De jongste speler in de Nationale Competitie

Discussies over damsport (in het Nederlands)
kneeltje

Post by kneeltje » Fri Feb 11, 2005 17:45

Met veel plezier Cees, zal ik vanavond na mijn werk reageren op jouw reactie op mijn stelling.
Prima, ik zal alleen niet eerder dan zondag reageren. Vanavond clubavond en morgen met 25 kinderen naar Woerden om te dammen.

Henk Stroetinga

de jongste speler en dammen op school

Post by Henk Stroetinga » Fri Feb 11, 2005 19:16

kneeltje wrote:
De damclub moet naar de school. En niet andersom
Henk, wat zeg je nu? De grootste fout die er in het jeugddammen gemaakt wordt ga je verdedigen. Dit is juist de reden waarom er zoveel kinderen afhaken als ze van de basisschool afgaan. Ze zijn de wekelijkse routine van het naar de damclub gaan kwijt. Ze zitten immers niet op school. En waar wil jij de mensen vandaan halen die die kinderen les gaan geven. Ja, jij bent concierge en Jan Voortman onderwijzer. De meeste jeugddamleiders en damtrainers hebben overdag hun werk en kunnen dus niet tijdens schooltijd of vlak daarna les komen geven.
Ik bedoel te zeggen dat er door georganiseerd les te geven op een basisschool veel te halen is.

Het is inderdaad waar dat niet iedere club daar de mankracht voor heeft.
Voor mij is damles geven op school inderdaad betrekkelijk eenvoudig te realiseren.
Ik doe het meteen na de schooluren en werk daarna gewoon een paar uur langer door.
Toppers kunnen dan gemakkelijk extra uren trainen.
Ik train op maandag en woensdag met welpen. Liever zou ik het dagelijks doen, maar ik word ook nog geacht verder normaal mijn werk te doen.
Mijn pupillenschooldammers zijn niet sterk genoeg, niet gemotiveerd genoeg. Daar ben ik mee gestopt. Ik fungeer niet als kinderopvang.
Omdat mijn schooldamclub momenteel niet overloopt van talent doe ik het sinds kort ook weer alleen. Ik kan twee clubjes van gemiddeld ongeveer acht kinderen goed behappen.
Zo bespaar ik op de extra trainer. En kan de centjes op een andere manier uitgeven.
Is een kind niet echt gemotiveerd dan advieseer ik de ouders om er mee te stoppen.

Zeven keer per jaar train ik extra met mijn topwelpen op zondagmiddag.
Ik plan dit gelijktijdig met de trainingen van de Noordelijke groep van Talentontwikkeling. Tjalling traint dan mijn voormalige pupillen van twaalf tot vier. Ik zelf train van een tot half vier met een wisselend aantal welpen. Dit doen we ook gewoon op de Sint-Michaelschool.

Damgenootschap Het Noorden heeft geen eigen clublokaal. De club heeft 75 minuten jeugdclubavond per week.
Vier enthousiaste trainers zijn inmiddels met meer dan twintig kinderen aan het werk op donderdagavond.
Iedereen doet stinkend zijn best, maar Het Noorden kan op deze manier de kinderen niet de extra's bieden die ik ze via het dammen op school kan bieden.

Een aantal kinderen gaan overigens ook naar Het Noorden op donderdagavond. Zo is bijvoorbeeld Mahyar Zardosthian (9 jaar) dus drie keer per week met dammen bezig. Wedstrijden op zaterdag.
En af en toe ook nog een keer trainen op zondagmiddag.

Het Noorden doet middels het inmens populaire Het Noorden Door de Week natuurlijk aan klantenbinding. Alle schooldammers en clubdammers worden 1x per maand met mooie prijzen gelokt voor flitsende sneldampartijtjes op donderdagavond.

Toch bestaat de Jeugddamclub van Het Noorden voor 80% uit dammers van de Sint-Michaelschool en De Heerdstee (de andere school waar georganiseerd les wordt gegeven door Jacob Ganzevoort). Het blijkt moeilijk te zijn om in de stad Groningen andere kinderen te trekken.
De aanloop van de overige kinderen verloopt praktisch op dezelfde manier als de afgelopen 15 jaar. Ondanks een goed georganiseerd scholendamtoernooi en full-colour Het Noorden-jeugdclub flyers.

In de provinciale welpencategorie domineren de kinderen van Michael 2000 en De Heerdstee al vele jaren. Vorig jaar was Reinoud Visser van de Heerdstee, de nieuwe welpentopper aan het firnament. Plaats 3 op het NK. Dit jaar zullen Achmed Quasim (de Heerdstee) en Cedric Sullivan (Michael 2000) Groningen vertegenwoordigen op het NK welpen in IJsselstein. Cedric en Mahyar doen mee met het Nk sneldammen.

Zeker weten, Cees. Indien Het Noorden een eigen clublokaal had, waar zes dagen per week door de jeugd gedamd zou kunnen worden, dan zou ik het wel weten. Dan zou ik veel van mijn activiteiten daar concentreren.
Maar ook dan zou ik de eerste selectie via de scholen en het stimuleren door damles te geven op scholen niet willen missen.

Benader een school. Biedt de school een damtoernooi aan. Investeer (want jeugddammen kost veel geld) in wat prijsjes.
Doe bijvoorbeeld een groep 7 groep 8 en een groep 5 groep 6 toernooi.
Draagbare computer mee. 5 of 6 ronden Zwitsers op woensdagmiddag.
Het zogenaamde entreetoernooi.
Scout het talent. Nodig de kinderen uit voor training op school (laagdrempelig, meteen na schooltijd). En lok ze eventueel later naar de club.
Maar soms is het handiger om gewoon op de school les te blijven geven.
De toppers komen toch wel naar de damclub voor extra les.

Misschien werkt mijn model niet voor Rijnsburg?

Bij Het Noorden kwamen de kinderen de afgelopen vijftien jaar dammen op de clubavond jeugd.
Ze bezochten de clubavond en bijna iedereen hield er mee op als hij naar de middelbare school ging.
Veel talent stapte er bovendien niet binnen.

Martin Dolfing stapte binnen als dertien jarige. En hij leerde het spel van zichzelf d.m.v damboekjes. Wij boden hem alleen een clubavond en een tiental.

De pupillentitel van Roeland Oosten uit 1988 verdient Groningse navolging. Er is hard gewerkt met de potentiele opvolgers. Nick Hoving en Roel Boomstra behoren straks in Culemborg tot de absolute topfavorieten.

Want het jeugdwerk van Jacob Ganzevoort op de Heerdstee en van mij op de Sint-Michaelschool is een kruisbestuiving met Damgenootschap Het Noorden.

Naast de landelijke, provinciale en Talentontwikkelinggroepen hebben de vier voormalige Michael 2000 toppupillen ook nog allemaal een persoonlijke trainer van Damgenootschap Het Noorden.
En sinds kort traint Johan Sterrenburg met Reinoud en Jan Peter Visser (De Heerdstee-Het Noorden).

Mijn ideaal is het Russische model.
Een eigen clubgebouw. In de breedte trainen en scouten op scholen.
En iedere avond (zes avonden in de week) de talenten trainen op de club.
In Ufa trainde ik met drie jonge kinderen gedurende zes, zeven avonden.
De klemzet (beginsituatie 0) zat er in alle gedaante na vier avonden gewoon helemaal in. Met Groningse acht en negen jarigen heb ik hier weken en soms maanden voor nodig.

Ooit zal ik zelf weer nog meer gaan trainen met welpen.
Momenteel zijn het coordineren van de persoonlijke wedstrijden van de KNDB, (inter)nationale (provinciale) jeugdtoernooien en (top)trainingen organiseren ook zeer belangrijke dingen voor mij.

Een zeer belangrijk speerpunt voor mij als coordinator persoonlijke wedstrijden KNDB zijn natuurlijk de halve finales pupillen.
Ook de veranderingen in de landelijke meisjeswedstrijden verdienen veel aandacht.

En dan is er ook nog op 12 maart het allereerste open NK clubcompetitie voor welpenclubteams in Harderwijk.

Me dunkt, Michael 2000 zal daar met twee fanatieke teams aanwezig zijn.
Iedere club mag twee welpenteams afvaardigen!

Image

Damles in Ufa.
Last edited by Henk Stroetinga on Sat Feb 12, 2005 23:44, edited 1 time in total.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: De jongste speler en de halve finale pupillen

Post by Kosmos » Sat Feb 12, 2005 23:12

Jochem Zweerink wrote: Een andere ex-topwelp die buiten de boot is gevallen is Amory Darmohoetomo. In de Oost-Gelderse pupillenkampioenschappen was er dit jaar namelijk maar 1 plaats te verdienen voor deelname aan de Gelderse pupillenkampioenschappen. Jelle van Rossum werd eerste en mag komende zaterdag dus deelnemen aan de Gelderse pupillenkampioenschappen. Voor Amory (vorig jaar 5e op NK welpen), die bij de Gelderse pupillenkampioenschappen denk ik goed mee zou kunnen komen, zit het seizoen er hierdoor helaas nu al op.
Het nieuwe systeem, dat de doorstroom van topwelpen zou moeten bevorderen, is dus (nog) niet helemaal waterdicht.
Ik hoorde dat in Gelderland de verdeling van spelers naar de finale als volgt is:
Zuid-Gelderland 9
De rest 1 + 2 = 3

Het schijnt dat in Zuid-Gelderland plotseling dankzij het gratis aan kunnen melden van jeugdleden een gigantisch aantal nieuwe leden is ingeschreven met als gevolg dat Culemborg e.o. de finale domineren ten koste van de rest van Gelderland.
Kun je dit nader toelichten, Jochem?

Jochem Zweerink

Re: De jongste speler en de halve finale pupillen

Post by Jochem Zweerink » Sat Feb 12, 2005 23:35

Kosmos wrote:
Jochem Zweerink wrote: Een andere ex-topwelp die buiten de boot is gevallen is Amory Darmohoetomo. In de Oost-Gelderse pupillenkampioenschappen was er dit jaar namelijk maar 1 plaats te verdienen voor deelname aan de Gelderse pupillenkampioenschappen. Jelle van Rossum werd eerste en mag komende zaterdag dus deelnemen aan de Gelderse pupillenkampioenschappen. Voor Amory (vorig jaar 5e op NK welpen), die bij de Gelderse pupillenkampioenschappen denk ik goed mee zou kunnen komen, zit het seizoen er hierdoor helaas nu al op.
Het nieuwe systeem, dat de doorstroom van topwelpen zou moeten bevorderen, is dus (nog) niet helemaal waterdicht.
Ik hoorde dat in Gelderland de verdeling van spelers naar de finale als volgt is:
Zuid-Gelderland 9
De rest 1 + 2 = 3

Het schijnt dat in Zuid-Gelderland plotseling dankzij het gratis aan kunnen melden van jeugdleden een gigantisch aantal nieuwe leden is ingeschreven met als gevolg dat Culemborg e.o. de finale domineren ten koste van de rest van Gelderland.
Kun je dit nader toelichten, Jochem?
De verdeling van de plaatsen is afhankelijk van het pupillenledenbestandt;
- district zuid (9 plaatsen (iets van 175 leden (gedeeld door ongeveer 20 is 9). Pikant detail is dat dit district er per 16 november er nog maar 58 leden had (zie: www.geldersedambond.demon.nl). In dit district heeft men dus gebruik gemaakt van de onbeperkte gratis inschrijving van pupillenleden. Het gaat hierbij overigens niet om Culemborgers (al zullen er ongetwijfeld een paar Culemborgers tussen zitten), maar voornamelijk om nieuwe leden van DOG Elden, Heijting Huissen etc. De exacte aantallen nieuwe leden zijn op www.kndb.nl terug te vinden (bij ledenwerfcompetitie).
- district noord (2 plaatsen (iets van 42 leden (gedeeld door ongeveer 20 is 2); per 16 november had dit district 45 pupillenleden; hier heeft men dus geen gebruik gemaakt van de onbeperkte gratis inschrijving van pupillenleden)
- district oost (1 plaats (iets van 22 (gedeeld door 20 is 1); per 16 november had dit district 25 pupillenleden; hier heeft men dus ook geen gebruik gemaakt van de onbeperkte gratis inschrijving van pupillenleden)

De overige 4 plaatsen zijn opgevuld met terugvallers van het NK 2004.

Doordat district oost dit jaar maar 1 plaats kreeg, overwegen wij (DUO) om per 1 januari 2006 de halve Heideschool lid te maken van district oost, zodat dit district wat meer plaatsen krijgt.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Sun Feb 13, 2005 09:57

Ik vind de toon die hier wordt aangeslagen niet helemaal koosjer. Er wordt net gedaan of er willekeurige kinderen van de straat lid worden gemaakt van de kndb. Kinderen die lid zijn van een club moeten lid worden gemaakt van de bond. Jarenlang is dit verzuimd. Nu wordt dit wel gedaan, het ledenaantal stijgt en dan wordt dit als valsspelen gezien.

Het kan ook zijn dat ik mij vergis, en dat jij (Jochem) dat niet vindt, dan excuus daarvoor, maar ik vind het alleen maar goed dat er zoveel nieuwe leden zijn uit Gelderland- Zuid!

Henk Stroetinga

de jongste speler, de club moet naar de school

Post by Henk Stroetinga » Sun Feb 13, 2005 11:25

kneeltje wrote:
Met veel plezier Cees, zal ik vanavond na mijn werk reageren op jouw reactie op mijn stelling.
Prima, ik zal alleen niet eerder dan zondag reageren. Vanavond clubavond en morgen met 25 kinderen naar Woerden om te dammen.
Hoi Cees, ik zal niet eerder dan volgende week zondag kunnen reageren op jouw eventuele reactie van vanavond.
In Norg beschikt alleen webmaster Martijn deze week enige tijd per dag over een computer.
Voor mij als permanent internetgebruiker wel even afkicken.

Jochem Zweerink

Post by Jochem Zweerink » Sun Feb 13, 2005 11:43

'Kinderen die lid zijn van een club moeten lid worden gemaakt van de bond. Jarenlang is dit verzuimd.'

Begrijp ik het goed als ik zeg dat jij denkt dat het merendeel van de 175 pupillenleden van district Zuid voor de start van de ledenwerfcompetitie al lid waren van een club (maar niet van de bond)? Zou jij (Arjen) mij willen verbeteren wanneer ik jou verkeerd begrijp? B.v.d.

Henk Stroetinga

de jongste speler en de voorwedstrijden

Post by Henk Stroetinga » Sun Feb 13, 2005 12:35

De afgelopen jaren heb ik op Michael 2000 de eindstanden van provinciale kampioenschappen verzameld bij de welpen en de pupillen.
Op die manier heb ik wel enig inzicht in het pupillendammen.
Ook zijn er voor mij blinde vlekken.
Er ontbreekt mij met uitzonderingen van een paar provincies het overzicht omtrent de wedstrijden die vooraf gaan aan de provinciale finales.
In Groningen en Friesland is mij dat wel helemaal duidelijk.
Sietse Nagel zet het allemaal zeer overzichtelijke op de site van de Frieze dambond. En ook Groningen kent vanzelfsprekend qua berichtgeving geen geheimen voor mij.

Omtrent Gelderland-Oost vind ik (op papier 22 pupillen) alleen maar info over een toernooi (de finale) met vier spelers, dubbelrondig. Gingen hier ook nog wedstrijden aan vooraf?
En hoeveel van de 175 pupillenleden in Gelderland-Zuid deden mee aan de voorwedstrijden?

De provinciale finales worden mij nu toegestuurd in het kader van het jeugdcommissiewerk.
Ik zou dus eigenlijk graag alle voorwedstrijden uit het hele land ook in mijn bezit hebben.
Zelf vind ik de persoonlijke wedstrijden, de voorronden, de provinciale kampioenschappen, en natuurlijk het vervolg hierop, zeer belangrijke damwedstrijden. In Groningen heeft het hieraan meedoen de grootste prioriteit. We beschouwen het ook als visitekaartje van de sport.

Ik verbaas mij dan ook altijd zeer als ik lees over provinciale persoonlijke wedstrijden bij de pupillen met bijvoorbeeld maar 17 deelnemers, terwijl er op papier dan toch meer dan 50 op de lijst staan.
Op basis van die 50 worden nu halve finale tickets verkregen.
Waarom doen er daar dan maar zo weinig kinderen mee aan de persoonlijke wedstrijden, dat is een vraag die mij bezig houdt.
Ik ga bij pupillen uit van enthousiaste frisse kinderen, die allemaal graag aan leuke belangrijke wedstrijden mee doen.

Of heb ik het mis en zit er achter de provinciale finales toch een groot web aan voorronden?

Jochem Zweerink

Re: de jongste speler en de voorwedstrijden

Post by Jochem Zweerink » Sun Feb 13, 2005 13:06

Henk Stroetinga wrote:De afgelopen jaren heb ik op Michael 2000 de eindstanden van provinciale kampioenschappen verzameld bij de welpen en de pupillen.
Op die manier heb ik wel enig inzicht in het pupillendammen.
Ook zijn er voor mij blinde vlekken.
Er ontbreekt mij met uitzonderingen van een paar provincies het overzicht omtrent de wedstrijden die vooraf gaan aan de provinciale finales.
In Groningen en Friesland is mij dat wel helemaal duidelijk.
Sietse Nagel zet het allemaal zeer overzichtelijke op de site van de Frieze dambond. En ook Groningen kent vanzelfsprekend qua berichtgeving geen geheimen voor mij.

Omtrent Gelderland-Oost vind ik (op papier 22 pupillen) alleen maar info over een toernooi (de finale) met vier spelers, dubbelrondig. Gingen hier ook nog wedstrijden aan vooraf?
En hoeveel van de 175 pupillenleden in Gelderland-Zuid deden mee aan de voorwedstrijden?

De provinciale finales worden mij nu toegestuurd in het kader van het jeugdcommissiewerk.
Ik zou dus eigenlijk graag alle voorwedstrijden uit het hele land ook in mijn bezit hebben.
Zelf vind ik de persoonlijke wedstrijden, de voorronden, de provinciale kampioenschappen, en natuurlijk het vervolg hierop, zeer belangrijke damwedstrijden. In Groningen heeft het hieraan meedoen de grootste prioriteit. We beschouwen het ook als visitekaartje van de sport.

Ik verbaas mij dan ook altijd zeer als ik lees over provinciale persoonlijke wedstrijden bij de pupillen met bijvoorbeeld maar 17 deelnemers, terwijl er op papier dan toch meer dan 50 op de lijst staan.
Op basis van die 50 worden nu halve finale tickets verkregen.
Waarom doen er daar dan maar zo weinig kinderen mee aan de persoonlijke wedstrijden, dat is een vraag die mij bezig houdt.
Ik ga bij pupillen uit van enthousiaste frisse kinderen, die allemaal graag aan leuke belangrijke wedstrijden mee doen.

Of heb ik het mis en zit er achter de provinciale finales toch een groot web aan voorronden?
In Oost-Gelderland deden er inderdaad maar 4 spelers aan de pupillenkampioenschappen mee. Van DUO deden alle drie pupillenleden mee. Ik weet niet waarom de pupillenleden van de andere clubs niet meededen. Wellicht had het toernooi wat beter gepromote moeten worden. Maar het lijkt mij dat alle clubs met pupillenleden bericht hebben gehad van het plaatsvinden van deze kampioenschappen. Toch??

Over de andere districten van Gelderland heb ook ik geen informatie.

kneeltje

Post by kneeltje » Sun Feb 13, 2005 15:28

Henk, de discussie begon met vragen van Hanco hoe een jeugdafdeling opgezet zou moeten worden. Jouw werkwijze is een succesvolle, maar zal ik Hanco of wie dan ook niet willen aanraden. Het eerste argument heb je zelf al onderkent, het is moelijk om mensen te vinden die en geschikt zijn om aan kinderen les te geven en overdag hiervoor tijd kunnen vrijmaken. Als er dan wel iemand is, zoals Henk Stroetinga bij Michael 2000, kan dit op de korte termijn succesvol zijn. Als ik het goed begrepen heb loopt jouw contract bij Michael 2000 ook af. Wie neemt dan de dagelijkse trainingen van je over? Continuiteit in je jeugdvereniging is erg belangrijk. Er zijn voorbeelden genoeg te noemen van verenigingen die een grote en bloeiende jeugdafdeling hebben maar waar na het stoppen van de actieve jeugdleider niets meer van over is.

Zonder negatief te willen zijn, maar jouw "gouden lichting"heeft de moeilijke leeftijd nog niet doorlopen. Ik wil nog wel eens zien of zij allemaal nog dammen als ze 20 jaar zijn. Ik hoop uiteraard van ganse harte dat het je wel lukt, en met jouw tomeloze inzet zal je daar alles aan doen, maar je kids krijgen nog veel motivatieproblemen de komende jaren.
Mijn pupillenschooldammers zijn niet sterk genoeg, niet gemotiveerd genoeg. Daar ben ik mee gestopt. Ik fungeer niet als kinderopvang
Vergeet niet dat een sterke vereniging draait op vele mensen. Ik denk dat de kracht van RDC is dat er een fundament ligt van clubdammers die maar 1x per week een potje willen dammen tot een ambitieus prestatiegericht aantal mensen die alles spelen en op een hoop niveau. Hiertussen zitten nog twee groepen die bestaan uit clubmensen die vroeger wellicht niet het talent en motivatie hadden om veel te trainen. Deze mensen zijn echter wel de ruggegraat van onze vereniging. Ik noem bijvoorbeeld een Ronald turenhout. Een jongen die zijn partijtjes medraait in onze onderlinge eerste klasse, en in het derde hoofdklasse DMH speelt. Zonder zijn assistentie kan ik als jeugdleider veel dingen niet bewerkstelligen. Ook is hij iemand die er altijd is op de clubavond om de spullen klaar te zetten, koffie te zetten en tegnstanders te verwelkomen. Altijd bereid om te rijden naar uitwedstrijden of met jeugd mee. en zo zijn er meerdere te noemen. Namen als Piet van Egmond, Rinus Kromhout, Arno Kooloos zullen jou wellicht weinig zeggen maar zijn goud waard voor RDC.

Daarom ben ik altijd een voorstander van het breed opleiden van jeugd. Selecteer je talenten, en koester ze. maar realiseer je dat je niet alleen maar Kloosterzieltjes, van Dusseldorpjes Andriesjesed wil hebben op je vereniging. Een minder getalenteerd lid is minstens zo waardevol.

Ze bezochten de clubavond en bijna iedereen hield er mee op als hij naar de middelbare school ging.
Veel talent stapte er bovendien niet binnen.
Waar lag dit dan aan? Is hier goed over nagedacht en besproken binnen de club?

Begrijp dat dit geen kritiek is naar jou toe Henk. Geen vereniging is hetzelfde en voor de een zal het RDc model wel werken en bij een ander wellicht niet. Voor een beginnende of kleine jeugdvereniging is het alleen heel erg belangrijk om een structtur te bedenken die niet alleen op korte termijn zijn vruchten afwerpt. Dat probeer ik als RC mee te geven aan personen die we bvb via de verkorte kadercursus enthousiast hebben kunnen maken.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Sun Feb 13, 2005 15:44

kneeltje wrote:Dat probeer ik als RC mee te geven aan personen die we bvb via de verkorte kadercursus enthousiast hebben kunnen maken.
Cees, misschien is het goed, dat je hier uitlegt wat een RC is (vast geen RDC-er die de D heeft ingeslikt).
En hoe de RC past in de structuur die opgezet is om het jeugdbeleid verder te ontwikkelen.

WSDV Rules

Post by WSDV Rules » Sun Feb 13, 2005 15:52

Henk,

Even de eindstand van de pupillenstrijd van District Noord Gelderland van de WSDV site (www.wsdv.nl) geplukt:

WSDV pupillen schieten tekort in kampioenschap van District Noord Gelderland

Er deden zaterdag 8 januari 16 pupillen mee aan het kampioenschap van district Noord. Er werden zeven rondes via het Zwitsers systeem gespeeld. Het werd een spannend kampioenschap waarbij D.E.S.- speler Martin v.d.Vliert gelijk bovenaan eindigde met Thijs Alderliesten van P.D.C. - Putten. Beide spelers behaalden 11 punten uit zeven wedstrijden. De beslissingswedstrijd om het kampioenschap werd gewonnen door Martin. De nummer drie werd de Barneveldse jeugdspeler Sjander Mulder met 10 punten. De nummers 1 t/m 3 kregen van de organiserende vereniging D.E.S. - Lunteren een mooie beker. De overige deelnemers ontvingen een leuke standaard als herinnering aan het kampioenschap van district Noord.

De Wageningse resultaten vielen wat tegen. Alleen Tom Janmaat had een kans om zich te plaatsen voor de Gelderse Finale, maar ging in de laatste ronde onderuit. Voor de Wageningse welpen, Jannes, Luuk en Eline was de lage klassering natuurlijk geen schande. Zij gebruikten dit toernooi als warming-up voor de Gelderse Finale Welpen.

De gedetailleerde uitslag:

Plaats Naam AW AP Vereniging
1 Martin v.d.Vliert 7 11 D.E.S. - Lunteren
2 Thijs Alderlieste 7 11 P.D.C. - Putten
3 Sjander Mulder 7 10 B.D.S.V. - Barneveld
4 Edwin Beukhof 7 9 D.E.S. - Lunteren
5 Henk v.d.Keulen 7 8 P.D.C. - Putten
6 Tom Janmaat 7 8 W.S.D.V. - Wageningen
7 Steven Manders 7 8 W.S.D.V. - Wageningen
8 Wouter Bouwheer 7 7 D.E.S. - Lunteren
9 Wouter den Bakker 7 7 B.D.S.V. - Barneveld
10 Marius v.Roekel 7 7 D.E.S. - Lunteren
11 Dallas Koops 7 7 W.S.D.V. - Wageningen
12 Sander Beltman 7 6 W.S.D.V. - Wageningen
13 Jannes Kromhout 7 5 W.S.D.V. - Wageningen
14 Esther Muyen 7 5 W.S.D.V. - Wageningen
15 Luuk Snoey 7 3 W.S.D.V. - Wageningen
16 Eline Manders 7 0 W.S.D.V. - Wageningen

kneeltje

Post by kneeltje » Sun Feb 13, 2005 16:12

hans andriessen wrote:
kneeltje wrote:Dat probeer ik als RC mee te geven aan personen die we bvb via de verkorte kadercursus enthousiast hebben kunnen maken.
Cees, misschien is het goed, dat je hier uitlegt wat een RC is (vast geen RDC-er die de D heeft ingeslikt).
En hoe de RC past in de structuur die opgezet is om het jeugdbeleid verder te ontwikkelen.
In het kort: Een RC (regiocoordinator) probeert mensen te enthousiameren om zich in te zetten voor het (jeugd)dammen, biedt de verkorte kadercursus aan en coordineert deze cursussen, zorgt voor het natraject door deze mensen/verenigingen te ondersteunen en ze te helpen hun jeugdafdeling op te zetten (verenigingsondersteunend) Bovendien helpen in ze (in onze regio althans) bij damprojecten die het jeugddammen ondersteunen

Bovendien kan hij als aanspreekpreekpunt fungeren tussen verenigingen en de KNDB en desgevraagd assisiteren bij problemen die bij lokale verenigingen spelen.

Trouwens nog gefeliciteerd met de titel van RDC 2, Hans. Je bent wel geen speler, maar als chauffeur, begeleider, mental coach en ouder van twee spelers heb je hier een klein aandeel in

hans andriessen

Post by hans andriessen » Sun Feb 13, 2005 23:13

Arjen de Mooij wrote:Ik vind de toon die hier wordt aangeslagen niet helemaal koosjer. Er wordt net gedaan of er willekeurige kinderen van de straat lid worden gemaakt van de kndb. Kinderen die lid zijn van een club moeten lid worden gemaakt van de bond. Jarenlang is dit verzuimd. Nu wordt dit wel gedaan, het ledenaantal stijgt en dan wordt dit als valsspelen gezien.

Het kan ook zijn dat ik mij vergis, en dat jij (Jochem) dat niet vindt, dan excuus daarvoor, maar ik vind het alleen maar goed dat er zoveel nieuwe leden zijn uit Gelderland- Zuid!

Kom op, Arjen. Ik vind de toon van Jochem heel correct.
Hij beschuldigt niemand van valsspelen.

Hij is begrijpelijkerwijs teleurgesteld dat zijn discipel Amory net achter het net vist, doordat in een ander deel van GLD het aantal pupillen (dat al niet klein was) verdrievoudigd is ! En dit klemt temeer, omdat tevoren gezegd was dat GLD-oost 2 plaatsen kreeg. Pas na het toernooi hoorde men dat ze sechts 1 plaats kregen.

Die ledenwerf-actie is een goed plan. Het schijnt, dat in bepaalde provincies de leden niet aangemeld werden bij de KNDB; hierdoor kreeg zo'n provincie minder NK-plaatsen toegewezen. Je kunt van mij aannemen, dat GLD zijn zaken goed voor elkaar had en elk lid had aangemeld. Daarom de vraag van Jochem:
Jochem Zweerink wrote: Begrijp ik het goed als ik zeg dat jij denkt dat het merendeel van de 175 pupillenleden van district Zuid voor de start van de ledenwerfcompetitie al lid waren van een club (maar niet van de bond)? Zou jij (Arjen) mij willen verbeteren wanneer ik jou verkeerd begrijp? B.v.d.
De tientjes-actie was volgens mij bedoeld om de clubs te stimuleren om een jeugdclub op te zetten of uit te breiden. De club kreeg dan voor elk nieuw lid het tientje KNDB-bijdrage terug. Het was niet de bedoeling dat aan het lid terug te geven, maar te gebruiken voor de jeugdactiviteiten. Het begrip "gratis lid" bestaat dus eigenlijk niet. "Gratis leden" zijn natuurlijk makkelijk te winnen.

En op zichzelf is dat niet zo'n gek plan. Voor een jaartje dan. Dan vallen er velen af, denk je niet?
Maar intussen is de verhouding van de leden-aantallen tussen de provincies behoorlijk verstoord. En dus (onopzettelijk, begrijp me goed) de toewijzing van de NK-plaatsen aan de provincies. Als die nieuwe leden in grote aantallen weer afhaken na een jaar, spelen zij niet eens meer mee om de extra NK-plaatsen die hun lidmaatschap de betreffende provincie heeft opgeleverd. Scheefgroei, vind je niet?
Zou je die gratis leden (oh, nou schrijf ik dat zelf al) niet pas moeten meetellen voor de plaatstoewijzing als ze na een jaar nog, maar nu betalend, lid zijn. Anders zijn ze "voor niets" lid geweest. Wat is jouw mening?

Een goede club, met breed kader, is natuurlijk wel in staat om de betere en gemotiveerde leden te behouden. Blijven echter alleen toppers over, dan is de ledenwerf-actie als zodanig mislukt: ledental niet hoger. Dan was er meer sprake van een soort scouting-actie. Ook nuttig, maar iets heel anders.

kneeltje

Post by kneeltje » Mon Feb 14, 2005 00:42

Die ledenwerf-actie is een goed plan. Het schijnt, dat in bepaalde provincies de leden niet aangemeld werden bij de KNDB; hierdoor kreeg zo'n provincie minder NK-plaatsen toegewezen. Je kunt van mij aannemen, dat GLD zijn zaken goed voor elkaar had en elk lid had aangemeld. Daarom de vraag van Jochem:
Hans, ik moet je teleurstellen. In bijna elke provincie worden (jeugd) leden niet opgegeven aan de bond. Ook in onze eigen DMH is dit helaas het geval, ondanks dat wij er zo op hameren. Ik kan me niet voorstellen dat alle verenigingen in Gelderland alle leden opgeven. Al hoop ik dat wel

De tientjes-actie was volgens mij bedoeld om de clubs te stimuleren om een jeugdclub op te zetten of uit te breiden. De club kreeg dan voor elk nieuw lid het tientje KNDB-bijdrage terug. Het was niet de bedoeling dat aan het lid terug te geven, maar te gebruiken voor de jeugdactiviteiten
De tientjesaktie geldt alleen voor nieuwe leden van 13 jaar en ouder. Bij de pupillen en welpen geldt voor het eerste jaar dat ze lid zijn van de KNDB dat ze de bondsafdrage terug krijgen. Ik meen uit mijn hoofd dat die ongeveer €7,- bedraagd.

Maar intussen is de verhouding van de leden-aantallen tussen de provincies behoorlijk verstoord
Baseer je deze stelling alleen op de gegevens vanuit Gelderland? Lijkt me niet helemaal juist

Post Reply