Weer een "GSM" nederlaag

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu Feb 10, 2005 10:48

de bruijn wrote:Het boeit me op zich niets dat ik verlies, ...
Wat is dat nou voor instelling?

Die hele GSM-regel rammelt aan alle kanten. Daarom komt er nu het geniale voorstel van het arbitersgilde om de telefoons bij aanvang van een wedstrijd in te leveren bij de arbiter van dienst.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Mark Hees

Post by Mark Hees » Thu Feb 10, 2005 10:51

Eric Sanders wrote:

Die hele GSM-regel rammelt aan alle kanten. Daarom komt er nu het geniale voorstel van het arbitersgilde om de telefoon bij aanvang van een wedstrijd in te leveren bij de arbiter van dienst.
Eric, normaal ben jij uiterst serieus hier..... Maar nu maak je hoop ik toch echt een geintje?

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu Feb 10, 2005 10:58

Mark Hees wrote:
Eric Sanders wrote:

Die hele GSM-regel rammelt aan alle kanten. Daarom komt er nu het geniale voorstel van het arbitersgilde om de telefoon bij aanvang van een wedstrijd in te leveren bij de arbiter van dienst.
Eric, normaal ben jij uiterst serieus hier..... Maar nu maak je hoop ik toch echt een geintje?
Uit het verslag van de arbitersdag, puntje discussiepunten:
Mobiele telefoon: Wat in het boekje van de Nationale Competitie (NC) staat gaat te ver (de partij is bij het afgaan van de mobiele telefoon verloren). Geopperd wordt om geen mobiele telefoons in de speelzaal toe te laten en een sanctie op te leggen bij het niet-inleveren van de mobiele telefoon.

In welk stadium dit idee verkeert weet ik niet.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Mark Hees

Post by Mark Hees » Thu Feb 10, 2005 11:15

Eric Sanders wrote:
Mobiele telefoon: Wat in het boekje van de Nationale Competitie (NC) staat gaat te ver (de partij is bij het afgaan van de mobiele telefoon verloren). Geopperd wordt om geen mobiele telefoons in de speelzaal toe te laten en een sanctie op te leggen bij het niet-inleveren van de mobiele telefoon.

In welk stadium dit idee verkeert weet ik niet.
Hopelijk in het stadium van het ronde archief.

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Thu Feb 10, 2005 12:50

Eric Sanders wrote: Die hele GSM-regel rammelt aan alle kanten.
Ben ik het helemaal mee eens.

Is het niet gewoon het gemakkelijkst dat de arbiter (of degene die het woord voor de thuisclub houdt) voor aanvang van de partijen, als iedereen (als het goed is) achter de borden zit, de spelers verzoekt de mobieltjes uit te zetten???

Zo niet, partij verloren (heel misschien de tegenstander vragen of hij zo wil winnen of toch wil spelen --> dan met een gele kaart of zo werken zoals Alexander geloof ik al voorstelde)

en zo ja, spelen maar!

WSDV Rules

Post by WSDV Rules » Sun Feb 13, 2005 16:17

Ja hoor, er was er weer een. Voor de "gory details" check de wedstrijd van WSDV 1 - Samen Sterk op www.wsdv.nl.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Feb 13, 2005 16:23

WSDV Rules wrote:Ja hoor, er was er weer een. Voor de "gory details" check de wedstrijd van WSDV 1 - Samen Sterk op www.wsdv.nl.
Voor wie geen zin heeft om door te klikken:
website WSDV wrote:De laatste twee partijen werden ontsierd door incidenten. De tegenstandster van Evert Evers nam tijdens een van haar beurten haar dam meerdere malen op en liet hem weer los, waaronder een keer op een fataal veld. Evert verzocht de arbiter in te grijpen. De arbiter wilde zonder ruggespraak met de arbitragecommissie van de KNDB geen beslissing nemen, en verzocht de spelers door te spelen alsof er geen onregelmatigheden waren opgetreden. Dit resulteerde in remise. Aan het eind van de partij van Laurens Leimena, bij een remisestand op het bord, ging er volgens enkele Samen Sterk-spelers een mobiele telefoon af die aan Laurens zou behoren. Ondanks dat de arbiter aangaf dat hij dit zelf niet had geconstateerd, verklaarde hij de partij verloren voor Laurens. In beide gevallen is WSDV van plan protest aan te tekenen.
Kan iemand van de Samen Sterk-spelers bevestigen of dit verhaal klopt? Ik hoop dat er nog wat te nuanceren valt, want het zou toch wel triest zijn als je zo moet winnen.

kleine trap

Post by kleine trap » Mon Feb 14, 2005 08:19

Jan Pieter wrote:
WSDV Rules wrote:Ja hoor, er was er weer een. Voor de "gory details" check de wedstrijd van WSDV 1 - Samen Sterk op www.wsdv.nl.
Voor wie geen zin heeft om door te klikken:
website WSDV wrote:De laatste twee partijen werden ontsierd door incidenten. De tegenstandster van Evert Evers nam tijdens een van haar beurten haar dam meerdere malen op en liet hem weer los, waaronder een keer op een fataal veld. Evert verzocht de arbiter in te grijpen. De arbiter wilde zonder ruggespraak met de arbitragecommissie van de KNDB geen beslissing nemen, en verzocht de spelers door te spelen alsof er geen onregelmatigheden waren opgetreden. Dit resulteerde in remise. Aan het eind van de partij van Laurens Leimena, bij een remisestand op het bord, ging er volgens enkele Samen Sterk-spelers een mobiele telefoon af die aan Laurens zou behoren. Ondanks dat de arbiter aangaf dat hij dit zelf niet had geconstateerd, verklaarde hij de partij verloren voor Laurens. In beide gevallen is WSDV van plan protest aan te tekenen.
Kan iemand van de Samen Sterk-spelers bevestigen of dit verhaal klopt? Ik hoop dat er nog wat te nuanceren valt, want het zou toch wel triest zijn als je zo moet winnen.
Ik was aanwezig als speler van DEZ hardinxveld in dezelfde zaal.
In de zaal ging bij het incident van Evers het verhaal dat Snieders de dam oppakte en op het zelfde veld weer terugzette (ik heb het niet gezien) Evers wilde dit als een onregelementaire zet beschouwen die hij niet wilde laten terugzetten. Sommige andere spelers van WSDV wisten later te zeggen dat weliswaar de dam losgelaten was op een ander veld, maar dat ze deze terugnam en weer op het oorspronkelijke veld zette, waarna ze de dam uiteindelijk weer op het veld waar ze hem de eerste keer had losgelaten neerzette. (Ik kan me voorstellen dat het oorspronkelijke veld fataal was).

Maar laat Linda zelf reageren.

kleine trap

Post by kleine trap » Wed Feb 16, 2005 19:41

Nog even wat aanvullende commentaren:

In de zaal van WSDV is het sowieso een vreselijke herrie. Als iemand zijn stoel maar verschuift hoor je er echt geen telefoon overheen. En ook alles vanuit de analyse ruimte (de zelfde ruimte met een schuifwand ertussen) kun je horen. Ik vind dat wel een prettige atmosfeer (mijn tegenstander heeft er vaak meer last van dan ik), maar het is niet ideaal voor dammen. Ik vind het daarom ook wat triest dat de samen sterk spelers over die mobiel gingen zeuren, ze hadden eerder over herrie kunnen klagen. Aan de andere kant heb ik het idee dat veel van deze spelers het zelfde beeld als ik hadden van het klagen van dhr Evers bij de arbiter. Dat ze even flink gefrustreerd waren kan ik me ook voorstellen.

Post Reply