgse club. "Hij verliest zelden of nooit", vertelt Stoop terwijl de club een feestje houdt om de landstitel te vieren.

"Evgueni heeft oog voor details. Hij weet exact waar hij naar toewerkt en begint met rustige standen. Heel on-Nederlands. Nederlanders willen spanning vanaf de eerste zet. Tegenstanders denken vaak dat ze remise spelen, maar Evgueni trekt dan alsnog de partij naar zich toe. Hij ziet vaak meer dan de gemiddelde Nederlander."

Vatoetin, die in de elf jaar dat hij in Nederland competitie speelt goed Nederlands heeft geleerd, hoort het rustig aan. De Wit-Rus beaamt dat hij weinig verliest, vier partijen slechts in elf seizoenen. Toch was zijn aandeel in de 11-9 winst op tegenstander Hiltex klein.

"Ik heb één zet gedaan en vervolgens remise aangeboden", legt de 42-jarige Wit-Rus uit. "Teamcaptain Jeroen van den Akker had me dat gevraagd omdat mijn tegenstander, Jean-Marc Ndjofang uit Kameroen, de meeste punten achter zijn naam had staan. Als ik niet zou verliezen, was dat gunstig voor het team."

"Normaal zou ik dat niet snel doen", vervolgt Vatoetin. "Maar het was vrijdag nog onzeker of ik zou kunnen spelen. Ik ben ziek naar Nederland gekomen en heb in de nacht van vrijdag op zaterdag nauwelijks geslapen. Vandaag voelde ik me al wel beter, maar het was de vraag of ik genoeg kracht had om vier uur te spelen. Uiteindelijk leek dit ons de beste oplossing. Wel jammer, want in oktober heb ik in Amersfoort nog van Ndjofang gewonnen."

Vatoetin voorspelde na de winst van Denk en Zet op landskampioen Huissen al dat zijn team dit seizoen wel eens een gooi naar de titel zou kon doen. Toch kwam het kampioenschap ook voor de ervaren Vatoetin onverwachts.

"Dat één tegenstander vandaag zou verliezen, leek me niet onwaarschijnlijk. Dat ze allebei tegen een nederlaag aanliepen, had ik niet verwacht."

"Op papier hadden we niet het sterkste team, maar we hebben het dit seizoen heel goed gedaan. We hebben ook wel een beetje geluk gehad. Hiltex kwam vandaag met twee mindere invallers. We hadden bovendien een gunstige loting."

De Wit-Rus had vorig seizoen nog gezelschap van zijn landgenoot Alexander Boulatov in het Culemborgse team. "Maar hij kreeg geen visum om in Nederland te spelen", vertelt Vatoetin. "Ik had ook problemen aan het begin van het seizoen. Ik heb zelfs de eerste competitiewedstrijd gemist, omdat mijn visum niet op tijd was. Heel frustrerend."

Vatoetin hoopt volgend jaar weer competitie te spelen voor Denk en Zet. Hij speelt er niet alleen in het eerste team. Hij geeft op zondag ook damles en -training aan de jeugd en een aantal spelers van het eerste en tweede team. Vatoetin logeert dan bij sponsor Haitze Meurs in Beusichem.

Eens in de twee weken, zo'n negen keer per seizoen, pendelt hij op een neer tussen Minsk en Culemborg. "Ik heb één seizoen samen met Alexander Boulatov met een auto op en neer gereden, maar daar waren we veel tijd mee kwijt. Vooral aan de grens tussen Wit-Rusland en Polen moesten we erg lang wachten. Nu reis ik per trein van Minks naar Warschau en dan met de bus van Warschau naar Utrecht."

Een reis van zo'n 36 uur. "Dat heb ik er wel voor over. Ik verdien mijn geld met dammen. Samen met het inkomen van mijn vrouw kunnen we daar net van rondkomen. Ik vind het leuk in Nederland te dammen. De competitie is te vergelijken met de ijshockeycompetitie in Canada. Er is geen sterkere."

kleine trap

Post by kleine trap » Mon Feb 14, 2005 11:21

Hanco Elenbaas wrote:
Daardoor is het hoogst onzeker geworden of de Lentse dammers nog een wedstrijd voor promotie naar de hoofdklasse mogen spelen. Door de remise zakte Lent naar de derde plaats van de ranglijst. Denk en Zet uit Hardinxveld-Giessendam, dat met met ruim verschil won van WSDV Wageningen 2, nam de positie achter kampioen Damclub Maastricht over van de Lentenaren. Beide teams hebben veertien punten maar Denk en Zet heeft een veel hoger aantal bordpunten.

Omdat alleen de tweede plaats recht geeft op deelname aan de extra promotiekans kan Lent slechts hopen dat Denk en Zet op de slotdag, op zaterdag 26 februari tegen Tilburg 2, tenminste een punt laat liggen. In dat geval schuiven de Lentenaren bij winst op PSV Dammen op naar de tweede positie.
Klopt het dat de tweede plaats recht geeft op promotie wedstrijden? In het blauwe boekje staat hier niets over.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 14, 2005 11:25

kleine trap wrote: Klopt het dat de tweede plaats recht geeft op promotie wedstrijden? In het blauwe boekje staat hier niets over.
Ja, het staat in dat blauwe boekje! Wij zijn er ook vrij laat achter gekomen. De regeling is dat eerst een wedstrijd komt tussen de twee nummers 11 van de hoofdklasse, waarna de winnaar van die wedstrijd en de twee nummers 10 van de hoofdklasse moeten spelen tegen de nummers 2 van de drie eerste klassen. De winnaars van die drie wedstrijden spelen komend seizoen in de hoofdklasse.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 14, 2005 11:33

WSDV zet duel voort achter de bondstafel
Door onze sportredactie

WAGENINGEN - WSDV zet het duel tegen Samen Sterk voort bij de arbitragecommissie. De Wageningse dammers verloren zaterdag in de tiende competitieronde met klein verschil (9 - 11), maar vechten via de rechtspraak twee beslissingen van de arbiter aan. Een gunstige uitspraak kan de degradatiezorgen wegnemen.

De dammers van WSDV bezetten momenteel de tiende plaats in de eerste klasse B. De Wageningers moeten, het protest ten spijt, in elk geval in de slotronde winnen van Leiden om een degradatieduel te ontlopen. Verder moet Delft ook nog van Samen Sterk verliezen.

Dat Hazerswoudse ensemble won zaterdag in Wageningen van WSDV. Het venijn zat daarbij in de staart. Bij de 8-8 tussenstand waren er twee incidenten. Het begon bij Evert Evers. Zijn tegenstandster Linda Schnieders nam volgens de lezing van WSDV een dam enkele keren van haar bord en liet die weer los, waaronder één keer op een fataal veld. Het verzoek van de WSDV-speler om in te grijpen werd door de arbiter niet gehonoreerd.

Bij Laurens Leimena was het afgaan van een mobiele telefoon inzet van een meningsverschil. Enkele dammers van Samen Sterk stelden dat de telefoon van Leimena afging. De arbiter, die dit niet zelf had waargenomen, verklaarde de partij daarop verloren voor de onthutste Leimena.

De stand kwam daarmee op 9-11. Aan Wageningse kant kwamen Derk Kleinrensink, Mark Sanders en Ap van Ingen namelijk tot winst. Geert van Dijk, Evert Evers en Jaap Vink speelden remise. Verlies was er voor Arie Janssen van Doorn, Henk Kleinrensink, Cor Langeveld én voor Leimena. Maar dat laatste resultaat is dus omstreden.

Eersteklasser BDV Bennekom won van Gorinchem met 9-11. De Bennekommers kunnen daardoor niet meer rechtstreeks degraderen. Bij winst op Ons Genoegen, in de volgende speelronde, is er zelfs een grote kans op direct klassebehoud. Dat dankt BDV aan Johan de Haas. Die was zaterdag in zijn eentje verantwoordelijk voor de winst. De Haas combineerde naar dam en zorgde voor de enige beslissing. De overige negen partijen eindigden onbeslist.

De Haas, de productiefste speler bij BDV, wees eerst een remisevoorstel af voordat hij zijn partij een wending gaf. Bij de negen remises zat het BDV niet tegen. Coen Bommel, de debuterende Jaap van Donkelaar en Gerrit Stunnenberg stonden minder. De eerste voordelige remise kwam van Chris Versteegen. Ook Ingrid de Kok kwam na een goede partij tot dat resultaat.

Na de puntendelingen van Remco Blomsma, Nico Valkenburg en Hans Robben had Arno Teunissen, voor het eerst sinds 1999 weer in de hoofdmacht spelend, het laatste woord. Er zat voor zijn tegenstander niets anders op dan de remise te accepteren.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 14, 2005 11:37

De Stentor, 14 februari 2005

Opwinding in damstrijd

door Nikhila

14 FEBRUARI 2005 - ZWOLLE - Oosterveen won na een opwindende wedstrijd met 12 - 8 van Roden. ‘Na een paar minuten was het op twee borden raak’, lachte teamleider Jan Nijmeijer. ‘De winnende punten lieten niettemin zes uur op zich wachten.’.

Leo Peters ontfutselde zijn tegenspeler al op de zevende zet een schijfje. Met een actie volgens het boekje.

Roelinda Lunenborg was evenmin goed wakker. Zij tuinde na zes zetten in een heuse één-om-twee, maar sleepte uren later toch nog een remise in de wacht.

Ook Henk Huzen zorgde na een uurtje voor consternatie in Gramsbergen. Hij kwam met de schrik vrij na een ondoordachte actie, maar zijn opponent kreeg de wind van voren van zijn clubmakkers.

‘Een vangstelling had hem de kop kunnen kosten’, vertelde Nijmeijer. Johan van Aalderen knokte lang door en verleidde zijn tegenstander na 75 zetten met een vergiftigd tussenloopje.

DOS Heino, verzwakt door twee invallers, ging onderuit in Borne: 11-9. De ploeg bleef door treffers van Dick Dijk, Vincent Lievense en Gerrit Klaseboer tot 9-9 in de race. De geruïneerde stelling van Tonnie van Ommen was in het zesde speeluur niet meer te redden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 14, 2005 11:40

Dammers DCH stellen promotie veilig
van onze sportredactie

14 FEBRUARI 2005 - MILDAM - In de voorlaatste speelronde hebben de dammers van Damclub Harderwijk dankzij een overwinning (12 - 8) in en tegen Mildam de titel in de eerste klasse A veiliggesteld. De Harderwijkers hadden aan één wedstrijdpunt genoeg voor promotie, maar waren er op gebrand een goed resultaat neer te zetten. Ook het tweede team van DCH kende een goede middag. Zij wonnen voor het eerst deze competitie. Uit bij Doetinchem werd het 8 - 12.

De eerste punten kwamen vrij snel binnenrollen voor DCH. Jan Hendrik Kok en Jaap van Hierden combineerden beiden naar dam. Ton Eekelschot leek herstellende van een griepje, maar had wellicht beter nog even in bed kunnen blijven want hij ging op het bord vrij hard onderuit.

Nadat ook Kees de Jong combinatief de partijwinst binnenhaalde ging het snel. Bert Foppen verraste zijn tegenstander met een fraaie slagzet, maar die bleek niet genoeg voor de winst. De jeugdige invaller René Alderliesten hield op bord één zijn tegenstander bekwaam op remise.

De laatste twee, voor het kampioenschap vereiste, punten werden binnengehaald door Fred Elgersma die zijn tegenstander positioneel overspeelde. Hierna volgden nog twee remises van Jaap van der Werfhorst en Ruurd Wuestman, die tegen de kopman van de tegenstander een gelijkspel afdwong.

Joras Ferwerda was het langst bezig. Helaas voor hem hield hij geen punten aan zijn lange partij over. Daknzij dat resultaat kwamde eindstand van 12-8 op het bord te staan tegen de sterke Friezen.

Doordat concurrent Huizum bovendien weer een nederlaag leed, is de voorsprong van DCH zelfs opgelopen tot vijf punten. Daardoor is de laatste wedstrijd niet meer dan een formaliteit.

‘Natuurlijk wordt er na die laatste thuiswedstrijd wel een feestje gevierd, want komend jaar mogen wij uitkomen in de hoofdklasse’, jubelden de Harderwijkers na afloop in koor.

Het tweede team van DCH had eveneens een goede middag. Uit tegen Doetinchem behaalden de dammers hun eerste overwinning. De 12-8 uitslag kwam tot stand door met name het Nunspeetse deel van het team met Jenne Vis, Gerwin van der Meer, Wout Mensink en Dirk de Boer.

Ook invaller Jaco Moerland pakte twee punten. Remises waren er van Eibert Smit en Cor Bakkenes. Over twee weken volgt de laatste wedstrijd tegen Witte van Moort.

Mildam-DC Harderwijk: 8-12.

Uitslagen: Aize Plantinga-René Alderliesten 1-1, Henk Lageweg-Ton Eekelschot 2-0, Tabe de Vries-Jaap van de Werfhorst 1-1, Tjipke Smedinga-Ruurd Wuestman 1-1, Durk Smidstra-Bert Foppen 1-1, Bert Postma-Joras Ferwerda 2-0, Marten Zijlstra-Jaap van Hierden 0-2, Wim van der Molen-Jan Hendrik Kok 0-2, Ulbe Koopman-Kees de Jong 0-2, Hans van Dijk-Fred Elgersma 0-2.

Dammers uit Oost 3-DC Harderwijk 2: 8-12.

Uitslagen: Glenn Verheij-Jenne Vis 0-2, Erik van Kessel-Bas van Dieren 2-0, Niek Smeitink-Hilco Aarten 2-0, Bert Agelink-Wouter Mensink 0-2, Bram Wijnands-Gerwin van der Meer 0-2, Theo Slütter-Chris Bakkenes 1-1, Henk Penterman-Eibert Smit 1-1, Ralf Richters-Herman Bisschop 2-0, Mark van der Spoel-Dirk de Boer 0-2, Paul Richters-Jan Moerland 0-2.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 14, 2005 11:43

Huzarenstukje van DUO bijna voltooid

door Nikhila

14 FEBRUARI 2005 - VORDEN - Dammers Uit Oost boekte een klinkende zege op De Oldehove: 14 - 6. ‘De hoogste cijfers van dit seizoen’, weet teamleider Dinant Spieker. Het huzarenstukje van DUO is bijna voltooid. De terugval uit de hoogste klasse kan in één seizoen worden rechtgezet. Een prestatie die de Vordense club al eerder leverde.

DUO waande zich na afloop een half uur lang kampioen. Een telefoontje naar dambolwerk Westerhaar leerde dat concurrent DVSB het moeilijk had. ‘Zij stonden met 10-6 achter’, sprak Spieker. ‘Bij verlies hadden we een feestje kunnen bouwen.’

De ploeg uit Soest beperkte de schade, al geeft het puntverlies DUO extra speelruimte. ‘We hebben nu in de slotronde genoeg aan een 10-10 gelijkspel, ’ aldus Spieker.

Marcel Knipper wilde zich daags voor de wedstrijd ziek melden. ‘Dan ga je maar op bord tien zitten’, was de reactie. Knipper had nog iets goed te maken. Hij zorgde eerder voor puntverlies van DUO, nadat hij door de wekker heen was geslapen.

De ‘patiënt’ trof het niet en stuitte met Oege Dijkstra op een van de sterkste Friese spelers. Knipper ruilde alles wat los en vast zat van het bord, maar voelde zich na een remisebod ineens weer kiplekker. ‘Een staaltje blufpoker’, lachte Spieker.

‘Dijkstra had een kansrijk plan, maar zou na andere zetten in moeilijkheden komen. De redenering van Marcel was ‘als-ie remise aanbiedt, ziet-ie dat plan niet’. Dat is wel lef hebben.’

De gok om door te spelen pakte goed uit, al was het voordeel van Knipper net niet toereikend voor de volle winst. Zijn clubmakkers schoten op vier borden met scherp. Nina Hoekman lijkt na haar zevende voltreffer op weg naar de topscorersprijs in de hoofdklasse.

DDC, dat al jaren tegen de eerste klasse aanhikt, was in mineur: 8-12 tegen Lelystad. ‘We hebben als angsthazen gespeeld’, mopperde teamleider Rob Hendriks. ‘Winst in de slotronde kan alles goedmaken, maar anders gaat ook de nacompetitie aan onze neus voorbij.’

De snelle achterstand, na missers van Wim Meijer en Arie Stehouwer, was een psychologische tik. De Flevotoppers werden in toom gehouden, maar de inhaalrace kwam niet van de grond.

DamRa speelde andermaal een gedenkwaardige wedstrijd. De Raalter ploeg tekende voor negen remises in Hengelo, maar Herman Zuurveld trok de zwartepiet: 11-9. Zuurveld, op het laatste moment ingevallen voor topspeler Bulstra, was niet opgewassen tegen provinciaal juniorenkampioen Mattijs Meulenbeld.

‘Een maand geleden kwamen we ook negen keer tot remise’, sprak bestuurder Gerrit Visscher. ‘Maar toen zorgde invaller Hulzebosch voor de winnende punten.’

Met vijf nipte 11-9 nederlagen heeft DamRa dit seizoen weinig geluk. Hilco Braakman had het tij kunnen keren. Zijn opponent had autopech, maar de dienstdoende barkeeper bleek een verdienstelijke vervanger. Het eindspel was gewonnen, maar Braakman had geen oog voor de vangstelling.

DOS Heino, verzwakt door twee invallers, ging onderuit in Borne: 11-9. De ploeg bleef door treffers van Dick Dijk, Vincent Lievense en Gerrit Klaseboer tot 9-9 in de race. De geruïneerde stelling van Tonnie van Ommen was niet meer te redden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 14, 2005 11:45

Degradatie DCA stap dichterbij
van een onzer verslaggevers

14 FEBRUARI 2005 - APELDOORN - Damclub Apeldoorn (DCA) is er in de voorlaatste ronde van de nationale ereklasse net niet in geslaagd het Amersfoortse Wolter & Dros ADG te achterhalen, in de strijd tegen degradatie. DCA was in Tilburg dicht bij een gelijkspel tegen Angarde Informatica, maar moest uiteindelijk berusten in een 11 - 9 nederlaag.

DCA begon verzwakt aan het seizoen en heeft een aantal kwetsbare punten. Twee van de DCA-spelers die op het ‘wensenlijstje’ van de meeste tegenstanders staan deden het afgelopen zaterdag echter juist uitstekend.

Alla Choroesjenko, de in Apeldoorn wonende voormalige Russische kampioene, hield Edgar Haagh op remise en pakte daarmee haar derde punt dit seizoen. Ook André de Koning pakte een punt.

Geen enkele andere basisspeler in de nationale ereklasse had dit seizoen zo sterke tegenstanders als de DCA-captain. De gemiddelde rating (waarin de speelsterkte wordt uitgedrukt) van De Konings tegenstanders was dit seizoen 1436. Een speler met die sterkte staat op de nationale ranglijst, inclusief alle buitenlandse topgrootmeesters in de Nederlandse competitie, op de 31e plaats. De Koning trof dan ook tegenstanders uit de absolute wereldtop. De nummers drie en vier van het wereldkampioenschap van enkele jaren geleden in Moskou, Johan Krajenbrink en Rob Clerc, moesten bijvoorbeeld alles uit de kast halen om De Koning te vloeren. Zaterdag had de Apeldoorner voor het eerst succes. Tegenstander Toby Hage speelde vorig seizoen nog voor DCA. De deelnemer aan de halve finales van het NK kwam tegen De Koning zelfs onder druk te staan. De behaalde remise betekende voor De Koning zijn eerste punt in de ereklasse.

Nederlagen van Allard van Tongeren en Dick Beking stelden DCA echter voor een onoverkomelijk probleem. Weliswaar hield Hendrik van der Zee knap Harm Wiersma op remise en zegevierde Gerrit Boom tegen de Belg De Meulenaere, maar aan de overige borden kon geen overwicht worden verzilverd.

DCA moet in de slotronde tegen Witte van Moort minimaal een punt halen om rechtstreekse degradatie te ontlopen.

Ereklasse: Angarde Informatica - DC Apeldoorn 11-9: 1. Wiebe van der Wijk - Alexander Presman1-1; 2. Peter Kort - Allard van Tongeren 2-0; 3. Harm Wiersma - Hendrik van der Zee 1-1; 4. Edgar Haagh - Alla Choroesjenko 1-1; 5. Ad van Tilborg - Gabriël Heerema 1-1; 6. Toby Hage - André de Koning 1-1; 7. Marc de Meulenaere - Gerrit Boom 0-2; 8. Jasper Lemmen - Dick Beking 2-0; 9. Toine Brouwers - Dimitri Druzinin 1-1; 10. Ad de Hoon - Gep Leeflang 1-1.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 14, 2005 11:51

Dagblad De Limburger, 14 februari 2005

De Vaste Zet verrast in voorlaatste ronde

Michel Franssen

Dammen -
CEMA/De Vaste Zet weet weer wat winnen is. De Geleense dammers stuurden zaterdagavond de nummer twee van de ranglijst, Tomahaôk/Westland met een 12-8 nederlaag naar huis. Omdat ook Van Stigt Thans met 7-13 onderuitging tegen Hijken DTC, kon het Culemborgse Meurs Denk en Zet één ronde voor het einde van de competitie al de landstitel binnenhalen, door nipt te winnen van Hiltex.

De Vaste Zet klom ten koste van Hiltex weer naar de vijfde plaats en kan alleen nog door de Amsterdammers van deze plek verdrongen worden. Aan de andere kant hebben de Kluizenaars in theorie nog uitzicht tot en met de tweede plaats. De Geleners moeten dan zelf ruim winnen van nummer vier Heijting Huissen, en daarnaast Meurs van Van Stigt Thans, en Hiltex van Westland. Het eerste seizoen in de hoogste afdeling kan voor de ploeg van Dieter van Gortel in elk geval niet meer stuk.

Image
Voorzitter Dieter van Gortel van De Vaste Zet

Raes Damclub Maastricht, dat twee weken geleden al de titel veroverde in de eerste klasse C, had in Nijmegen geen enkele moeite met NOAD. De Maastrichtenaren traden aan zonder de Italiaanse cracks Borghetti en Milanese, maar wonnen toch met 4-16. Het tweede team van Raes had zaterdag een bye, waardoor de sterkste spelers door de hoofdmacht konden worden ingezet. Andy Damen en Gijs Schoenmakers zorgden samen als invallers voor drie punten.

Raes 2 moest na de verrassende 11-9 winst op CEMA/De Vaste Zet 2 in de vorige ronde de koppositie meteen weer inleveren. De reserves van Meurs Denk en Zet walsten onder aanvoerder van de in Heerlen opgegroeide grootmeester John van den Borst met 15-5 over Middelburg heen. De Culemborgers zijn echter blij met een dode mus. Zij hebben hun competitie erop zitten, en maar één matchpunt meer dan Raes 2 en De Vaste Zet 2, dat zaterdag de lastige klip uit 's-Gravenpolder omzeilde. De Vaste Zet 2 heeft een veel beter bordsaldo dan de Maastrichtse reserves, en is bij een minimale winst van 11-9 op Huissen 3 zeker van titel en promotie. Raes 2 zal dan na winst in 's-Gravenpolder via de nacompetitie op zoek moeten naar een plaats in de eerste klasse.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 14, 2005 12:36

Brabants Dagblad, 14 februari 2005

Meurs Denk en Zet damkampioen

Maandag 14 februari 2005 - Rijswijk - Meurs Denk en Zet is zaterdag bij de clubs Nederlands kampioen dammen geworden. Het tiental uit Culemborg haalde de titel al een ronde voor het einde van de competitie binnen.

Een overwinning van 11-9 tegen Hiltex bleek onverwacht voldoende. Denk en Zet is met achttien matchpunten en 122 bordpunten niet meer te achterhalen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 14, 2005 12:44

Brabants Dagblad, 14 februari 2005

Excelsior kan op zoek naar versterking

door Piet Lauwen

Maandag 14 februari 2005 - Een ronde voor het einde van de damcompetitie is Heijmans Excelsior al zeker van promotie naar- het hoogste niveau.

Heijmans Excelsior maakte zaterdag in de voorlaatste ronde van de damcompetitie geen slippertje. Het Rosmalense tiental won in Gouda met 9-11 bij concurrent Damlust en is daardoor al een ronde voor het einde zeker van de titel. En de promotie naar de ereklasse.

Image
Ton Sijbrands, remise op zak, kijkt toe hoe de anderen het er vanaf brengen. Het is nog onzeker of Sijbrands bij het Rosmalense tiental blijft.
(Foto Hilbert Krane)

Heijmans Excelsior kwam voor het laatst op het hoogste niveau uit in het seizoen 1996-1997. De ploeg degradeerde toen kansloos direct weer. Frank Teer was een van de spelers van het team van die tijd en speelt ook nu nog in het eerste team van de fusieclub. Hij hoopt niet dat het optreden op topniveau ook nu tot slechts een seizoen beperkt zal blijven.
„Met het team dat we nu hebben, zal het heel moeilijk worden om ons te handhaven. We hebben wel wat topspelers in huis, maar in de breedte komen we nogal wat tekort“, blikte de dammer uit Heesch alvast voorzichtig vooruit. Met die topspelers doelde hij onder meer duidelijk op Ton Sijbrands, die dit seizoen zijn opwachting maakte bij de Rosmalense club. „Maar de belangrijkste speler was toch Wim van der Kooij, die uit tien partijen liefst achttien punten scoorde.“

Sijbrands onzeker

Sijbrands kwam ’slechts’ tot zestien punten. Het is nog niet zeker of de oud-wereldkampioen ook volgend seizoen voor Heijmans Excelsior uit zal komen. Hij maakte onder meer de overstap van ADG om niet in de ereklasse te hoeven spelen. „Op dat niveau kost mij de voorbereiding teveel tijd, die ik aan andere dingen wil besteden“, lichtte Sijbrands dat besluit bij zijn overstap toe.
Toch verwacht Teer dat Sijbrands zijn uitstapje naar Brabant niet tot een jaar beperkt zal houden. „Hij heeft het bij ons prima naar zijn zin. Maar willen we ons in de ereklasse handhaven, dan zal er versterking moeten komen. Een speler als ons oud-lid Kees Thijssen, de Nederlandse kampioen, bijvoorbeeld. Maar ja, daar hangt wel een prijskaartje aan en we weten ook nog niet of Kees er zelf wel zin in heeft.“

Achterstand

Heijmans Excelsior keek zaterdag in Gouda wel enkele keren tegen een achterstand aan. Maar echt in de problemen is de ploeg nauwelijks gekomen. De wedstrijd werd alleen nog spannend omdat Ron Entken en Adri Vermeulen in vrijwel gewonnen standen blunderden. Teer, Van der Kooij en de Franse kampioen Gilles Delmotte zorgden met gedegen winstpartijen voor voldoende 2-tjes op het scorebord.
Damlust - Heijmans Excelsior 9-11: 1. Erno Prosman - Harry Kolk 1-1 2. Geraldo IJssel - Ton Sijbrands 1-1 3. Peter van Eck - Adri Vermeulen 2-0 4. Gerard van der Wouden - Mari van Ballegooijen 1-1 5. Erik Hoogendoorn - Wim van der Kooij 0-2 6. Leon Oudenes - Jan van den Hooff 1-1 7. Teun van de Krol - Mathijs Robbens 1-1 8. Alex Bitter - Ron Entken 2-0 9. Andre Venema - Frank Teer 0-2 10. Theo Dijkstra - Gilles Delmotte 0-2.

Post Reply